Overheid wil 27 miljoen euro in topsport steken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Overheid wil 27 miljoen euro in topsport steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:31

http://www.gelderlander.nl/sport/article1898497.ece
gelderlander.nl

Nederland streeft naar een positie bij de beste tien sportlanden ter wereld. Deze ambitie, vaak door sportkoepel NOCNSF verwoord, is nu ook opgenomen in de dinsdag gepresenteerde rijksbegroting van Sport.

Het kabinet trekt de komende jaren een constant bedrag van ruim 27 miljoen euro uit voor de topsport. De grootste hap - 7,3 miljoen euro - is in de vorm van subsidies bestemd voor de ontwikkeling van talent. Ook paardensport valt hieronder, 1 van de meest populaire sporten van Nederland.

Daar liggen de kansen volgens staatssecretaris Jet Bussemaker. Nederland kan zich pas meten met de internationale top als talenten de kans krijgen om voltijds met hun sport bezig te zijn. De inzet is 20 procent meer talenten in 2011. Centra's voor Topsport en Onderwijs (CTO's) en Nationale Trainingscentra (NTC's) moeten de combinatie van toptraining en onderwijs verbeteren.
Het kabinet besteedt 4,5 miljoen euro aan trainers en coaches. Het doel is om topcoaches vrij te maken voor hun trainerscarrière en ze te behouden voor de Nederlandse topsport.
Een bedrag van 5,3 miljoen gaat in het Fonds voor de Topsporter. Hiermee zijn de sporters met een A-status verzekerd van een inkomen en kunnen ze al hun tijd besteden aan hun sportcarrière.
De overige posten uit de begroting voor topsport zijn subsidies voor de organisaties van topsportevenementen (4,7 miljoen), subsidies aan antidopingorganisaties (1,6 miljoen) en een bijdrage aan de Stichting InnoSportNL (3 miljoen), een instelling die volgens het kabinet 'grensverleggende innovatieve toepassingen voor de sport ontwikkelt'.

sanne_

Re: Overheid wil 27 miljoen euro in topsport steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:13

Centra's voor topsport en onderwijs? Da's toch wel een joekel van een fout... Koe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:26

Daarvoor moet je bij de schrijver zijn Haha!

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:28

Die durfde er geen naam bij te zetten Ach gut

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:45

aan de ene kant vind ik dit een rare zet van de regering omdat de gezondheidszorg en onderwijs het veel harder nodig hebben .
maar aan de andere kant ook goed , want sport is nouw eenmaal belangrijk Lachen

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:47

Hmm misschien krijg ik nu veel mensen over me heen, maar ik vind dat er belangrijkere dingen zijn dan bij de top 10 van sportlanden horen..
Ik persoonlijk had dat geld ergens anders aan uitgegeven, maar goed helaas (of gelukkig voor sommigen Lachen ) beslis ik daar niet over...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:54

Ik vind eigenlijk al dat er genoeg naar gezondheidszorg en onderwijs gaat maar het wordt verkeerd besteed. Als ik kijk op scholen en gezondheidsinstellingen zou ik eerst eens de helft van de zogenaamde "managers" ontslaan die niks doen en nooit aan het bed staan maar wel het meeste geld opstrijken. Ik vind het wel goed dat er meer geld wordt besteed aan topsport maar er moet ook meer geld in breedtesport om zo bijvoorbeeld verenigingen meer kans te geven om echt mee te doen. Sport is erg belangrijk omdat het verbroederd en kinderen bijvoorbeeld motivatie geeft om meer te bewegen. Mijn broertje voetbalt al maar heeft dit jaar ook de Eneco Tour en Tour de France met mij gekeken en zit nu graag op de racefiets omdat hij gemotiveerd is geraakt door de topsport.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:05

Tis nogal een smak geld. Als het maar goed terecht komt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:13

En waar komt dat geld dan weer terecht?
In de paardensport zowiezo bij de beter bedeelden.
Zorg gewoon dat iedereen er op koopkracht op vooruit gaat zodat ook de gewone mens geld heeft om op sport te gaan.
De talenten hebben toch vaak al een sponsor achter zich staan.
Ik vind dat sport toegankelijk moet zijn voor iedereen en niet voor het topje talenten.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:28

Met dit bedrag kun je voor de breedtesport veel meer doen... Het is maar net waar je ambities liggen. Alle subsidies voor verenigingen e.d. zetten ze stop, maar er kunnen wel miljoenen naar de topsport, terwijl dat toch maar een heel klein gedeelte is van alle sporters in Nederland... Beetje jammer...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:38

Tja, ik vind het ook een beetje vreemd. Denk ook dat het geld beter besteed kan worden. Vind 27 miljoen euro erg veel geld voor topsport. Iemand vraagt zich af waar het geld naar toe gaat. Ik vraag me eerder af waar het geld vandaan komt. Moeten wij zeker gaan betalen (ik denk nu o.a. even aan mijn auto)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 23:32

Lijkt me een goed initiatief Ja

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 05:48

Ik geloof ook niet zo dat ze het snappen in Den Haag, onze top 10 van ruiters houden zich al FT met hun sport bezig en hebben er al een inkomen van.

En om tot de top 10 van ruiterlanden te behoren heb je misschien maar 20 ruiters nodig... meer mogen er toch niet naar een WK oid. Tel daarbij op dat je als ruitersporter veel langer door kan gaan dan b.v. een turner of atleet, dan heb je in de jeugd ook niet zo'n behoefte om(snel) te groeien. Die komen alleen maar op de reservebank en 1 of misschien 2 stoten door naar een kader!

Begrijp me goed, ik hoop dat de jeugd gestimuleerd wordt, maar pak dan de basis aan en niet weer de top!