Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Meavey schreef:Voor zover ik weet uit de miniwereld moeten zowel vader áls moeder het gen dragen om zo´n veulen te krijgen dus het is taak om deze combinaties te vermijden.
Dus je hoeft echt niet meteen te gaan gillen als je een veulen verwacht van zo´n hengst hoor.
Dat soort dingen gebeuren dus bij inteelt en het is dus zaak om zo min mogelijk inteelt en de juiste combinaties op te gaan zoeken om het eruit te fokken.
Friesen hebben nu eenmaal weinig bloedspreiding, daar kun je niet zo veel aan doen.
Roulette schreef:Ik heb het ook al eens meegemaakt, alleen kon men toen zowel bij moeder als vaderdier geen "gen" of oorzaak vastleggen. Dit is toen uitvoerig getest en ook is de hele medische encyclopedie van de wereld erop nageslagen. Het is volledig onbekend hoe zoiets onstaat is mij toen meegedeeld. Het kan dus altijd voorkomen !!! Fokken brengt risico's met zich mee en ja voor inteelt moet je natuurlijk wel oppassen.
Meavey schreef:Voor zover ik weet uit de miniwereld moeten zowel vader áls moeder het gen dragen om zo´n veulen te krijgen dus het is taak om deze combinaties te vermijden.
Dus je hoeft echt niet meteen te gaan gillen als je een veulen verwacht van zo´n hengst hoor.
Dat soort dingen gebeuren dus bij inteelt en het is dus zaak om zo min mogelijk inteelt en de juiste combinaties op te gaan zoeken om het eruit te fokken.
Friesen hebben nu eenmaal weinig bloedspreiding, daar kun je niet zo veel aan doen.
knabbelgirl schreef:meteen castreren