Van Grunsven voorlopig eerste, Gal laatste

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van Grunsven voorlopig eerste, Gal laatste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:35

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8377
knhs.nl

Anky is weer helemaal terug!
Afbeelding
Edward Gal plaatste zich met Gribaldi niet voor de rest van het NK.
foto: http://www.equestrianphoto.nl

Ook al is dertien het ongeluksgetal, niets lijkt Anky van Grunsven (Erp) in de weg te staan om zaterdagavond in het intieme dressuurstadion aan de Karpendonkse Plas te Eindhoven voor de veertiende maal de hoogste trede van het ereschavot te beklimmen. In de Grand Prix maakte de prima ballerina van de Nederlandse dressuursport duidelijk dat zij en niemand anders, samen met Keltec Salinero, recht heeft op de Nederlandse titel in de dressuur.

Amper tien weken na de bevalling van haar tweede kind, Ava Eden, was Anky van Grunsven voor de gehele vaderlandse dressuurelite meer dan een maatje te groot. Amper fouten makend, in bijna perfecte balans en harmonie, stuurde Anky de donkerbruine ruin door de piste. In piaffe en passage sterk vanuit het achterbeen, in de pirouettes op de centimeter, in de uitgestrekte galop sterk stuwend en dragend vanuit het achterbeen. Kortom, eigenlijk nergens fouten makend stuurde Anky haar Salinero rond.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Van Grunsven eerste, Gal laatste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:35

Citaat:
EINDHOVEN (KNHS) - Ook al is dertien het ongeluksgetal, niets lijkt Anky van Grunsven (Erp) in de weg te staan om zaterdagavond in het intieme dressuurstadion aan de Karpendonkse Plas te Eindhoven voor de veertiende maal de hoogste trede van het ereschavot te beklimmen. In de Grand Prix maakte de prima ballerina van de Nederlandse dressuursport duidelijk dat zij en niemand anders, samen met Keltec Salinero, recht heeft op de Nederlandse titel in de dressuur.

Amper tien weken na de bevalling van haar tweede kind, Ava Eden, was Anky van Grunsven voor de gehele vaderlandse dressuurelite meer dan een maatje te groot. Amper fouten makend, in bijna perfecte balans en harmonie, stuurde Anky de donkerbruine ruin door de piste. In piaffe en passage sterk vanuit het achterbeen, in de pirouettes op de centimeter, in de uitgestrekte galop sterk stuwend en dragend vanuit het achterbeen. Kortom, eigenlijk nergens fouten makend stuurde Anky haar Salinero rond.
Er waren vier combinaties die in de buurt wisten te blijven, maar dan wel op bijna een straatlengte achterstand. De één was Anky van Grunsven zelf met IPS Painted Black, waarmee ze nu derde staat. De andere was Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) met Sunrise. Ook deze charmante amazone, die onlangs in Las Vegas nog tweede werd in de wereldbeker finale, toonde een goede proef, waarin net het sprankje briljante wat deze combinatie steeds kenmerkt nog even in ontbrak. Maar net als voor alle andere combinaties geldt ook voor Schellekens en Sunrise dat deze wedstrijd in Eindhoven de eerste competitie in de buitenlucht is. Imke staat nu tweede, terwijl zeer verrassend Alex van Silfhout (Lunteren) de vierde plaats inneemt met Luxform's Nimbly. Deze combinatie liet vorig jaar reeds zien tot grote prestaties in staat te zijn, alleen had het paard het probleem dat het met zijn tanden op de tong beet. Daardoor ontstond in de tong een klein sneetje dat iets bloedde en wat leidde tot een ingreep van de jury zodat hij de strijd diende te staken. Van Silfhout heeft dat probleem nu volledig onder controle en liet met Nimbly een voortreffelijke proef zien, die publiek en jury bekoorde.
De vierde combinatie die boven de 70% scoorde was Kirsten Beckers (s'-Gravendeel) met de dekhengst Broere Jazz. Deze combinatie liet een zeer goede rit zien, waarin de amazone gedurende de gehele proef honderd procent controle had. Daarnaast waren er twee verrassingen in dit eerste onderdeel van het Nederlands kampioenschap dressuur. De eerste verrassing was een onprettige.

Edward Gal (Harskamp) werd, net als in Las Vegas, geconfronteerd met een enorm stakende IPS Gribaldi. De hengst weigerde om in piaffe en passage zijn benen op te tillen, toonde heel veel verzet en was amper te rijden. Gal eindigde als 21ste en heeft zich daarmee niet geplaatst voor de twee volgende onderdelen van het Nederlands Kampioenschap, de Grand Prix Spécial en de Kür op muziek. Maar er was ook een prettige verrassing en wel in de combinatie Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival. Ze reed een heerlijk ontspannen proef met veel schwung en ritme, en daarmee nestelde deze debutante op een Nederlands outdoor kampioenschap op dit niveau zich brutaalweg op de zesde plek in het klassement. Eerder dit jaar bewees deze amazone al op de goede weg te zijn, door tijdens de KNHS indoor Kampioenschappen in Roosendaal de titel in deze klasse binnen te halen.

Flowerpull

Re: Van Grunsven voorlopig eerste, Gal laatste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:37

YeaaahH! Daar zat ik op te wachten! Haha!
Echt super goed van haar!
Weet iemand of het ergens terug te zien is? Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:38

Super, doe het er maar eens na.
Bericht vind ik trouwens best wel mooi verwoord Bloos!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:39

Leuk voor Anky zeg Ja Erg mooi verwoord inderdaad Lachen
Ik zou het ook graag ergens bekijken..

