Nigeriaanse oplichters bieden trailers aan op internet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nigeriaanse oplichters bieden trailers aan op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:15

http://www.paardenkrant.nl/
paardenkrant.nl

Nigeriaanse ‘scammers’ proberen Amerikaanse paardenliefhebbers geld af te troggelen door paardentrailers en opleggers aan te bieden tegen lage prijzen. Tom Scheve van het Amerikaanse QuiSpirit Trailers ontdekte dat er op deze manier gebruik werd gemaakt van het beeldmateriaal en de informatie die hij op zijn officiële dealersite heeft staan.

“Een Californische paardenliefhebster belde ons om hier voor te waarschuwen. Zij had een gloednieuwe EquiSpirit tweepaardstrailer gevonden op freehorseads.com voor minder dan de helft van de prijs. De verkoper kon geen goede verklaring geven voor die lage prijs. Toen de verkoper ontwijkende antwoorden gaf over het laten zien van de trailer en een substantiële vooruitbetaling wilde, begon het verdacht te worden en belde ze ons.” De e-emails bleken verzonden te zijn uit Lagos, Nigeria, en via Nederland naar de Verenigde Staten. De FBI is op de hoogte gebracht.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nigeriaanse oplichters bieden trailers aan op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:16

Citaat:
Nigeriaanse ‘scammers’ proberen Amerikaanse paardenliefhebbers geld af te troggelen door paardentrailers en opleggers aan te bieden tegen lage prijzen. Tom Scheve van het Amerikaanse QuiSpirit Trailers ontdekte dat er op deze manier gebruik werd gemaakt van het beeldmateriaal en de informatie die hij op zijn officiële dealersite heeft staan.

“Een Californische paardenliefhebster belde ons om hier voor te waarschuwen. Zij had een gloednieuwe EquiSpirit tweepaardstrailer gevonden op freehorseads.com voor minder dan de helft van de prijs. De verkoper kon geen goede verklaring geven voor die lage prijs. Toen de verkoper ontwijkende antwoorden gaf over het laten zien van de trailer en een substantiële vooruitbetaling wilde, begon het verdacht te worden en belde ze ons.” De e-emails bleken verzonden te zijn uit Lagos, Nigeria, en via Nederland naar de Verenigde Staten. De FBI is op de hoogte gebracht.

De truuk is eenvoudig: de oplichter knutselt met wat gecopieëerde plaatjes een advertentie in elkaar op internet. Hij plaatst deze vervolgens als een aantrekkelijk aanbod sites voor gratis advertenties. De kans bestaat dan, dat één van de duizenden bezoekers die zo’n site afspeuren op zoek naar, in dit geval, een dure trailer interesse heeft. Na wat heen en weer mailen wil de aanbieder de trailer graag laten zien en vraagt om een bedrag vooraf over te maken. Als een geïnteresseerde dat geld overmaakt houdt de communicatie op en is het geld weg.

Scheve verwacht dat de meeste paardenliefhebbers wel in de gaten krijgen dat ze met oplichters van doen hebben. “De mensen die zo te werk gaan, weten niets van paarden. Daarom zijn de antwoorden die ze op specifieke vragen over trailers meestal gek of ontwijkend, de zinsopbouw en gramatica van de antwoorden zijn slecht en de prijs te laag om geloofwaardig te zijn. Maar ik vermoed dat ze hun werkwijze wel verbeteren als er resultaat te halen valt, daarom moeten kopers alert zijn.”

Vooralsnog werken de scammers vooral in het Engelse taalgebied en is hier op Nederlandse verkoopsites nog geen sprake van. Althans niet dat ze paardenspullen aanbieden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:32

Dat is echt al jarenlang aan de gang. Iedereen die ook maar iets weet van handelen op internet kan je vertellen nooit zaken te doen met Nigerianen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:56

Jup en ze proberen het met alles wat je maar verzinnen kan.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:11

SuperPepeijn schreef:
Dat is echt al jarenlang aan de gang. Iedereen die ook maar iets weet van handelen op internet kan je vertellen nooit zaken te doen met Nigerianen.

ja maar dat kun je natuurlijk niet zien of het nigerianen zijn, ik ben zo ooit bijna mijn paard kwijtgeraakt dat te koop was

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:21

Op het moment dat ze met western union of moneygram aankomen en daarnaast ook belachelijk veel bieden op je spullen, dan moet je op je hoede zijn!

En ook een gloednieuwe trailer voor de helft van het geld is natuurlijk een leuk sprookje.

Het word tijd dat die lui eens aangepakt gaan worden, maar zo lang er internet is en er gewoon geld in kan worden opgestreken zal je ze altijd houden ben ik bang..

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:58

Idd Tallie_Ho !
Erg vervelend, maar wat kunnen we eraan doen ?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:28

Geen moer, ze kunnen zich overal ter wereld ophouden. Het enige wat je inderdaad kunt doen is het zo veel mogelijk rondvertellen.

Kijk ook maar eens op www.internetoplichting.nl daar staat ook het een en ander over nigerianen!

