Elstenaar krijgt boete voor verwaarlozing pony

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Elstenaar krijgt boete voor verwaarlozing pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:12

http://www.gelderlander.nl/betuwe/article1678613.ece
gelderlander.nl

Een 39 - jarige inwoner van Elst heeft een proces - verbaal gekregen, omdat hij zijn pony heeft verwaarloosd.

De man kreeg al meerdere keren een waarschuwing van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming om zijn pony door een dierenarts te laten nakijken. Het dier lijdt aan ernstige pijn door een acute hoefbevangenheid. Als het dier na de volgende controle nog niet is behandeld, wil de inspectie met het Openbaar Ministerie overleggen over inbeslagname.

"De man heeft tot aan het eind de pony laten berijden. Het dier moet helse pijnen hebben geleden", zegt een woordvoerder van de inspectiedienst. Volgens hem komen de inspecteurs hoefbevangenheid vaak tegen. "Pony's hebben behoefte aan een schrale wei. Als ze te veel eten of te eiwitrijk ontstaat er een ontsteking in het hoefbeen."

De pony in Elst lijkt erg lange hoeven te hebben. "De hoeven krullen omhoog", zegt de woordvoerder. "Het hoefbeen is gekanteld door de hoef heen."

Lynn_Nikita

Re: Elstenaar krijgt boete voor verwaarlozing pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:13

hehe een boete, zo hoort t ook
jammer dat man nog een kans krijgt en het dier niet meteen word afgenomen en behandeld

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:21

tja gebeurt nog veel te vaak, maar er staat dat de man de pony heeft laten rijden , dan zie je als ruiter toch ook dat dit niet eerlijk is ?
maar sommige doen nu eenmaal alles om maar te kunnen rijden al doen ze het beestje zeer kan hun het schelen ? ze hebben zich niet in het paard verdiept laat staan verzorging , want dat is toch helemaal niet nodig ? als je maar rijden kan .

mag hopen dat deze man zijn dieren allenmaal afgenomen gaan worden hij een nog hogere boete krijgt en voor de dieren dat ze een goed tehuis krijgen en toch een mooi leven mogen afsluiten

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:23

Hoe halen ze het in hun hoofd om én het beestje zo te verlwaarlozen en dan óok nog te gaan rijden!! Boos!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:34

Boos! snap niet dat ze het diertje nog niet hebben afgenomen, zeker omdat hij al een keer is gewaarschuwd.
Eiwitten is de pest voor ieder paard, zelfs mijn 5 jarige lijd er heftig onder, dus mag hij helaas geen gebruik meer maken van het land. Ach gut

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:35

het arme beetsje Ach gut
snap niet waarom ze hem niet meteen in beslag hebben genomen. is hier trouwens vlakbij. heb de pony alleen nooit zien staan

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:41

Mijn paarden staan in de wei langs deze TWEE pony's.. Ik snap niet dat er maar over 1 pony wordt gesproken, want zover ik weet hadden ze allebei van die Alladin-voetjes. Bekenden van mij hebben echt vaak gewaarschuwd, maar dus niet gereageerd. Verder zien de pony's er goed uit, en is het "eten uit een eiwitreike wei" niet moedwillig gedaan. Pure niet wetendheid.
Het rijden komt niet door de eigenaar. Die heeft zijn pony's alleen als grasmaaiers. De verzorgstertjes zouden beter moeten weten! Zowiezo waren ze veel te groot, en waren ze niet echt kundig. Heb die trouwens al een poos niet meer gezien daar. Ik kan ook niet alles zien, tis maar tref.

Maar toch vind ik het allemaal een beetje overtrokken. Wanneer een pony met lange hoeven staat ziet iedereen het, maar als een paard ligt te rollen en ziek is met koliek denk iedereen: Ach gut, zie dat dier eens leuk rollen.

Marloes: Bonnie en Prutsel, weet niet of dat je wat zegt? Lotte (zo heet ze geloof ik) verzorgde ze..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:43

hoefbeen door de hoef heen ? vraag me af of ze het arme dier nog kunnen helpen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:44

De man kreeg al meerdere keren een waarschuwing.....

Dat ene zinnetje maakt me zó woest !!! Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren En dan nóg de pony laten houden. Onbegrijpelijk !! Boos!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:17

Man zal zeker ni weten wat hoefsmid is. Hopelijk heeft ie er iet uitgeleerd en gaan hij zijn grasmaaiers optijd laten bekappen. En da die van de dierenbescherming ook maar uitlegge da paardjes ontwormt moeten worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:32

meissielief schreef:

als het hoefbeen erdoorheen komt moeten ze afgemaakt worden. zo'n dier heeft mega veel pijn en kan niet beter worden. het diertje loopt dan gewoon op zn bot.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:33

Ik snap dat die pony nog niet in beslag is genomen. ..... arm dier...

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:58

en het ZOVEELSTE bericht over verwaarlozing. iedereen denkt tegenwoordig, dat ze wel ene pony kunnen onderhouden. Leuk voor de kinderen en als gezelschap. Maar enige kennis over verzorging? Ho maar.
Het is gewoon veels te makkelijk om een pony op een stuk land te pleuren. Daar komt nog bij dat ik niet snap hoe je een dier zo kunt verwaarlozen. Een paard/dier met pijn, nee dat kan ik niet aanzien. Terwijl het waarschijnlijk gewoon een heel opgewekt en gezond paardje WAS.
Nee, op dit gebied mogen ze de regels wel wat aanscherpen. Hopelijk kan de pony nog geholpen hebben, maar daa rheb ik een hard hoofd in als ik de tekst zo lees. Zielig hoor...

