Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:54

http://www.gelderlander.nl/arnhem/article1719887.ece
gelderlander.nl

Door een dierenarts is een verklaring afgegeven dat er geen sprake is van onthouding van de nodige verzorging van de paarden, zegt De Ruijter van de LID.

Volgens de woordvoerder komt de LID veel schrijnender gevallen tegen, waarbij direct ingrijpen noodzakelijk is. "Maar die spelen zich vaak af ergens achteraf op een erf", zegt hij. "Hier komen natuurlijk veel mensen langs en ik kan me voorstellen dat zij zich storen aan deze situatie."

Desondanks wordt er 'binnen afzienbare tijd' een hercontrole gehouden. "Er is natuurlijk wel iets aan de hand. De dieren zijn aan de magere kant en dat is niet voor niets. Maar wij schrijven niet zomaar een proces-verbaal, wij gaan liever eerst in gesprek met de eigenaar."

Ook de klacht dat de paarden nat staan, wordt door de LID serieus genomen. "Je bent in overtreding wanneer je je paarden en pony's geen droge sta- en/of ligplaats kunt aanbieden", zegt De Ruijter. "Het is in Renkum niet op orde, maar we letten ook op de weersomstandigheden. Het is natuurlijk een zeer natte periode en het is voor veel eigenaren moeilijk hun dieren droog te laten staan."

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:54

Citaat:
Volgens de woordvoerder komt de LID veel schrijnender gevallen tegen, waarbij direct ingrijpen noodzakelijk is. "Maar die spelen zich vaak af ergens achteraf op een erf", zegt hij. "Hier komen natuurlijk veel mensen langs en ik kan me voorstellen dat zij zich storen aan deze situatie."

Desondanks wordt er 'binnen afzienbare tijd' een hercontrole gehouden. "Er is natuurlijk wel iets aan de hand. De dieren zijn aan de magere kant en dat is niet voor niets. Maar wij schrijven niet zomaar een proces-verbaal, wij gaan liever eerst in gesprek met de eigenaar."

Ook de klacht dat de paarden nat staan, wordt door de LID serieus genomen. "Je bent in overtreding wanneer je je paarden en pony's geen droge sta- en/of ligplaats kunt aanbieden", zegt De Ruijter. "Het is in Renkum niet op orde, maar we letten ook op de weersomstandigheden. Het is natuurlijk een zeer natte periode en het is voor veel eigenaren moeilijk hun dieren droog te laten staan."

Mocht de situatie bij de hercontrole niet verbeterd zijn, dan volgt een officiële waarschuwing. "Dat is een brief waarin staat dat als er geen maatregelen worden genomen, we strafrechtelijke stappen zullen nemen", zegt De Ruijter. "Daarna volgt een proces-verbaal. Ook kunnen de dieren in beslag genomen worden, maar dat is afhankelijk van de ernst van de situatie."

Volgens De Ruijter heeft eigenaar Mirjam Scholten de paarden al vrij mager gekocht van een boer. "We kunnen niet zo goed vaststellen of hun magerte komt door de huidige eigenaar of dat ze al zo waren en nu sterker aan het worden zijn." Mirjam Scholten is kwaad op de klagers.

"Iedereeen denkt maar verstand van paarden te hebben. Zo worden de dieren gevoerd met bijvoorbeeld brokjes en muesli. Vijftien kilo in twee dagen. Dat mag absoluut niet, daar krijgen ze koliek van en daaraan kunnen ze doodgaan. Een appeltje of een worteltje is niet erg, maar geen zakken vol muesli. Zo heb ik er totaal geen zicht meer op wat die dieren allemaal binnenkrijgen."

Ook worden de manen en de pony van de dieren afgeknipt. "Friezen hebben hele lange manen en de pony valt tot op de neus", zegt Scholten.

"Dat hoort zo. Maar mensen denken dat de paarden daardoor niet goed kunnen kijken. Belachelijk."

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:06

triest, die lange manen zijn juist prettig met dit weer, ze bieden bescherming tegen de vliegen.

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:20

Het zal mij benieuwen of dit een bokker is. Mij lijkt toch als je een bord aan het hek hangt met daarop een voeradvies of een voerverbod dat dat voor de omgeving ook meteen wat duidelijker is en begrip krijgt. Ze kan wel kwaad gaan lopen doen maar zelf had ze natuurlijk beter kunnen handelen. Ik krijg er niet zo'n beste indruk van dat ze in de slachtoffersrol plaats neemt.

