Goed einde overvol ponytransport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Goed einde overvol ponytransport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 22:46

http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 96&lang=nl
anky.nl

Onlangs onderschepte de Duitse politie een overvol ponytransport dat op weg was van Nederland naar Italië. In de vrachtwagen stonden 108 pony’s in plaats van de toegestane 58. De dieren hadden al 20 uur transport achter de rug zonder pauze en verzorging. Even leek het erop dat de dieren zouden worden geëuthanaseerd vanwege gebrek aan opvang maar er is een oplossing gevonden.

De pony’s zijn ondergebracht in een grote stal in Landkreis Garmisch-Partenkirchen (Duitsland) waar zij de nodige medische verzorging hebben gekregen van de Duitse dierenbescherming. De pony’s blijven hier 2 à 3 maanden en dan wordt er een geschikte eigenaar voor gezocht.

moniquelucky

Re: Goed einde overvol ponytransport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:06

Wat goed Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Super van de Duitse dierenbescherming Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 20-09-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:06

prachtig!! komt toch nog goed Haha! maar er zou wel iets gedaan moeten worden aand ie transport hoor. altijd mizerie!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:10

Gelukkig krijgen ze nog een kans....

jeanetteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:14

Wat goed van de Duitse dierenbescherming

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:28

ik wil er wel een meenemen naar NL;) we komen daar toch van de winter (wintersport)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:48

Wat jammer dat ze nu niet vrij in de bergen van Italie mogen lopen Knipoog

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:52

ik wil der ook wel een hahah gelukkig dat het goed komt met ze

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:56

Dat was hier 2 weken terug al groot op de radio en ze lieten (terecht) werkelijk geen spaan heel van de nederlands transporteur Scheve mond ...
Zeer triest dat zulke dingen nog steeds gebeuren Verdrietig .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:58

Ik weet niet of ze in Italiè echt in de bergen zouden gaan lopen, meestal gaan ze daar naar toe om een andere reden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:59

marleen_usar schreef:
Ik weet niet of ze in Italiè echt in de bergen zouden gaan lopen, meestal gaan ze daar naar toe om een andere reden.

weet er alles van Huilen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:06

Cayenne schreef:
anky.nl

Onlangs onderschepte de Duitse politie een overvol ponytransport dat op weg was van Nederland naar Italië. In de vrachtwagen stonden 108 pony’s in plaats van de toegestane 58. De dieren hadden al 20 uur transport achter de rug zonder pauze en verzorging. Even leek het erop dat de dieren zouden worden geëuthanaseerd vanwege gebrek aan opvang maar er is een oplossing gevonden.

De pony’s zijn ondergebracht in een grote stal in Landkreis Garmisch-Partenkirchen (Duitsland) waar zij de nodige medische verzorging hebben gekregen van de Duitse dierenbescherming. De pony’s blijven hier 2 à 3 maanden en dan wordt er een geschikte eigenaar voor gezocht.

wegens gebrek aan opvang worden geethanaseerd worden? Sigaar
ik dacht dat zich al 250 mensen hadden gemeld die er een wouden?!
wel goed dit van de DB hoor Ja

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:25

Ik wil graag even een nuancering aanbrengen bij dit verhaal. Een zwaar overbeladen diertransport mag en kan niet! Punt! Maar wat de laatste tijd in de media gebeurt is echt van de zotte!

De Europese Transportverordening (die sinds dit jaar van kracht is) vertoont een aantal hiaten. Zo is de beladingsnorm voor alle rassen paarden gelijk. Dat wil zeggen dat in een vrachtwagen net zoveel Shires als Shetlanders mogen worden geladen. Gaat er al een lampje branden? Dat betekent dat de Shetlanders veel te ruim staan en door de hele wagen worden geslingerd als deze gaat rijden. Dieren moeten niet bekneld zitten, maar kunnen wel beter steun aan elkaar hebben.

Ik wil niet teveel zeggen over het desbetreffende transport, daar weet ik te weinig van. Maar dat een transport - volgens de regels - is overbeladen, wil niet automatisch zeggen dat er sprake is van dierenleed. Als het een klein paardenras betreft (zoals een shetlander), staan de dieren steviger met wat meer dieren in de wagen, zodat ze niet teveel ruimte hebben waardoor ze anders door de hele wagen geslingerd worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:47

Uhu. Of je maakt schotten in zo'n wagen en dan is het ook opgelost.
Maarja, dat kost geld dus dan maar hutje mutje op elkaar want dan vallen ze tenminste niet om.

Tsssssss

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:50

Schotten zijn ook sinds kort verplicht. Paarden moeten van elkaar gescheiden door schotten vervoert worden. Maar dan nog is de minimale verplichte vloeropp. te groot voor een klein paard. Dat is pas dierenmishandeling! De regels werken het in de hand. Eigenlijk moet het verplichte vloeropp. aangepast worden aan het ras... maar dat is teveel moeite voor de EU. Dus alle paarden over één kam scheren, waardoor de kleinere rassen veel te ruim staan.

