Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
CarpeDiem schreef:Bij deze de sfeer van een lid van het veterinair team op indoor brabant. Ons team bestaat uit drie dierenartsen. Een FEI dierenarts die voor het naleven van de regels, controle van paspoorten en dergelijke. Een andere dierenarts voor de dopingcontrole en een dierenarts voor het behandelen van de paarden.
Deze dierenartsen overleggen in alle gevallen met elkaar over een behandeling. Omdat er van alle kanten regels gehandhaafd moeten worden.
Ik ben, samen met mijn collega, veterinair assistent. Wij nemen bij keuringen paspoorten over van de grooms en vragen naar de ruiter. Het paspoort wordt afgegeven bij de dierenartsen, deze controleren het dier op signalement en op zijn gangen (stap en draf). Wanneer het paard eenmaal goedgekeurd is, verdwijnt het paspoort in een envelop van de ruiter, samen met die van zijn andere paarden.
En daar begint ons verdere werk; paspoorten controleren. Je controleert geldigheid van het paspoort, of er een eigenaar in het paspoort staat en ook controleer je of de entingen kloppen. En vervolgens teken je het paspoort af, zodat men weet dat het paard deze 4 dagen op Indoor Brabant is geweest.
Rond die tijd ga je lekker eten in één van de twee eetgelegenheden. Je kunt in een medewerkers ruimte eten, tegen inlevering van de bonnen, óf in de riders pub. Gistermiddag zijn we naar de medewerkers ruimte geweest en gisteravond in de riders pub. Allemaal een hele gezellige boel! Bovendien krijg je op zo'n dag wel ontzag voor grooms! Die mensen hebben toch wel flink te werken!
Vrijdagmiddag hadden we 'ring dienst'. Dit houdt in dat je verplicht langs de ring moet gaan zitten en daar in de gaten moet houden of er iets gebeurd. Ook moet je de dierenartsen, die ergens anders druk bezig zijn, kunnen inschakelen op het moment dat het nodig is.
Tussendoor wandel je dan even op en neer naar stal om te kijken hoe het daar is en of je nog kunt helpen. Verder gezellig het promodorp bezoeken, en daarna weer verplicht springen kijken
Daarna hebben we nog lekker nagekletst in het strodorp en gebeld of we de nachtronde nog mee moesten doen. Die was echter al gedaan, dus kon ik om half 1 richting huis en naar bed.
Zaterdagavond ging ik gewoon voor de gezelligheid. Ook weer langs de ring en dit keer toevallig de show met ijslanders gezien. Hierbij stapte een ijslander in het vuur. Dus mijn ringdienst maar gedaan en gebeld met de dierenartsen. Daarna zelf naar stal gehobbeld om te kijken of ik kon helpen, maar gelukkig alles onder controle en viel het mee.
Daarna de smak van Albert Zoer, maar aangezien de dierenartsen en mn collega’s daar meteen op af gingen heb ik me afzijdig gehouden. Halverwege de avond nog een keer naar stal gelopen om te kijken hoe het was, en of ik nog ergens mee kon helpen. Dat hoefde niet dus weer lekker het feestgedrang ingegaan. Om 4 uur rolde ik me bedje in.
Om 10 uur riep de taak echter weer, dus heb ik me op dat tijdstip gemeld op stal. Daar moesten de paspoorten naar secretariaat gebracht worden zodat de ruiters deze weer mee naar huis konden nemen. Even een snelle stalronde gelopen en toen naar de ring. Shetlander crossen gekeken: Hoe leuk!!
Daarna nog even het springen gekeken en zo mijn ringdienst vervuld. Dit zorgde ervoor dat we meteen konden reageren op een gevallen paard.
De rest van de dag nog even op het bestuursterras gezeten en ook wat op en neer gelopen naar de stallen. Daarnaast moest er nog wat papierwerk worden gedaan, en om 6 uur na de Grote Prijs nog even mee een stalronde gelopen. En daarna lekker naar huis!
Heb weer een gezellige indoor brabant gehad! En hoop volgend jaar weer paraveterinair te mogen zijn op dit geweldige evenement.
