Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Het KWPN maakt zich zorgen. Steeds meer fokkers laten zich verleiden door het lage(re) dekgeld van aangewezen en (nog) niet KWPN-goedgekeurde hengsten. De springkampioen van de hengstenkeuring, Eurocommerce Zürich (v.Berlin) heeft nog geen enkel dekbrevet op zak en al 150 merries gehad. De op het eindexamen van de voorjaarstest afgewezen Zalerno (v.Berlin) wordt als AES-hengst geadverteerd voor de bodemprijs van 299 euro excl. btw. Wat drijft fokkers en eigenaren en hoe kijkt het KWPN daar tegenaan?
Arie Hamoen, voorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissies, is helder: Hij is niet blij met deze ontwikkeling. "Ik zie alleen maar nadelen. De mensen moeten het geduld opbrengen tot de hengst is goedgekeurd. Neem de tijd en bespaar je de teleurstellingen. Snelheid is een slechte raadgever, zeg ik altijd." Hamoen merkt dat de fokker tegenwoordig minder waarde hecht aan de KWPN-goedkeuring dan in het verleden. "Maar ik zie ook dat de fokker die een gokje wagt, sneller gefrustreerd raakt. Als de hengst om 1 of andere reden niet slaagt voor het KWPN-verrichtingsonderzoek en hij is nog niet bij een KWPN-erkend stamboek goedgekeurd, krijg je het veulen in het Register B. Voor de markt is dit totaal niet interessant."
"Voor ons ligt de taak om voorlichting te geven en de fokkers op de gevaren te wijzen. Misschien is het een trend, want ik kan het me niet voorstellen dat fokkers niet-goedgekeurde hengsten blijven gebruiken."
De grootste vrees heeft Hamoen voor de invloed van hengsten die nog geen test hebben gelopen en waar nog weinig over bekend is. "Zürich bijvoorbeeld mag dan wel de kampioen van Den Bosch zijn, maar in feite is hij nog gewoon een derdebezichtigingshengst. Je kunt alleen maar hopen dat hij een goede verrichting aflegt en goedgekeurd wordt. Akkoord, het is de eigenaar z'n goed recht om de hengst te promoten, maar laat hem eerst maar bewijzen dat het dier zo goed is als hij denkt". Het laatste gaat ook op voor Zalerno (Berlin x Espri) van Herman Seiger, laat Hamoen weten. "Dat fokkers aan de hand van een foto of van horen vertellen zo'n paard gebruiken, is niet handig. Wij hebben de hengst dit voorjaar te licht bevonden. Doet hij het straks wel goed in de sport, dan is het KWPN niet te beroerd om die hengst alsnog een kans te geven. Ik vind dat de eigenaar nu voor 299 euro zijn hengst te grabbel gooit." De fokker geef ik het advies mee om rustig te blijven. Er zijn zo veel hengsten die zivh in de sport en fokkerij bewezen hebben. Maak dan daar gebruik van!"
Springpaardenkenner Herman Seiger stelt Zalerno na de afwijzing op de KWPN-examendag ter dekking uit eigenbelang. Zakerno is direct AES-goedgekeurd en mag dit jaar 30 merries dekken, een aantal waar hij wel aan komt. "Ik wil wat veulens van hem zien, dan hoef ik er niet zolang over te doen. Ik meen nog steeds dat Zalerno heel goed springt. Of het ook een dekhengst is, blijft de vraag. Om die informatie binnen te krijgen, heb ik hem aangeboden voor de fokkerij. Als de veulens volgend jaar niet goed lijken, geef ik de moed op en verkoop ik hem als springpaard. Zo zit het", verduidelijkt Seiger.
Aangezien het KWPN het AES niet erkent, komen deze veulens in het register B. Net als die van Zürich, als hij aankomend najaar niet wordt ingeschreven na de 70-dagentest. Toch lijken de fokkers daar niet van onder de indruk te zijn.
"Ik had niet gedacht dat Zürich er zo veel zou dekken", reageert Robert Dijkhuis, die de fokkerij op Stal Eurocommerce leidt. "Hij heeft al 150 merries gehad en nog steeds krijg ik iedere dag vraag naar hem. Hij trekt vooral mensen die een sportpaard willen fokken. Ze zeggen: Als deze dat niet meer kan, weet ik het ook niet meer. Dat baseren ze op zijn afstamming en hoe hij zich liet zien op de hengstenkeuring", vertelt Dijkhuis enthousiast.
