http://www.anp.nl
anp.nl
Drie Nederlanders hebben zich geplaatst voor finale van de wereldbeker dressuur, medio april in Las Vegas. Dat zijn Imke Schellekens-Bartels (Sunrise), Edward Gal (Gribaldi) en Laurens van Lieren (Hexagon's Ollright).
Na de laatste kwalificatiewedstrijd, zaterdag in Den Bosch, heeft het trio voldaan aan de norm. Probleem is alleen dat twee paarden in de Brabant Hallen niet in actie konden komen wegens blessures.
Het ging daarbij om Sunrise (Schellekens) en Ollright (Van Lieren). Sunrise is nagenoeg fit. ,,Over Ollright maak ik me enige zorgen'', zei bondscoach Sjef Jansen. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar deze week was er sprake van een acute blessure. Dat is altijd moeilijk in te schatten.''
Indien Van Lieren niet in actie komt kan Nederland geen vervanger aanwijzen. Titelverdedigster Anky van Grunsven ontbreekt.
De tweevoudig olympisch kampioene is onlangs bevallen van een dochter en komt pas later weer in actie.
Edward Gal deed in de Brabant Hallen wel mee, als enige Nederlandse topper. Met Gribaldi eindigde de ruiter uit Harskamp op de vijfde plaats. ,,Een mooi resultaat, maar het kan beter'', sprak hij naderhand. ,,Dat hoop ik in Las Vegas te laten zien.'' Enkele maanden geleden raakte Gal zijn beste paard, Lingh, kwijt door verkoop.