Optimisme overheerst na eerste dag EK dressuur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Optimisme overheerst na eerste dag EK dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:46

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=9416
knhs.nl

"Laurens scoorde meer achten, maar de fouten kosten teveel"

Na een uiterst sterke openingsrit van Hans Peter Minderhoud met Exquis Nadine stelde Laurens van Lieren met Hexagon's Ollright ietwat teleur. Minderhoud maakte met zijn paard nergens een foutje en verraste publiek en jury op een uitmuntende proef. Laurens van Lieren wist een paar kostbare fouten in zijn proef niet te vermijden. Van Lieren scoorde wel meer achten dan Minderhoud, maar de fouten kostten teveel, waardoor na de helft van het deelnemersveld de Duitse Ellen Schulten Baumer met Donatha S aan de leiding gaat, gevolgd door Minderhoud, terwijl van Lieren nu de vierde plaats inneemt, achter de Duitse Monica Theodorescu met Whisper. Duitsland gaat na twee starters aan de leiding in het landenklassement, gevolgd door Nederland en dan Zweden.

In de tweede rit van de dag kwam Hans Peter Minderhoud de ring binnen. Hij stelde Exquis Nadine perfect voor. Steeds mooi in de aanleuning, steeds mooi hoog en open ingesteld. In de draf maakte Nadine zichzelf mooi groot en liep met souplesse door haar lijf, waarbij de uitgestrekte draf zonder meer goed uit de verf kwam. In de verzamelde drafonderdelen, zoals piaffe en passage, bleef Exquis Nadine goed gesloten. In de stap was de merrie overtuigend genoeg en in de galop maakte vooral de uitgestrekte galop indruk. Goed gezet en perfect in de aanleuning. In alle changementen werd er niet één wissel gemist, terwijl in de twee pirouettes Nadine heel mooi opwaarts in het ritme bleef doorspringen. Minderhoud was zelf dan ook zeer tevreden over zijn debuut op een EK.

"Natuurlijk heb ik wel eens deelgenomen aan de WK's voor jonge paarden in Verden, maar dit is wel duidelijk iets anders. Toch heb ik daar wel de ervaring opgedaan die me nu in dit kampioenschap goed van pas komt", vertelde Minderhoud. In zijn ogen was het begin met Nadine misschien iets voorzichtig geweest, maar toen het eenmaal gemakkelijk bleek te gaan werden er ook de nodige risico's genomen, met een schitterende twee plaats na de helft van het aantal starters als resultaat.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Optimisme overheerst na eerste dag EK dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:46

Citaat:
TURIJN (KNHS) - Na een uiterst sterke openingsrit van Hans Peter Minderhoud (Harskamp) met Exquis Nadine stelde Laurens van Lieren (Rijswijk) met Hexagon's Ollright ietwat teleur. Minderhoud maakte met zijn paard nergens een foutje en verraste publiek en jury op een uitmuntende proef. Laurens van Lieren wist een paar kostbare fouten in zijn proef niet te vermijden. Van Lieren scoorde wel meer achten dan Minderhoud, maar de fouten kostten teveel, waardoor na de helft van het deelnemersveld de Duitse Ellen Schulten Baumer met Donatha S aan de leiding gaat, gevolgd door Minderhoud, terwijl van Lieren nu de vierde plaats inneemt, achter de Duitse Monica Theodorescu met Whisper. Duitsland gaat na twee starters aan de leiding in het landenklassement, gevolgd door Nederland en dan Zweden.

In de tweede rit van de dag kwam Hans Peter Minderhoud de ring binnen. Hij stelde Exquis Nadine perfect voor. Steeds mooi in de aanleuning, steeds mooi hoog en open ingesteld. In de draf maakte Nadine zichzelf mooi groot en liep met souplesse door haar lijf, waarbij de uitgestrekte draf zonder meer goed uit de verf kwam. In de verzamelde drafonderdelen, zoals piaffe en passage, bleef Exquis Nadine goed gesloten. In de stap was de merrie overtuigend genoeg en in de galop maakte vooral de uitgestrekte galop indruk. Goed gezet en perfect in de aanleuning. In alle changementen werd er niet één wissel gemist, terwijl in de twee pirouettes Nadine heel mooi opwaarts in het ritme bleef doorspringen. Minderhoud was zelf dan ook zeer tevreden over zijn debuut op een EK. "Natuurlijk heb ik wel eens deelgenomen aan de WK's voor jonge paarden in Verden, maar dit is wel duidelijk iets anders. Toch heb ik daar wel de ervaring opgedaan die me nu in dit kampioenschap goed van pas komt", vertelde Minderhoud. In zijn ogen was het begin met Nadine misschien iets voorzichtig geweest, maar toen het eenmaal gemakkelijk bleek te gaan werden er ook de nodige risico's genomen, met een schitterende twee plaats na de helft van het aantal starters als resultaat.