Stukje uit de krant van Indoor Brabant:
De welzijnsbewakers
Indoor brabant heeft de beschikking over 3 dierenartsen. Ruud van der Linde kijkt of alle paarden die aankomen, kunnen voldoen aan wat van hen gevraagd wordt. ‘’fit to compete’ noemen we dat‘. Hij doet dat samen met behandelend dierenarts Randy de Greef. Tot nu toe valt het gelukkig mee, zegt De Greef. Een dik been, wat kleine wondjes, een kras op een oog. Als een paard intensievere behandeling nodig heeft, zoals een springpaard donderdag, verwijzen we het door naar collega dierenartsen in een kliniek.
Frans-Jan ter Beek is van de verboden stofjes. Hij neemt bloed en urine monsters, omdat lichaamsvreemde stoffen verboden zijn volgens het wedstrijd reglement. ‘Ruiters hebben vaak niet in de gaten dat het om een verboden stof gaat, in bijvoorbeeld een zalfje. Eigenlijk mag er best veel, als je maar toestemming hebt en de handtekening van de dierenarts en de jury voorzitter. Dat vergeten mensen wel eens.’ Alleen Ter Beek is aan zijn outfit herkenbaar als dierenarts; de heren van der Linde en de Greef zijn keurig in pak. Hoe zit dat? ‘Wij hebben een meer representatieve functie en Frans Jan zit meer in de stallen’. ‘En het zijn echte zakkenrollers die paarden” vult ter Beek aan. Hij heeft een smakelijke anekdote over die keer dat hij bij een paard een urine monster moest nemen, wat altijd steriel en nauwkeurig moet gebeuren. ‘ toen ik de eigenarresse op de hoogte had gesteld van wat ik ging doen, riep ze naar haar groom: “hé pak eens een emmer”. Van der Linde vult aan: “en die keer dat we een eigenaar van een paard in het engels moesten vertellen wat er met zijn paard aan de hand was. Wij met handen en voeten zo goed mogelijk uitleggen, zegt ie naderhand: ‘Bedankt’. Bleek hij gewoon nederlands te spreken!” De mannen maken met plezier deel uit van wat ze ‘het rondtrekkend circus’ van officials noemen. Ze komen elkaar overal tegen. “dat is gezellig en je maakt een hoop mee samen. Indoor Brabant is een bijzonder concours, met topsport bij een bourgondische sfeer. En dat het publiek het losrijden kan zien vind ik een vondst’, zegt van der Linde. “En de afterparty is ook goed verzorgd”.
0ojannekeo0 schreef:Donderdag avond 22 maart.
Ik ben door de bokt nieuwsredactie gevraagd een verslagje te maken van de dagen dat ik Indoor Brabant bezocht. Donderdag avond mijn eerste avondje indoor 2007. Heerlijk om weer in die geweldige sfeer te zijn van enthousiast publiek, al waren de tribunes nog half leeg deze avond. Voor mij begon Indoor Brabant met de Wegener prijs, 1.30 meter met winning round, de deelnemers waren voor mij veelal onbekende jonge ruiters t/m 25 jaar. Deze spannende rubriek werd gewonnen door Siebe Kramer met Sybalia in een tijd van 34.56sec. 0.04sec later en dus een tweede plaats was voor Anouk Schreurs met Caprilli’s time to beat. Een geweldig paard. Na deze rubriek werd er plaats gemaakt voor een presentatie van het Gouden spring team van de wereldruiterspelen 2006. Helaas ontbrak er in dit team van 5 mensen een iemand, Jeroen Dubbeldam. Piet Raaijmakers, Albert Voorn, Gerco Schröder en Rob Ehrens. Dit was een redelijk leuke show, al had ik er iets meer van verwacht. Piet maakte het erg leuk met de nogal onlogische lijnen die hij met zijn paard sprong. Deze gingen dan ook niet altijd goed. Vrijwel alle ruiters hadden jonge, minder ervaren paarden mee genomen voor deze presentatie. Na deze presentatie was het tijd voor de Rabobank masters. Een ontzettend gave rubriek! Iedere ronde mag er een hindernis verhoogd worden. Als er een weigering is of er is een balk af dan valt die combinatie af. Zo gaat het 4 rondes lang. Bij de 4e ronde gaat de tijd tellen en komt er aan de hand daarvan een winnaar uit. In de 4e ronde zaten er nog 3 goede ruiters bij, Albert Zoer, Gerco Schröder en Meredith Michaels Beerbaum. Meredith haakte af toen ze aan de beurt was, ze vond 1.70m te risicovol voor haar paard Le Mans, verzekerd van een 3e plaats en dus 2000 euro was ze toch. Na een tweetal spannende ritten won dan toch Gerco Schröder met zijn paard Acapulco. Het publiek leefde enorm mee tijdens deze 2 ritten. Een geweldige sfeer die ik niet zou willen missen!
