16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:04

http://www.paardenkrant.nl

De fokkerijraad van het Fries paardenstamboek (KFPS) kan zich voorlopig vinden in halfslachtige maatregelen om de fokkerijpopulatie te beschermen tegen de erfelijke afwijkingen waterhoofd en dwerggroei. Het belang van bloedspreiding en het belang van hengstenhouders weegt klaarblijkelijk zwaarder dan openheid naar de fokkers. Dit blijkt uit een vertrouwelijke brief die in handen kwam van de redactie van De Paardenkrant. Naar schatting komen dit jaar 80 misvormde veulens ter wereld. Nog voor het begin van het nieuwe dekseizoen, op 17 april 2007, bespraken de Vereniging Friese Hengsten (VFH) en de fokkerijraad de problematiek van veulens met waterhoofd en dwerggroei. Notities van dat gesprek werden verstuurd naar de leden van de VFH. Over één ding waren beide instanties het meteen eens: de ernstige afwijkingen die paarden nagenoeg waardeloos maken, zijn ongewenst en dienen aangepakt te worden.

Update pagina 5!

loez

Re: 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:11

Dat ze daar nu pas achterkomen! 80 misvormde veulens ahww Ach gut

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:13

Dit is echt de verantwoording van de hengsten houder.
Daarnaast kan een stamboek ook deze afwijking meenemen in de dekhengsten toelatingskeuring

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:14

OMG, ik kan me niet eens voorstellen hoe dat eruit moet zien!
Zijn ze dan wel levensvatbaar?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:17

Als iets vertrouwelijk is, zoals deze brief an snap ik niet dat dat meteen openlijk wordt medegedeeld aan iedereen.
Kijl dat ze er niet eerlijk voor uitkomen en dat het op deze manier naar buiten moet komen is natuurlijk niet goed, maar het lijkt mij wat netter om sowieso als eerste de fokkers/eigenaren van merrie's die nu waarschijnlijk een "mislukt" veulen verwachten op de hoogte te stellen.
Ik zou het iedergeval niet op prijs stellen om dit bericht via een internetsite of artikel te moeten horen/lezen.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:25

Heb dit al eerder gehoord maar de helft beland in de doofpot.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:28

Daarom denk ik dat het juist goed is dat ze dit bekend maken, en bij voorkeur nog met hengstennamen erbij ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:34

Lijkt mij ook? Nagelbijten / Gniffelen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:45

pffffff, eindelijk eens bekendheid zeg !!

Op de kliniek in Utrecht stond ( of staat) ook zo'n Fries die dwerggroei heeft.
Het ziet er werkelijk niet uit !!! Hoewel het paardje niet echt last schijnt te hebben schrik je je rot.

Het heeft een bijna volledig ontwikkeld lijf, hals en hoofd van een veulen/jaarling en misvormde beentjes, stond op de kogels en de voetjes waren raar gedraaid en gevormd.
Stond er wel even raar naar te kijken zeg...

Ik vind zeker dat met hengsten die drager zijn van zo'n gen onmiddellijk gestopt moet worden met fokken!!
Persoonlijk ben ik dan ook ervoor om de eigenaren eerst de kans te geven hun dier te laten castreren of een papier laten tekenen waarop ze vastleggen dat ze er niet mee fokken ( ook niet voor de "buren") en anders met naam en toenaam publiceren !!!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:46

Idd.
Het zou een hoop leed kunnen besparen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:47

Je zou het maar niet weten en toch met zo'n hengst gaan fokken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:49

Daarom ben ik persoonlijk voor castreren !
Deze hengsten zijn voor de fok niet belangrijk, vaak hebben ze het makkelijker als ruin en zijn ze happier.... weet dat het rigoreus klinkt maar om zoiets uit te bannen lijkt het me nodig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:50

wordt altijd in de doofpot gestopt en veulens verdwijnen vanzelf.... Jammer, maar hopelijk gaan ze er nu iets aan doen en een hengst die zoiets veelvuldig vererft moet zeker uit de dekdienst genomen (en gecastreerd)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:51

Voor zover ik weet uit de miniwereld moeten zowel vader áls moeder het gen dragen om zo´n veulen te krijgen dus het is taak om deze combinaties te vermijden.
Dus je hoeft echt niet meteen te gaan gillen als je een veulen verwacht van zo´n hengst hoor.
Dat soort dingen gebeuren dus bij inteelt en het is dus zaak om zo min mogelijk inteelt en de juiste combinaties op te gaan zoeken om het eruit te fokken.
Friesen hebben nu eenmaal weinig bloedspreiding, daar kun je niet zo veel aan doen.

