Rusthuis voor manegepaarden viert jubileum

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rusthuis voor manegepaarden viert jubileum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 07:17

http://www.destentor.nl/vechtdal/article1506134.ece
destentor.nl

In tien jaar is er heel wat gebeurd. De Stichting 't Olde Manegepeerd is uitgegroeid tot paardenrusthuis voor momenteel 43 oude manegepaarden.

Rika en Appie Lassche steken er al hun tijd in om de dieren een plezierig en rustig levenseinde te bezorgen. Maar de boodschap van het stel naar manegehouders en manegeruiters is: 'Denk ook aan de oude dag van de dieren waar jullie zoveel plezier aan beleven'. "De dieren eindigen meestal toch bij de slacht. Daar mag ook wel eens bij stilgestaan worden. Wij willen niet dat de dieren 'afgedankt' worden, maar dat ze een paardwaardig bestaan houden." Rika - vanwege haar werk in een verzorgingshuis wel bekend met ouderdomskwalen - had tien jaar geleden bepaald geen kaas gegeten van de paardenhouderij, maar al doende heeft ze het opgepakt. De dieren die bij 't Olde Manegepeerd komen, gaan er pas weg als ze vredig ingeslapen zijn. Het moment waarop is soms moeilijk te bepalen, "maar we zien het aankomen als het hun tijd is. Er veranderd wat onder de paarden, je voelt het gewoon. Soms moeten we de dieren laten euthanaseren door de veearts. Die vertelde laatst dat hij het na al die jaren nog steeds moeilijk vindt."

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Rusthuis voor manegepaarden viert jubileum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 07:18

Citaat:
DALMSHOLTE - In tien jaar is er heel wat gebeurd. De Stichting 't Olde Manegepeerd aan de Lovènseweg is uitgegroeid tot paardenrusthuis voor momenteel 43 oude manegepaarden.

Rika en Appie Lassche steken er al hun tijd in om de dieren een plezierig en rustig levenseinde te bezorgen. Maar de boodschap van het stel naar manegehouders en manegeruiters is: 'Denk ook aan de oude dag van de dieren waar jullie zoveel plezier aan beleven'. "De dieren eindigen meestal toch bij de slacht. Daar mag ook wel eens bij stilgestaan worden. Wij willen niet dat de dieren 'afgedankt' worden, maar dat ze een paardwaardig bestaan houden." Rika - vanwege haar werk in een verzorgingshuis wel bekend met ouderdomskwalen - had tien jaar geleden bepaald geen kaas gegeten van de paardenhouderij, maar al doende heeft ze het opgepakt. De dieren die bij 't Olde Manegepeerd komen, gaan er pas weg als ze vredig ingeslapen zijn. Het moment waarop is soms moeilijk te bepalen, "maar we zien het aankomen als het hun tijd is. Er veranderd wat onder de paarden, je voelt het gewoon. Soms moeten we de dieren laten euthanaseren door de veearts. Die vertelde laatst dat hij het na al die jaren nog steeds moeilijk vindt."

Ook Rika en Appie hebben het soms moeilijk als ze afscheid moeten nemen van 'hun' paarden. De afgelopen weken zijn er vlak na elkaar drie paarden overleden. Dat is ze niet in de koude kleren gaan zitten. "Je bouwt wel een band met ze op. Als ik in de stal kom, maak ik altijd eerst even een rondje langs iedereen en begroet ik ze. Dan pas ga ik voeren of mesten of wat ik ook moet doen."

De paarden zelf gaan ook verschillende gemoedstoestanden door als ze - meestal - als zeer mak volgzaam manegepaard binnenkomen. "Hier worden ze weer paard, en komt hun eigen karakter weer naar buiten. De eerste maand wennen ze aan de omgeving, en dan gaan ze experimenteren met de vrijheid die ze ineens hebben gekregen. Sommigen krijgen ook wel een dwarse periode, en anderen worden heel druk. Daarna komen ze een beetje in hun eigen doen, zijn ze weer echt paard en niet meer gebruiksvoorwerp."