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:26

Nou ja,ik kan me wel een beetje voorstellen dat ze pissig is, je verwacht natuurlijk niet dat mensen even langskomen om je paard te kortwieken, alsjeblieft zeg!

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:30

toverpaardje schreef:
Nou ja,ik kan me wel een beetje voorstellen dat ze pissig is, je verwacht natuurlijk niet dat mensen even langskomen om je paard te kortwieken, alsjeblieft zeg!


Over dat knippen zou ik ook boos zijn maar het gaat hier om de slechte conditie van de paardjes. En dat ligt niet aan het manen knippen.

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:39

Nou, mensen lopen wel snel te mutsen hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe deze paarden eruit zien. Maar mijn paarden staan het hele jaar buiten met een loopstal. En afgelopen winter kreeg ik een paar keer commentaar van mensen dat ik ze "lekker warm op stal" moest zetten. Ik denk alleen niet dat mijn paarden (waaronder een jaarling) het daarmee eens zijn Haha!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:45

TinkerTreas schreef:
Nou, mensen lopen wel snel te mutsen hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe deze paarden eruit zien. Maar mijn paarden staan het hele jaar buiten met een loopstal. En afgelopen winter kreeg ik een paar keer commentaar van mensen dat ik ze "lekker warm op stal" moest zetten. Ik denk alleen niet dat mijn paarden (waaronder een jaarling) het daarmee eens zijn Haha!


hihi, helemaal mee eens! Trouwens dik zijn is voor een paard in het algemeen veel erger en levensbedreigender dan te dun... maar mijn shetlander is nog steeds niet in beslag genomen!

Riemke
Berichten: 475
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:36

Volgens mij weet ik waar dit is, ik kom er met de bus langs, het is een klein weitje langs de weg en is alleen maar modder. Er is ook geen schuilmogelijkheid in het weitje
Ik had niet echt de indruk dat de friezen er slecht uitzagen, maar vond het weitje er echt niet uitzien!!!
Een bordje plaatsen zal wellicht wel handig zijn Lachen

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:50

natasja50 schreef:
Mij lijkt toch als je een bord aan het hek hangt met daarop een voeradvies of een voerverbod dat dat voor de omgeving ook meteen wat duidelijker is en begrip krijgt. Ze kan wel kwaad gaan lopen doen maar zelf had ze natuurlijk beter kunnen handelen. Ik krijg er niet zo'n beste indruk van dat ze in de slachtoffersrol plaats neemt.


Pardon? Een bórd ophangen????! Derden moeten van andermans terrein en andermans dieren afblijven PUNT.
Moet je paarden achter een 2 meter hoge dichte wla gaan houden opdat voorbijgangers zich er niet mee bemoeien?
Moet je een gracht om je paarden aanleggen opdat voorbijgangers ze niet voeren?
Moet je paarden gaan stallen omdat voorbijgangers niet snappen dat weidegang goed is?!
Moet je een bord met voorlichting in je wei gaan zetten om je paarden tegen onbenullen te beschermen?

'¡Verboden toegang!' is feitelijk al overbodig. Je moet gewoon de rechten en spullen van een ander respecteren.

Vermoeiend zeg al die bemoeials.

hc

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:58

dat is idd een punt...ik erger me ook aan dat gevoer.
En een bord, daar trekken mensen zich toch niets van aan.

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:03

??

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:26

Riemke schreef:
... maar vond het weitje er echt niet uitzien!!!


Euh, .... NL is een dichtbevolkt land met veel ongeschikte bodem, waardoor er érg wienig ruimte is om paarden verantwoord onder te brengen.


- Er zijn pakweg 500.000 paarden in NL.
- Als al die paarden een minimum(!!!) aan weide zouden hebben, dan staan er 5 per hectare = 100.000 hectare paardenweide.
Ter referentie is er voor 16 miljoen NL-ers sámen 90.000 hectare aan recreatiegrond in totaal.
- dan nóg zijn bijvoorbeeld klei- en veengrond in principe ongeschikt.

Diezelfde voorbijganger wil ook beschermde landschappen waardoor weides niet van een verhard stukje noch een schuilgelegenheid mogen worden voorzien.
'Zielige' paardjes stallen mag dan 'netter' zijn in de ogen van voorbijgangers, doch de páárden gaan daar niet op vooruit en hoewel het HIT-stal model relatief goed is, is minder slecht nog steeds niet goéd.

