Hond bijt paard in Spanderswoud in bil en buik

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 11:36

Gepubliceerd op 18 mei 2007, 22:52

Ankeveen -
De 20-jarige Stefanie Brouwer uit Ankeveen kwam op hemelvaartsdag in een nachtmerrie terecht. Haar paard werd tussen 16.00 en 16.45 uur in het Spanderswoud door een pitbullachtige hond gebeten. Het loslopende beest liet het steigerende paard daarna niet meer los. Het liep daardoor ernstige verwondingen aan buik en bil op. De berijdster, een ervaren amazone, lukte het om in het zadel te blijven zitten en het paard weer onder controle te krijgen.

Vader Freek Brouwer heeft meteen contact opgenomen met de politie. Die stelde dat er op hemelvaartsdag een zondagdienst gedraaid wordt. Brouwer werd verzocht een dag later even op het bureau langs te komen. Toen hij dat gisteren deed, stelde de dienstdoende agent dat het niet om een misdrijf ging, omdat het dieren onder elkaar betrof. Er werd geen aangifte opgenomen. Ook bleek de politie niet naar de eigenaar van de hond te gaan zoeken.

Tien

Re: Hond bijt paard in Spanderswoud in bil en buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:37

Jemig hé, t zal je maar gebeuren.
Mogen honden daar wel los lopen?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:03

Citaat:
Vader Freek Brouwer heeft meteen contact opgenomen met de politie. Die stelde dat er op hemelvaartsdag een zondagdienst gedraaid wordt. Brouwer werd verzocht een dag later even op het bureau langs te komen. Toen hij dat gisteren deed, stelde de dienstdoende agent dat het niet om een misdrijf ging, omdat het dieren onder elkaar betrof. Er werd geen aangifte opgenomen. Ook bleek de politie niet naar de eigenaar van de hond te gaan zoeken.

WATTT?? Dat is niet te geloven zeg, als een hond achter de schapen aan zit staat er in no-time haast een complete militaire eenheid om de hond te vangen en (vaak) in beslag te nemen, dat is toch ook "dieren onder elkaar"...? Het moet niet gekker worden. Als je dit leest lijkt het net of je je hond maar gewoon z'n gang kunt laten gaan als hij een andere hond te lijf gaat of welk dier dan ook... Mensen horen gewoon hun dieren bij zich te houden! Of het nou een 'pitbullachtige' betreft of een poedel (het ras/type had hier wat mij betreft ook helemaal niet genoemd hoeven worden). En de dierenartskosten moet ze dan ook maar zelf dokken omdat iemand ánders z'n hond los laat lopen en haar paard (ernstige, staat in het artikel) verwondingen toebrengt.

Zelf heb ik een flatcoated retriever, een zachtaardig maar erg enthousiast beest. Hij zal een paard niet bijten, toch roep ik hem altijd terug als er paarden in de buurt zijn, omdat alleen al het blije om de paarden heen springen, genoeg kan zijn om sommige paarden knettergek te maken met alle gevolgen van dien. Dat wil je als hondeneigenaar toch niet op je geweten hebben? Laat staan dat hij zo'n paard ook nog even verwondt zeg...

Sterkte voor de amazone en maar hopen dat het paard er niets aan overhoudt behalve littekens...

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:06

Vreselijk!!!
Ik zou hier echt werk van gaan maken.....ppffff de politie heb je ook echt geen flikker aan zeg! bahbah
Zelf ook meegemaakt..je zou bijna denken dat je zelf het eigen recht in handen moet gaan nemen!

Ik zou zo'n hond echt zo knalhard slaan/schoppen totdat ie mijn paard losliet...voor hetzelfde scheurt hij de hele buik open. Zulke honden meteen afmaken en zeker niet los laten lopen verdorie hoevaak moeten mensen / andere dieren hier nog de dupe van worden??
Zo'n paard heeft dadelijk een angst voor de rest van zijn leven!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:08

:S hier rijd ik heel vaak met onze pony. Hoop hem niet tegen te komen! Wat sneu voor dat meisje zeg! Hopelijk is het paard er redelijk vanaf gekomen!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:35

vind het toch altijd raar dat mensen gelijk zeggen 'hond afmaken! '

je bent er niet bij geweest en weet dus niet wat er precies is gebeurt.
en als een paard een hond schopt word die toch ook niet gelijk afgemaakt?

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:19

LimaGentle schreef:

Maar kreeg ik wel meteen een procesverbaal omdat "Ik mijn paard niet in de hand zou hebben !!"

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:04

LimaGentle schreef:

Ik ben er niet bij geweest nee, maar met het lezen weet ik al genoeg...jammer dat er mensen zijn die zulke gevaarlijke honden verdedigen.
Jammer voor het beestje...maar onbetrouwbaar is onbetrouwbaar.
Een hond hoort niet te bijten klaar!