Stal Eurocommerce had twee aanleidingen om Zürich al te laten dekken terwijl hij nog nergens is goedgekeurd: "De vraag naar hem is groot, en financieel is het voor ons interessant", is manager Wim Schröder duidelijk. "Ik denk dat het KWPN niet veel doet bij de fokkers die hem gebruiken. Het zou mij ook niets kunnen schelen. Een Berlin uit de zus van Larino, dat is toch interessant? Natuurlijk, als het een hengstveulen wordt is het interessant om er een goed papier bij te hebben. Maar we gaan er ook wel een beetje vanuit dat Zürich in het najaar wordt goedgekeurd."
Schröder heeft een groot vertrouwen in de driejarige schimmel. "De kwaliteit bij het springen onder de man is hetzelfde als bij het vrijspringen en het type is niet anders dan op de hengstenkeuring, dus daar kan het KWPN hem in mijn ogen niet op afwijzen. Toch blijft het allemaal afwachten. We hebben genoeg gekke dingen meegemaakt. Maar het paard wordt er niet anders van. Ik zou niet bang zijn om hem te gebruiken. Als wij dezelfde insteek hadden als de traditionele KWPN-fokker, hadden we nu niet internationaal gereden."
Hengstenhouder Henk Nijhof uit Geesteren snapt de bezorgdheid van het KWPN. "Het is sowieso geen goede zaak als je kijkt hoe weinig de bewezen hengsten dekken en hoe veel de driejarigen. Dat heb je niet in de hand. Als de regel komt dat jonge hengsten niet meer dan honderd merries mogen dekken, ben ik de eerste die een handtekening zet. Maar dan moeten de andere hengstenhouders dit ook doen.
Met Hamoens uitspraak dat Register B-producten commercieel minder interessant zijn, is Nijhof het volledig eens. "Weet je, voor de sportfokker maakt het niets uit. Die fokt een mooie Okidokie of Lexington. Het team uit Aken bestaat bijna geheel uit wachthengsten of ze stammen af van niet KWPN-goedgekeurde hengsten. Opium, Okidoki, Lexington en de NRPS'er Alpapillon-Armanie. Maar voor de fokkerij ben je met een Register b uitgekakt. Je kunt niet meedoen aan een stamboekkeuring en voor de fokker die wil verkopen za het moeilijker zijn, denkt Henk Nijhof.
Hij laat aangewezen hengsten ook al dekken. "Die zijn al goedgekeurd in KWPN-erkende stamboeken. Natuurlijk blijft het een risico van de fokker, maar hiermee zorgen we er wel voor dat we iets achter de hand hebben."
"Als Zürich straks zijn test haalt, is er niets aan de hand. In het geval van de Contender van Stal Roelofs die vorig jaar al dekte, een zakbreuk kreeg en in Ermelo niet aangeleverd kon worden, is het vervelender. Die hengst is goedgekeurd bij het AES. Met 1 telefoontje mogelijk, maar dan kom je niet verder dan het register B.
Nijhof heeft voorbeelden van hun werkwijze. Johnson (v.Jazz) dekte als driejarige 300 merries, was gekeurd in Oldenburg en voldeed aan alle veterinaire eisen van het KWPN. Gelukkig kreeg hij het KWPN-dekbrevet en kwamen de eerste kinderen direct in het veulenboek. Dayano kreeg ook meer dan 300, maar de eigenaren hadden de pech dat hij zich blesseerde in het verrichtingsonderzoek en voortijdig naar huis kwam. "Dat is overmacht. Voor ons jammer, maar voor de fokkers ook. Je hebt niet gelijk wat je wilt hebben. De veulens komen in het register A en zijn dochters moeten een IBOP of merrietest afleggen om ster te worden."
De animo voor de in Duitsland goedgekeurde Dayano is een stuk afgenomen, erkent Nijhof, "Hij komt dit jaar uit op zo'n 120 merries in Nederland. Het is een trend dat populaire jonge hengsten het jaar erop minder gebruikt worden. Maar als Dayano wel KWPN-goedgekeurd was, had hij er wel meer gedekt. Dat kan ik niet ontkennen."
