Jo Rutten overleden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Jo Rutten overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:06

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=7846&pCa ... ID=&CatID=
knhs.nl

HUNSEL (KNHS) - Jo Rutten is 21 maart in zijn woonplaats Hunsel op 72-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een slopende ziekte. De altijd en immer indrukwekkende sigaren rokende Jo Rutten maakte deel uit van de Olympische équipe van 1976 in Bromont samen met Banjo en in 1984 in Los Angeles met Ampère. In 1976 werd Rutten met Banjo individueel negende, terwijl hij met het team op de zevende plaats eindigde. Als er op de Nederlandse radio aandacht werd besteed aan de hippische disciplines op de Olympische Spelen werd dat steevast ingeleid met het liedje 'Jo met zijn Banjo en Mien met de Mandolien'.

In 1984 werd Rutten met Ampère individueel 28ste en werd hij met het team vierde. Jo nam als reserve de plaats in van zijn zoon Bert, die door een blessure van zijn paard van deelname moest afzien. De Zwitser Otto Hofer won daar individueel brons met het door Rutten ontdekte en opgeleide paard Limandus. Voor vele insiders in de hippische sport blijft de foto helder voor ogen waarop Jo Rutten te zien is, een baantje trekkend in het zwembad van het Olympische dorp met de onafscheidelijke hoed op het hoofd en de even onafscheidelijke sigaar in de mond.

Lees hier meer over Jo Rutten.

Sjoert

Re: Jo Rutten overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:34

-> VN

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:36

ach wat sneu..
weet niet echt wat ik moet zeggen..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:37

sterkte en gecondoleerd voor de familie en nabestaande!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:05

Gecondoleerd voor de nabestaanden.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:42

Ik las het net op de site van de regionale nieuwszender.

Gecondoleerd en sterkte voor de nabestaanden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:10

Ach dat is toch sneller gegaan dan gedacht werd.
Hij was al een tijd ziek, maar liep nog altijd wel rond als we kwamen.
Jo is zo belangrijk geweest voor de opkomst van de dressuursport in Nederland nadat hij met Banjo naar de Olympische spelen ging.

Ook aan de fokerij van dressuurpaarden heeft hij een hele belangrijke bijdrage geleverd. Desalnietemin ging hij zijn eigen gang en liet zich niet sturen of voor karretjes spannen, ik zal deze markante persoonlijkheid missen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:58

Dit staat er op horsecompany.nl

Citaat:
Dressuurruiter, trainer en fokker Jo Rutten is op 21 maart op 72-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hunsel overleden aan de gevolgen van een slopende ziekte. Jo Rutten maakte deel uit van de Olympische équipe van 1976 in Bromont (Montreal) samen met Banjo en in 1984 in Los Angeles met Ampère. In 1976 werd Rutten met Banjo individueel negende, terwijl hij met het team op de zevende plaats eindigde. In 1984 werd Rutten met Ampère individueel 28ste en werd hij met het team vierde.

In de aanloop naar de Olympische Spelen van Barcelona 1992 werd Jo Rutten samen met Henk van Bergen benoemd tot bondscoach van het Nederlandse dressuurteam. Hij legde die functie vroegtijdig neer uit onvrede met de jurering tijdens het Nederlands kampioenschap in 1989.

Naast een gedreven dressuurruiter, die vanuit de Limburgse landelijke ruitersport doorbrak naar de internationale top, was Rutten ook een gepassioneerd paardenfokker. Hij fokte de KWPN goedgekeurde hengsten Montecristo en Obelisk, die in de dressuursport worden uitgebracht door Kirsten Beckers. Daarnaast wist Rutten de hengsten El Corona, Havidoff, Clavecimbel en Havanna aan te kopen en goedgekeurd te krijgen als dekhengst bij het KWPN.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:38

Een legende was hij.....heeft erg veel betekend voor de sport!
ik wens de nabestaanden veel sterkte.

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:45

Jo, BEDANKT voor alles wat je in deze paarden wereld hebt betekend! ik zal altijd respect voor je blijven houden! hoe je altijd thuis door de stallen liep, in je nette pak, op slippers en de bekende grote sigaar in je mond!! iedere keer als ik iemand met een sigaar zie, of het alleen maar ruik! denk ik aan de tijd dat ik veel van jou heb geleerd. Nogmaals: RESPECT!