Er zijn té veel paarden in NL. Hierdoor is het onvermijdelijk dat paarden op ongeschikte grond staan.

Wil je welzijnscriteria serieus toepassen, dan kunnen paarden slechts in kleine delen van NL gehouden worden. De rest is geneuzel.

hc

blondegod19
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:55

Wat is de link tussen beschikbare grond voor paarden en recreatiegrond voor mensen? Dat ontgaat mij.
Op recreatiegrond hoeven geen mensen te wonen of eten en is niemand permanent aanwezig, voor de paarden geldt dit wel. Ik begrijp dat nederland te klein is om alle paarden genoeg (bewegings-) ruimte te bieden, maar zou geen oplossing weten. je kunt er toch niet zomaar een aantal wegdoen oid.? Of iedereen met paard en al verhuizen naar Oost-groningen of de Veluwe? Hoewel me dit niet helemaal onaantrekkelijk lijkt....

Volgens mij zou iedereen die meent een paard/pony te kunnen/willen houden ervoor moeten zorgen dat ze in elk geval bewegindruimte hebben, al dan niet op grasland. een grote paddock met beschikbaar hooi is ook al heel wat, vergeleken bij het treurige (24/7) stalleven waartoe helaas nog vele paarden zijn veroordeeld.dat zou toch wel moeten kunnen?
En dat ze dan 's winters weleens natte hoeven krijgen is toch ook niet zo erg, mits er wel voor ze gezorgd wordt e.d.

Het lijkt me niet zo erg dat de inspectiedienst deze (en andere) paarden in de gaten houdt, omdat ze wat mager zijn - kan toch geen kwaad? beter zo dan dat paarden die wel echt worden verwaarloosd niet worden gemeld. Vind ik.

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:59

Iemand die wil kan het wel dacht ik. Het kost alleen geld die drainage. Ik denk juist dat mensen maar paarden aanschaffen voor hun plezier en er verder gewoon geen verstand van hebben. Ook in het natste stukje wei kun je een stukje bestraten zodat de paarden droog kunnen staan/liggen. Een kwestie van paardenliefde en anders moet je ze inderdaad niet aanschaffen.

Ik zie trouwens dat de eigenaresse beweert dat de paarden 15 kilo muesli/brokken kregen in 2 dagen van voorbijgangers. Hoe weet zij dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:04

Of het nou slechte grond is of niet, dan stort je maar een paar vrachtwagens zand.
Dat het rotweer in Nederland kan zijn is algemeen bekend hoor, en niet als excuus te gebruiken. Dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een droog stuk.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:30

De paarden staan naast mijn werk. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet zo heel denderend vond uitzien. Ze zijn best mager. Maar goed het kan zijn dat ze ze idd bij een boer vandaan heeft en dat ze al mager waren. Ik zie ze nl wel regelmatig erbij en de paarden voeren en hooi geven.
Maar ook door de vele regen was het stukje waar ze op staan een en al modder.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:37

Citaat:
Maar ik vind idd de condities waaronder ze worden gehouden niet al te best.

Ik denk dat het ook persoonlijk is, de 1 denkt; Ach het is een paard, als de mensen ze niet in een stal stopte stonden ze ook met weer en geen weer buiten. En laat ze dus in de blubber staan.
De ander denkt; Oei het regent, laat ik hem maar snel op stal zetten, straks word ie ziek! En zet zjin paard meteen op stal.

Ik weet verder natuurlijk niet hoe het eruit ziet, maar dat mensen gaan voeren en kappertje spelen bji de paarden van iemand anders vind ik niks Scheve mond

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:03

tssss waar zijn ze nu weer mee bezig. Beter een paard aan de magere kant dan een dik vet paard. Maar helaas vinden mensen het niet erg dat een paard lekker vet is.
Mensen denken dat ze paarden moeten behandelen als mensen en dat is puure paardenmishandeling! een paard 24/7 op stal laten staan vind ik zielig! Stel je eens voor, dat jij zo lang in een stal moet zitten! Maar daar doen ze niets aan want het paard staat lekker warm, haha.
Misschien moet de eigenaar wel zorgen dat ze een droog stuk voorziet in haar wei want van natte ondergronden kunnen de dieren mok krijgen. Dus dat zal ze dan misschien wel moeten doen.
Maar voor de rest: die personen die de paarden bijvoeren zonder overleg met de eigenares en die de manen knippen, die moeten aangeklaagt worden omdat ze aan iemands anders eigendom komen!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:25

Lekker bezig weer, die LID...
Veulens die 24/7 op stal staan, daar kunnen ze niks aan doen... maar o wee als een paardje op een ondergrond staat die voor ons mensen niet zo fijn lijkt.