Voortdurend probleem is natuurlijk de financiering van de huisvesting in de gehuurde stalruimte en weilanden en de altijd nodige hulp van vrijwilligers die hard nodig zijn. "De manegepaarden die komen, zijn allemaal gesponsord door hun oude berijders of hun oude manege. Dat is het financiële plaatje. Maar om de dieren te verzorgen hebben wij een volledige dagtaak. Om alles te doen wat we willen, zouden we eigenlijk twee vrijwilligers elke dag erbij moeten hebben", meldt Rika. We hebben nu ook al veel hulp, maar niet elke dag. Het is nog lang niet voldoende. Rika heeft deze week voor het eerst een groep gehandicapten uit Wijhe en Olst ontvangen die een ochtend in de week mee gaat helpen. "Het is de bedoeling dat ze echt met de paarden omgaan, halsters omdoen, voeren en naar de wei brengen enzo. We bouwen het rustig op." Ook enkele leerlingen van De Maat in Ommen komen wekelijks helpen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:38

Echt super wat ze doen. Ik ben er zelf ook geweest. Het zijn zulke vriendelijke mensen en zo doen ze ook tegen die paarden.

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:19

Deze mensen verdienen nou een lintje
Echt super wat die mensen doen!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:57

Super dat er mensen zijn die dit werk doen!! Een vriendin van mij heeft hier ook een aantal paardjes van de ponyclub waar ze rijdt naar toe gebracht! Hier kunnen de paardjes vredig rusten!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:09

Deze mensen verdienen idd een lintje! Geweldig dat de manege paarden een plek hebben waar ze weer paard en echt oud mogen worden!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:43

Inderdaad super wat die mensen doen. er staan ook heel wat pony's van de manege waar ik rij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:08

Mijn favo manegepony waar ik ontzettend veel mee heb gedaan en nog steeds helemaal fan van ben, staat ook op de wachtlijst.. Lachen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:16

Mijn ex- verzorgpony staat er! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:19

Ben er gisteren nog langs gereden Haha!

Van de manege waar ik nu mijn paardje heb staan (en daarvoor altijd les heb gehad) zijn er ook een aantal paarden hierheen gegaan voor hun pensioen Lachen

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:24

van de vorige manege en ook de huidige manege waar ik nu sta staan er verschillende paarden en pony`s.
Die mensen doen echt geweldig werk,vind dat ze meer in het zonnetje gezet moeten worden en eigenlijk zouden ze subsidie oid moeten krijgen .
Vind het jammer dat het zo ver weg ligt anders zou ik ze zeker vaker gaan helpen met de paarden .

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:43

OK dan! Een dikke pluim voor Rika en Appie! OK dan!

Ook mijn oude favoriet heeft hier heerlijk paard mogen zijn na haar werkzame leven. Fantastisch wat ze allemaal voor haar gedaan hebben. Uiteindelijk is ze daar ook vredig ingeslapen. Ik ben Rika en Appie heel erg dankbaar voor hun super werk *LOL* . Ik vind het ook jammer dat ze zover weg zitten, anders was ik graag (en vaak Knipoog ) komen helpen.

Regina bij Stichting 't Olde Manegepeerd:
Afbeelding

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:05

Echt super inderdaad wat ze doen! Er staat ook een pony van de manege waar ik rij, die daar hopelijk nog heel wat jaartjes mag slijten!

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:09

Wat leuk dat hier even aandacht aan wordt geschonken!
Ik ben zelf vanaf het begin van de stichting vrijwilligster geweest.
Ik was toen 8 jaar en ben er een jaar geleden weggegaan.
Toch voelt het nog steeds een beetje 'eigen' en ik vind het heel goed dat steeds meer mensen het kennen! Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:51

super dat je dat gedaan hebt lindah!
vind het hartstikke goed dat deze paarden ook nog een kans hebben het laatste deel van hun leven toch nog te kunnen genieten.

