Jumping Amsterdam schrapt Wereldbeker vierspannen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jumping Amsterdam schrapt Wereldbeker vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 09:34

http://www.hoefnet.nl/pages/index-ned.html
hoefnet.nl

Het zat er al een beetje aan te komen, maar vandaag kwam toch het verlossende nieuws dat er definitief GEEN Wereldbeker vierspannen zal plaatsvinden tijdens Jumping Amsterdam 2008. Nederland was er juist trots op dat er na jaren van afwezigheid weer een Wereldbeker vierspannen in eigen land werd georganiseerd. Jumping Amsterdam is onlangs in handen gekomen van een nieuwe organisatie en deze heeft er voor gekozen de Wereldbeker vierspannen van het programma te schrappen.

De organisatie bekijkt op dit moment de mogelijkheden om wel een menavond in het programma op te nemen.

daniella74

Re: Jumping Amsterdam schrapt Wereldbeker vierspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:00

Dat is nu heel jammer dat het vierspannen sneuvelt Boos!.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:39

Een van de leuke afwisselingen tijdens Jumping! Ik vraag me af of ze überhaupt weten wat het publiek enthousiast maakt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:46

Afwisseling met een lokale held nog wel.

Henk, ik vraag het me ook weleens af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:54

Ja, sorry hoor, dan ben ik ouderwets, ik ging vroeger, en dan heb ik het over de jaren 80, alle jaren, en ik vind een JUMPING, een springconcours, en alles eromheen hoeft van mij niet. Leuke pauzenummers okee, demo dit of dat, maar andere wedstrijden er aan verbinden vind ik niet nodig, of ze moeten de naam veranderen (en dan was ik niet meer gegaan).
Er zijn ook nog liefhebbers die gewoon voor de springsport komen.
Overigens is de timing altijd lastig geweest vanwege elders grote concoursen, waardoor ruiters moesten kiezen en dat zorgde soms voor afwezigheid van grote ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:59

Zonde.

Lusitana schreef:
Ja, sorry hoor, dan ben ik ouderwets, ik ging vroeger, en dan heb ik het over de jaren 80, alle jaren, en ik vind een JUMPING, een springconcours, en alles eromheen hoeft van mij niet. Leuke pauzenummers okee, demo dit of dat, maar andere wedstrijden er aan verbinden vind ik niet nodig, of ze moeten de naam veranderen (en dan was ik niet meer gegaan).
Er zijn ook nog liefhebbers die gewoon voor de springsport komen.
Overigens is de timing altijd lastig geweest vanwege elders grote concoursen, waardoor ruiters moesten kiezen en dat zorgde soms voor afwezigheid van grote ruiters.

Jumping is inmiddels uitgegroeid tot een groot evenement met verschillende disciplines. Dat trekt nou eenmaal meer bezoekers denk ik. De naam heeft daar niet veel meer mee te doen vind ik. Jumping, tja, zo kent iedereen het. Een naamsverandering lijkt me daarom ook niet echt handig.. En er zijn ook dagen waarop het wél vooral springen is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:06

Er wordt meer dan voldoende gesprongen. Ruiters mogen 3 paarden meenemen en dan heb je ook 3 rubrieken nodig per dag. Een rubriek voor amateurs erbij, 1 of 2 dresuurrubrieken en de wat korter durende vierspanrubrieken heb je een leuke mix.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:27

Jammer dat ze de vierspannen schrappen, staat toch altijd garant voor mooie sport en een super sfeer.

En dat het evenement JUMPING A'dam heet betekent in mijn ogen niet dat er geen marathonwagen of dressuurpaard op het evenement welkom is. Meer afwisseling betekent denk ik ook meer publiek. Zelf zou ik niet gauw naar een springrubriek gaan kijken, maar de vierspannen of een dressuurrubriek spreken mij meer aan.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:38

Als de menavond doorgaat dan komen daar ook vast wel vierspanwedstrijden. Ik neem toch een passepartout.

Ik weet dat een evenement organiseren heel veel geld kost. Voor de Wereldbeker vierspannen is relatief weinig belangstelling en het kost wel heel veel extra (afdracht aan de FEI enz).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:47

Als je niet naar springen wilt kijken moet je niet naar een Jumping gaan.

Ik weet dat het uitgegroeid is tot een ratjetoe, maar dat neemt niet weg dat het misschien geen slecht idee is om wat meer terug te gaan naar de oorsprong als het een nieuwe organisatie is. Ik heb daar begrip voor, dat wil ik maar zeggen.
Dat meer publiek door diversiteit geloof ik niet. Want dan heb je dus weer publiek dat wegblijft als er geen springen is en vervangen wordt door publiek dat voor wat anders komt. Het komt er niet BIJ. Wel zag ik de laatste jaren en dat zal nu helemaal wel zo zijn, veel meer kinderen en jongeren.
Maar ik begrijp dat het tegenwoordig ongelooflijk moeilijk is om publiek tevreden te stellen en dat ze uiteindelijk van publiek afhankelijk zijn.
Maar ik weet ook dat ze keuzes moeten maken en dan kiezen ze toch voor zekerheid en laten vallen wat niet genoeg opbrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:50

Maar JA is geen Jumping meer, allang niet meer. Dat is er gewoon helemaal uit dat het álleen maar springen is. Het is alleen de naam nog..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:06

