Vader Voorn in tranen bij topprestatie junior

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vader Voorn in tranen bij topprestatie junior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:18

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=9303
knhs.nl

Albert Voorn stond en staat om drie dingen bekend. Hij is een geweldige springruiter, heeft zo zijn principes en gaat als een man van emoties door het leven.

Is je vader er?, vroeg een voorbijganger donderdag aan Vincent Voorn, na diens foutloze rit in de landenwedstrijd van de Europese titelstrijd in Mannheim. ,,Die zit nu op de tribune te janken'', antwoordde de zoon, met een brede grijns.

Voorn senior (51) won met Lando zilver op de Olympische Spelen van Sydney 2000, achter landgenoot Jeroen Dubbeldam. Daarna werd er niet zoveel van hem vernomen. ,,Of ik ben gestopt?'', reageerde hij in Mannheim. ,,Nee. Ik stop nooit. Ik wil samen in de equipe met mijn zoon. Dat is mijn droom.''

Bij de vraag wat of de prestaties van zijn zoon, na twee onderdelen vijfde (en beste Nederlander) op de EK, hem deden werd Voorn opnieuw emotioneel. ,,Veel, heel veel. Als ik hem hoor praten, zie wat hij doet, dan herken ik mezelf. Bovendien hebben mijn vrouw en ik er veel energie ingestoken hem deze kans te geven. Wat hij als ruiter heeft geleerd, heeft hij geleerd van zijn vader. Nu doet hij het allemaal zelf. Dat is prachtig voor mij.''

Vanzelf is dat allemaal niet gegaan. Voorn senior: ,,Vincent is een jongen met een enorme kop. Hij voert geregeld een kleine strijd met zijn vader en moeder. Hij heeft een eigen wil en dat is goed. Waar wij voor waken is dat hij respect heeft voor andere mensen en voor dieren. Verder kan hij zijn eigen weg kiezen.''

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vader Voorn in tranen bij topprestatie junior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:18

Citaat:
Albert Voorn stond en staat om drie dingen bekend. Hij is een geweldige springruiter, heeft zo zijn principes en gaat als een man van emoties door het leven.

Is je vader er?, vroeg een voorbijganger donderdag aan Vincent Voorn, na diens foutloze rit in de landenwedstrijd van de Europese titelstrijd in Mannheim. ,,Die zit nu op de tribune te janken'', antwoordde de zoon, met een brede grijns.

Voorn senior (51) won met Lando zilver op de Olympische Spelen van Sydney 2000, achter landgenoot Jeroen Dubbeldam. Daarna werd er niet zoveel van hem vernomen. ,,Of ik ben gestopt?'', reageerde hij in Mannheim. ,,Nee. Ik stop nooit. Ik wil samen in de equipe met mijn zoon. Dat is mijn droom.''

Bij de vraag wat of de prestaties van zijn zoon, na twee onderdelen vijfde (en beste Nederlander) op de EK, hem deden werd Voorn opnieuw emotioneel. ,,Veel, heel veel. Als ik hem hoor praten, zie wat hij doet, dan herken ik mezelf. Bovendien hebben mijn vrouw en ik er veel energie ingestoken hem deze kans te geven. Wat hij als ruiter heeft geleerd, heeft hij geleerd van zijn vader. Nu doet hij het allemaal zelf. Dat is prachtig voor mij.''

Vanzelf is dat allemaal niet gegaan. Voorn senior: ,,Vincent is een jongen met een enorme kop. Hij voert geregeld een kleine strijd met zijn vader en moeder. Hij heeft een eigen wil en dat is goed. Waar wij voor waken is dat hij respect heeft voor andere mensen en voor dieren. Verder kan hij zijn eigen weg kiezen.''

Junior is 23. ,,Tot het 21e jaar zijn de ouders de baas'', legt senior zijn filosofie uit. ,,Dan zijn de jongens en meisjes het 'gezeik' van hun ouders wel zat en gaan ze op eigen benen staan. Zo hoort het. Wij hebben hem daarin alle vrijheid gegeven. Hij is ook niet een zelfde type als zijn vader. Vincent is, denk ik, wat milder.''

Dan kan de topsportloopbaan van Vincent, die ooit begon als verdienstelijk jeugdvoetballer van PSV, wel eens ten goede komen. Albert: ,,Vincent is in staat bepaalde dingen te accepteren. Ik niet. Als ik het idee heb dat iemand mij als 'klojo' behandelt ben ik weg. Ook als het gaat om de eigenaren van mijn toppaarden. Dat heeft me veel gekost, maar spijt heb ik niet. Ik kan elke dag nog in de spiegel kijken.''

Een schande vindt hij het soms, hoe de ruiters er tegenwoordig bijlopen. ,,Sommigen hebben reclame op de boord van hun overhemd. Ik zou dat pertinent weigeren, ook al gaven ze mij er een miljoen euro voor! En ik kan het geld goed gebruiken. Maar onze sport heeft een bepaalde sjiekheid. Althans, die zou het moeten hebben.''

