Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Albert Voorn stond en staat om drie dingen bekend. Hij is een geweldige springruiter, heeft zo zijn principes en gaat als een man van emoties door het leven.
Is je vader er?, vroeg een voorbijganger donderdag aan Vincent Voorn, na diens foutloze rit in de landenwedstrijd van de Europese titelstrijd in Mannheim. ,,Die zit nu op de tribune te janken'', antwoordde de zoon, met een brede grijns.
Voorn senior (51) won met Lando zilver op de Olympische Spelen van Sydney 2000, achter landgenoot Jeroen Dubbeldam. Daarna werd er niet zoveel van hem vernomen. ,,Of ik ben gestopt?'', reageerde hij in Mannheim. ,,Nee. Ik stop nooit. Ik wil samen in de equipe met mijn zoon. Dat is mijn droom.''
Bij de vraag wat of de prestaties van zijn zoon, na twee onderdelen vijfde (en beste Nederlander) op de EK, hem deden werd Voorn opnieuw emotioneel. ,,Veel, heel veel. Als ik hem hoor praten, zie wat hij doet, dan herken ik mezelf. Bovendien hebben mijn vrouw en ik er veel energie ingestoken hem deze kans te geven. Wat hij als ruiter heeft geleerd, heeft hij geleerd van zijn vader. Nu doet hij het allemaal zelf. Dat is prachtig voor mij.''
Vanzelf is dat allemaal niet gegaan. Voorn senior: ,,Vincent is een jongen met een enorme kop. Hij voert geregeld een kleine strijd met zijn vader en moeder. Hij heeft een eigen wil en dat is goed. Waar wij voor waken is dat hij respect heeft voor andere mensen en voor dieren. Verder kan hij zijn eigen weg kiezen.''
Junior is 23. ,,Tot het 21e jaar zijn de ouders de baas'', legt senior zijn filosofie uit. ,,Dan zijn de jongens en meisjes het 'gezeik' van hun ouders wel zat en gaan ze op eigen benen staan. Zo hoort het. Wij hebben hem daarin alle vrijheid gegeven. Hij is ook niet een zelfde type als zijn vader. Vincent is, denk ik, wat milder.''
Dan kan de topsportloopbaan van Vincent, die ooit begon als verdienstelijk jeugdvoetballer van PSV, wel eens ten goede komen. Albert: ,,Vincent is in staat bepaalde dingen te accepteren. Ik niet. Als ik het idee heb dat iemand mij als 'klojo' behandelt ben ik weg. Ook als het gaat om de eigenaren van mijn toppaarden. Dat heeft me veel gekost, maar spijt heb ik niet. Ik kan elke dag nog in de spiegel kijken.''
Een schande vindt hij het soms, hoe de ruiters er tegenwoordig bijlopen. ,,Sommigen hebben reclame op de boord van hun overhemd. Ik zou dat pertinent weigeren, ook al gaven ze mij er een miljoen euro voor! En ik kan het geld goed gebruiken. Maar onze sport heeft een bepaalde sjiekheid. Althans, die zou het moeten hebben.''
Het was de eerste keer dat Voorn senior zijn zoon dit seizoen in de ring zag. Sinds Albert een eigen bedrijf begon is hij veel internationaal onderweg, onder meer om instructie te geven. Tijd om op de tribune te zitten heeft hij niet.
,,Ik vond het prachtig'', zei hij na afloop. ,,Vincent doet hier wat ik hem heb geleerd. En daarmee springt hij op het hoogste niveau. Wat kan een vader zich nog meer wensen? Dat maakt emoties bij mij los. Nu nog samen in de equipe. Dan is het rond.''
Cayenne schreef:Is je vader er?, vroeg een voorbijganger donderdag aan Vincent Voorn, na diens foutloze rit in de landenwedstrijd van de Europese titelstrijd in Mannheim. ,,Die zit nu op de tribune te janken'', antwoordde de zoon, met een brede grijns.