Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:AKEN (KNHS) – Menner IJsbrand Chardon gaat na de eerste dag van het CHIO in Aken aan de leiding. De Westlander won met verve de Time-Shuttle-Preis, de dressuurproef, met een score van 49,92 strafpunten.
Hij heeft een geringe voorsprong op de nummers twee en drie, de Duitser Christoph Sandmann en de Zwitser Werner Ulrich. Chardon’s teamgenoten Koos de Ronde en Theo Timmerman staan na het eerste onderdeel op bescheiden posities, als respectievelijk veertiende en negentiende. In het landenklassement is Nederland derde, na Zwitserland en gastland Duitsland.
Chardon had ondanks de zware terreingesteldheid zijn vierspan goed op orde: ,,Ik heb ruim bewegende paarden, ben onder deze omstandigheden niet in het voordeel. Zat nog in een flinke plensbui ook. Maar ik kan niet anders dan tevreden zijn. Mijn nieuwe paard Tomasson D heeft het op de linksachterpositie heel goed gedaan. De andere drie, de routiniers Angus, Camacho en Zidane, hebben goed de weg gewezen. Ik ben in goede vorm, dat geeft veel vertrouwen voor de komende dagen. Wie de dressuur in Aken wint, neemt dat het hele jaar mee. Het CHIO hier is nu eenmaal de belangrijkste wedstrijd van dit jaar.”
Koos de Ronde maakte halverwege zijn proef een kostbare fout, die hem vijf extra strafpunten opleverde. ,,Ik was zo geconcentreerd op mijn paarden dat ik een verkeerd parcours reed. In plaats van binnenwaarts van de jury af liep ik nu naar de jury toe. Ik twijfelde niet eens, ging gewoon de verkeerde kant op. Stom, anders waren we in het landenklassement nu tweede geweest.” Ook bondscoach Tjeerd Velstra was niet blij met de vergissing van de menner uit Zwartewaal. ,,Het is hem twee weken geleden in Altenfelden ook overkomen, op precies dezelfde manier. Eén keer, dat kan, maar twee keer, dat mag niet gebeuren.”
Voor Theo Timmerman was er pure pech. Kort voor zijn start liep Boy een lichte blessure op. ,,Hij was opeens stokkreupel”, zei de man uit Putten. ,,Ik moest op het allerlaatste moment mijn span veranderen. Had daarvoor hooguit zes minuten de tijd. Ik moest nu een onervaren paard, Nick, in actie laten komen. Veel vroeger dan de bedoeling was. Ik had geen andere keuze, domme pech. Maar ik heb nog een paar dagen voor de boeg om er toch nog een geslaagde wedstrijd van te maken.”
Stand na dressuur: 1. IJsbrand Chardon (Den Hoorn) 49,92 strafpunten, 2. Christoph Sandmann (Duitsland) 50,05, 3. Werner Ulrich (Zwitserland) 51,20, 4. Daniel Wurgler (Zwitserland) 54,66, 5. Jozsef Dobrovitz (Hongarije) 56,32, 14. Koos de Ronde (Zwartewaal) 63,11, 19. Theo Timmerman (Putten) 66,94.
Cayenne schreef:Mijn nieuwe paard Tomasson D heeft het op de linksachterpositie heel goed gedaan. De andere drie, de routiniers Angus, Camacho en Zidane, hebben goed de weg gewezen.