Paarden kiezen voor kuilvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Paarden kiezen voor kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:54

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie

Op een Zweedse universiteit in Uppsala is door Dr. Cecillia Müller en Dr. Peter Udén een onderzoek gedaan naar de voorkeur van paarden, als zij de keuze krijgen tussen verschillende soorten kuilvoer en hooi. Uit dit onderzoek blijkt dat paarden kuilvoer boven hooi verkiezen, het liefst zo vochtig mogelijk. Dit in tegenstelling tot wat doorgaans het meest gevoerd wordt: hooi.

Tijdens het onderzoek werd gras van één weiland op vier verschillende manieren verwerkt. Bij drie manieren bevatte het gras nog verschillende hoeveelheden vocht, de vierde manier werd gewoon gehooid zoals we dat gewend zijn. Het vochtigste kuilvoer wordt tot 90% opgegeten. Daarna volgen de andere twee soorten kuilgras met minder vocht erin. Het hooi komt op een laatste plaats.

Lees hier meer.

Casca

Re: Paarden kiezen voor kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:13

Goh, en bij ons op stal maar zeuren dat het "kuil" slecht is/de paarden dat niet willen eten Tong uitsteken

Wel grappig dat ze daar zo onderzoek naar hebben gedaan.. Eigenlijk is de keuze nog niet eens zo gek, gras bevat ook veel vocht, dus ze zullen voer met meer vocht wel lekkerder vinden Tong uitsteken

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:15

Casca, volgens mij is in dit onderzoek niet onderzocht of het ook daadwerkelijk beter is voor paarden. Bloos

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:16

Dat is toch geen serieus onderzoek;
Geef een kind de keuze tussen patat of groente, goh, ze kiest voor patat; dan zal dat wel het gezondste zijn.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:17

Er staat ook niet dat het beter is, enkel dat de meeste paarden de voorkeur geven aan zo vochtig mogelijk kuilgras... Lachen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:19

ik zei ook niet dat dit bewijst dat het gezond is, maar dat de paarden het willen eten en dat het niet echt slecht is. Dat zou je het ook anders kunnen stellen: de paarden vinden brokjes ook lekker, dus dat is ook slecht..

sorry, jullie hebben me verkeerd begrepen Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:20

Tjonge, heftig onderzoek. Komt overeen met het volgende:

Zet een stel kinderen drie dingen voor, een berg patat, een berg gebakken aardappels en een berg gekookte aardappels, rara wat zullen ze als eerste eten. Vork

Dit is leuk, maar zegt dus niets over hoe goed of slecht kuilgras is. Dat was info wat ik liever had willen weten.
Laatst bijgewerkt door zobras op 27-03-07 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:20

Casca schreef:
Dat zou je het ook anders kunnen stellen: de paarden vinden brokjes ook lekker, dus dat is ook slecht..

Huh? Verward

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:22

dat was tegen albert bedoelt Tong uitsteken ik moet echt wat duidelijker worden Knipoog Hij zei:
"Geef een kind de keuze tussen patat of groente, goh, ze kiest voor patat; dan zal dat wel het gezondste zijn."

daar reageerde ik op Lachen

Arabesk

Whahaha, mijn paard trekt juist zijn neus op voor kuil en eet liever hooi Clown

zobras

Sjoert schreef:
Casca schreef:
Dat zou je het ook anders kunnen stellen: de paarden vinden brokjes ook lekker, dus dat is ook slecht..

Huh? Verward

Haha! Haha!

Kijk Sjoert, dit heet nou logica Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:23

Die onderzoeken tegenwoordig... Ik was er ook al achter dat mijn paard kuilgras het lekkerste vond. Daar begint hij het eerste aan, en dat eet hij het snelste op. Voordrooghooi vind hij ook lekkerder dan hooi en kuilgras nog lekkerder, dus idd hoe meer vocht erin zit hoe lekkerder. Logisch ook want dat lijkt het meest op gras. Toch krijgt hij niet alleen maar van dat hele natte kuilgras, soms wel een klein beetje bij zijn voordrooghooi. Met grote porties kuilgras krijgen ze wel erg veel eiwitten binnen.
En als je niet zoveel paarden hebt krijg je die grote pakken kuilgras ook niet op. Of hebben ze tegenwoordig ook kleinere verpakkingen?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:23

ik wil alleen maar zeggen dat wanneer iemand/of dier iets lekker vind dat het niet meteen slecht hoeft te zijn.. Dat zei Albert namelijk.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:24

Eleonoor schreef:
Dit is leuk, maar zegt dus niets over hoe goed of slecht kuilgras is. Dat was info wat ik liever had willen weten.