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:40

iidd.. gaaf zeg! Hier had ik op gehoopt, ze is onverslaanbaar!

Klijn

Heb het vanmiddag gezien in Eindhoven! Zag er idd heel goed uit!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:40

Het was de hele dag al te zien op http://www.filmloop.nl Lachen

Ik heb het ook gezien, en ook al was Imke erg goed en sterk, Salinero was enorm imponerend, vooral op de laatste lijn in de passage in piaffe Lachen
Sali had wel erg veel spanning in een bepaalde hoek, maar Anky hield hem prima onder controle!

Gribaldi was vreselijk lastig, omdraaien in de piaffe en nog een aantal dingen.

lesilla

proficiat voor anky, gal als laatste wel erg voor hem

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

Soet schreef:
Leuk voor Anky zeg Ja Erg mooi verwoord inderdaad Lachen
Ik zou het ook graag ergens bekijken..

Het zal wel een keer op YouTube komen, en vast wel foto's op bokt.

Filmloop deed het een beetje raar bij mij

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:43

Super!!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:49

Citaat:
Ook al is dertien het ongeluksgetal, niets lijkt Anky van Grunsven (Erp) in de weg te staan om zaterdagavond in het intieme dressuurstadion aan de Karpendonkse Plas te Eindhoven voor de veertiende maal de hoogste trede van het ereschavot te beklimmen.

Moet dat dan niet voor de Dertiende maal zijn? Bloos

Super goed van haar!

Tesjke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:53

Citaat:
Het was de hele dag al te zien op http://www.filmloop.nl

Ik heb het ook gezien, en ook al was Imke erg goed en sterk, Salinero was enorm imponerend, vooral op de laatste lijn in de passage in piaffe
Sali had wel erg veel spanning in een bepaalde hoek, maar Anky hield hem prima onder controle!

Gribaldi was vreselijk lastig, omdraaien in de piaffe en nog een aantal dingen.

Waar kun je het vinden op filmloop?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:55

katiavl schreef:
proficiat voor anky, gal als laatste wel erg voor hem

Iemand moet laatste zijn, toch? Clown

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:57

Super van anky, dat doe ik haar niet na Wow!
En ja, Edward Gal, niet echt reclame maarja. Inderdaad, iemand moet de laatste zijn! Trouwens, echt een verliezer is het natuurlijk niet dat hij zich heeft kunnen klasseren. Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:58

Supper voor Anky maar vind het wel jammer voor Edward gal.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:00

Tsja, Ed ging echt heel erg slecht, erg jammer want ging in begin van de proef nog best lekker. Je zag hem al binnenkomen met een erg losse (stang)teugel, net alsof hij er ook echt niet aan kon rijden.

Anky was goed, al blijf ik het jammer vinden dat wanneer ze binnenrijdt je direct al weet dat ze bovenaan eindigt.....
Imke blijft mijn favoriet, maar vond het ook heerlijk dat Nimbly weer TERUG is!! Leuk joh, Alex op voorlopige 3e plaats.
En ja weet dat hij 4e staat, maar om kampioenschap moet anky 1 paard laten vallen en wordt Alex dus 3e!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:03

September schreef:
Super van anky, dat doe ik haar niet na Wow!
En ja, Edward Gal, niet echt reclame maarja. Inderdaad, iemand moet de laatste zijn! Trouwens, echt een verliezer is het natuurlijk niet dat hij zich heeft kunnen klasseren. Lachen

Ja dat is al een prestatie op zich natuurlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:06

Ik vind op filmloop niet echt een filpje van anky? En is dat filmpje onder dressage van edward dat van vandaag?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:07

poes schreef:
Ik vind op filmloop niet echt een filpje van anky? En is dat filmpje onder dressage van edward dat van vandaag?

Filmloop is volgens mij alleen live.

Dat filmpje van edward zou ik niet weten.

maspalomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:08

Zielige Gribaldi, na het wegvallen van Lingh moet hij nu de kar gaan trekken. En om een paar procent extra te scoren wordt hij kennelijk nu behoorlijk overnomen in zijn trainingen. Huilen Lingh zag je met de jaren door de toegenomen druk ook steeds minder worden. En Gribaldi is qua karakter geen Lingh..... Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:12

Gribaldi ging in het begin best goed, TOTDAT hij de piaffe moest laten zien, op dat moment draaide hij zich een paar keer om. Percentage ging heel hard omlaag en het werd niet meer hoger dan 60 procent. Hij deed het echt alleen maar bij de piaffe, de rest zag er best goed uit. Wat mij wel opviel was dat er plekjes te zien waren in zijn buik op de plaats waar men met de spoor zit.

maspalomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:18

IK heb de proef live gezien. En ik vond dat hij al erg mat gereden werd voordat de piaffe kwam. Dat is al niets voor Edward om hem zo tam te rijden..... Ik denk dat er al van te voren iets was gebeurd waarom hij zo behouden reed. Hij begon zijn eerste piaffe wel goed overigens. Zelfs erg extreem, de eerste piaffe-passen waren erg hoog van de grond en extreem naar voren geplaatst. Ik verwachtte al dat Gribaldi dat niet vol kon houden en ja hoor toen kwam het verzet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:19

tjeetje , hoe krijgt ze t toch voor elkaar, knap hoor. al vindt ik t wel eens tijd dat het weer eens echt spannend wordt..
hoop centjes worden er weer geboden , zo te horen...

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:21

Niezzz schreef:
Super, doe het er maar eens na.
Bericht vind ik trouwens best wel mooi verwoord Bloos!

Idd ben ik het mee eens. Zeker goed!