Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Omwonenden hebben opnieuw een stokje weten te steken voor het paardencrematorium bij dierencrematorium Kollenweidenhof in Heelweg - Oost.
Op aandringen van de buurtbewoners heeft de Raad van State de milieuvergunning vernietigd die het provinciebestuur van Gelderland voor de nieuwe verbrandingsoven heeft verleend, zo maakte het rechtscollege gisteren bekend. De omgeving van het crematorium verwacht ernstige overlast van stof en rookgassen.
"Ik heb het gevoel dat de Raad van State meet met twee maten. In Noord- en Zuid-Holland heeft de provincie een vergunning verleend voor een soortgelijk paardencrematorium. Zij zijn al aan het bouwen", zegt eigenaar Hette Gaastra van de Kollenweidenhof.
Ondanks onderzoeken naar de werking van de oven en naar de stofuitstoot blijft volgens het hoogste Nederlands rechtscollege onduidelijk welke hoeveelheden stof worden uitgestoten door het type oven dat Kollenweidehof wenst. Maar hoeveel ook de lucht in wordt geblazen, het is zeker dat de oven niet kan voldoen aan de Nederlandse emissie Richtlijn (NeR), aldus de Raad van State.
De Koldenweidenhof is een crematorium voor huisdieren. De eigenaar wil de activiteiten uitbreiden met het verbranden van paardenkadavers. Hij zou daarmee de eerste zijn met een paardencrematorium in Nederland. De provincie Gelderland heeft een vergunning verleend voor het Heelwegse crematorium.
Het rechtscollege constateert dat de onderzoeken die de provincie heeft laten doen niet overeenkomstig de NeR zijn uitgevoerd. Er zijn te weinig deelmetingen verricht. Ook is onbekend gebleven welke dieren en hoeveel kadavers werden gecremeerd ten tijde van de metingen. De Raad van State vindt verder dat het provinciebestuur niet zomaar had mogen aannemen dat het opleggen van uitstootbeperkende maatregelen voor het dierencrematorium economisch niet verantwoord is.
De kwestie over het dierencrematorium sleept zich al voort sinds 2003. De zaak is nu voor de derde keer bij de Raad van State geweest. "Maar ik ga gewoon door. Ik vraag opnieuw een vergunning aan", zegt Gaastra strijdvaardig. Hij gaat desnoods door tot het Hof in Brussel.
xsimone schreef:Bij de pensionstal waar mijn moeder staat, is ook een crematorium.
Je merkt er helemaal niks van, alleen zit er een fout in de oven en rookt hij dus nog wel een beetje, van stankoverlast e.d. hebben wij echt helemaal geen last!
Cayenne schreef:http://www.dierencrematie.nl/
Overigens is die fabriek in Friesland waar ik het over had volgens mij het Rendac.
Cayenne schreef:Overigens is die fabriek in Friesland waar ik het over had volgens mij het Rendac.
Poehee schreef:JA in Numanorp krijgen we een crematorium voor paarden en andere huisdieren.
mereltje63 schreef:Als er inderdaad al een paarden crematorium is en bestaat, waar is dat dan?
Welke plaats, naam , adres e.d?
Ik zou dat heel graag willen weten, want als m,n oude merrie komt te overlijden, zou ik haar heel graag willen laten cremeren.
Ze is al 28 jaar,
Dus wie kan me een adres geven?
mereltje63 schreef:Als er inderdaad al een paarden crematorium is en bestaat, waar is dat dan?
Welke plaats, naam , adres e.d?
Ik zou dat heel graag willen weten, want als m,n oude merrie komt te overlijden, zou ik haar heel graag willen laten cremeren.
Ze is al 28 jaar,
Dus wie kan me een adres geven?