Muildier krijgt veulentje!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Muildier krijgt veulentje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:48

Het is algemeen geaccepteerd dat kruisingen tussen ezels en paarden niet voor nakomelingen kunnen zorgen, maar een uitzondering in Colorado bevestigd de regel.

Eigenaar Larry Amos vertelt in een interview dat hij zijn muildier Kate in December in een wei naast het huis plaatste, na de hele herfst met haar te hebben gewerkt. Ze stond daar met 50 andere ezels en 50 paarden.
Middernacht, 27 april, werd hij wakker, omdat de dieren onrustig waren. Hij ging kijken, maar kon niks bijzonders gevonden krijgen en de dieren werden al snel weer rustiger. Om 3 uur ging hij nog een keer kijken omdat er weer onrust was, maar nog steeds kon hij niks vinden en is vervolgens weer weg gegaan.
De volgende dag stond hij op en zag Kate, het muildier, met een veulentje aan de voet, in de wei staan. Ze waren allebei moe, want Kate was de hele nacht bezig geweest de andere paarden op afstand te houden. Larry heeft het veulen opgepakt en heeft het samen met moeder naar een rustigere plek gebracht.

Laura Amos vertelt: Toen Larry en ik uit het raam keken en Kate in de wei zagen staan met haar veulen, stonden de twee in het midden van een groep van ongeveer 100 paarden en ezels. Ik keek naar Larry en vroeg:" Waar komt DAT vandaan?"

Toen er gevraagd werd wat Larry dacht toen hij veulen en moeder zag zei hij: "Holy S#%!!"

Dat zou een aparte naam zijn voor het veulen, maar sindsdien is er een vragenwedstrijd in het leven geroepen om deze bijzondere gebeurtenis met anderen te delen. Veel mensen van over de hele wereld hebben al namen opgegeven die bij het hengstveulen zouden kunnen passen. In oktober wordt bekend gemaakt wat de nieuwe naam wordt.

foto van moeder en haar hengstveulen

Van de website:
It has historically been an accepted “fact” that since mules are hybrids, they cannot reproduce. The scientific reason given for their sterility is that horses have 64 chromosomes, donkeys have 62 and their offspring (mules) have 63. Even numbers of chromosomes are required for reproduction.....almost always. Chromosomes are “structures” that serve as storage units for an organism’s DNA. DNA stands for the unpronounceable name of a chemical that tells organisms how to grow. For example it tells the mule’s body how long to make its ears, how to build its brain and to put the skin and hair on the outside of the body. It is theoretically impossible for mules to be sires or dams.

Mule fertility is so rare that the Romans had a saying, “Cum mula peperit” meaning “when a mule foals,” or in modern terms, “when hell freezes over.”

When they were doing research for the recently released book on mules, The Natural Superiority of Mules, John and Sena Hauer tried to find documented cases of molly mules giving birth. There were numerous rumors of mules giving birth in China, Albania, Estonia and other exotic places where DNA testing is not available. For some reason, the Hauers did not uncover information about mollies in Texas and Nebraska that had foals–-more about that later.

The Hauers were excited and very interested when Colorado residents Larry and Laura Amos called on May 3, 2007, to tell them that one of their molly mules, Kate, had given birth to a little male equine. The baby would not technically be a mule (half horse and half donkey) since it would have to be either one-third horse and two-thirds donkey, or two-thirds horse and one-third donkey.
Editor's Correction: The new foal could not be 1/3 horse and 2/3 donkey (or the reverse) as indicated above. Because a mule is one-half horse and one-half donkey, a foal from a mule by a donkey would be 3/4 donkey and 1/4 horse.

Bron
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-07 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Muilezel naar muildier op verzoek TS aangepast.

EngeltjeS

Re: Muilezel krijgt veulentje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:51

wow! apart zeg!

leuke foto trouwens

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:55

Wat apart. Maar hoe weten ze zo zeker dat de vader een paard is dan? Misschien een beetje stomme vraag maar ik vraag t me gewoon af Tong uitsteken

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:58

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de moeder een kruising is en dat ze onvruchtbaar zou moeten zijn...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:59

Ik dacht dat muilezel hengsten onvruchtbaar waren, en merries niet? Wel grappig

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:01

Een wonder dan! Gaaaap

Heel apart.
Foutje van moeder natuur? Of nieuwe evolutie Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:02

wie zegt dat het veulen van haar is ?
ik bedoel ze stond in een kudde, wie weet was dat veulen van een andere merrie , die het verstootte, waarop zij het veulen op zich genomen had ??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:05

crossmonster schreef:
wie zegt dat het veulen van haar is ?
ik bedoel ze stond in een kudde, wie weet was dat veulen van een andere merrie , die het verstootte, waarop zij het veulen op zich genomen had ??

Wie zegt van niet? Clown
Lijkt mij sterk dat de merrie opeens uit het niets melk geeft, en dna zal echt wel kunnen bevestigen dat het veulen van haar is. Desondanks is het dan hoe dan ook een veulen uit een muilezel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:07

nou, een dier dat schijnzwanger is, geeft ook melk hoor, heb het zelf meegemaakt, was erg makkelijk als surrogaatmoeder voor de andere kittens.
poes gaf melk, maar was leeg , was schijnzwanger, dit omdat er een andere kat wél zwanger was, ze leefde een soort van mee met die zwangere kat.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:08

Zunzuncito schreef:
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de moeder een kruising is en dat ze onvruchtbaar zou moeten zijn...