En owee als je dus (ten behoeve van het dierenwelzijn) ze dus wat dichter op elkaar zet. Dan krijg je dus gelijk dit soort wilde verhalen in de wereld. Over overbeladen diertransporten...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:55

Ik wil hier ook gelijk van de gelegenheid gebruik maken om eens uit de doeken te doen wat er nu werkelijk aan de hand was met het zeugentransport wat in Dld is aangehouden. Er zou bloed uit de wagen stromen... en o o wat een gruwelverhalen gelijk in de media, spoeddebatten over dierentransport. En waarom? Wat was er nu werkelijk aan de hand? Twee zeugen hadden mot gekregen in de wagen (kan net zo goed in de stal gebeuren, en net zo goed tussen twee paarden in de wei). De ene zeug raakt lichtgewond aan de neus. Die zeug steekt later haar neus uit het zijklepje, door de wind van het rijden spat wat bloed op de zijkant van de wagen en direct bellen omstanders de DB. Tjeeeeesss. Je ziet ergere gevallen in een paardenwei als het daarom gaat. Wordt toch ook geen spoeddebat over georganiseerd...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:07

Ik weet voor de rest nie zoveel van t transsport maar ,wat niet kan is dat die arme beestjes 20 uur daar staan zonder eten drinken of enige verzorging!!!
En dat is schandalig Huilen

Ben blij dat t goed is afgelopen en dat ze nu lkkr even bij kunnen komen ,en dat ze hopelijk allemaal een goed huisje krijgen Vriendjes zijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:29

@ Duke: Maar wat je zegt klopt volgens mij niet. Wij zijn niet anders gewend dat paarden in een klein smal hokje worden gezet, wat hier de trailer is. Paarden staan daar recht in en kunnen geen kant op.
Als paarden echter de keus en gelegenheid hebben gaan ze diagonaal staan en kunnen ze prima hun evenwicht bewaren. Kijk maar eens naar die megatrailers van de dierenbescherming in de usa. Daar worden paarden gewoon in een grote ruimte gezet, vastgezet met een halstertouw en dat gaat prima. Ook heb je daar helemaal geen gedoe met op de trailer lopen, omdat het een ruim, open ding is. Iets anders dan die benauwde hokjes hier. En hoeveel paarden willen hier in NL alleen op de trailer als het middenschot verwijderd is? Maar dat is offtopic.
Dus volgens mij is het helemaal geen probleem als paarden ruim op de vrachtwagen staan. Mits die vrachtwagen wel met beleid gereden wordt!
En inderdaad ging het niet alleen om het volstoppen van transport, maar ook dat die dieren al bijna een hele volledige dag geen water/eten hebben gehad. Hoe je het ook wend of keert: het was een schandalige toestand.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:37

Oh, ik wil ook helemaal niet goedpraten wat er is gebeurd. Geen eten en drinken over 20 uur is niet goed te praten.

Ik had het meer over transport algemeen. Er wordt altijd zo snel van alles geroepen, zonder dat men het hele of correcte verhaal weet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:42

Super dat deze pony's opgevangen worden. er zitten waarschijnlijk ook een paar pony's tussne die ik wel ken. maar goed..dit is helaas maar eenmalig, deze hebben geluk maar volgend jaar en waarschijnlijk ook dit jaar nog wel...gaan er nog meer die kant op.

en nee..ze komen echt niet in de bergen te lopen hoor.

euthanasie was trouwens zo gek nog niet eens, natuurlijk is opvang het beste maar anders waren ze no beter af geweest dan wat ze eerst te wachten stond

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:46

Ik vind transport van slachtdieren naar het buitenland zowiezo een belachelijke zaak, slacht die beesten gewoon hier. Treurig hoor.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:47

Over het algemeen grijpt de dierenbescherming niet zo snel in is mijn ervaring!!! Ik heb ze meerdere malen gebeld over zaken die het daglicht niet konden verdragen en toch is daar toen niks aan gebeurd! Hadden we in Amerika gewoond dan waren die dieren per direct weggehaald. Nu weet ik niet hoe het er in Duitsland aan toe gaat, maar ik denk niet dat ze daar zomaar een transport van de weg halen!! Dus het zal er wel mooi beroerd uit hebben gezien!! En ook al zag het er niet al te beroerd uit, 20 uur zonder verzorging en water is voor mij al een goede reden om ze in te vorderen!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:33

Geeuthaniseerd?? Belachelijk!
Maar gelukkig kwam de Duitse dierenbescherming in actie.
Een pluim voor hen!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:00

Ik vind het mooi dat de duitse dierenbescherming ze allemaal heeft genomen.
Ik hou helemaal niet van dat soort transporten.
Deze is gepakt, hoeveel zijn er al vervoerd die niet gepakt zijn.
Ik hoop dat ze nog veel strenger gaan optreden tegen dat soort praktijken.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:11

gekvanfleur schreef:
Cayenne schreef:
anky.nl

wegens gebrek aan opvang worden geethanaseerd worden? Sigaar
ik dacht dat zich al 250 mensen hadden gemeld die er een wouden?!
wel goed dit van de DB hoor Ja

Precies, daar heb je het weer!!!!! Boos!
Onlangs is er ook een topic geweest "wat gebeurd er met in beslag genomen paarden"
Helaas dus ook afgemaakt. Ik kan hier zo boos om worden Stoom uit je oren , het zijn kern gezonde paarden.
Het blijkt dus uit die topic dat het heel erg moeilijk is om aan een in beslag genomen paard te komen.
Er zijn ontzettend veel mensen die zo`n beestje op willen vangen (waaronder ik Bloos ).
Waarom moet het nou zo Huilen

In ieder geval top dat de duitse dierenbescherming ze opgevangen heeft.