Verbrandingsoven voor paarden in Prinsenbeek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verbrandingsoven voor paarden in Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:13

http://www.bndestem.nl/breda/article1757902.ece
bendestem.nl

Een verbrandingsoven voor paarden bij het huisdierencrematorium Viviana in Prinsenbeek lijkt nu alleen nog een kwestie van tijd. De Raad van Staten heeft de protesten tegen uitbreiding met zo'n oven afgewezen. Tegelijk met de bouw van een paardenoven mag het bedrijf ook de verbrandingscapaciteit voor kleine huisdieren vergroten met een extra oven. Het crematorium krijgt hiermee de beschikking over in totaal vier ovens.

Een echtpaar uit de buurt had vorige maand bij de Raad van State protest aangetekend tegen de milieuvergunning van de provincie omdat het stankoverlast vreest. Ook het bezwaar tegen bodemverontreiniging onder het strooiveld is door de Raad van State afgewezen. Toch kan eigenaar Rob Schijvenaars niet onmiddellijk verder met de realisering van zijn plannen.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Een verbrandingsoven voor paarden bij het huisdierencremator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:58

Citaat:
Een verbrandingsoven voor paarden bij het huisdierencrematorium Viviana in Prinsenbeek lijkt nu alleen nog een kwestie van tijd. De Raad van Staten heeft de protesten tegen uitbreiding met zo'n oven afgewezen.

Tegelijk met de bouw van een paardenoven mag het bedrijf ook de verbrandingscapaciteit voor kleine huisdieren vergroten met een extra oven. Het crematorium krijgt hiermee de beschikking over in totaal vier ovens.

Een echtpaar uit de buurt had vorige maand bij de Raad van State protest aangetekend tegen de milieuvergunning van de provincie omdat het stankoverlast vreest. Ook het bezwaar tegen bodemverontreiniging onder het strooiveld is door de Raad van State afgewezen. Toch kan eigenaar Rob Schijvenaars niet onmiddellijk verder met de realisering van zijn plannen.

De inmiddels twee maal door de gemeente Breda verstrekte bouwvergunning is volgens hem, op aandringen van dezelfde buren, beide keren weer ingetrokken. Het project zou niet passen binnen het bestemmingsplan. Volgens Schijvenaars is de gemeente Breda tegen de schorsing van de bouwvergunning in beroep gegaan.

Als de uitspraak gunstig uitvalt, verwacht hij de oven eind dit jaar in gebruik te kunnen nemen.

De gemeente Breda kon gisteren nog geen mededelingen doen over de kwestie. Anders komt het aan op een artikel 19-procedure. Hoewel die volgens hem alleen nog een formaliteit is, leidt het wel tot verdere vertraging.

Als hij eenmaal toestemming heeft, zal het niet lang meer duren. De bouw is al voor tachtig procent klaar.

Na Rotterdam en Roermond krijgt Prinsenbeek hiermee het derde paardencrematorium. Er is duidelijk vraag naar volgens Schijvenaars, die hoopt dagelijks een paard te cremeren. Een paardencrematie gaat 1.250 euro kosten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verbrandingsoven voor paarden in Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:00

ON -> VN

Schimmelig

Re: Een verbrandingsoven voor paarden bij het huisdierencremator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:01

1250,- euro voor een fikkie Wow! ... Zo zo. Ik denk niet dat heel veel mensen voor dit alternatief zullen kiezen vanwege de kosten tenzij dit door een verzekering vergoed wordt.

renske1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:07

Tja, misschien een optie voor hele rijke mensen, maar ik denk niet dat de verzekering het wil vergoeden...
Als dat wel zo was, denk ik dat veel meer mensen hun paard zouden laten cremeren Verward

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:24

mijn paardje wordt in ieder geval gecremeerd. Ik heb geen flauw idee als dit gedekt wordt door de verzekering dat zou wel mooi zijn, want 1250 euro is wel veel geld, anders moet ik nog maar even sparen.

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:28

Verleden jaar Oktober heb ik mijn pony merrie Heidy ook laten cremeren in Roermond. Super service daar hebben haar zelf gebracht en gehaald. Het kost wat maar vind het altijd beter dan een destructiebedrijf......brrrrrr.......

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:31

Ook voor mij is het erg veel geld, maar hoe dan ook, mijn paard wordt gecremeerd hoor! Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn hafje door rendac op te laten halen, of naar de slacht te brengen.
Dat er in prinsenbeek een komt is helemaal mooi, niet zo ver weg tenminste! Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:54

dat er 1 in prinsenbeek komt vind ik erg mooi(is voor mij 3 straten verderop) het is wel veel geld maar beter dan het idee van destructie.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:57

Dood is dood, daar voelt je paard niks meer van toch? Lachen
Het hele idee van destructie vinden wij vies, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt voor het al overleden paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:59

ik laat mn familieleden die dood zijn ook niet ophalen door een vrachtwagen vol kadavers en naar destructie brengen mn pony is voor mij meer dan mn familie. idd dood is dood

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:02

Och 'wij' zijn in mijn ogen ook niet goed wijs, mensen met z'n allen bij elkaar onder een mooi stukje grond stoppen. Cremeren vind ik dan veel efficiënter, maar waarom moet het nu weer zoveel kosten Verward of komt er ook een mooi kistje bij die prijs inbegrepen om het paard heen Nagelbijten / Gniffelen

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:05

Schimmelig schreef:
Och 'wij' zijn in mijn ogen ook niet goed wijs, mensen met z'n allen bij elkaar onder een mooi stukje grond stoppen. Cremeren vind ik dan veel efficiënter, maar waarom moet het nu weer zoveel kosten Verward of komt er ook een mooi kistje bij die prijs inbegrepen om het paard heen Nagelbijten / Gniffelen

Ik neem aan dat er geen "kistje" om het paard heen komt!
moet het wel een hele grote kist worden Clown
En weet iemand toevallig tot welke stokmaat er gecremeerd gaat worden?
En of er verschillende prijzen zijn n.a.v de stokmaat?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:08

Schimmelig schreef:
Het hele idee van destructie vinden wij vies, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt voor het al overleden paard.

Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Het paard merkt er niets meer van. Het gaat hier puur om menselijke emoties, dieren kunnen nou eenmaal veel voor mensen betekenen, in mijn geval ook zo. En dan is het idee van crematie veel aantrekkelijker dan een destructievrachtwagen die langs komt.
Denk dat zo het verwerken van de dood van een geliefd dier ietwat dragelijker is, dan wanneer het dier in de takels hangt. Ik heb respect voor iedereen zn keuze, of die nou kiest voor een crematie, desnoods begraven of door een bedrijf op te halen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:10

Nou, begin maar vast met sparen dan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:11

Helaas mag begraven niet
Dat is wat ik het liefste zou doen.
Heb er de plek voor en niemand die er last van heeft, maar helaas...

Ik hoop dat cremeren snel goedkoper gaat worden, want dat is dan ook wat ik graag zou doen

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:15

Carolaa schreef:
Schimmelig schreef:

Ik neem aan dat er geen "kistje" om het paard heen komt!
moet het wel een hele grote kist worden Clown
En weet iemand toevallig tot welke stokmaat er gecremeerd gaat worden?
En of er verschillende prijzen zijn n.a.v de stokmaat?

In dit topic staat meer over het cremeren van je paard inclusief een prijslijst.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=48&t=797522&st=0&sk=t&sd=d

Schimmelig schreef:

Voor mij is dood van mijn paard net zo of misschien nog ingrijpender dan de dood van een familielid. Ik zou mijn moeder niet tot meel laten vermalen en dit gebeurt dan ook niet met mijn grootste vriend. En om mijn paard naar de slager te brengen, zodat hij opgegeten kan worden, is voor mij dus echt geen optie. Cremeren is misschien duur, maar als je al ieder jaar één setje minder koopt, dan heb je het geld ook bij elkaar. Knipoog

edit: ik snap trouwens wel dat andere mensen hiervoor kiezen, en daar heb ik ook alle respect voor, maar kan dit zelf gewoon niet

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:18

runningkawa schreef:
Helaas mag begraven niet
Dat is wat ik het liefste zou doen.
Heb er de plek voor en niemand die er last van heeft, maar helaas...

Ik hoop dat cremeren snel goedkoper gaat worden, want dat is dan ook wat ik graag zou doen

Nee klopt, mag niet, maar dat betekent niet dat het niet illegaal gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:19

Ook bij paarden?
Je hebt niet ff zo snel een flink gat gegraven zonder dat het opvalt Lachen
Voor shetjes kan ik het me wel voorstellen Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:21

Klopt, ik ken mensen die hun overleden veulen hebben begraven en heb het ook wel eens gehoord bij shetjes.

Maar ik ga voor mijn KWPNer van 1.65m geen gat graven nee Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:23

ikke20 schreef:
ik laat mn familieleden die dood zijn ook niet ophalen door een vrachtwagen vol kadavers en naar destructie brengen mn pony is voor mij meer dan mn familie. idd dood is dood

Dat hoeft ook niet. Je kan bij Rendac ook kiezen voor de speciale ophaaldienst. Dan hoef je het paard ook niet aan de weg te leggen. Ze komen dan met een soort brancard en niet met een grijparm. Dit kost zo'n 420,- euro (dat is de prijs van vorig jaar in ieder geval).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:26

Schimmelig schreef:

Precies, lijken onder de grond stoppen vind ik walgelijk. Het idee is gewoon zó smerig. En dan hebben die lui het over milieuvervuiling, restjes mens lijkt me veel schadelijker dan as.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:30

Vraag me af hoe dat in zn werk gaat.

Lijtk om ook niet echt fijn om eerst een dood paard te vervoeren naar het crematoruim.

Ik hoop dat ik nog even de tijd heb om de juiste keuze te maken alhoewel mn pony al bejaard is......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:31

Ach begraven waarom niet? Het is allemaal biologisch afbreekbaar. Een crematie van een paard kost al gauw 2000 tot 2500 euro (met vervoer etc erbij) Daar heb je al gauw een nieuw paard voor. En zoals gezegd ...het paard merkt er niets van.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:22

runningkawa schreef:
Je hebt niet ff zo snel een flink gat gegraven zonder dat het opvalt Lachen

Kraantje huren,gat graven,paardje pakken met kraan,gat dichtgooien...klaar.
Geen haan die er naar kraait
Bloos

Maar hoe gaat dat nu bij de crematoria???
Past toch geen heel paard in.
Uitgaande van de gem. kwpner dat zijn best kastelen en dood geven ze niet meer mee.
Luguber praatje ....maar gaan ze in delen erin Verward

En hoe krijg je een dood paard daar????
Kraantje huren???
Kan ik net zo goed bovenstaande doen.
Sneller en goedkoper(en grond zat).