Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De Nederlandse eventingruiters Nynke Sminia met Moosroodnoot (Grand Cru x Coosroodnoot ster pref v.G.Ramiro Z, fokkers W.A. Hamoen en G. van Woudenbergh), Annemarie van Merkesteijn met Ozon (Ixion x Kigris ster v.Zuidhorn, fokker W.J. Santes) en Madeleine Brugman met Sundancer staan dit weekeinde voor de zware taak om de Olympische kwalificatie, die vorig jaar met een achtste plaats op de WEG werd behaald, te verzilveren. Daarvoor moeten zij zich op de geschoonde uitslagenlijst bij de eerste twee landen rijden.
Het EK wordt verreden van 13 t/m 16 september op de terreinen van het Italiaanse Hippisch Centrum in Pratoni del Vivaro, vlakbij Rome, waar ook in 1996 niet alleen de cross maar ook de marathon van de vierspannen werd verreden van het WK dat dat jaar in Rome werd gehouden. De oorsprong van dit hippisch centrum ligt in 1960, toen Rome de Olympische Spelen binnen haar stadsgrenzen had. Alle pistes in Pratoni del Vivaro hebben namen gekregen van paarden die voor Italië succesvol zijn geweest op de Olympische Spelen. Zo heeft de hoofdpiste de naam gekregen van Posillipo, het paard waarmee Raimondo d'Inzeo in 1960 individueel goud won. In deze piste zal het afsluitende springen plaatsvinden.
In totaal komen 66 ruiters uit 13 landen aan de start, waarvan twaalf landen met een team. "Voor ons is het van belang dat we niet alleen ons team rondkrijgen, maar ook dat we ons definitief plaatsen voor de Olympische Spelen volgend jaar. Engeland, Duitsland en Zweden zijn er al zeker van om in Hong Kong van start te mogen gaan. Maar Frankrijk, Italië, Ierland, België, Zwitserland en Nederland nog niet. Wij mogen van die vijf nog niet geplaatste landen slechts één voor laten gaan in de uitslag. Daarbij hebben we ook nog eens de pech dat Chantal Megchelenbrink met Jacker Cracker zich heeft teruggetrokken, waardoor we ons in de wedstrijd niets kunnen permitteren", aldus bondscoach Martin Lips. Maar toch is Lips voorzichtig optimistisch. "Er wacht ons in Pratoni del Vivaro een zware opgave. Het terrein van de cross is zeer geaccidenteerd, maar ik heb vertrouwen in mijn team. In alle wedstrijden waarin de door mij geselecteerde ruiters van start zijn gegaan in de voorbereiding op dit EK hebben de meiden laten zien zeer goed mee te kunnen komen in het internationale veld".