Ik snap niet dat iemand zich druk kan maken om een naam --als ik me bij iedere willekeurige Derby een flatrace voorstel, kom ik ook bedrogen uit-- je gaat toch kijken naar wat je leuk vindt.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:10

Lusitana schreef:
Maar ik begrijp dat het tegenwoordig ongelooflijk moeilijk is om publiek tevreden te stellen en dat ze uiteindelijk van publiek afhankelijk zijn.
Maar ik weet ook dat ze keuzes moeten maken en dan kiezen ze toch voor zekerheid en laten vallen wat niet genoeg opbrengt.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:12

celano schreef:
Als de menavond doorgaat dan komen daar ook vast wel vierspanwedstrijden. Ik neem toch een passepartout.

Ik weet dat een evenement organiseren heel veel geld kost. Voor de Wereldbeker vierspannen is relatief weinig belangstelling en het kost wel heel veel extra (afdracht aan de FEI enz).

Dat van die kosten snap ik op zich wel maar het is was vorig jaar toch heel druk op donderdag- en vrijdagavond en dan vind ik het jammer dat zoiets meteen al first thing opgedoekt wordt. Je kan ook gewoon een menavond er tegen aan gooien met vierspannen en eventueel tweespannen. IB heeft ook jaren op die basis op zaterdagochtend een overvol huis gehad maar ik moet nog zien of het mennen in het programma wordt opgenomen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:29

Ik zelf vind ook dat ''Jumping'' meer springconcour ziet, het zal allemaal wel dat het giga uitgebreid is en dat het alleen de naam er nog voor heeft, maar zeg nou zelf springen geeft veel meer sensatie en spanning iig veeel gezelliger.

Ik zelf ben altijd elke jumping A'dam geweest, en alleen maar voor het springen, omdat daarbij gewoon veel meer sfeervol en sensatie geeft en bij elke andere die erbij gekomen zijn absoluut niet zo vind.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:36

symphatico schreef:
Ik zelf ben altijd elke jumping A'dam geweest, en alleen maar voor het springen, omdat daarbij gewoon veel meer sfeervol en sensatie geeft en bij elke andere die erbij gekomen zijn absoluut niet zo vind.

Geen sensatie Gestoord dan wordt het toch eens tijd dat je bij een indoormarathon voor
vierspannen gaat kijken.
Als er ergens op een wedstrijd spectakel , spanning en sfeer te beleven is dan is het daar wel!!
Dat vind ik Haha! Knipoog

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:13

Dan gaan ze ergens anders maar die vierspanwedstrijden organiseren zo groot als hoe hier in jumping amsterdam gedaan werd.
Sorry hoor maar vierspanwedstrijden hoef ik sowieso nooit naar toe omdat ik dat ronduit nooit sensatie en spannend heb gevonden, maar goe das mijn mening en hoef ik geen discussies over te hebben.
Ik vind het goed voor woorden dat jumping amsterdam de wereldbeker vierspannen geschrapt hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:54

symphatico schreef:
Dan gaan ze ergens anders maar die vierspanwedstrijden organiseren zo groot als hoe hier in jumping amsterdam gedaan werd.
Sorry hoor maar vierspanwedstrijden hoef ik sowieso nooit naar toe omdat ik dat ronduit nooit sensatie en spannend heb gevonden, maar goe das mijn mening en hoef ik geen discussies over te hebben.
Ik vind het goed voor woorden dat jumping amsterdam de wereldbeker vierspannen geschrapt hebben.

Op deze manier kun je dus geen discussie of gesprek voeren.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:36

Het is in ieder geval jammer dat de organisatie de redenen nog niet bekend heeft gegeven.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en of Jumping Amsterdam weer bijna gelijktijdig met Zürich gaat plaatsvinden.

Zürich is in die periode een aardige concurrent en ze hebben vorig jaar in ieder geval Isabel Werth met haar beste paard gehaald. Nog een keer gelijktijdig en in Amsterdam is geen goede ruiter meer te bekennen en de 4-spanners zijn ook van harte welkom in Zürich.

Ik blijf volgend jaar waarschijnlijk lekker in mijn eigen Zwitserland, als Amsterdam pech heeft dan is daar het C-kader aanwezig.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:43

Henkb, daar ben ik het niet mee eens. Amsterdam is al jaren tegelijk met Zurich en heeft altijd fantastische sport. Dat ISabell op en neer vloog tussen twee concoursen vorig jaar daar heeft Amsterdam toch geen last van gehad?

Amsterdam is en blijft Wereldbeker voor spr en dressuur, dus met de deelnemers komt het wel goed. De top is breed genoeg.

Dat jij lekker je eigen Zwitserland kiest is verder prima natuurlijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:21

Henk, we hebben vorig jaar fantastische sport gehad. Sport wordt niet alleen gemaakt door de topruiters, ik denk dat dat de afgelopen jaren wel regelmatig is gebleken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 06:37

Ik vind het als mensport liefhebber wel jammer dat de Wereldbeker mennen niet meer tijdens de Jumping is. Ik vind juist de combi met spring/dressuur zo gaaf. Jammer.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:24

Jammer dat het geschrapt is. Ik vind het altijd gezellig als ik daar ben Haha!