Gracefull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:51

zeker leuk dat ze even de aandacht krijgen
en Rika is de schoonzus van mijn opa
ik ben er vorig jaar en dat jaar daar voor geweest het zij hele aardige mensen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:18

Ik ben er geweest met school en ben me werkelijk waar rotgeschrokken. Alle paarden stonden in onwijs smerige stallen en er hing een onwijs muffe, amoniak lucht. Ze hadden een emmertje drinkwater waar veel paarden ingepoept hadden. Ze zeiden dat ze hele dagen buiten kwamen, maar uitgerekend die dag stonden ze binnen.
Nooit van mijn leven breng ik mijn paard daarheen.

Wat die mensen voor de paaden over hebben is echt super, maar ik had het toch anders aan gepakt. Sorry Bloos

Carolien61

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:33

Eindelijk eerlijkheid voor de manegepaarden Helaas ligt DALMSHOLTE niet bij mij inde buurt. Heb tijd zat verder. Maar super dat dit bestaat in Pling

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:51

rowo schreef:
Ik ben er geweest met school en ben me werkelijk waar rotgeschrokken. Alle paarden stonden in onwijs smerige stallen en er hing een onwijs muffe, amoniak lucht. Ze hadden een emmertje drinkwater waar veel paarden ingepoept hadden. Ze zeiden dat ze hele dagen buiten kwamen, maar uitgerekend die dag stonden ze binnen.

Wat die mensen voor de paaden over hebben is echt super, maar ik had het toch anders aan gepakt. Sorry Bloos

En heb je misschien ook gevraagd waaróm dat die dag zo was, Rowo? En met welk doel kwamen jullie er die dag?

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:54

Super wat die mensen doen!
Maar ik vind het ook super van de manege-houders, dat ze de paarden daar heen brengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:57

Super dat ze dat doen Ja
Helaas dat niet alle manege eigenaren hun paarden zo'n oude dag willen/ kunnen bezorgen en dat er niet genoeg plek en geld is voor alle oude manegepaarden. Maarja, gelukkig worden er een hoop wel opgevangen daar Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:18

Wishful schreef:
rowo schreef:

En heb je misschien ook gevraagd waaróm dat die dag zo was, Rowo? En met welk doel kwamen jullie er die dag?

Waarom ze binnen stonden weet ik niet... Het was zonnig en super mooi weer. Waarom zou ik dat moeten vragen? Wij hadden een excursie die dag. School had dit geregeld om eens in een rusthuis te kijken. En dus gingen we er met onze opleiding in een bus naar toe. We zijn door de stallen gelopen en er ook snel weer uit, wat een lucht! Kan me niet voorstellen dat dat gezond is voor die oude beestjes. In 1 stal hadden ze de roosters van de kelder gehaald, waardoor je rechtstreeks in de gierkelden met urine en mest keek. Deze stal stond in verbinding met de rest van de stallen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:21

Dan had je de reden kunnen vragen, in plaats van nu te oordelen terwijl er misschien een situatie gaande was waarvan jij geen weet hebt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:30

Wat maakt het uit of de paarden binnen staan of dat ze buiten staan? Als je de stallen zelf had gezien had je wel anders beoordeeld. Een paard hoort er een fijne dag te hebben en dat zullen ze daar vast wel hebben. Maar hoe ze daar stonden dat was echt niet van 1 of 2 dagen niet mesten.

Dit is mijn mening en ga er verder geen woorden meer aan vuil maken.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:25

Cayenne schreef:
Dan had je de reden kunnen vragen, in plaats van nu te oordelen terwijl er misschien een situatie gaande was waarvan jij geen weet hebt.

Precies Knipoog . Als je in een situatie komt waar je zo je vraagtekens bij zet, kún je je vragen hardop stellen. Daar staan Rika en Appie absoluut voor open. Door open en eerlijk met elkaar te communiceren leer je van elkaar. Dat lijkt me ook de insteek van een excursie Knipoog .Je kunt er ook voor kiezen niks te vragen. Ik vind het alleen dan wel erg makkelijk om hier achter de rug van deze mensen een hard oordeel te vellen.

Stel er komen mensen bij jou op stal kijken. Door omstandigheden is de situatie daar nét even anders dan normaal. Ze zien iets wat ze niet bevalt, maar zeggen je er niets over. Vervolgens lees je het later wel op internet. Hoe zou jij dat vinden?

Edit: domme typfout Bloos