Vrijdag overdag 23 maart.
Iets te laat was ik aangekomen bij de brabanthallen. Daar aangekomen ben ik meteen gaan kijken naar de FEI word cup dressage. Helaas dit jaar voor mij niet zo’n boeiend deelnemers veld, de grote namen als Anky, Imke en Laurens ontbraken helaas. Er waren een aantal hele sterke deelnemers, vooral het paard Blue hors Matine sprak onwijs veel mensen aan. Vandaag hing er ook wel een sfeertje, maar toch niet zo als andere jaren dat ik geweest ben. Dit jaar iets minder enthousiast wat toch wel komt omdat “onze” toppers er niet bij waren. Wel heb ik zitten genieten hoe Blue hors Matine, Bjorsells Briar en Saliri door de baan danste. Warum night frh onder Isabelle Werth vond ik persoonlijk wat minder wat kwam door een aantal tact foutjes in de draf. Erg zonde want dit is een sterke combinatie. Blijkbaar vond de jury deze combi zo goed dat ze toch op een eerste plaats eindigde. Helaas was de beste Nederlander te vinden op de 6e plaats, Edward Gal en Gribaldi. Hopelijk is volgend jaar heel de Nederlandse top van de partij tijdens deze wedstrijd, want die miste ik echt!
Zaterdagavond 24 maart.
Helaas, mijn laatste dagje Indoor alweer. Vanavond begon met de van Schijndel prijs, een Indoor Derby op 1.40 hoogte. Een waarzinnig mooie wedstrijd met veel sfeer. Veel gezellige sfeer! De ruiters springen een 6tal hindernissen in de hoofdring, waarna ze door een gang crossen naar de paddock vlak bij de ingang van de Brabant hallen daar stonden de volgende 2 hindernissen, na die 2 crossen ze weer terug naar de hoofdpiste om daar de spannende strijd af te maken. Het was echt geweldig! Bij een aantal ruiters werd er zelfs meegeklapt op het moment dat ze vanuit de hoofdpiste naar de paddock reden en weer terug, bij iedere balk die viel kon je de OHHHH ’s en AHHHHH’s vanaf de tribunes horen. Erg mooi om te horen is dat hoe iedereen meeleeft. Nederland was in deze strijd erg goed vertegenwoordigd, van de 14 Nederlanders die meededen zaten er 6 bij de eerste 7. Gerco heeft een enorm goed weekend, hij werd wederom 1e! Dit maal met Ventmiglia. Na deze rubriek was er een mooie show van Ijslands vuur, je raad het al een indrukwekkende show met Ijslanders, en vuur! Wat konden sommige van die ijsjes snel tolten zeg, zoiets had ik nog nooit gezien! Na de ijslanders was het tijd voor de Hästens prijs. Een parcours van 1.60 met barrage. Dit was de minst spannende springwedstrijd die ik dit jaar gezien heb bij Indoor. Maar dat kan ook niet anders na het master springen op donderdagavond en de indoor derby die iets vroeger in deze avond was. Na wederom veel OHHHH ’s en AHHHHH’s was er een leuke groep van 11 deelnemers over gebleven die de barrage reed. Weer 5 Nederlanders die daarbij zaten, dus de spanning kon je voelen in het publiek. Maikel vd Vleuten reed een ontzettend mooie rit, even als Yves Houtakkers met Grand Corado, wat een paard zeg! Albert Zoer bracht het er minder vanaf. Lincoln zette te vroeg af bij de Rabobank hindernis en viel bij het landen. Dit viel niet zo goed uit en deze combinatie verlate kreupel de piste. Wat mooi om zo veel mensen mee te zien leven! Een mooie verdiende eerste plaats was voor Daniel Deusser met Air Jordan Z. De Schöders blijven het goed doen, de 2e plaats was nl voor Ben Schröder met BMC Rubert.
Na een onwijs leuk weekend was het dit helaas weer. Hopelijk heb ik jullie een indruk kunnen geven wat voor sfeer zo’n weekendje indoor nu is!