Tyfoon legt try-out plat

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:00

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=9109
knhs.nl

De eerste veterinaire keuring in het Olympische Ruiterstadion van Hong Kong (gelegen op de terreinen van de imponerende Sha Tin renbaan), die altijd vooraf gaat aan een eventing wedstrijd, gaat niet door. Reden is dat er een tyfoon op komst is. Nu zijn er wel vaker tyfoons in Hong Kong, maar voor deze geldt een gevaren klasse acht op een schaal van tien. De wetten in Hong Kong verbieden bij een tyfoon waarschuwing vanaf acht alle buitenactiviteiten.

De organisatoren gaan er vooralsnog van uit dat het eerste onderdeel van de eventing wedstrijd, die dient als testwedstrijd voor de Olympische Spelen van volgend jaar, gewoon door kan gaan. In de reglementen van de FEI is daarin voorzien. De jury heeft dan tijdens het dressuuronderdeel de mogelijkheid om deelnemers uit te sluiten van verdere deelname wanneer blijkt dat een paard niet regelmatig is in de bewegingen. Daar wordt normaal gesproken door de juryleden samen met een veterinair tijdens de veterinaire keuring heel specifiek naar gekeken.

De klimatologische omstandigheden in Hong Kong maken deze testwedstrijd tot een echte duidelijke test. In de nacht van dinsdag op woensdag trok ook al een tyfoon over Hong Kong en het regent bijna onafgebroken. Soms zo hevig, dat het zicht wordt beperkt tot amper honderd meter. Daarnaast schommelt de temperatuur tussen de 30 en 35 graden Celsius, met een vochtigheidspercentage rond de 95%. Daardoor zijn de omstandigheden in Hong Kong vergelijkbaar met die van een sauna.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 13:00

Citaat:
HONG KONG (KNHS) - De eerste veterinaire keuring in het Olympische Ruiterstadion van Hong Kong (gelegen op de terreinen van de imponerende Sha Tin renbaan), die altijd vooraf gaat aan een eventing wedstrijd, gaat niet door. Reden is dat er een tyfoon op komst is. Nu zijn er wel vaker tyfoons in Hong Kong, maar voor deze geldt een gevaren klasse acht op een schaal van tien. De wetten in Hong Kong verbieden bij een tyfoon waarschuwing vanaf acht alle buitenactiviteiten.

De organisatoren gaan er vooralsnog van uit dat het eerste onderdeel van de eventing wedstrijd, die dient als testwedstrijd voor de Olympische Spelen van volgend jaar, gewoon door kan gaan. In de reglementen van de FEI is daarin voorzien. De jury heeft dan tijdens het dressuuronderdeel de mogelijkheid om deelnemers uit te sluiten van verdere deelname wanneer blijkt dat een paard niet regelmatig is in de bewegingen. Daar wordt normaal gesproken door de juryleden samen met een veterinair tijdens de veterinaire keuring heel specifiek naar gekeken.

De klimatologische omstandigheden in Hong Kong maken deze testwedstrijd tot een echte duidelijke test. In de nacht van dinsdag op woensdag trok ook al een tyfoon over Hong Kong en het regent bijna onafgebroken. Soms zo hevig, dat het zicht wordt beperkt tot amper honderd meter. Daarnaast schommelt de temperatuur tussen de 30 en 35 graden Celsius, met een vochtigheidspercentage rond de 95%. Daardoor zijn de omstandigheden in Hong Kong vergelijkbaar met die van een sauna.

De cross country is fraai gebouwd en zeker niet te zwaar. Eerder een lichte twee sterren wedstrijd dan een pittige. De terreinomstandigheden in de cross zijn nog steeds goed. Bondscoach Martin Lips was dan ook vol vertrouwen na de bezichtiging van de cross: "Het is een goed galoppeerbare cross, met fraaie, uitnodigende hindernissen, die volgend jaar zeker zwaarder zal zijn". In het Olympische ruiterstadion ligt een zandbodem die het water goed lijkt te verwerken en het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat deze bodem van negatieve invloed zal zijn op de prestaties in de dressuur en in de afsluitende springproef, die aanstaande maandag wordt verreden.

Madeleine Brugman (Bornerbroek) en Jan van Beek (Rijsbergen) lijken hun vorm te pakken te hebben en zien ondanks het uitvallen van de veterinaire keuring alle kans op een goede klassering. Team veterinair Emile Welling en inspanningsfysioloog Eric van Breda hebben reeds diverse metingen uitgevoerd op de paarden en zijn van mening dat deze zeer goed zijn geacclimatiseerd en klaar zijn voor de wedstrijd.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:22

Om in sauna-omstandigheden topsport te bedrijven vraagt om problemen. De paarden (en andere athleten) kunnen hun warmte niet kwijt en er betaat een zeer groot risico oop oververhitting ofwel zonnesteek. En dat kan, zoals bekend, dodelijk zijn. Ik zou mijn paard daar niet starten, in zulke onacceptabele omstandigheden .Belachelijk, dat ze in zo'n klimaat Olympische Spelen accepteren.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (Belgiƫ)

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:51

Ik snap ook niet dat ze zo'n locatie kiezen om de olympische spelen te laten doorgaan. Stel dat er net tijdens de periode van de OS een tyfoon overkomt van klasse 8, dan sta je daar schoon. Nee ik vind het echt een slechte lokatie.
Heel erg voor de athleten en paarden die daar moeten presteren.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:47

Wauw, wat een beproeving zeg....vooral ook voor de paarden...30-35 graden in de stromende regen....ze krijgen wel een echt vuurdoop daar......ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Ga duimen dat het allemaal goed gaat!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:12

bterlaan schreef:
Om in sauna-omstandigheden topsport te bedrijven vraagt om problemen. De paarden (en andere athleten) kunnen hun warmte niet kwijt en er betaat een zeer groot risico oop oververhitting ofwel zonnesteek. En dat kan, zoals bekend, dodelijk zijn. Ik zou mijn paard daar niet starten, in zulke onacceptabele omstandigheden .Belachelijk, dat ze in zo'n klimaat Olympische Spelen accepteren.


Mwah.... de begeleiding en de faciliteiten om te koelen zijn top. Bovendien vallen de omstandigheden imo wel mee. Ik ben een maand geleden in Hong Kong geweest en ik vond de omstandigheden eigenlijk beter dan in Athene. Mijn hemel, wat was het daar heet! Om 8 uur 's ochtends was het nog wel leuk in het stadion, maar de ruiters die om een uurtje of twaalf moesten, hadden het zwaar. Wij dronken zelf op de tribune al in die 4 uur tijd een litertje of 10 weg. De ruiters en hun begeleiding weten echter waar ze mee bezig zijn en de paarden komen fit aan de start, stuk voor stuk, mede door dit soort proefwedstrijden.

Zo'n tyfoon is wel erg vervelend en kan de boel platleggen, maar als je de Spelen nooit organiseerd op plekken waar extreme weersomstandigheden voor kunnen komen, dan blijven er bar weinig locaties over Nagelbijten / Gniffelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:29

Ik kan mij nog wel herinneren dat ze in Athene een hele windtunnel hadden neergezet Haha!
Ik neem aan dat ze dit nu weer doen Ja

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Tyfoon legt try-out plat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:51