Zadeldieven actief in Groene Hart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zadeldieven actief in Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:37

http://www.refdag.nl/artikel/1315280/Za ... +Hart.html
refdag.nl

Het dievengilde heeft een nieuwe inkomstenbron ontdekt: paardenzadels. Vooral in het Groene Hart zijn de zadeldieven de laatste tijd actief.

Tussen de 5000 en de 6000 euro is de schade bij Stal Kea aan de Willem van der Veldenweg in Leimuiden. In de nacht van zondag op maandag zijn er drie paardenzadels en vijf hoofdstellen gestolen. Eigenaar M. Kea: „Het gaat om een westernzadel en twee dressuurzadels van elk zo’n 2000 euro per stuk. Dat is dus een behoorlijke schadepost.”

Vooral de brutaliteit waarmee de dieven hun slag hebben geslagen, maakt Kea boos. „Eerst is onze stal verscheidene keren geobserveerd. Verschillende getuigen hebben iedere keer dezelfde auto voor ons huis zien staan. Er zat wel iedere keer iemand anders in, dus waarschijnlijk is er sprake van een bende. De dieven zijn overdag een keer poolshoogte wezen nemen. Een onbekende man -het was geen Nederlander- vroeg ons of hier een paard gestald stond met de naam Annelies. Daarbij heeft hij natuurlijk goed om zich heen gekeken.”

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Zadeldieven actief in Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:37

Citaat:
http://www.refdag.nl/artikel/1315280/Za ... +Hart.html
refdag.nl

Het dievengilde heeft een nieuwe inkomstenbron ontdekt: paardenzadels. Vooral in het Groene Hart zijn de zadeldieven de laatste tijd actief.

Tussen de 5000 en de 6000 euro is de schade bij Stal Kea aan de Willem van der Veldenweg in Leimuiden. In de nacht van zondag op maandag zijn er drie paardenzadels en vijf hoofdstellen gestolen. Eigenaar M. Kea: „Het gaat om een westernzadel en twee dressuurzadels van elk zo’n 2000 euro per stuk. Dat is dus een behoorlijke schadepost.”

Vooral de brutaliteit waarmee de dieven hun slag hebben geslagen, maakt Kea boos. „Eerst is onze stal verscheidene keren geobserveerd. Verschillende getuigen hebben iedere keer dezelfde auto voor ons huis zien staan. Er zat wel iedere keer iemand anders in, dus waarschijnlijk is er sprake van een bende. De dieven zijn overdag een keer poolshoogte wezen nemen. Een onbekende man -het was geen Nederlander- vroeg ons of hier een paard gestald stond met de naam Annelies. Daarbij heeft hij natuurlijk goed om zich heen gekeken.”

Vanwege het voorbezoek heeft Kea een goed signalement kunnen verstrekken aan de politie. Deze gegevens heeft ze bovendien naar de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra gestuurd met de vraag om die op de site te plaatsen zodat andere maneges en stalhouders worden gewaarschuwd. „Als we allemaal alert zijn, kunnen deze diefstallen misschien een halt toeroepen”, hoopt Kea.

De stalhouder in Leimuiden is niet de enige gedupeerde van de zadeldieven. Eind vorige week werden er elf zadels gestolen uit manege Xenophon in Hazerswoude-Rijndijk. Ook in Woerden, Ter Aar, Harmelen en Woubrugge waren de dieven actief.

Uit cijfers van politie Hollands Midden blijkt dat er in 2006 aangifte is gedaan van 46 zadels. In 2007 ligt dat cijfer nu op 28. Volgens woordvoerder Yvette Verboon wil dat nog niet zeggen dat er een bende actief is. „We onderzoeken of deze zaken verband met elkaar houden, maar opvallend is het in ieder geval wel.”