De vrolijkheid die Minderhoud na afloop van zijn rit uitstraalde was ver te zoeken bij Laurens van Lieren. De Zuid-Hollandse Zeeuw begon sterk en overtuigend en de achten rolden de juryleden uit de pen, maar ineens stokte de naar perfectie neigende rit. De stap van Hexagon's Ollright is niet goed genoeg voor dikke voldoendes, maar werd nog redelijk uitgevoerd. Daarna ging het mis in de changementen. Niet alleen viel Ollright in draf terug voor hij aan de changementen om de pas moest beginnen, ook mistte de ruin nog een paar. Daarna was het net alsof de drive om geen fouten meer te maken sterker werd als de wens om ontspannen door de proef heen te rijden, met als resultaat dat er in piaffe en passage ook nog eens kostbare punten bleven liggen. Laurens van Lieren was, nadat hij zijn teleurstelling had verwerkt, de eerste om de hand in eigen boezem te steken. "Ik had handiger moeten rijden. Er trad een hapering op in de piaffe en ik bleef corrigeren. Als ik daar doorheen had gereden waren het nog voldoendes geweest, terwijl mijn gestuntel om de fouten te herstellen onvoldoendes hebben opgeleverd. Ik probeerde te veel en verprutste daardoor te veel", vatte Van Lieren kort en krachtig zijn prestaties samen.

Teammanager Mariëtte Sanders had van tevoren na de eerste dag op meer gehoopt. "Als ik eerlijk ben heeft deze eerste dag niet datgene gebracht waar ik op had gehoop. We staan tweede en ik had er stiekem een beetje op gerekend nu eerste te zullen staan. Maar gezegd moet worden dat Hans Peter een topprestatie heeft geleverd en dat Laurens prachtige onderdelen in zijn proef heeft laten zien, maar die genivelleerd werden door een paar fouten te veel".
Trainer Sjef Janssen wilde er weinig woorden aan vuil maken. "Ik heb goede ritten gezien. Minderhoud heel best en ook Van Lieren toonde weer de nodige progressie". Minder te spreken was Janssen over de waardering die Schulten Baumer ten deel was gevallen. "Ik vind dat je met zo'n proef, die volgens mij als los zand aan elkaar hangt, niet kunt en niet mag winnen".

Ellen Schulten Baumer gaat als gezegd aan de leiding na 28 starters, voor Hans Peter Minderhoud. Monica Theodorecu staat derde met een kleine voorsprong op Laurens van Lieren. Morgen komen Anky van Grunsven (Erp) en Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) in actie. "We hadden vandaag niet onze beste dag in de training, maar dat geeft niet. We kunnen niet zeven dagen achter elkaar onze beste dag hebben. Daarom reken ik er op dat Keltec Salinero en ik er morgen er helemaal staan en onze topdag hebben!", aldus Anky van Grunsven, die van start gaat als titelverdedigster.
Ook Imke Schellekens is te spreken over de vorm waarin Hunter Douglas Sunrise steekt. "We hebben steeds lekker kunnen trainen en de vorm lijkt er te zijn. Het moet natuurlijk in de ring gebeuren, maar het goede gevoel is er en als je daarmee de ring kunt binnenrijden rijd je met zelfverzekerdheid binnen en dat is nooit slecht!".
De ambiance in het La Mandria park in Duorente, een voorstad van Turijn, mag dan op het eerste gezicht schitterend lijken, er mankeert nog al het één en ander aan. Voor de bezoekers zijn er lange wachtrijen voor de enige stand in het strodorp, waar diverse soorten koffie worden verkocht. Broodjes moeten met een lantaarntje gezocht worden. Gelukkig zat er weinig publiek op de tribunes, waardoor de wachttijden voor een kopje koffie beperkt bleef tot iets minder dan dertig minuten. Dat enerzijds. Stallen en mediacentrum en anderzijds het wedstrijdterrein zijn ruim 1.500 meter van elkaar verwijderd en maakt het geen compact evenement. Twee en een half uur na afloop stond er nog steeds geen uitslag op de website. Voor de ongeduldigen onder u: ga liever naar www.hippodata.de , daar zijn ze wel snel te vinden.

KNHS Mediavoorlichting,
Jacob Melissen

Meer info zie: www.eudressagechampionship.com
Snellere info zie: www.hippodata.de

Tussenstand landenwedstrijd na 50% deelnemersveld:

1) Duitsland - 141.375%
2) Nederland - 139.000%
3) Zweden - 134.333%
4) Groot-Brittannië - 132.584%
5) Zwitserland - 130.750%

Tussenstand individueel na 50% deelnemers:

1) Ellen Schulten-Baumer (Dui) - Donatha S - 71.667%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine - 70.458%
3) Monica Theodorescu (Dui) - Whisper - 69.708%
4) Laurens van Lieren (Rijswijk) - Hexagon's Ollright - 68.542%
5) Louise Nathorst (Zwe) - Isidor - 67.750%

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:02

word het ook op TV uitgezonden en zo ja op welke zender?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:57

Gefeliciteerd, had ook wel verwacht van HP! Haha! Go jij! Go jij!