Voorspellen karakter paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Voorspellen karakter paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:23

Balte

Re: Voorspellen karakter paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:30

Nice, straks net als de puppytests, de veulentests Haha!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:31

Negen (!!) tests en dan is de enige conclusie of je paard angstig (dus toekomstig sportpaard) of niet angstig (dus toekomstig recreatiepaard) aangelegd is?? Ik ben niet overtuigd....

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:35

Ik ook niet. Straks krijg je allemaal van die zwaar beledigde mensen die een paard hebben die niet 'lief' is omdat het paard een trauma heeft gehad. Nee ik vind het maar niks.

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:38

Je paard kan toch ook veranderen :S Ik vind het ook niets..

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:49

hm dit vind ik toch een beetje onzin hoor... de opvoeding en omgeving bepaald ook nog een groot deel van hoe een paard word en met 8 maanden heeft een veulen nog niet veel van de wereld gezien en is nog lange niet opgevoed hihi

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:22

Opvoeding etc bepalen niet hoe angstig een paard is aangelegd of niet Jen33 Knipoog Het bepaalt later misschien wel hoe bang ze zijn, maar niet hoe snel ze bang zijn. Het ene paard zal zich ondanks alles wat ie al kent kapot schrikken van een vreemd voorwerp waar een ander paard er gewoon rustig bij gaat staan. Dat is puur karakter en veranderd meestal niet al te snel. (De angst is het enige wat ik hier naar voor zie komen in de test dus ik neem die ook maar als voorbeeld Haha!)

Overigens ben ik er ook niet helemaal van overtuigd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:28

Ik ben ook niet overtuigd. Wat een rompslomp om dat te bekijken zeg... ik zou zeggen: gooi een grote roze bal in een groep veulens. Degene die (na de eerste schrik) gaan kijken wat het is, zijn niet bang, degene die het liefst 5 weilanden verder blijven staan wel.....

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:39

Ik vind sowieso die conclusie verkeerd.
Een bang paard is eerder geschikt als sportpaard?! Waar baseren ze dit op? (lekker de dressuurring rond stuiteren met een angstkip)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:42

Angsthazen zijn meestal wel gevoelige paarden, en dat is weer wel nodig voor een sportpaard. Als ze nou een test hadden gemaakt waarin je kunt zien hoe de wil van een veulen is om iets te leren en voor je aan het werk te gaan, dan is het misschien wel nuttig. Een paard dat niet bang, is maar wel graag wilt leren, en het nog voor je wilt doen ook.. dan heb je ( in mijn ogen) pas een lekker sportpaard.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:53

Ik vind het ook nog wat omslagtig.. Wat al eerder gezegd is, dat paarden kunnen veranderen door bepaalde gebeurtenissen enzo.., dat kunnen ze niet voorspellen..
Maar goed misschien dat ze wel een soort 'richtlijn' kunnen bepalen ofzo?? Verward

pluche_pluusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:22

tjah, misschien is het voor sommige mensen wel nodig..

ik zelf kom er liever zelf achter hoe hij/zij reageert op vreemde voorwerpen etc. Tong uitsteken

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:23

knap hoor,maar hoe vaak gaan ze er naast zitten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:24

_angela_ schreef:
Ik ben ook niet overtuigd. Wat een rompslomp om dat te bekijken zeg... ik zou zeggen: gooi een grote roze bal in een groep veulens. Degene die (na de eerste schrik) gaan kijken wat het is, zijn niet bang, degene die het liefst 5 weilanden verder blijven staan wel.....

Haha! Haha! Haha!

ben ook niet overtuigd
natuurlijk heeft ieder paard zijn eigen karakter dat aangeboren is
maar ook de opvoeding speelt een hel grote rol
Zelf heb ik allerlei paarden en pony's gefokt
als ik een veulen verkocht kreeg ik keer op keer te horen wat een makke veulens het waren
ook die uit minder makke moeders
veel in de handen nemen meenemen aan het halster in het verkeer etc.
bij een dominante merrie zetten die geen angstig gedraf vertoond

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:28

''Ten eerste de makkelijkere paarden die niet bang reageren, zij zijn het meest geschikt als recreatiepaard. Het tweede type paard is minder makkelijk in de omgang en angstiger ingesteld. Deze paarden zijn vaker geschikt als sportpaard.''

Wat een onzin zeg

Geef mij maar een paard dat opschrikt als hij iets vreemds ziet, maar er niet voor weg loopt en moet genoeg heeft. Daarnaast in het werk een fijn karakter.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:27

en dan de vraag welke sport. mensport, dressuursport springsport wesnternsport endurance en ga zo maar door ik denk toch dat je per verschil van tak sport ook een ander soort karakter zoekt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:05

LuvdaTossa schreef:
''Ten eerste de makkelijkere paarden die niet bang reageren, zij zijn het meest geschikt als recreatiepaard. Het tweede type paard is minder makkelijk in de omgang en angstiger ingesteld. Deze paarden zijn vaker geschikt als sportpaard.''

Wat een onzin zeg

Geef mij maar een paard dat opschrikt als hij iets vreemds ziet, maar er niet voor weg loopt en moet genoeg heeft. Daarnaast in het werk een fijn karakter.

Maar een paard dat nog niet eens uit zn duffe stap komt als je zn staart in de fik steekt, daar heb je ook geen bal aan op wedstrijd Dan liever eentje die wat heter is.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:24

achja, misschien wel onzin. Maar anderzijds wel goed dat mensen zich alsmaar meer gaan verdiepen in paarden. Dit heet gewoon evolutie, of het nu al echt bruikbaar is of niet Bloos Maar als ze op zo'n theorien gaan verder bouwen kunnen ze misschien over tientallen jaren WEL tot een goed punt komen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:19

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:24

Eigenlijk ben ik hier toch niet zo overtuigd van Nagelbijten / Gniffelen Het kan dan wel lukken,maar misschien krijg je wel helemaal het tegenovergestelde.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:35

Ik ben echt niet overtuigd, vind het eigenlijk ook onzin..

Ik denk dat een cool paard net zo goed een sportpaard kan worden als een heet paard... Dan zouden dus in principe tinkers enz ook geen sportpaarden kunnen worden ?.. Een voorbeeld hoor Knipoog