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:32

er staat dat de pony lijdt aan ernstige pijn, waarom dan nog wachten tot de volgende controle voor ze in beslag genomen en behandeld worden? Die eigenaar heeft al eerdere waarschuwingen gehad.. Dat snap ik dan echt niet

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:54

Petulan schreef:
Mijn paarden staan in de wei langs deze TWEE pony's.. Ik snap niet dat er maar over 1 pony wordt gesproken, want zover ik weet hadden ze allebei van die Alladin-voetjes. Bekenden van mij hebben echt vaak gewaarschuwd, maar dus niet gereageerd. Verder zien de pony's er goed uit, en is het "eten uit een eiwitreike wei" niet moedwillig gedaan. Pure niet wetendheid.
Het rijden komt niet door de eigenaar. Die heeft zijn pony's alleen als grasmaaiers. De verzorgstertjes zouden beter moeten weten! Zowiezo waren ze veel te groot, en waren ze niet echt kundig. Heb die trouwens al een poos niet meer gezien daar. Ik kan ook niet alles zien, tis maar tref.

Maar toch vind ik het allemaal een beetje overtrokken. Wanneer een pony met lange hoeven staat ziet iedereen het, maar als een paard ligt te rollen en ziek is met koliek denk iedereen: Ach gut, zie dat dier eens leuk rollen.

Marloes: Bonnie en Prutsel, weet niet of dat je wat zegt? Lotte (zo heet ze geloof ik) verzorgde ze..

Ik woon ook in Elst, maar waar staan die pony's dan??

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:57

achgoss en die eigenaar komt er vanaf met een boete? zal vast niet veel zijn.
hopelijk leert hij er wel van!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:03

Petulan schreef:

Ik weet niet wat ik lees hier... De eigenaar van deze pony's is verantwoordelijk voor deze dieren!
Als je niet "weet" hoe je ze moet verzorgen moet je geen paarden houden. Bovendien is deze persoon toch al meerdere malen gewaarschuwd?? Van onwetendheid lijkt me dus geen sprake hier......... Heel erg vind ik dit!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:06

belachelijk dat ze deze dieren niet meteen innemen!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:15

ikke20 schreef:
meissielief schreef:

als het hoefbeen erdoorheen komt moeten ze afgemaakt worden. zo'n dier heeft mega veel pijn en kan niet beter worden. het diertje loopt dan gewoon op zn bot.

daar dacht ik ook gelijk aan Ach gut

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:45

Nou ik vind dit maar een raar verhaal. Bij acute hoefbevangenheid en een door de hoef gekanteld hoefbeen, krijg je die pony echt niet meer in beweging. En dan laten ze zo'n beestje nog staan ook??? Hoefbevangenheid komt trouwens niet van eiwitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:13

Cookies schreef:
Nou ik vind dit maar een raar verhaal. Bij acute hoefbevangenheid en een door de hoef gekanteld hoefbeen, krijg je die pony echt niet meer in beweging. En dan laten ze zo'n beestje nog staan ook??? Hoefbevangenheid komt trouwens niet van eiwitten.

óók Knipoog
Fructaan zet zich om in eiwit in het lichaam Tong uitsteken

maar het feit dat dat beest al zo ve rheen is, belachelijk dat ze hem daar staan laten!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:09

nounou, weer een lekker voorbeeld van hoe voortvarend de LID weer eens is. Meerdere waarschuwingen...poehpoeh 'heftig' hoor, en nu maar eens overleggen of het beestje misschien toch maar eens eventueel in beslag genomen zou moeten worden... mijn hemel.
Als ik dan naar animal cops op animal planet kijk denk ik: das toch wel 1 ding waar amerika goed in is: meteen aktie richting dier en eigenaar!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:16

Een boete is in ieder geval iets.. Als het maar niet zo'n miezerige boete is.. Hadden ze dat in mijn geval ook maar gedaan: stond ook een pony met aladdin hoefjes en hoefbevangen (er was nog veel meer wat niet klopte).. Ik de DB gebeld, nou deden dus mooi niets he! Niet eens een boete..
Dat beestje staat er nu nog, nog steeds hoefbevangen. Hoefjes zijn wel gedaan, gewoon in een keer eraf gehaald
Lekker makkelijk toch.. Had die vent ook maar iets van een bekeuring gehad o.i.d. Die pony wordt nu nog bereden. Ik kan er niets meer aan doen, mag niet meer in de buurt komen......

Dit mocht dan (misschien) wel een geval van onwetendheid zijn, nou dan heeft hij dit dubbel zo verdiend. Kom op zeg, hou dan geen pony's als je er geen verstand van hebt! Hoop dat hij er nu van leert dan, tjonge.
Ik kan daar zo slecht tegen. Ik heb geen medelijden met zulke mensen hoor, maar alleen met die arme beestjes.
Is misschien maar beter als ze in beslag worden genomen. Hoop dat dat arme beestje nog geholpen kan worden Ach gut

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:39

Petulan schreef:

In eerste instatie zou je denk ik echt niet zien dat het beestje koliek heeft.
Dus je zult altijd als eerst ervan uit gaan dat het paard gewoon rolt.
Ik denk niet dat jij bij elke rol dat je paard maakt je denkt dat het koliek is. Knipoog

Ik denk dat langere hoeven makkelijker te zien is dan koliek.

Maargoed. Wat die man heeft gedaan kan niet. En die verzorgsters hadden toch eigenlijk ook beter moeten weten? Knipoog Maarja die man had ze daarin tegen ook wel weer tegen kunnen houden.
Iniedergeval hoop ik dat hij door die boete wel leert van zijn grote fout.