Het was de eerste keer dat Voorn senior zijn zoon dit seizoen in de ring zag. Sinds Albert een eigen bedrijf begon is hij veel internationaal onderweg, onder meer om instructie te geven. Tijd om op de tribune te zitten heeft hij niet.

,,Ik vond het prachtig'', zei hij na afloop. ,,Vincent doet hier wat ik hem heb geleerd. En daarmee springt hij op het hoogste niveau. Wat kan een vader zich nog meer wensen? Dat maakt emoties bij mij los. Nu nog samen in de equipe. Dan is het rond.''

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:21

Cayenne schreef:

Ach gut

Vind het wel heel erg lief hoe trots hij is op zijn zoon. Lovers

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:33

Super van Vincent Voorn!!!

_Anna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:16

Holland aan de top!! Echt geweldig hoe ze presteren !! Haha!

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:32

Ik heb er ooit eens een les van gehad die heel leerrijk was en ik vind het echt een aangenaam persoon om naar te luisteren want als hij iets uitlegt, is dat niet altijd moeilijk omschreven maar het helpt wel en hij legt er ook altijd bij uit waarom en dat vind ik er ook heel goed aan Lachen
En top dat zijn zoon het ook zo goed doet Ja

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:56

Geweldig dat Vincent het zo goed doet!
Zelf kreeg ik begin dit jaar een compliment van Voorn Sr. voor mijn tandem-aanspanning. Stond helemaal met mijn mond vol tanden dat deze spring-grootheid bewondering voor mijn men-aanspanning had Bloos . Ik vond het al een groot ruiter, maar sindsdien ben ik fan Haha!
Heel goed hoe deze man zijn eigen keuzes maakt en principes hanteert én daarmee succes heeft.
Ga zo door vader en zoon Voorn OK dan!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:05

Albert Voorn is een van de springruiters waarbij het plezier en de intense samenwerking met het paard er vanaf straalt. De jaren dat ik hem zag op 't NIC waren zijn rondes altijd een van de mooisten. Ik ben niet snel fan van iemand maar van heb ben ik zeer zeker wel fan... geweldige man Ja en hij kan met recht trots zijn op zijn zoon, want die presteert ook behoorlijk goed.

Hij en Emile Hendrix waren voor mij altijd dé rondes op 't NIC in die jaren.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:29

Super!

altijd mooi om dit soort dingen te lezen toch *LOL*

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:45

Dit staat al jaren op onze website:

"" Albert Voorn is een bekende springruiter en won Goud op het Nederlands Kampioenschap en Zilver op de Olympische spelen met de lastigste ?????? paarden uit het circuit. Hij heeft een logische kijk op paardrijden:

''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan? Men trekt het paard in elkaar. En om de een of andere reden moet hij altijd 50 centimeter korter worden dan hij is. Het paard gaat vervolgens vluchten en de ruiter zegt dan: hij is sterk.
En dan geeft men nog meer been om dat op te lossen. Het paard gaat nog meer voorwaarts en wordt nog sterker. Ik geef geen been als een paard trekt. En ik trek niet, ik hou tegen. Daarom heb ik nooit druk op de teugels, niet meer dan het gewicht van de teugel zelf.''

Albert zelf zou als paard niet veel pikken van een ruiter:

'Ik ging in een hoek liggen als ik een paard was en een ruiter op mijn rug kreeg''.

''Wij ruiters zijn succesvol dankzij het acceptatievermogen van het paard dat we rijden. Hoe hoger het paard in het bloed staat, hoe minder het accepteert van de ruiter. Volbloeden werden altijd gezien als lastig. Zo zie ik dat niet. Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Ze accepteren minder.''

Albert weet waar het fout gaat bij de meeste topruiters:

''Het grootste probleem is hun trots. Als ik 20 jaar iets op een bepaalde manier gedaan heb en iemand legt me uit dat het op de averechtse methode nog beter werkt, dan probeer ik dat. Als het werkt, dan moet ik niet te trots zijn om die nieuwe inzichten te accepteren. Ik ben blij als iemand mij erop wijst dat ik iets niet juist doe en het makkelijker kan.''

''Men wil heel graag belangrijk zijn. Ik ben maar zo goed als mijn paard is. Mensen vinden mij een goede ruiter. Ik vind dat zelf ook, omdat ik het paard in staat stel om zich te ontplooien. Als ik in de springpiste geen fouten maak, dan ben ik zo goed als het paard is.''"'

Ik vind hem een geweldige ruiter, die geen consesies doet aan zijn sponsoren, maar alles bekijkt uit het oogpunt van het paard.
Dus ook alle vereden (verpeste) paarden van andere ruiters krijgt, en . . . deze dieren weer aan het lopen krijgt. In samenwerking met zijn vrouw Irma. Geweldig, Irma en Albert!!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:10

Ik snapte eerst niet zo goed dat vincent mee ging naar het EK, niet omdat die niet goed gereden heeft de laatste tijd in tegendeel zelfs maar je kunt ook te veel vragen. Maar hij doet het echt geweldig

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:05

Zo vader zo zoon....GEWELDIG!!!