Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:DALMSHOLTE - In tien jaar is er heel wat gebeurd. De Stichting 't Olde Manegepeerd aan de Lovènseweg is uitgegroeid tot paardenrusthuis voor momenteel 43 oude manegepaarden.
Rika en Appie Lassche steken er al hun tijd in om de dieren een plezierig en rustig levenseinde te bezorgen. Maar de boodschap van het stel naar manegehouders en manegeruiters is: 'Denk ook aan de oude dag van de dieren waar jullie zoveel plezier aan beleven'. "De dieren eindigen meestal toch bij de slacht. Daar mag ook wel eens bij stilgestaan worden. Wij willen niet dat de dieren 'afgedankt' worden, maar dat ze een paardwaardig bestaan houden." Rika - vanwege haar werk in een verzorgingshuis wel bekend met ouderdomskwalen - had tien jaar geleden bepaald geen kaas gegeten van de paardenhouderij, maar al doende heeft ze het opgepakt. De dieren die bij 't Olde Manegepeerd komen, gaan er pas weg als ze vredig ingeslapen zijn. Het moment waarop is soms moeilijk te bepalen, "maar we zien het aankomen als het hun tijd is. Er veranderd wat onder de paarden, je voelt het gewoon. Soms moeten we de dieren laten euthanaseren door de veearts. Die vertelde laatst dat hij het na al die jaren nog steeds moeilijk vindt."
Ook Rika en Appie hebben het soms moeilijk als ze afscheid moeten nemen van 'hun' paarden. De afgelopen weken zijn er vlak na elkaar drie paarden overleden. Dat is ze niet in de koude kleren gaan zitten. "Je bouwt wel een band met ze op. Als ik in de stal kom, maak ik altijd eerst even een rondje langs iedereen en begroet ik ze. Dan pas ga ik voeren of mesten of wat ik ook moet doen."
De paarden zelf gaan ook verschillende gemoedstoestanden door als ze - meestal - als zeer mak volgzaam manegepaard binnenkomen. "Hier worden ze weer paard, en komt hun eigen karakter weer naar buiten. De eerste maand wennen ze aan de omgeving, en dan gaan ze experimenteren met de vrijheid die ze ineens hebben gekregen. Sommigen krijgen ook wel een dwarse periode, en anderen worden heel druk. Daarna komen ze een beetje in hun eigen doen, zijn ze weer echt paard en niet meer gebruiksvoorwerp."
Voortdurend probleem is natuurlijk de financiering van de huisvesting in de gehuurde stalruimte en weilanden en de altijd nodige hulp van vrijwilligers die hard nodig zijn. "De manegepaarden die komen, zijn allemaal gesponsord door hun oude berijders of hun oude manege. Dat is het financiële plaatje. Maar om de dieren te verzorgen hebben wij een volledige dagtaak. Om alles te doen wat we willen, zouden we eigenlijk twee vrijwilligers elke dag erbij moeten hebben", meldt Rika. We hebben nu ook al veel hulp, maar niet elke dag. Het is nog lang niet voldoende. Rika heeft deze week voor het eerst een groep gehandicapten uit Wijhe en Olst ontvangen die een ochtend in de week mee gaat helpen. "Het is de bedoeling dat ze echt met de paarden omgaan, halsters omdoen, voeren en naar de wei brengen enzo. We bouwen het rustig op." Ook enkele leerlingen van De Maat in Ommen komen wekelijks helpen.
rowo schreef:Ik ben er geweest met school en ben me werkelijk waar rotgeschrokken. Alle paarden stonden in onwijs smerige stallen en er hing een onwijs muffe, amoniak lucht. Ze hadden een emmertje drinkwater waar veel paarden ingepoept hadden. Ze zeiden dat ze hele dagen buiten kwamen, maar uitgerekend die dag stonden ze binnen.
Nooit van mijn leven breng ik mijn paard daarheen.
Wat die mensen voor de paaden over hebben is echt super, maar ik had het toch anders aan gepakt. Sorry
Wishful schreef:rowo schreef:Ik ben er geweest met school en ben me werkelijk waar rotgeschrokken. Alle paarden stonden in onwijs smerige stallen en er hing een onwijs muffe, amoniak lucht. Ze hadden een emmertje drinkwater waar veel paarden ingepoept hadden. Ze zeiden dat ze hele dagen buiten kwamen, maar uitgerekend die dag stonden ze binnen.
Nooit van mijn leven breng ik mijn paard daarheen.
Wat die mensen voor de paaden over hebben is echt super, maar ik had het toch anders aan gepakt. Sorry
En heb je misschien ook gevraagd waaróm dat die dag zo was, Rowo? En met welk doel kwamen jullie er die dag?
Cayenne schreef:Dan had je de reden kunnen vragen, in plaats van nu te oordelen terwijl er misschien een situatie gaande was waarvan jij geen weet hebt.