Record bedrag voor illegaal beslaan

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Record bedrag voor illegaal beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:36

http://www.horseandhound.co.uk/news/art ... 76&cid=397
horseandhound.co.uk

De Brit Dominic McMahan heeft een rechtzaak verloren nadat hij illegaal bezig was 2 paarden te beslaan. In Groot-Brittannië is het niet toegestaan om zonder diploma paarden te beslaan en er wordt hier dan ook streng op gecontroleerd. De Brit zal een recordbedrag van ruim 3500 euro aan boete en proceskosten moeten betalen.

De eigenaresse van de 2 paarden had geen idee dat de hoefsmid niet geregistreerd en gecertificeerd was. Volgens de aanklager James: Hoefsmederij is een heel vakkundig beroep. Er is niet voor niets een wet die aangeeft dat alleen gecertificeerde hoefsmeden dit beroep mogen uitoefenen.

De maximum straf was 750 euro, maar aangezien Dominic geen onbekende van de rechtbank is, werd dit opgeschroefd. In 2005 werd hij al eerder veroordeeld voor dezelfde praktijken.

Farouche

Re: Record bedrag voor illegaal beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:38

Ik weet eigenlijk ook niet of onze smid gediplomeerd is Nagelbijten / Gniffelen
Nouja, mijn moeder zal het wel weten Knipoog

Maarja, als hij het goed doet heeft die vrouw eigenlijk niks te klagen, want nu is het waarschijnlijk gratis geweest Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 11:39

Dat ben ik niet met je eens.
Er zijn tal van gediplomeerde smeden die een goede opleiding hebben gehad. Dit is dus gewoon brood afpakken, bovendien zou ik echt geen smid bij mijn paard willen hebben die geen goede opleiding heeft gehad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:56

Zouden ze wat mij betreft in NL ook mogen doen....

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:01

_angela_ schreef:

Mijn idee.
En dan ook regelmatig een herhalingsexamen laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:36

Een certificaat is zo gehaald, dus gecertificeerd stelt niks voor. Gediplomeerd is andere koek.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:42

Als ik me niet vergis is 'hoefsmid' toch een jaar of 10 geleden een vrij beroep geworden in Nederland? Volgens mij is toen de leerling van onze hoefsmid ook voor zichzelf begonnen, terwijl hij dus nog niet de volledige opleiding doorlopen had. Er was toen ook een actie dat je alleen naar een smid moest gaan die lid was van de orde van hoefsmeden ofzo....
@ russel: zijn de gediplomeerd hoefsmeden dan lid van deze bond?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:43

_angela_ schreef:

EN in belgie Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:44

Welke bond bedoel je?

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:46

Heb al even ge- googled Knipoog De Nederlandse vereniging van hoefsmeden. Lees ook net dat die de officieel erkende diploma's uitgeven, dus waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:14

daar zitten ook bouwvakkers tussen maar als er iets mis gaat kun je tenminste nog ergens je beklag doen Ja

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:05

Ben het er mee eens dat ze dat in Ned.ook moeten doen,er lopen heel wat prutsers rond die denken dat ze hoefsmid zijn!!!
Het gaat wel om je voeten en benen van je paard,waar alle pezen enz.lopen ik vind het gewoon niet kunnen,ik ga liever voor duur,en dan maar een goede gediplomeerde smid!De voeten zijn wel het belangrijkste deel van een paard!!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:08

_angela_ schreef:

Ik had dezelfde tekst in m'n hoofd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:12

Ja inderdaad mag in Nederland ook wel gebeuren!

Gelukkig is mijn smid gediplomeerd Lachen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:46

Cayenne schreef:
Er zijn tal van gediplomeerde smeden die een goede opleiding hebben gehad. Dit is dus gewoon brood afpakken, bovendien zou ik echt geen smid bij mijn paard willen hebben die geen goede opleiding heeft gehad.

heb je dan ooits naar zijn diplomas gevragen en gezien?
anders weet je dit toch nog niet.

Elmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:07

ik doe de opleiding in deurne en loop nu 1 jaar stage en er is nog maar 1 iemand geweest die naar de diploma van mijn stage begelijder heeft gevraagd ik vin het een schande dat he in NL een vrij beroep is.... gecertificeerde mensen hebben een simpele cursus gedaan maar gediplomeerde dat zijn echte hoefsmeden die er echt 3 of meer jaren er voor hebben moeten blokken om dat papiertje te krijgen mensen die een cursus gevolgt hebben die cursus is bedoeld om JE EIGEN PAARD indien het noodzakelijk is te bekappen en ga het Niet op andermans paard proberen want na 10 les avondjes kan je eigenlijk nog helemaal niks laat het bekappen en beslaan over aan mensen die GEDIPLOMEERD zijn.....

srry dit moest ik even kwijt Bloos

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:40

liev_meisjuh schreef:
Cayenne schreef:

heb je dan ooits naar zijn diplomas gevragen en gezien?
anders weet je dit toch nog niet.

Mijn smid was net gediplomeerd en gecertificeerd toen ik hem "kreeg", maar heeft voor de zekerheid nog een jaar met een oudere smid meegelopen omdat hij zoveel mogelijk ervaring op wou doen. Ik weet dus wel zeker dat het met de mijne goed zat. Hij nam zelf ook nog de moeite om eerst meer ervaring op te doen, ondanks dat het al een zeer goede smid was.

Mijn paard had ook nog eens aangepast beslag nodig, dus ik was er ook nog eens extra voorzichtig mee Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:42

Ik vind het zo jammer dat in Nederland de erkenning voor hoefsmeden eraf is....'t is toch een soort bescherming van je paard zeg maar, een garantie dat hij vakkundig is. Zeker als het gaat om corrigeren en afwijkend beslag.
Ik heb zelf wel een Rijksgediplomeerd hoefsmid.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:44

Dat zouden ze in de Benelux idd direct in mogen voeren. Ik weet dat de smeden die ik aan mijn paarden gehad heb gecertificeerd waren, maar ik blijf daar heel kritisch in. Ik ben meer dan eens van smid gewisseld om verschillende redenen. Je kunt een paard compleet de vernieling in helpen als je niet weet waar je mee bezig bent...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:45

Daar ben ik het mee eens Ja Ik weet niet of het ook zo is dat hier in NL ze ook nog een bepaalde tijd met een ervaren smid mee moeten lopen? Ik neem aan van wel.

Elmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 13:07

in nederland loop je minimaal 2 of meer jaar met een oudere smid mee tijdens de opleiding

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:04

Ik vind het twijfelachtig; aan de ene kant denk ik: ja er zouden eigenlijk alleen maar gediplomeerde hoefsmeden aan het werk mogen zijn. Maar aan de andere kant; zelfs die zijn niet altijd goed. In Noorwegen waar ik met ijslandse paarden heb gewerkt die de man (Dag) zelf alle paarden bekappen. Hij was weliswaar dierenarts maar geen officieel hoefsmid-diploma. Maar hij deed het prima hoor; de paarden werden daar uiterst goed verzorgd en de alles draaide om de paarden en dat ze gezond zijn. Natuurlijk heb je als dierenarts (met veel paarden-ervaring) misschien een betere kijk op de stand van hoeven etc...maar zo iemand zou ik erg zonde vinden om te bestraffen. Maar die tig andere die geen diploma hebben en er geen drol van kunnen...tja die verdienen het wel weer. En als iemand het goed doet; is het waarschijnlijk makkelijker om een soort certificaat te krijgen. Dan zou daar een soort regeling voor moeten komen...

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:03

Ben het enigszins met je eens Apollo,kijk een dierenarts daar noem je wat op,......die heeft ook de nodige opleidingen gehad en weet natuurlijk alles over het beenwerk,als het goed is weet die waar de pezen en alles lopen.Maar denk dat deze ook alleen maar bekapt toch?
Werkelijk waar al die prutsers moeten aangepakt worden,of als ze het zo graag willen een goede opleiding volgen ipv.een paar lessen,hier moet beter opgelet worden!!
En ook in NL lopen ze een bepaalde tijd met een volleerd smid mee,mijn vorige liep mee met Renirie!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:07

Ja hij bekapt maar plaatst ook ijzers.

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:22

Ben het met je eens er zijn uitzonderingen!!!
En als het zijn eigen paarden zijn waarom niet!
Als het ooit fout zou gaan zou dat niet zo goed voor zijn reputatie zijn denk ik,dus die kijkt echt wel uit!