Stamceltechniek maakt wereldwijd aarzelende opkomst

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stamceltechniek maakt wereldwijd aarzelende opkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:19

http://www.horses.nl/rs/appl_php/spotsh ... nu=2&id=84
horses.nl

Het Australische bedrijf Vet Biotechnology biedt dit voorjaar de mogelijkheid aan om stamcellen van bijvoorbeeld kostbare volbloedveulens op te slaan. Het bedrijf haalt de stamcellen uit de navelstreng van een pasgeboren veulen en vriest ze in voor eventueel gebruik in de toekomst. Het maakt actief reclame voor deze in Australië nieuwe dienst. In Europa en met name Engeland gebeurt het al langer en vaker.

Dierenarts Arthur Asveld van dierenkliniek Den Ham heeft zich toegelegd op stamceltechniek: “Wij bieden het ook aan, maar het is tot op heden nog maar voor één veulen gebeurd. We willen het bewust niet promoten, omdat het in de humane wereld als geld-uit-de-zak-klopperij wordt gezien. Natuurlijk, het bloed in een navelstreng zit boordevol met stamcellen en wanneer het dier op latere leeftijd een blessure krijgt heb je het materiaal in een kwartiertje bij de hand. Maar die tijdwinst is zelden nodig. Bij een volwassen paard haal je stamcellen uit het borstbeen en kost het twee tot drie weken voor je ze kunt gebruiken. Bij de meeste blessures heb je die twee tot drie weken wel nodig om te wachten voor je kunt behandelen, dan maakt het dus niets uit.” Het winnen en opslaan van stamcellen kost enkele honderden euro’s.

Lees hier het hele bericht.

Redrumfox

Re: Stamceltechniek maakt wereldwijd aarzelende opkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:32

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie het nut er niet van. Verward

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:44

Oh jawel, er zit zeker nut in, maar heb er verschillende ideeen bij.. Ik vind het moeilijk om hier een heel duidelijke mening over te geven, aangezien ik het aan de ene kant super mooi vind hoe de wetenschap steeds verder vooruit gaat, maar aan de andere kant; het gaat wel om levende dieren.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:49

Het zal vast wel nuttig zijn, maar ik bedoel dat ik niet weet wat het is en wáár het voor is. Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:51

Zegt hij nou zelf dat het eigenlijk nergens voor nodig is momdat het ook anders kan en dat net zo makkelijk is?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:52

Ik heb ook begrepen dat het wel degelijk handig is voor paarden die wat ouder zijn, daar schijnt het niet meer mogelijk te zijn om stamcellen af te nemen.

o0oJamieo0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:53

wij hebben stamceltherapie gebruikt voor ons paards peesblessure...
heeft helaas niet gewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:41

ik vindt het wel degelijk nut hebben maar bijvoorbeeld zit der een super goed veulen bij dan is het gunstig maar sla je een stamcel op van een veulen die een afwijking heeft of net niet aan de eisenvoldoet dan heeft dat geen nut inderdaad ze moeten het wel doen bij goeien paarden die we in de toekomst hard nodig hebben want het betere rassen verdwijnen er wordt steeds meer gekruist enzo maar ik vindt het knap dat de weteschapers zover zijn Haha! Bloos

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:30

Je haalt stamceltherapie en klonen doorelkaar. Wat leestekens zouden ook niet schaden.

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:48

mja...wat werkt er eigelijk wel bij peesblessures, draai of keer het hoe je wilt, eens daar iets aan scheelt is het een straatje zonder einde...ik geloof iin ieder geval dat stamceltechnologie wel veel vooruitgang kan bieden...maar zoals altijd zijn er voor- en nadelen, voor- en tegenstanders...Ik denk dat verder onderzoek wel zal uitwijzen of het inderdaad een verschil kan maken voor onze beesjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:00

jah zit helemaal verkeerd met een andere topic van het een spel
groetjes daar hadden ze een topic met klonen en deze had ik perongeluk geopend.
groetjes

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:51

We hebben bij een van de hengsten deze therapie gebruikt voor een steeds terug komend peesprobleem. Het dier is nu al een jaar vrij van pees problemen en is ook weer terug in de sport.