Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 18:29

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws. ... =1&id=1706
dierenbescherming.nl

De Dierenbescherming maakt zich grote zorgen over de manier waarop er in de paardenwereld - en in het bijzonder de paardensport - met de dieren wordt omgegaan. Zo ontstond afgelopen week in de paardenwereld opschudding over foto's waarop een pony lijkt te worden mishandeld, door hem krachtig met de kin op de borst op te tomen. De pony wordt getraind door de topdressuuramazone Coby Van Baalen, die aangeeft dat het gebeurde op de foto 'in totaal nog geen halve minuut' heeft geduurd en dat haar leerling daarvan heeft geleerd hoe het niet moet. De fotograaf in kwestie gaat daar tegenin en zegt dat het veel langer duurde.

Het moedwillig op deze manier optomen van paarden en pony's komt in elk geval regelmatig voor. Het is een extreme vorm van wat in de paardenwereld wel genoemd wordt 'laag, diep en rond rijden' - een praktijk waar wij ook al grote vraagtekens bij zetten. De Dierenbescherming gaat ervan uit dat zulke misstanden nog maar het topje van de ijsberg vormen in een paardenbranche waar zo'n 400.000 dieren worden gehouden. Andere misstanden zijn onder meer het gebruik van de zweep bij draverijen, agressieve trainingsmethoden, gebruik van veel te scherpe sporen en het gebruik van doping. De Dierenbescherming vindt het hoog tijd dat de paardensport hierop aangesproken wordt.

Minister Verburg komt medio oktober met een beleidsnota over dierenwelzijn. De Dierenbescherming gaat ervan uit dat de minister onze eis, om misstanden in de paardensport aan te pakken, inwilligt en met maatregelen komt in de sfeer van strengere regels en strenger toezicht. Mocht het beleid op dit punt echter hiaten vertonen, dan staat de Dierenbescherming direct bij de minister op de stoep.

Anoniem

Re: Dierenbescherming over longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:31

Nog even en paardrijden wordt verboden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:33

Je kan van alles van die foto's zeggen maar laag en diep was het zeker niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:36

Wél rond!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:40

Bericht aangepast voor VN
ON -> VN Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:47

Ik had Coby van Baalen altijd in het hoofd als een sympathiek iemand die respect en liefdevol met paarden omging. Nou dus niet, ik snap niet wat ze wil bereiken met dit in de krul getrek, hij loopt niet eens nageefelijk. Ik vind de beelden behoorlijk schokkend (dat hij super verzorgt wordt zal wel maar dan vind ik dat hij ook op dezelfde manier getraind moet worden, niet als op de foto's) en ik vind het terecht dat de dierenbescherming hier aandacht aan besteed.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:49

Als die fotograaf beweert dat het zoveel langer heeft geduurd mag hij wel meer bewijzen aanleveren. Ik zeg niet dat het goed is hoe ze toen P&P longeerden, maar de foto's zijn duidelijk van 1 hooguit 2 rondjes stappen...

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:50

Dit gaat wel erg veel op lijkenpikkerij lijken. De dierenbescherming kan zich weer even profileren. "Topje van de ijsberg.." amehoela. Cijfers ajb.
Wat stond er ook alweer in de Paardenkrant? 'als het slachtoffer op de grond ligt is het makkelijk natrappen'

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:51

sjongejonge er 'iemand op aanspreken' heeft helemaal geen nut. Er moet gewoon streng gestraft worden. Dieren mishandelen is een misdrijf geen overtreding...

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:53

Ja helemaal mee eens!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:54

Kan iemand me even uitleggen, wat "laag en diep" betekend.

Ik kan me voorstellen, laag en rond
Ik kan me voorstellen, diep en rond
Maar laag en diep en rond ? Clown
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 28-09-07 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:54

RZDLover schreef:
sjongejonge er 'iemand op aanspreken' heeft helemaal geen nut. Er moet gewoon streng gestraft worden. Dieren mishandelen is een misdrijf geen overtreding...

Dan moet je helaas bij de wetgeving in NL zijn. De DB en AID kunnen niet zomaar dieren in beslag nemen of dergelijke. Dat mag helaas niet van de wet.

@Dorian_Gray, dan moet er wel eerst onderzocht worden. Zo snel gaat dat niet Lachen Het moet wel goed gebeuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:55

[***] schreef:
Nog even en paardrijden wordt verboden.

Als je de tekst goed leest, zul je lezen dat DB nog niet eens zo'n groot probleem heeft met paard-rijden op de 'oude' wijze.
Juist de excessen, zoals Anky dat pleegt te doen, en zeker ook dat wat er afgelopen week aan fotos is gepubliceerd over toevallig Cobi van Baalen... maar ook de andere voorbeelden (extreem zweepgebruik, scherpe sporen, doping ed), dát moet stoppen.