"De in Westfalen en Oldenburg goedgekeurde en KWPN-aangewezen Spielberg dekt ook al de wereld en volgens mij neemt het KWPN ons dat wat kwalijk. Maar wat moeten wij als er zoveel vraag naar is? Moet je dan zeggen het mag niet? De hengst hadden we nog wel tot begin juni naar Duitsland verhuurd. Ik ben het er wel mee eens dat we moeten oppassen dat de jonge hengsten niet de overhand krijgen. We weten allemaal dat er uit iedere jaargang maar een paar goede overbijven."
janderegelaa schreef:Verder zou ik de keuring veranderen. Paarden die zijn aangewezen moeten automatisch goedgekeurd worden en het verrichtingsonderzoek vormt dan alleen een indicatie van hoe het paard zelf presteert.
janderegelaa schreef:Het KWPN moet ophouden met denken dat ze zaligmakend zijn want dat zijn ze allang niet meer. Verder zou ik de keuring veranderen. Paarden die zijn aangewezen moeten automatisch goedgekeurd worden en het verrichtingsonderzoek vormt dan alleen een indicatie van hoe het paard zelf presteert.
Cayenne schreef:De in Westfalen en Oldenburg goedgekeurde en KWPN-aangewezen Spielberg dekt ook al de wereld en volgens mij neemt het KWPN ons dat wat kwalijk. Maar wat moeten wij als er zoveel vraag naar is?
janderegelaa schreef:Het is gewoon het Duitse systeem en naar mijn weten functioneert dat prima.
Het verrichtingsonderzoek is sowieso niet zaligmakend als je bijvoorbeeld kijkt hoe het AES of Zangersheide presteren.
Buiten dat, De hengst wordt uiteindelijk afgerekend op zn nakomelingen en die lopen die verrichtingen toch niet. Een hengst kan een waardeloze verrichting lopen en toch supermooi fokken ( ik kan me herinneren dat er een tijdje geleden een Duitse hengst op karakter uitgegaan is en die fokt super ).
sarabande schreef:Cayenne schreef:De in Westfalen en Oldenburg goedgekeurde en KWPN-aangewezen Spielberg dekt ook al de wereld en volgens mij neemt het KWPN ons dat wat kwalijk. Maar wat moeten wij als er zoveel vraag naar is?
Als hij voor een bedrag dat vergelijkend met de rest is aangeboden was zouden de dekkingen veel minder zijn. Nijhoff doet hier alsof hij naief is en dat is hij absoluut niet.
Ik ben het met livvy eens
listiglistje schreef:Wellicht kiezen zij uit ongenoegen een ander stamboek ivm onvrede over de huidige selectiewijze van het KWPN?![]()
Zoals gezegd het KWPN is niet zaligmakend......wat een arrogantie!.
janderegelaa schreef:Spielberg wordt hier voor € 600,- aangeboden omdat dat bedrag in Duitsland gebruikelijk is bij een hengst die nog geen prüfung gelopen heeft. In Duitsland dekt hij ook en dan zou het raar zijn dat hij hier ineens duurder is.
Sir Donnerhall was voor zijn prúfung óók € 600,- maar nu € 1800,- en daar gaat Spielberg ook heen.
ayhno schreef:wat een gezeur steeds bij het KWPN!!
dek zelf ook bij Santano, vind het wel erg duur allemaal, maarja je moet toch wat..
ik snap ook niet waarom die bedragen zo achterlijk duur zijn, maargoed daar zijn de prijzen van paarden denk ik ook weer na,
kijk naar die orun cursussen ook stuk voor stuk belachelijk duur.. maar tegenwoordig moet alles veel kosten ja!
WinBinChes schreef:Volgens mij zegt dit meer over het KWPN dan over de fokkers. Ipv dat ze daar over gaan nadenken. Of zoudne alle negatiefe geluiden daar niet aankomen? Of hebben ze gewoon een bord voor hun kop
janderegelaa schreef:Dus Sarabande, ik denk dat jouw mening niet die van het KWPN is. Het enige dat zij willen is dat de hengst goedgekeurd is bij een door hun erkend stamboek.