Paardencrematorium afgewezen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardencrematorium afgewezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:52

http://www.gelderlander.nl/achterhoek/a ... 445793.ece
gelderlander.nl

Omwonenden hebben opnieuw een stokje weten te steken voor het paardencrematorium bij dierencrematorium Kollenweidenhof in Heelweg - Oost.

Op aandringen van de buurtbewoners heeft de Raad van State de milieuvergunning vernietigd die het provinciebestuur van Gelderland voor de nieuwe verbrandingsoven heeft verleend, zo maakte het rechtscollege gisteren bekend. De omgeving van het crematorium verwacht ernstige overlast van stof en rookgassen.
"Ik heb het gevoel dat de Raad van State meet met twee maten. In Noord- en Zuid-Holland heeft de provincie een vergunning verleend voor een soortgelijk paardencrematorium. Zij zijn al aan het bouwen", zegt eigenaar Hette Gaastra van de Kollenweidenhof.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Paardencrematorium afgewezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:52

Citaat:
Omwonenden hebben opnieuw een stokje weten te steken voor het paardencrematorium bij dierencrematorium Kollenweidenhof in Heelweg - Oost.

Op aandringen van de buurtbewoners heeft de Raad van State de milieuvergunning vernietigd die het provinciebestuur van Gelderland voor de nieuwe verbrandingsoven heeft verleend, zo maakte het rechtscollege gisteren bekend. De omgeving van het crematorium verwacht ernstige overlast van stof en rookgassen.
"Ik heb het gevoel dat de Raad van State meet met twee maten. In Noord- en Zuid-Holland heeft de provincie een vergunning verleend voor een soortgelijk paardencrematorium. Zij zijn al aan het bouwen", zegt eigenaar Hette Gaastra van de Kollenweidenhof.

Ondanks onderzoeken naar de werking van de oven en naar de stofuitstoot blijft volgens het hoogste Nederlands rechtscollege onduidelijk welke hoeveelheden stof worden uitgestoten door het type oven dat Kollenweidehof wenst. Maar hoeveel ook de lucht in wordt geblazen, het is zeker dat de oven niet kan voldoen aan de Nederlandse emissie Richtlijn (NeR), aldus de Raad van State.

De Koldenweidenhof is een crematorium voor huisdieren. De eigenaar wil de activiteiten uitbreiden met het verbranden van paardenkadavers. Hij zou daarmee de eerste zijn met een paardencrematorium in Nederland. De provincie Gelderland heeft een vergunning verleend voor het Heelwegse crematorium.

Het rechtscollege constateert dat de onderzoeken die de provincie heeft laten doen niet overeenkomstig de NeR zijn uitgevoerd. Er zijn te weinig deelmetingen verricht. Ook is onbekend gebleven welke dieren en hoeveel kadavers werden gecremeerd ten tijde van de metingen. De Raad van State vindt verder dat het provinciebestuur niet zomaar had mogen aannemen dat het opleggen van uitstootbeperkende maatregelen voor het dierencrematorium economisch niet verantwoord is.

De kwestie over het dierencrematorium sleept zich al voort sinds 2003. De zaak is nu voor de derde keer bij de Raad van State geweest. "Maar ik ga gewoon door. Ik vraag opnieuw een vergunning aan", zegt Gaastra strijdvaardig. Hij gaat desnoods door tot het Hof in Brussel.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:49

Bij de pensionstal waar mijn moeder staat, is ook een crematorium.
Je merkt er helemaal niks van, alleen zit er een fout in de oven en rookt hij dus nog wel een beetje, van stankoverlast e.d. hebben wij echt helemaal geen last! Knipoog

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:46

Is dat toevallig in numansdorp ??