Roulette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:55

Ik heb het ook al eens meegemaakt, alleen kon men toen zowel bij moeder als vaderdier geen "gen" of oorzaak vastleggen. Dit is toen uitvoerig getest en ook is de hele medische encyclopedie van de wereld erop nageslagen. Het is volledig onbekend hoe zoiets onstaat is mij toen meegedeeld. Het kan dus altijd voorkomen !!! Fokken brengt risico's met zich mee en ja voor inteelt moet je natuurlijk wel oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:04

Meavey schreef:
Voor zover ik weet uit de miniwereld moeten zowel vader áls moeder het gen dragen om zo´n veulen te krijgen dus het is taak om deze combinaties te vermijden.
Dus je hoeft echt niet meteen te gaan gillen als je een veulen verwacht van zo´n hengst hoor.
Dat soort dingen gebeuren dus bij inteelt en het is dus zaak om zo min mogelijk inteelt en de juiste combinaties op te gaan zoeken om het eruit te fokken.
Friesen hebben nu eenmaal weinig bloedspreiding, daar kun je niet zo veel aan doen.

Maar als je weet dat de hengst het gen draagt, weet je ook dat je veulen het gen kan krijgen (ookal hoeft ie de afwijking niet te krijgen, kan hij nog steeds het gen ook weer doorgeven). Dus lijkt het mij wel zaak zo min mogelijk (dus liefst helemaal niet) met hengsten te fokken die het gen dragen.
Maar je hebt gelijk wat weinig bloedspreiding betreft, dus het is een lastig probleem. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:08

Roulette schreef:
Ik heb het ook al eens meegemaakt, alleen kon men toen zowel bij moeder als vaderdier geen "gen" of oorzaak vastleggen. Dit is toen uitvoerig getest en ook is de hele medische encyclopedie van de wereld erop nageslagen. Het is volledig onbekend hoe zoiets onstaat is mij toen meegedeeld. Het kan dus altijd voorkomen !!! Fokken brengt risico's met zich mee en ja voor inteelt moet je natuurlijk wel oppassen.

Voor zover ik weet is dit wel degelijk genetisch bepaald, alleen weten ze misschien nog niet zo goed hoe ze juiste afwijkingen moeten opsporen. Ik geloof niet dat het altijd zomaar kan voorkomen, er moet wel degelijk een genetische oorzaak voor zijn.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:08

ik had een veulen van gradus en deze is ook geboren met hersenpan tussen de oren.
toen ik informeerde bij stamboek of er nog meer van gradus dood en / of mismaakt geboren waren. bleek ik volgens hun de enigste.
wat jaar later bleek niet zo te zijn.
hele friese stamboek is na mijn mening een k*u*t* stamboek.
kwa admistratie als stamboekopnamen.
mag je lekker borg betalen omdat je een fries gekocht heb, en verkoop je deze houden ze deel borg zelf omdat je deze gratis weg gegeven heb of verkocht heb.
hoe bedoel je krom.
voor mijn geen friese stamboek meer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:10

Meavey schreef:

Inderdaad, zo simpel is het allemaal niet. Verder zouden alle Friezenfokkers ondertussen kunnen weten welke combinaties ze moeten vermijden (inteelt op Wessel), dit is helemaal niet in de doofpot gestopt maar gepubliceerd in de Phryso. De Paardenkrant lijkt met opzet een beetje te willen stoken door dit artikel, terwijl er volop aan dit probleem gewerkt wordt en als er straks het gen bepaald is wat deze afwijkingen veroorzaakt, hengsten hier waarschijnlijk op getest worden nog voor de hengstenkeuring.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:12

hmmm fijn Scheve mond
en nu nog namen graag!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:34

Bloos! meteen castreren

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:04

knabbelgirl schreef:
Bloos! meteen castreren

idd dat kan je wel zeggen, maar dan denk ik dat we weer met hetzelfde probleem komen...
Want dan hebben we weer zoveel hengsten minder, schietten er niet veel meer over. En dan krijgen we weer meer inteelt... En wat gebeurt er als we weer meer inteelt krijgen? juist, meer waterhoofden,dwergen en andere afwijkingen!

Mijn vraag is: moeten beide ouders het gen dragen om zo'n veulen te krijgen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:09

Wat ik jammer vind, wat het stamboek betreft, is dat ze wél superfanatiek zijn in het uitselecteren van "foute" kleuren, terwijl die paarden verder niets mankeren. Juist omdat de inteelt groot is, zouden ze niet te bang moeten zijn voor een "foute" kleur, die eeuwenlang wel gewoon bij de Fries hoorde.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:11

idd, geef me liever een fries met een wit voetje, dan met een waterhoofd!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:12

Wat belachelijk dat ze de hengsten die deze genen dragen niet direct uitsluiten voor de fokkerij. Dat wordt toch ook gedaan met de hengsten die het vosgen dragen? Lijkt me heel wat minder ernstig dan waterhoofd of dwerggroei.

Het friesse stamboek moet maar rap gaan nadenken over bloedsprijding middels inbreng van arabisch en/of spaans(PRE) bloed.