Ze zeggen zelf dat de eigenaar niets illegaals doet, maar ondertussen halen ze wel haar naam door het slijk door te zeggen dat ze zich voor kunnen stellen dat mensen klagen.

Het is godgeklaagd dat de LID nog maar iets over paarden te zeggen heeft... er is een goede kans dat de paarden over een maand afgevoerd worden omdat ze 'nog steeds' niet dik genoeg zijn.

Waar gaan ze heen? Naar de eerste de beste louche handelaar... wat een vooruitgang. Nu zijn er nog steeds mensen die geloven dat de LID allemaal goede opvangadresjes heeft. Dit is helaas niet waar. Ik ken ook iemand wiens paarden onterecht in beslag zijn genomen. Toen de rechter besloot dat ze haar paarden terug moest krijgen, zei de dierenbescherming: wij weten niet meer waar ze zijn!

De eigenares wel, die had ze namelijk al lang op marktplaats bij louche handelaars teruggevonden en terug gekocht.

De LID handelt alleen omdat onwetende voorbijgangers wat roepen en zij willen toch laten zien dat ze niet niks doen met al dat donateursgeld.

Zie ook:
viewtopic.php?f=12&t=794634

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:08

Dit is vlakbij mij, ik zal er eens langsgaan om te kijken of het weer zo'n overdreven pennyachtig verhaal is, of wel echt waar is.
De DB doet hier in de gemeente namelijk bijna nooit iets aan dierenwelzijn.
En ja, ik spreek uit ervaring Lips are sealed

Arno8, je hebt helemaal gelijk!!

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:38

arno8 schreef:
Lekker bezig weer, die LID...


De laatste zin in het artikel geeft toch blijk van realiteitszin.

Dat de LID verder met onjuiste maatstaven en onvolledige mogelijkheden op pad wordt gestuurd is ook helder.
Verder is het goed om te bedenken dat de LID voor een groot deel door klachten van paarden'kenners' die hun dikke paarden 'met goed voer op een warme stal' hebben staan wordt aangestuurd, dat het 'liefhebbers' zijn die staan bij te voeren en er aan zitten.....

farmershill

Berichten: 776
Geregistreerd: 17-06-05

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:55

Ik vind die friezen er niet echt slecht uitzien, ze staan inderdaad op een kale wei.
En ze hoeven niet echt in de drek te staan omdat er heuvels in het weitje zijn.
Verder staan ze er redelijk beschut.
Tegenwoordig word er om de kleinste dingetjes al melding gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 21:11

arno8 schreef:
Lekker bezig weer, die LID...
Veulens die 24/7 op stal staan, daar kunnen ze niks aan doen... maar o wee als een paardje op een ondergrond staat die voor ons mensen niet zo fijn lijkt.

Ze zeggen zelf dat de eigenaar niets illegaals doet, maar ondertussen halen ze wel haar naam door het slijk door te zeggen dat ze zich voor kunnen stellen dat mensen klagen.

Het is godgeklaagd dat de LID nog maar iets over paarden te zeggen heeft... er is een goede kans dat de paarden over een maand afgevoerd worden omdat ze 'nog steeds' niet dik genoeg zijn.

Waar gaan ze heen? Naar de eerste de beste louche handelaar... wat een vooruitgang. Nu zijn er nog steeds mensen die geloven dat de LID allemaal goede opvangadresjes heeft. Dit is helaas niet waar. Ik ken ook iemand wiens paarden onterecht in beslag zijn genomen. Toen de rechter besloot dat ze haar paarden terug moest krijgen, zei de dierenbescherming: wij weten niet meer waar ze zijn!

De eigenares wel, die had ze namelijk al lang op marktplaats bij louche handelaars teruggevonden en terug gekocht.

De LID handelt alleen omdat onwetende voorbijgangers wat roepen en zij willen toch laten zien dat ze niet niks doen met al dat donateursgeld.

Zie ook:
viewtopic.php?f=12&t=794634


Typerend dat je voor ieder topic over het LID dat ene topic er weer bij moet halen Lachen Ik zou zeggen bel ze eens, en vertel ze gelijk wie volgens jou 24/7 een veulen op stal aan het houden is Lachen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:39

En de bedoeling van jouw post is...?