Volgende keer pakt hij een klein kind die op straat loopt? Jammer...had dat kind daar maar niet moeten lopen? Nee nee...zo werkt het niet.

Schoppen voor een paard is een heel andere emotie als aanvallen van een hond (zonder reden)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:57

Ellebelletje schreef:
LimaGentle schreef:

Ik ben er niet bij geweest nee, maar met het lezen weet ik al genoeg...jammer dat er mensen zijn die zulke gevaarlijke honden verdedigen.

Volgende keer pakt hij een klein kind die op straat loopt? Jammer...had dat kind daar maar niet moeten lopen? Nee nee...zo werkt het niet.

Schoppen voor een paard is een heel andere emotie als aanvallen van een hond (zonder reden)

ik vind het knap er er toch altijd zoveel mensen hun conclusie trekken uit een eenzijdig verhaal uit de krant.. je zegt zelf dat je er niet bent bijgeweest..
zou het overigens ook erg knap vinden dat diegene die op het paard heeft gezeten de hond als pitbullachtige kon beschrijven.. is zei een deskundige?
dat een hond een paard bijt is niet minder normaal dan een hond die een konijn bijt.. zoiets heet instinct.. maar nogmaals.. je bent er niet bij geweest dus je weet niet wat er is gebeurt.. wie weet heeft die hond ooit een keer een schop gehad van een paard en heeft er daardoor een trauma aan over gehouden.. weet jij veel??!!
als een hond een kind bijt.. ja DAT is niet normaal maar de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de baasjes en niet bij de hond... maar dat is hier niet gebeurt of wel??

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:01

Oeh, ik kan me zo kwaad maken om dit soort dingen! Als het dus een persoon betrof werden er wel maatregelen genomen, maar het is maar een paard.....Welja. Stoom uit je oren Hoe of wat er ook gebeurd is dit kan natuurlijk niet. Waar gaan we heen met deze wereld, bah!!!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:04

oeh ik weet wel wat ik zou doen. (die hond dus even helemaal in elkaar meppen) 1 ding moet je niet doen en dat is aan me vzpaard komen. Heb al vaker in angst gezeten op het paard omdat een hond iets te gevaarlijk erop af kwam. en dan zat ik al klaar met me zweep stevig in mijn handen om zo snel mogenlijk in te grijpen.

Als ik de eigenaresse was zou ik erop aandirngen dat de politie iets ging doen en anders de grote media erbij halen en de politie neerhalen, moet je zien hoe snel ze de eigenaar gaan zoeken.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:30

Citaat:
ik vind het knap er er toch altijd zoveel mensen hun conclusie trekken uit een eenzijdig verhaal uit de krant.. je zegt zelf dat je er niet bent bijgeweest..
zou het overigens ook erg knap vinden dat diegene die op het paard heeft gezeten de hond als pitbullachtige kon beschrijven.. is zei een deskundige?
dat een hond een paard bijt is niet minder normaal dan een hond die een konijn bijt.. zoiets heet instinct.. maar nogmaals.. je bent er niet bij geweest dus je weet niet wat er is gebeurt.. wie weet heeft die hond ooit een keer een schop gehad van een paard en heeft er daardoor een trauma aan over gehouden.. weet jij veel??!!
als een hond een kind bijt.. ja DAT is niet normaal maar de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de baasjes en niet bij de hond... maar dat is hier niet gebeurt of wel??

Hooo, maar ik geef de hond ook niet de schuld...beest is waarschijnlijk OF verkeerd opgevoed, OF heeft een slechte ervaring gehad met weet ik veel wat...natuurlijk blijft het de fout van de eigenaar die de hond niet los had mogen laten lopen.
MAAR ook al is iemand geen hondendeskundige..een pitbullachtig uiterlijk is best onderscheidend van andere hondenrassen..ookal was het een poedel geweest (is ook niet echt bindend aan dit verhaal)
alleen honden in deze categorie zijn vaak behoorlijk zwaar en hebben knalsterke kaken.

Ik neem ook aan dat ze geen onzin verkondigen in de krant en dat dit verhaal niet zomaar uit de lucht gegrepen zal zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:06

Ellebelletje schreef:
Citaat:

Hooo, maar ik geef de hond ook niet de schuld...beest is waarschijnlijk OF verkeerd opgevoed, OF heeft een slechte ervaring gehad met weet ik veel wat...natuurlijk blijft het de fout van de eigenaar die de hond niet los had mogen laten lopen.
MAAR ook al is iemand geen hondendeskundige..een pitbullachtig uiterlijk is best onderscheidend van andere hondenrassen..ookal was het een poedel geweest (is ook niet echt bindend aan dit verhaal)
alleen honden in deze categorie zijn vaak behoorlijk zwaar en hebben knalsterke kaken.