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:25

Ja het zou komen niet zo ver van waar ik woon.. Belacheljk gewoon dat het weer afgewezen is!! Er is vraag naar zoiets...! stankoverlast, rook, asdeeltjes en waar hebben ze nog meer niet een aanklacht over ingediend... Met mensen gebeurd het toch ook in grote getallen, en ik ben er vaker geweest en je ruikt niets. Een paard is groter msichein, maar 1 paard is dan mischien hetzelfde als een aantal mensen.
En ik vind het ook erg fijn als er zoiets komt voor paarden, het kon al wel maar alleen pony's dacht ik.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:31

Ik vind het echt een beetje raar dat dit is afgewezen... het is gewoon een kwestie van 'niet in mijn achtertuin'... Bij crematoria is er nu eenmaal geen last van geurtjes ed... tegenwoordig zijn daar echt hele goede filters voor (je ruikt bij 'mensencrematoria' toch zeker ook geen verbrandingslucht?! Zou eens leuk worden :S:S)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 01:15

Dit is weer eens een bewijs voor de angst voor het onbekende.
Een crematorium moet ook voldoen aan de wetgeving op lucht verontreiniging.
Kort samengevat: een goede verbranding met een goede rookgasreiniging.
De huidige wetgeving op het gebied van luchtverontreinging is zo streng dat een vergunning door de provincie ook echt vergund is.

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:40

De kans wordt zo wel heel erg klein dat dit nog gaat lukken. De oven van Kolleweidehof kan niet voldoen aan de nederlandse emissie wetgeving. Dat heeft niets te maken met filters maar wel alles met de maximale verbrandingstemperaturen. Om een heel paardenkadaver te cremeren 600 kg moet je heel wat meer capaciteit hebben dan in een standaard oven.

De emissierichtlijnen zullen in de komende jaren alleen maar aangescherpt worden. Een vergunning wordt altijd voor een bepaalde tijd afgegeven. Grote kans dat er in eerste instantie een vergunning voor een periode van 2 jr wordt afgegeven. Indien in die tijd de wet/regelgeving wordt verscherpt zit Kolleweidehof weer in hetzelfde schuitje.

Nog belangrijker vind ik het ethische vraagstuk dat hieraan ten grondslag ligt. Moeten we dit soort zaken eigenlijk wel willen? Het is enorm belastend voor het mileu en het voorziet enkel in een emotionele behoefte. Is er geen andere manier om je emoties te uitten? Moeten we van dergelijke zaken gebruik maken enkel omdat het technisch mogelijk is en financieel binnen ons bereik ligt? op mooie zomerdagen die je in de grote steden de smog in de lucht hangen, is het dan niet zaak de emissie behoorlijk in de dammen?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:56

@ poeme Ja maar ik geloof dat als je ze laat afvoeren door rendac ze ook allemaal de oven in gaan...... Dan lijkt mij een gewoon crematorium "vriendelijker".

Ik vind het een beetje onzin hier in de buurt zit een crematorium voor mensen je ruikt er helemaal niks van.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:19

JA in Numanorp krijgen we een crematorium voor paarden en andere huisdieren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 08:22

Er zit in Friesland ook een crematorium voor dieren en die stinkt dus wel echt Nagelbijten / Gniffelen Dat is trouwens wel een hele grote en volgens mij niet voor particulieren, maar die stinkt wel echt. Ik ben een keer met kennissen mee geweest naar een camping waar ze toendertijd stonden, en die was daar vlakbij. Wanneer de wind hun kant op stond, kon je dat dus wel ruiken en dat vond ik echt vreselijk.

mereltje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:31

Als er inderdaad al een paarden crematorium is en bestaat, waar is dat dan?
Welke plaats, naam , adres e.d?
Ik zou dat heel graag willen weten, want als m,n oude merrie komt te overlijden, zou ik haar heel graag willen laten cremeren.
Ze is al 28 jaar,
Dus wie kan me een adres geven?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 08:33

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:42

xsimone schreef:
Bij de pensionstal waar mijn moeder staat, is ook een crematorium.
Je merkt er helemaal niks van, alleen zit er een fout in de oven en rookt hij dus nog wel een beetje, van stankoverlast e.d. hebben wij echt helemaal geen last! Knipoog

Dat zal wel op de volgerlandse weg zijn in numansdorp, ik rij er regelmatig voorbij met mijn fjord Lachen

Ik heb daar dus nog nooit iets geroken! Ik had begrepen dat ze op de Volgerlandseweg ook een paardencrematorium zouden gaan maken?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:56

Cayenne schreef:
http://www.dierencrematie.nl/

Overigens is die fabriek in Friesland waar ik het over had volgens mij het Rendac.

