Alarm om opmars Jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Alarm om opmars Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:24

Bericht De Telegraaf
ASSEN, maandag
Landbouworganisatie LTO luidt de noodklok over het zeer giftige en voor runderen en paarden soms dodelijke Jakobskruiskruid dat op dit moment bijna overal de kop opsteekt. LTO roept gemeenten, provincies en natuurbeheerinstanties op de plant zo snel mogelijk te verwijderen.

Het jakopskruiskruid staat nu volledig in bloei en de landbouworganisatie wordt overspeld met meldingen van bezorgde agrariers. Die merken dat de plant op meer plaatsen dan voorheen de kop opsteekt. HEt kruid tast de lever van dieren aan en kan zelfs dodelijk zijn voor paarden en runderen. Exacte cijfers over het aantal dode dieren bestaan niet, omdat de doodsoorzaak van deze dieren lang niet altijd vastgesteld wordt. De plant blijft giftig, zelfs als het kruid al tot hooi is verwerkt. Zegsman Jack Luiten van LTO spreekt van een echte "sluipmoordenaar" die aan een enorme opmars bezig is. "de gevaren vor het vee worden vaak onderschat", zegt Jan de Groot, voorzitter van de vakgroep LTO Paardenhouderij. "Het risico van verdere uitzaaiing is groot". Volgens De Groot zijn vele organisaties en instanties en soms ook boeren zich onvoldoende bewust van de giftigheid en mogelijke gevolgen. "Daar komt nog bij dat velen de plant niet of onvoldoende herkennen en niet weten hoe ze deze plant het beste op kunnen ruimen", aldus de vakgroepvoorzitter. LTO roept boeren op alleen hoooi en gras te kopen dat vrij is van het kruid. De organisatie wil dat de planten preventief worden geruimd door gemeenten. In het najaar wordt een groot congres over het Jakobskruiskruid georganiseerd.

Jakobskruiskruid is met name verwerkt in hooi zo gevaarlijk omdat paarden en runderen de giftigheid van de plant niet herkennen en ze dus eten. Op de wei blijven ze er vanaf

mijntjuh

Re: Alarm om opmars Jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:30

Overal waar ik om mij heen kijk zie ik ze staan. het lijkt inderdaad of het erger is dan ooit. ook in mijn weilanden staat het. heb er een paar weken geleden alles uitgehaald met de hand. voordat het zich uit kon zaaien. Ben benieuwd of gemeenten er ook wat aan gaan doen. in de berm kom je het ook ontzettend vaak tegen.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:30

Gaan de ogen eindelijk eens open alsjeblieft? De petitie die aangeboden is aan minister Veerman werd zo van tafel geveegd. Het was niet zo'n groot probleem vond hij. Boos!
Als de grote organisaties nou eindelijk eens gaan mekkeren dan wordt het mischien nog eens wat.
Ik zit hier trouwens in een gemeente die jacobskruid wel bestrijdt god zij dank.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:29

Dat het in de bermen voorkomt, is ook het probleem... Een x aantal jaar geleden zijn de bermen langs de wegen ingezaaid om het een vrolijker aangezicht te geven... Echter zijn de zaden ook uit het buitenland gehaald en daar zaten de zaden van het jacobskruiskruid ook in...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:10

Afgelopen weekend heb ik weer aardig wat zien staan, ZELFS in land waar paarden stonden. Nagelbijten / Gniffelen Ik had mijn paarden er niet ingezet.

Vooral als het in hooi zit is het gevaarlijk, omdat ze het dan niet meer kunnen ruiken. Als ze het in het land ruiken zullen ze er vaak wel afblijven, maar die geur is er af als het in het hooi zit, één hap en je hebt zo je paard dood. Nagelbijten / Gniffelen Boos!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:13

het lijkt idd echt heel erg te zijn dit jaar. waar ik ook kijk, staat die bende!
zelfs bij ons in de tuin begon een klein plantje van de week...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:15

Hier stond er laatst ook een stuk over in de krant.
Het schijnt overigens ook in honing te kunen zitten, maar dit is nog niet bewezen. In ieder geval heb ik al wel wespen en hommels op die bloemetjes zien zitten. Nagelbijten / Gniffelen Ik had meteen geen zin meer in honing op mijn brood.

_caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:18

indderdaad rot spul dat jakobskruiskruid, maar als je het eruit trekt wel met rubber handschoenen want het gif word anders opgenomen in je bloed en dan zit je er zelf mee:S

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:22

wat ik me trouwens afvraag... is er eigenlijk onderzoek geweest naar wat het met mensen doet?
de koe eet, komt in het vlees/melk en dan?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:12

Ze mogen weleens een goed middel gaan uitvinden om dat kruid te bestrijden!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 06:59

daar ben ik het mee eens het is zeer moeilijk te bestrijden

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:54

pfffff.... als ik hier in de berm rij of in het Naarderbos is het werkelijk een grote gele zee van dat kl*tekruid.... en hier staan ze de wei leeg te trekken terwijl 100 meter verderop de berm volstaat.... vechten tegen de bierkaai dus.... volgende seizoen zijn we weer bezig....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:07

Als ik naar mijn werk ga dan kom ik altijd langs een wei langs een dijk en dat staat écht helemaal vol met die troep. Vorig jaar stonden er paarden in, dit jaar (gelukkig) niet.

Een tip van iemand die ik ken: Eerst een vuilniszak eroverheen binden (en dicht), vervolgens met handschoenen de grond rond de wortel eruit snijden, zodat je ook de wortels hebt. Zij heeft dit vorig jaar gedaan en dit jaar kwam er niks terug.
Het kruid laat nl. z'n zaden vallen als het het idee heeft dat het wordt 'aangevallen'.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 07:34

Ook hier in de Haarlemmermeer staan de bermen vol met JKK. Wekelijks stuur ik de gemeenteraad een brief met het verzoek het JKK te maaien voordat het zaad schiet. Als alle paardeneigenaren nu eens wekelijks de gemeenteraadsleden bestoken met email over JKK, dan zullen ze toch wel eens gaan luisteren. Ik doe het in ieder geval hier wel. Ik heb nog geen reactie terug gehad. Huilen
Misschien ga ik binnenkort maar eens spreektijd aanvragen in de gemeenteraadsvergadering.

BRENZOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:37

Ik heb laatst ook alles uit de weilanden gehaald van de manege.
De eigenares had er geen tijd voor en vroeg of ik het voor haar wilde doen.