Het is goed dat de paardenmensen een héél stuk voorzichtiger worden met wat 'geaccepteerd' mag worden.
De paardenkrant had vandaag een paar interessante ingezonden brieven gepubliceerd - chapeau! OK dan!
De column van de hoofdredacteur was trouwens ook prettig te lezen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:56

Ik ben zeer benieuwd naar cijfers om deze stelling te ondersteunen (topje van de ijsberg Rolleyes ). Alsof iedereen op top niveau rijdt Verward Het staat er alsof de shetlanders ook LDR worden gereden Haha!

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:57

Precies Cayenne, daarom horen er nu nog geen persberichten over dit onderwerp naar buiten te komen. In ieder geval niet de manier waarop het is opgesteld. Dat is niet kies. De DB denkt dat het het topje van de ijsberg is. Ik denk ook wel eens wat, voor mij geen rede een ongefundeerd essay te gaan schrijven. Dan hoor je er eerst onderzoek naar te doen en dán pas wat gaan beweren.
Laatst bijgewerkt door Dorian_Gray op 28-09-07 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:58

Citaat:
De Dierenbescherming gaat ervan uit dat zulke misstanden nog maar het topje van de ijsberg vormen in een paardenbranche waar zo'n 400.000 dieren worden gehouden. Andere misstanden zijn onder meer het gebruik van de zweep bij draverijen, agressieve trainingsmethoden, gebruik van veel te scherpe sporen en het gebruik van doping. De Dierenbescherming vindt het hoog tijd dat de paardensport hierop aangesproken wordt.

Hoewel ik geen fan ben van de Dierenbescherming wat sommige dingen betreft, ben ik toch wel blij dat ze dit aankaarten.
Er gebeuren ontzettend veel misstanden met paarden die het daglicht niet verdragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:01

De paardensport is wellicht te groot geworden voor 'zelf-reinigend vermogen'...
Het is goed dat deze discussie openbaar wordt aangezwengeld.

Ik ben er niet bang voor, op mijn erf geen excessen Knipoog

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:03

Citaat:
De paardenkrant had vandaag een paar interessante ingezonden brieven gepubliceerd - chapeau!
De column van de hoofdredacteur was trouwens ook prettig te lezen.

Idd en de hoofdredacteur deed een paar ferme uitspraken, over *vriendjes zijn.* Vork

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:16

Nee, hoor

Dit is de opmaak voor heel wat anders.
Er wordt een "Mega probleem " geconstateerd, waarvoor uiteraard beleid voor moet komen.
Tja, en dat beleid moet worden gefinanciert, dus gaan we een belasting leggen op het hebben van een paard.
Vervolgens worden daarmee de benodigde en vooral niet benodigde ambtenaren mee betaald,
evenals onderzoeksbureau's en de salarisverhoging van diverse minsters. Duivel

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:20

Ik vind eigenlijk dat de DB hier zich niet mee moet bemoeien. Huisvesting ed. best. Maar het hele gebeuren rondom het rijden, nee .. daar vind ik de DB in kennis van zaken in tekort schieten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:21

Tha_Niekje schreef:
Als die fotograaf beweert dat het zoveel langer heeft geduurd mag hij wel meer bewijzen aanleveren. Ik zeg niet dat het goed is hoe ze toen P&P longeerden, maar de foto's zijn duidelijk van 1 hooguit 2 rondjes stappen...

Hoe kon jij dit uit die foto´s zien dan? Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat er idd wel meer gebeurd dan dat we werkelijk op evenementen en concoursen te zien krijgen,...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:27

Cyntje schreef:

Ik denk dat er idd wel meer gebeurd dan dat we werkelijk op evenementen en concoursen te zien krijgen,...

Ik fotografeer zelf en als je goed kijkt is het steeds op een verschillende plek, oftewel, is maar bewijs dat hij ong. 1 rondje loopt. En het is alleen maar stap, oftewel het is geen enkel bewijs dat die pony zo langdurig gelopen heeft...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:28

Tha_Niekje schreef:
Cyntje schreef:

Ik fotografeer zelf en als je goed kijkt is het steeds op een verschillende plek, oftewel, is maar bewijs dat hij ong. 1 rondje loopt. En het is alleen maar stap, oftewel het is geen enkel bewijs dat die pony zo langdurig gelopen heeft...

Het kunnen dan toch ook verschillende plekken van diverse rondjes zijn??

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:29

Tha_Niekje schreef:
Cyntje schreef:

Er zijn ook verschillende draffoto's Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:29

Ik geloof dat deze discussie al 2 maal is gevoerd Ziek