De stalhouders nemen maatregelen om de diefstallen te voorkomen. „In overleg met de verzekering kijken we of het plaatsen van camera’s een oplossing is. Maar dat brengt enorme kosten met zich mee. Grote sloten op de kasten waar de zadels zijn opgeborgen helpt in ieder geval niet. Die worden gewoon met grof geweld geforceerd.”

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:39

poe hee dat is niet niets, verschrikkelijk lijkt het mij, gelukkig bij ons nog niet gebeurd.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:41

Het is nu weer even rustig, maar laatst werd er drie keer een poging gedaan om de zadels van de Hartenhoeve (omgeving geldermalsen) te jatten.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:49

Citaat:

Geloof dat ze deze bron van inkomsten helaas al eerder ondekt hebben, dit is de zoveelste melding...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:49

Het is in het groene hart elke keer een vlaag, dan hoor je veel dat er manege's, pensionstallen etc bezocht zijn door onbetalende zadelkopers en dan is het weer even rustig. Ik heb iig altijd mijn zadels achter slot en grendel en voorzien van postcodes, echter als ze je zadel willen, ontkom je er toch niet aan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:50

Inderdaad, dit is al een aantal jaar aan de gang in Zuid/Noord Holland.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:50

loeckie schreef:
Citaat:

Geloof dat ze deze bron van inkomsten helaas al eerder ondekt hebben, dit is de zoveelste melding...

I know, maar goed, de verslaggevers zijn niet optimaal op de hoogte geloof ik Bloos
Ik heb er toch voor gekozen om dit op VN te zetten zodat het alsnog een waarschuwing kan zijn voor mensen die niet op de hoogte zijn, of denken dat het al minder is geworden en in of rondom het groene hart wonen Lachen

Noord Holland heeft er 3 jaar geleden ook verschrikkelijk veel last van gehad. Ze gingen gewoon bijna systematisch alle bedrijven af. Je werd er gewoon paranoide van wanneer er een auto langs reed.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:53

Bij ons op stal nemen de meeste hun zadel en hoofdstel nu maar even mee naar huis, ook al ligt alles achter slot en grendel. Als ze willen hebben ze het helaas zo open gebroken... Boos!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:53

@ Cayenne: Geen aanval op jou, maar daarmee wilde ik indrect zeggen dat dit de zoveelste lozers zijn die iemand van hun sport en liefde beroven...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:56

loeckie schreef:
@ Cayenne: Geen aanval op jou, maar daarmee wilde ik indrect zeggen dat dit de zoveelste lozers zijn die iemand van hun sport en liefde beroven...

Ik zag het ook absoluut niet als aanval hoor Haha! Het was mij ook gelijk al opgevallen dat het in het artikel lijkt alsof het een nieuwe bezigheid is.

Hier in de omgeving zijn ze op bijna ieder bedrijf wel geweest. Toendertijd eerst rechts van ons, toen links en daarna achter ons bij een prive-adres. Bij ons hebben ze toen wel geprobeerd naar binnen te komen maar de deur was uit voorzorg al gebaricadeerd.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:57

Mijn zadel ligt sinds gisteren ook weer thuis. Ben hem een aantal jaren geleden een keer kwijt geraakt door diefstal, wil dat niet nog een keer laten gebeuren... Boos!

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:07

IDD a;s ze onze kant opkomen neem ik mijn spullen ingevolg echt wel mee naar huis gelukkig is er zoiets nog nooit bij onz gebeurt!(A)
Maar het is gewoon schandalig hun moeten van andermans spullen afblijven!:@
Wat willen ze in gods naam met zoveel zadels!
Strax zijn het geen zadels meer maar onze liefe knolletjes!:@ er hoeft geen vreemde aan mijn pony te zitten of ze zijn D**d:@8o|

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:07

Bah je zal maar op stal komen en de boel is opengebroken en lege kasten aantreffen..........
Bij ons is geprobeerd om een van de trailers te stelen, helaas is het ze niet gelukt!
Wij hebben ook altijd de boel goed op slot en er lopen meerdere honden die altijd aan slaan als er mensen aan komen ( ze slaan aan bij bekenden en onbekenden dus dat is zeer prettig)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 13:08