Oh ahah sorry dat wist ik niet Bloos
Weer wat geleerd. maar wel heel bijzonder dan inderdaad!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:09

crossmonster schreef:
nou, een dier dat schijnzwanger is, geeft ook melk hoor, heb het zelf meegemaakt, was erg makkelijk als surrogaatmoeder voor de andere kittens.
poes gaf melk, maar was leeg , was schijnzwanger, dit omdat er een andere kat wél zwanger was, ze leefde een soort van mee met die zwangere kat.

Dan zou het wel heel erg toeval zijn, en nogmaals, met een DNA onderzoek is dat zo uit te zoeken hoor Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:22

ja daarom vraag ik me af of ze dat al gedaan hebben of niet.
maar het gebeurt vaak in het wild of in een kudde dat dieren de zorg op zich nemen van andermans kleintje(s)
bij katten is dit heel normaal,
en veel fokkers van katten zullen dit zelf mee hebben gemaakt, soms zijn poezen gewoon opdringerig als een van hun huisgenoten een nest hebben,hier worden kittens ook geadoreerd en van top tot teen gewassen en vaan duwen ze de kittens tegen hun buik aan "drinken jij!" maar die kittens zijn niet gek want meestal is er geen melk,
maar ik had dus 2 jaar geleden een poes die schijndrachtig was, en die gaf dus melk , tegelijkertijd had een andere moeder kittens, en die werd zo ontlast, want beiden voedden de kittens, echt geweldig om te zien!
zijn ook grote gezonde katten geworden Haha!

maar daarom zou het mij dus niks verbazen als het in dit geval ook zo is, ik bedoel het zou uniek zijn als ze echt de moeder is, maar ik vind het verhaal rammelen gezien ze in een kudde leefde...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:25

Hell has just frozen over. Clown

Apart, maar ik zou nog even wachten op een DNA testje Haha!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:34

Nou heb ik er heel netjes een bronvermelding bijgezet, zodat je dat soort vragen na kan gaan kijken Haha! . De merrie is getest (DNA), het veulen is getest (DNA), aan en het is duidelijk geworden dat het muildier de moeder is van het veulen. Er staat trouwens ook dat er meer berichten in de wereld zijn waarbij muildieren veulens krijgen, maar omdat het nu getest is kan ook met zekerheid worden gezegd dat het geen verstoten veulen is, of dat het een muildier is dat een veulen afgepakt heeft. Hoe dan ook: het is en blijft toch een zeldzaam iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:37

Ezels en paarden hebben niet hetzelfde aantal chromosomen, vandaar dat kruisingen vaak onvruchtbaar zijn. In dit geval is het een speling van de natuur dat de merrie een eicel heeft kunnen produceren met correcte aantal chromosomen en dat er dan juist uit dat ei een veulen komt. De kans dat je de hoofdprijs in de loterij wint is groter...

Weten ze of de vader een ezel of een paard is geweest?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:50

Nee, als de uitslag van de chromosomentest er is, dan kan er misschien meer gezegd worden. Ze willen nu proberen om er sowieso een paardenhengst op te zetten/krijgen. Ik wens ze heel veel succes Knipoog

edit: Er staat wel iets over dat er een ezelhengst "Step-and-a-half" bij de merries stond om de paardenmerries te dekken, zodat er weer muildieren geboren zouden worden. Dus waarschijnlijk is hij dan de vader....

edit 2 Haha! : Een website met wat andere voorbeelden van vruchtbare kruisingen, onder de vraag "For those who are following up with "Okay, what about the fertile mule we have read about..."
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 07-09-07 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:55

Zo zeg da's knap. Knipoog Veulen ziet er iig goed uit, benieuwd welke naam daar uit komt! Haha!
Ook fijn om te lezen dat ze in zo'n grote kudde staan!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:31

Citaat:
In the spring of 2007 a mare mule in Colorado gave birth to a live foal. DNA from both the mare mule and her foal has been tested by two different labs to date (July 2007). Both labs have thus verified that the foal qualifies as the offspring of the mare mule, and that she (the mother) is a mule and not a donkey or horse. This is just one more case of mule fertility that will be under investigation. Unlike other cases of fertile mare mules, this foal appears to be a mixture of horse and donkey phenotypes (ie, visually he looks more donkey-like than mule-like at this stage). Study of the gene mapping will show later if he is a true mixture, as in the case of the Moroccan mare mule, or Dragon Foal in China. Krause, the fertile mare mule in Nebraska in the 1980s, contributed a complete maternal gene set to her sons, making them pure mules (not a 3/4 donkey 1/4 horse mixture).

Dit stukje neem ik aan? Lachen

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:09

Wat bijzonder!

Moeder en veulen maken het goed zo te zien Lachen

medruze

Re: Muildier krijgt veulentje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:35

Wat een leuke combi zo!!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 01:00

Heel bijzonder!
Ben benieuwd of het weer lukt als er een paardenhengst 'op gaat' Haha!

Wel een schattig veulentje, met die zwarte benen Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:37

vader lijkt me een ezel, aangezien veulenlief ng grotere oren heeft dan moeders...

Ik heb eerder al een keer gehoord van een kruising drommedaris x kameel (die dus ook onvruchtbaar zou moeten zijn) een jong had gekregen van haar eigen vader (ze was toch onvruchtbaar, dus kon rustig bij haar vader in de wei...)

Ellen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:15

In zeldzame gevallen is een vrouwelijk muildier of vrouwelijke muilezel toch vruchtbaar als ze bevrucht wordt door een hengt van de soort waartoe haar moeder behoort (in dit geval is dat dus een paard want een muildier is een kruising tussen paardenmerrie en ezelhengst).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:47

Dit is al een heel oud topic, daarom hier een slotje.