Dat stinkt idd als de ziekte niet normaal.. heb erbij in de buurt op een camping gezeten, steeds duimen dat de wind de andere kant opstond.
We kennen ook al crematoria voor huisdieren dus ik snap niet dat er zo gigantisch moeilijk gedaan wordt hierover. Beter een crematoria voor paarden dan dat mensen gaten in hun achtertuin gaan graven voor het dier. Het moet idd niet te belastend zijn voor het milieu maar hier zijn onderhand genoeg methoden voor. Daarbij komt dat er niet gigantisch veel paarden worden verbrand, aangezien het een flinke duit geld gaat kosten. Er zijn ook genoeg mensen die rond een crematorium wonen voor mensen, dat is toch ook geen probleem, anders bouwen ze hem daar maar naast of misschien bij Martin Gaus Tong uitsteken

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:35

In Rotterdam heb je ook een paardencrematie, is zelfs een verzekering voor! Even vergeten welke alleen, maar las ik laatst in de hoefslag/bit ofzo..

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:05

Cayenne schreef:
Overigens is die fabriek in Friesland waar ik het over had volgens mij het Rendac.

Klopt dat is een rendac fabriek, die staat in bergum, die stinkt idd heel erg, maar dat is dan ook geen crematorium Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:30

Poehee schreef:
JA in Numanorp krijgen we een crematorium voor paarden en andere huisdieren.

Bedankt voor de tip ! Knipoog

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:43

Ik geloof wel dat het heel duur is een paardencrematie.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:08

mereltje63 schreef:
Ik zou dat heel graag willen weten, want als m,n oude merrie komt te overlijden, zou ik haar heel graag willen laten cremeren.
Ze is al 28 jaar,

als je op de omslag kijkt van het dressuurproevenboekje staat ook een adres voor paardencrematie..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:38

mereltje63 schreef:
Ze is al 28 jaar,

hoi,
Bij mij 1 straat verder is een paarden/huisdieren crematorium,
totaal geen overlast van; geen vieze lucht, gewoon helemaal niks.

Daar gaan we met een groep bokkers naartoe, er is ook nog plaats om mee te gaan.
Pm me voor meer info
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=16&t=765399&hilit=
staan ook foto's op 1 van de laaste pagina ergens

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:23

Er komt ook nog een nieuwe crematorium in heerlen ofzoiets

mereltje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:55

Hier heb ik wel wat aan, ga het helemaal uitzoeken.
Heb geld achter de hand voor het egval ze komt te overlijden, dan kan ik haar laten cremeren.
Dus gaan we aan het zoeken, dank je wel

Dayenne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:56

@mereltje63
laatst zat ik een tukje in de hoefslag te lezen over een paardenverzekering voor een eervol afscheid van onze trouwe viervoeters alleen 1 maar je kwam er niet voor in aanmerking als je paard ouder als tien jaar was geloof ik
ik zal dat stukje nog eens voor je opzoeken want het was al in een wat oudere hoefslag die bij ons op stal lag als ik het gevonden heb zal ik je het adres mailen en dergelijke
wnt ik denk dat alle paardenvrienden het erover eens zijn dat onze viervoeters net als wij eervol behandelt worden voor alles wat ze voor ons doen
groetjes Dayenne

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:25

In Numansdorp ZIT een huisdieren crematorium!!En ja inderdaad op de Volgerlandse weg,maar paarden worden daar echt (nog?) niet gecremeerd.Het is een heel mooi en waardig crematorium,waar je je geliefde dier enorm mooi op kan baren.Toppie voor de mensen die er werken vol begrip en medeleven.Het is bikkel hard om afscheid te moeten nemen van je zo innig geliefde huisdier,en zijn ze een waardig afscheid waard.In Numansdorp is dat zeker het geval. Verdrietig Verdrietig .