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:49

yep dat is al jaren zo. ik heb het ook vaak genoeg gehad op marktplaats. dan bieden ze een enorm hoog bedrag voor je spullen. als je reageert reageren hun in het engels en willen idd betalen met moneygram. goed opletten dus op marktplaats waarschuwen ze je ook bij veilig handelen. en een trailer zou ik zowiezo pas betalen als je de trailer ook daadwerkelijk in het echt gezien hebt en gewoon gelijk oversteken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:53

Het blijkt dat MP de reacties uit het buitenland erg goed nakijkt.
Zo heeft mijn broer o.a. een tractor te koop staan.
Daar is een reactie op gekomen vanuit Luxemburg.
Maar nog voordat de reactie van de Luxemburger aangekomen was, had MP al een waarschuwingsmail gestuurd om erg alert te zijn bij reacties uit het buitenland.
Tevens werden de standaard waarschuwen en dingen die je moest controleren genoemd.
Dus blijkbaar is de reactie eerst door de medewerkers gelezen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:54

Opvallend, kreeg vandaag nog zo'n mailtje van een Engelse die mijn fototoestel wou kopen. Mevr. bood 250 euro (mijn richtprijs 160) + 50 euro verzendkosten naar Nigeria, liefst via paypal en anders overschrijving. Ik zocht het e-mailadres op en er was maar liefst een hele pagina over haar op Ebay te vinden. Haha! Vrouw zou telkens beweren dat de betaling gebeurd is en dreigmailtjes blijven sturen opdat jij jou spul verzend, om vervolgens nooit geld te ontvangen natuurlijk. Heb haar de link even doorgemaild. Knipoog

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:03

ja ik ken het ze wouden me telefoon ook overkopen kreeg opeens een bod van 150 en ik moest het naar nigeria sturen voor zijn vriend

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:08

Bij mij was het voor haar dochter in Nigeria. Haha!

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:10

idd heel vaak voor familie!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:17

Tja, ik zou dus ook nooit op die manier een trailer kopen. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt van te voren geld over te maken. Ik verkoop ook geen spullen naar het buitenland, alleen als ze het komen afhalen en meteen contant betalen. Bij Nigerianen gaan mijn nekharen meteen overeind staan. Iedereen is maar weer eens gewaarschuwd!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:23

Ik heb een keer een xbox aangeboden. Daar kreeg ik een engelstalig mailtje voor met een bod wat 100 euro hoger lag als wat anderen boden.

De koper wilde het bedrag overmaken op mijn bankrekening, ik heb toen eerst de bank gebeld of ze zomaar kunnen incasseren van mijn rekening, wat niet kon.

Ik heb degene het voordeel van de twijfel gegeven en gezegd dat als het geld op mijn bankrekening stond, ik het product zou opsturen.

Uitgeindelijk kreeg ik een slappe smoes en wilde de persoon in kwestie alsnog via moneygram betalen. Toen heb ik hem afgekapt.

Er is ergens een site van een vrouw die inmiddels al met tig van dit soort lui aan de stok heeft gehad en ze keihard naait. Ze geeft namelijk die lui het idee dat ze beet hebben, laat alles opsturen qua nepcheques e.d. en doet daarna niks meer ROFL

Edit: http://www.bustedupcowgirl.com/scampage.html

Dat is em Knipoog

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:25

http://www.419eater.com is ook zo'n mooie site. Allerlei handige jongens proberen de Nigeriaanse scammers zo lang mogelijk aan het werk te houden door te reageren op de aanbiedingen en vervolgens het hele spel zo lang mogelijk te vertragen en compliceren onder het motto: zo lang de scammer bezig is met een 'mission impossible' kan hij niemand anders lastig vallen....

Overigens: do not try this at home, althans niet zonder heel goede voorbereiding!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:11

Vorige week had mijn zusje dit dus ook, ik geloof alleen niet dat het moneygram was...(je kreeg een mailtje met daarin de betalingsgegevens en dat het geld overgmaakt zou worden als het opgestuurd was)
Ten eerste stond er het verkeerde rekeningnummer (ben toch niet gek ofzo?!)
Hij/zij begon ook te dreigen dat het geld er al was enzo en dat hij/zij de politie op mn zusje af zou sturen.
Ik vrolijk vertellen dat hij dat maar moet doen Clown
Hij zat zelf in *weet ik veel waar* en ik zou het dan op moeten sturen naar zijn/haar man/vrouw in *apenland* omdat hij/zij daar voor de aidsstichting zat ofzo.
Een hoop heisa voor een bluetoothset van 35 euro waar 30 verzendkosten bovenop zouden komen die zij graag zouden betalen...right...
ik had het al gelijk in de gaten, gelukkig heb ik mijn zusje kunnen behoeden voor deze scammer : (simonlarry01@yahoo.com)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:21

Bij mij ging het ook om 2 yahooadressen (weet niet of deze geplaatst mogen worden?)

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:12

Ja precies,!! je krijgt een mailtje van een soort americaanse bank of wat dan ook dat het geld overgemaakt is. nou op donderen met die rot lui blijfen maar lekker in hun eigen land de bedriegen wil ze hier niet hebben

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:28

Ik heb ook al drie ervenissen gehad uit nigeria.
Ik verwijder die mailtjes altijd meteen en block de afzender, ik reageer er dus absoluut niet op (schijnt dat je dat beter niet kunt doen dus).

is er ook een meldpunt voor dit soort zaken eigenlijk want ik word er kotsbeu van.