Mistral_Love schreef:
Wat willen ze in gods naam met zoveel zadels!
|

Ze verkopen de zadels, waarschijnlijk naar het buitenland Lachen

Maanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:26

Wat raar.. een bende dat zadels steelt?
Ookal doen wij altijd ons dingen op slot vind ik het nog altijd iets raars om te stelen?
x

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:29

mijn paard staat dus in rijnsaterwoude, precies tussen twee plaatsen in waar zadel s zijn gestolen. een van die stallen is nog geen tien minuten rijden bij mij vandaan.. ik heb een extra slot op mijn kast gezet, ik vind het maar eng.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:37

tja waarom men nou niet met de handen van andermans spullen af kan blijven .....
ik zou er een waakhond neerzetten voor de nachten twee stuks hihi , maar ja die kunnen ze natuurlijk ook vergiftigen
ben benieuwd naar het singalement

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:20

Ze hebben het bij ons op stal (in w'veen) waarschijnlijk al een keer geprobeerd. Maar de instructrice, die op het erf woont, hoorde een paard los lopen en is naar buiten gegaan, ze hoorde toen ook het het rammelen en heeft de eigenaar gebeld, die 50mtr verderop woont.
Ze heeft toen een vreemde auto zien staan en hek rammelde waarschijnlijk doordat er iemand overheen is geklommen...
Best bizar eigenlijk, maar waarschijnlijk weten ze nu wel dat niet makkelijk is bij ons!

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:25

Bij onze stal zijn ze ook al 3 keer geweest. Er is weinig wat de dieven tegen houdt. De hond slaat niet aan, kruiwagens worden gebruikt om de zadels in de verslepen. Deuren opengemaakt, sloten van kasten kapot getrokken, zadelsloten verbogen en gesloopt.

Ongelovelijk ! Het moeten wel profi mensen zijn.

Inmiddels ligt er bijna geen zadel meer op stal. Iedereen neemt de spullen mee naar huis of legt het in de auto.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:27

Mijn zadel was ook gestolen.. net toen ik hem pas een week had..

Het zadel lag in een zadelsteun die op slot viel in een zadelkamer met 3!!! sloten.. Bovendien was de stal ook nog op slot..

NU neem ik mijn zadel ook altijd mee naar huis..

Caar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:32

Petra_O schreef:
mijn paard staat dus in rijnsaterwoude, precies tussen twee plaatsen in waar zadel s zijn gestolen. een van die stallen is nog geen tien minuten rijden bij mij vandaan.. ik heb een extra slot op mijn kast gezet, ik vind het maar eng.

Helaas, de sloten knippen ze gewoon open. Een extra slot zal dus weinig helpen denk ik. Ik rijdt op de stal waar de 11 zadels gestolen zijn en ze knippen gewoon van alle kasten de sloten eraf, dan pas kijken ze wat ze meenemen.
Het enige wat je eraan kunt doen is je goed te verzekeren...

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:34

Echt super triest dat zulk soort mensen bestaan, ik ga sowieso een slot op m'n kast maken. Ook al knippen ze die nog open. Ze moeten daar wel tijd voor nemen , en dan is er waarschijnlijk al wel iemand die ze heeft zien lopen op het erf. Want mijn kast staat daar als enige.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:34

Waar je vooral voorzichtig mee moet zijn is nadat je zadel is gestolen, dat je je nieuwe zadel inderdaad niet op stal laat.

Ze zijn ook niet gek. Ze weten dat je een nieuw zadel hebt moeten kopen omdat zij je oude zadel hebben meegenomen, dus dan is de kans groot dat ze voor het nieuwe zadel nog een keertje langs komen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:36

Ik neem standaard mijn zadel mee naar huis, die staat nu op een zadelsteun in mijn slaapkamer. Lachen