Tja, als de info er niet is, kunnen we het ook niet plaatsen.
Sjoert en ik doen ons best om al het nieuws bij te houden en te selecteren.
We kunnen moeilijk zelf onderzoek gaan doen Clown

Dus wellicht moet je even naar Zweden mailen of ze dat nog willen toevoegen...? Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:24

dat wist ik al lang dat mijn paard kuil lekkerder vind als hooi Nagelbijten / Gniffelen
maar of het goed voor haar is is een ander verhaal Ja

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:26

Fleurtje100 schreef:
Die onderzoeken tegenwoordig... Ik was er ook al achter dat mijn paard kuilgras het lekkerste vond. Daar begint hij het eerste aan, en dat eet hij het snelste op. Voordrooghooi vind hij ook lekkerder dan hooi en kuilgras nog lekkerder, dus idd hoe meer vocht erin zit hoe lekkerder. Logisch ook want dat lijkt het meest op gras. Toch krijgt hij niet alleen maar van dat hele natte kuilgras, soms wel een klein beetje bij zijn voordrooghooi. Met grote porties kuilgras krijgen ze wel erg veel eiwitten binnen.
En als je niet zoveel paarden hebt krijg je die grote pakken kuilgras ook niet op. Of hebben ze tegenwoordig ook kleinere verpakkingen?

bij ons is er 1 boer die van die kleine consumtiepakken heeft, net zo groot als een hooibaal of strobaal zeg maar.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:31

die van mij eten ooit liever kuil, liefst zo vochtig mogelijk...

maar...........

toen mijn dochter nog een peuter was lustte ze geen patat en haar lievelings eten was een :
spinazieprakje Haha! Haha! Haha!
inmiddels is ze een redelijk "normaal" etende puber hoor Cool

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:39

Geef mijn paardje de keuze en hij eet alles op Clown

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:40

Dan is Nordwind een uitzondering, die eet niets zo goed en gretig als van dat heerlijke droge hooi Clown

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:45

er zit veel verschil in de kwaliteit van zowel hooi als kuilgras! mijn paard eet ook het liefste kuil alleen mag hij het niet............. het is wel zo dat kuil meer eiwitten en suikers bevatten en als je je paard niet intensief rijdt en toch graag de hele dag door aan t knabbelen wil hebben zou ik toch voor hooi kiezen ipv kuil. als ze weinig doen verbranden ze de hoeveelheid die je ze dan toedient met kuil niet en dat is ook niet echt prettig (denk aan dikke benen van de eiwitten)

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:51

Het ligt er wel aan welke snede het is of het kuil dan ook daadwerkelijk veel eiwit bevat. Eerste snede bevat idd veel eiwit maar heb je een derde of zelfs vierde snede dan bevat dat veel minder eiwit. Hetzelfde als de paarden voor het eerst weer op de wei gaan laat je ze ook niet meteen de hele dag staan ivm met het eiwitgehalte.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:52

Verbaasd me niks
Timon kiest ook kuil voor hooi. Helaas wordt hij een beeeetje dik van kuil Clown Hij zou trouwens niks van eten laten staan, maarja, daarvoor is ie Fjord geworden denk ik.
Wel grappig dat onderzoek *LOL*

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:54

DIe van mij gaat juist aan de dunne erdoor Slapen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:10

Die van mij stikt iedere keer bijna in d'r kuil, dus ook al vind ze het lekkerder, ze krijgt het niet Tong uitsteken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:13

dat vind ik dan het jammere eraan, je weet nooit wat je krijgt, bij de voerleverancier weten ze het vaak ook niet, je hebt daardoor dus geen constante kwaliteit.
toen mijn paard nog wel kuil kreeg merkte ik het altijd direct als er veel eiwitten in zaten, hij kreeg overal eiwitbultjes...... nu mag hij vanwege bepaalde medicijnen geen kuil meer en krijgt hooi en sindsdien geen last meer