Ik neem ook aan dat ze geen onzin verkondigen in de krant en dat dit verhaal niet zomaar uit de lucht gegrepen zal zijn.

de meeste mensen denken dat bullterriers pitbulls zijn.. terwijl dit dus helemaal niet het geval is..
ik heb zelf 2 bullterriers en ik word zowat elke dag aangesproken om mijn honden.. dat het pitbulls zijn.. ze vallen niet eens onder de wetgeving.. dus ik vind het erg knap dat die gene op het paard ook nog de aandacht en de deskundigheid heeft gehad om de hond als pitbullachtige te beoordelen

daarbij staat dat de politie niks doet.. maar als het daadwerkelijk een pitbullachtige betrof.. reken dan maar dat de politie er achter aan was gegaan

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:47

Ik zag ze in je profiel staan inderdaad!! (schattig die koppies! Lovers )

Maar ja...aanvallen met honden zullen er (denk ik) altijd wel blijven..en mensen zijn natuurlijk ook misschien gelijk geneigd om te zeggen dat het een pitbull was. Terwijl er waarschijnlijk een zee van verschil tussen zit met wat het ras uiteindelijk is.

Laten we in ieder geval hopen dat er getuigen zich melden en dat de ruiter en paard er verder goed vanaf komen..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:49

maar een pitbull houd toch altijd vast? En dat is wat er in dit verhaal stond, dat de hond totaal niet losliet. (dit is maar een vraag hoor, dus gelieve niet meteen aan te vallen.)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:50

verography schreef:
maar een pitbull houd toch altijd vast? En dat is wat er in dit verhaal stond, dat de hond totaal niet losliet. (dit is maar een vraag hoor, dus gelieve niet meteen aan te vallen.)

er zijn wel meer honden die niet los laten.. Knipoog niet alleen pitbullachtigen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:51

Ellebelletje schreef:
Ik zag ze in je profiel staan inderdaad!! (schattig die koppies! Lovers )

Maar ja...aanvallen met honden zullen er (denk ik) altijd wel blijven..en mensen zijn natuurlijk ook misschien gelijk geneigd om te zeggen dat het een pitbull was. Terwijl er waarschijnlijk een zee van verschil tussen zit met wat het ras uiteindelijk is.

Laten we in ieder geval hopen dat er getuigen zich melden en dat de ruiter en paard er verder goed vanaf komen..

thx Haha! ze zijn ook erg schattig Haha! doen geen vlieg kwaad.. naja een vlieg wel haha Lima vangt altijd vliegjes Tong uitsteken

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:11

vorig jaar is mij dit ook overkomen met mijn arabier
het was echt vreselijk en als ik dit nu zo lees krijg ik weer dat rot gevoel

op een middag in januari ging ik door een park terug naar stal
daar zag ik een bouvie los lopen en hij kwam op mij af ik ben stil gaan staan en om me heen gekeken of er ergens een eigenaar was
in dit park mogen honden niet los lopen
toen ik in de verte een man aan zag komen lopen dacht ik nog ooo gelukkig dat is de eigenaar
op het moment dat de man de hond bij zich roept grijpt de hond mijn arabier zijn staart
en doordat mijn arabier draait raakt de hond door het dolle heen en beet mijn arabier overal
op het laatst heeft hij de schouder aan de voorkant vast en schuurt daar een stuk uit van 50 bij 50 cm
verder bijt hij ongeveer 60 keer
de hond vert door de eigenaar met een boomstronk geslagen maar dat wilde niet baten
totdat er een omstander op de hond ging leggen (mijn held)
de veearts kwam en ook de politie
mijn arabier was er slecht aan toe en heeft nog 2 maanden op de dierenkliniek gestaan
de eigenaar van de hond is aansprakelijk gesteld en moest alles vergoeden zelfs de kosten van het op en neer rijden naar de dierenkliniek ( dit deed ik 3 keer per dag)
de eigenaar begon bang te worden en heeft een verhaal verzonnen dat mijn arabier eerst aanviel
dit vond ik zo erg zelfs sorry zegen was er bij deze mensen niet bij
het is nu een jaar geleden maar dit vergeet je nooit meer

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:09

Hoe dan ook, het blijft vreselijk voor het paard en het meisje ook. Wat zullen die geschrokken zijn zeg! Scheve mond Wel erg knap dat het meisje bleef zitten!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:20

De hond hoeft heus niet gelijk afgemaakt te worden. Typisch weer een fout die bij de eigenaar ligt!
Die had beter moeten weten en de hond gewoon aangelijnd moeten houden!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:24

Ik vind dat de fout bij beiden ligt.

- De hond had niet mogen bijten.
- De eigenaar had de hond aangelijnd moeten houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:26

LimaGentle schreef:
Ellebelletje schreef:

Als een hond een kind grijpt is net zo 'normaal' als het grijpen van een paard. Een hond jaagt op iets wat hij denkt aan te kunnen. Of dat nou een schaap, een konijn, een kind of in dit geval een paard is maakt niets uit.