Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:MANNHEIM (ANP) - Na de eerste dag van de Europese titelstrijd voor springruiters in Mannheim ligt Nederland op medaillekoers. De equipe van bondscoach Rob Ehrens staat derde, na de leidende Duitsers en Zwitserland. Vincent Voorn en Jeroen Dubbeldam klasseerden zich woensdag bovendien hoog in de individuele rangschikking.
De verschillen in de top zijn zeer gering. Nederland, met verder Gerco Schröder en Albert Zoer, staat op minder dan een springfout van de beste twee. Voor de landenwedstrijd worden donderdag en vrijdag nog onderdelen verreden. Op de vorige EK, twee jaar geleden in San Patrignano, won Oranje brons.
Ook voor het persoonlijke klassement viel het direct op tijd verreden jachtparcours goed uit voor Ehrens formatie, sinds Aken 2006 regerend wereldkampioen. Debutant Voorn was met Audi's Alpapillon-Armanie de beste en staat zevende. Daarna komt Dubbeldam (BMC Up and Down).
Schröder (Eurocommerce Berlin) is 19e. Alle drie hebben ze echter ook een verschil van minder dan een fout met de lijstaanvoerster, de Zwitserse Christina Liebherr met het in Nederland gefokte paard No Mercy. Wegens een weigering van Okidokie viel Albert Zoer wat verder terug in de rangschikking.
Ehrens was naderhand tevreden. ,,Ik ben gelukkig met twee zaken: de ruiters hebben goed gesprongen en de paarden maakten een bijzonder fitte indruk. De laatste twee jaar hebben we succes gehad door op de eerste dag weloverwogen keuzes te maken. Rijden met verstand, geen gekke dingen doen.''
Dat pakte goed uit. Ehrens: ,, Van deze klassering is niets gestolen. Door een kleine communicatiestoornis krijgt Albert die weigering, anders staan we op één. Onze uitgangspositie nu is echter ook goed. Het totaalbeeld maakt me op dit moment blij. De komende dagen zie ik met vertrouwen tegemoet.''