Veiligheidscertificaat verplicht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:05

http://www.bokt.nl
nieuwsredactie (press@bokt.nl)

De KNHS, de SRR en de FNRS hebben gezamenlijk besloten dat met ingang van 1 januari 2008 het veiligheidscertificaat verplicht is voor alle locaties waar het ruiterbewijs- of het koetsiersbewijsexamen wordt afgenomen.
Door dit akkoord laten de drie organisaties het belang zien van het Veiligheidscertificaat. Bij dit certificaat wordt een onderneming gekeurd op de veiligheid van de accommodatie, het gebruik van de accommodatie (o.a. gediplomeerde instructie) en de organisatie van het bedrijf (o.a. diploma Bedrijfshulpverlening en calamiteitenplan).
Als het veiligheidscertificaat aan de gevel hangt, weet de consument dat het een veilig bedrijf is, dat de bedrijfsvoering goed in orde is en dat stagiaires van de hippische opleidingsinstituten NHB Deurne en AOC scholen hier worden opgeleid. Tevens mogen op de gecertificeerde indoor-accomodaties KNHS-activiteiten georganiseerd worden, zoals onder andere verenigingslessen en wedstrijden.

JulienSVU

Re: Veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:13

En terecht! Goed iniatief.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:39

vind het ook een goed idee. Dan zullen in de toekomst denk ik ook wle de overige maneges gekeurd moeten worden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:51

Terecht!
Lijkt me in elk geval erg handig!

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:10

Veiligheidscertificaat prima, maar de diploma's die men eist zijn voor de gemiddelde manegeruiter onzin.
Die zit niet te wachten op de wedstijdinstructrice, want alleen daar is de opleiding op gericht! maar wil gewoon lekker een uurtje rijden met wat aanwijzingen. In de opleiding wordt ook alleen maar gewerkt met mensen die wedstrijden rijden met een eigen paard, zet ze eens voor een klas met 10 doorgewinterde manegepaarden, daar leert men wat van om "gediplomeerd" les te geven op een manege, niet hoe het nu gaat!

Voor de echte kleintjes die op de meeste maneges rijden natuurlijk al helemaal, die hebben meer aan iemand met een pabo opleiding. Die weet wat een kind al kan op welke leeftijd en bewegingsleer heeft gehad. Bij deze groep is het spelenderwijs leren het belangrijkst, iets wat ook niet in de opleiding zit. Is EHBO bijv. onderdeel van de rijopleiding die gevraagd wordt, als we het over veiligheid hebben is dat wel belangrijk lijkt me?

Zoals gezegd, veiligheidscertificaat prima, maar de diploma die men vraagt voegt niets te aan de veiligheid van de manegeruitertjes!

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:49

Voor keurmerk heb je BHV nodig .

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 01:02

Sjoert schreef:
Tevens mogen op de gecertificeerde indoor-accomodaties KNHS-activiteiten georganiseerd worden, zoals onder andere verenigingslessen en wedstrijden.

Dus iedere indooraccommodatie waar wedstrijden worden gehouden moet aan de eisen van dit certificaat voldoen? Dat houdt in dat verenigingen met een eigen manege dus ook aan de bak moeten!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 01:45

magicjohn: Je hebt tegenwoordig ook FNRS instructeur opleiding. Die sluit beter aan bij het lesgeven aan manege klanten. Maar kost ook meteen 750 euro.

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:45

Dat is waar, maar dan wordt je dus verpicht FNRS lid te zijn, kan je weer alleen worden als je aan hun veiligheidsregels voldoet..
Verder moet de instructeur dan ook nog minimaal 10 uur werkzaam zijn op een manege binnen de eigen FNRS verband.
Wat dit aan de veiligheid toevoegd weet ik niet, lijkt meer op monopolie positie vergaren binnen de instructeurs-opleidingen...
En last but not least, er wordt een wedstrijdniveau gevraagd van de instructeur. Iemand die waanzinnig les kan geven maar geen wedstrijden rijdt komt dus niet in aanmerking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:23

Alsof dat veiligheidscertificaat wat inhoud. Die krijg je haast bij een pak koffie lijkt het wel. Ik vind dat een manege waar de doorgang naar de buitenbak erg smal is, de mestput open ligt (zonder omheining) naast een deur, en een ingestort hek met scherpe punten en losse buizen om de bak bepaald niet veilig. Blijkbaar veilig genoeg voor de fnrs.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:29

Het FNRS keurt de bedrijven niet dat doet een keurings bedrijf.
En al die die dingen horen niet!!!
En je kunt wel roepen dat het niet deugt.
Maar zeg dan hoe het wel moet !!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:41

bungie schreef:
Het FNRS keurt de bedrijven niet dat doet een keurings bedrijf.
En al die die dingen horen niet!!!
En je kunt wel roepen dat het niet deugt.
Maar zeg dan hoe het wel moet !!!

Hallo zeg wat een protest, werk jij voor de FNRS of zo?
Ik kan wel zeggen hoe het WEL moet hoor: beter keuren ipv even een rondje lopen en een stempeltje zetten. Ik begrijp werkelijk niet waarom die bepaalde manege een ster erbij kreeg voor veiligheid. Ik vind het terrein doodeng (stenen in de bak, schrikdraad langs het ruiterpad en kapotte omheiningen).

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:32

magic john, heb je het nou over instructie in het algemeen of van de fnrs?

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:37

Ik heb het over de instructie in het algemeen. Maar ging in het antwoord over FNRS even in op de opmerking dat de FNRS wel zoiets biedt voor manegeruiter(tjes).
Het gaat er mij dus om dat er eigenlijk geen opleiding is die gericht is op de specifieke praktijksituatie in de meeste maneges. Zoals al gezegd de (wedstrijdgerichte) vereiste opleidingen voegen hier niets toe aan de veiligheid (daar ging het hier over).