Paard in de zak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paard in de zak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:55

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article60231671.ece
telegraaf.nl

AMSTERDAM - Paardenliefhebber en amateurrijder Eugene van den Berg uit Den Haag heeft zich voor 3600 euro een volledig kreupel paard laten aansmeren. Het dier bleek er zelfs zo erbarmelijk aan toe te zijn, dat hij het gisteren uit zijn lijden moest laten verlossen.
Van den Berg is woest op de vorige eigenaar van het paard en heeft gistermiddag direct aangifte bij de politie gedaan van oplichting. "Het is toch verschrikkelijk dat mensen zo met dieren en klanten omgaan", zegt Van den Berg aangeslagen.

Twee maanden geleden kocht hij bij een officiële veiling de 4-jarige ruin Verenne. "Een mooi paard, waar ik mee wilde gaan draven op Duindigt", vertelt Van den Berg. Zijn paardentrainer was bij de veiling aanwezig en oordeelde dat het paard kerngezond was.

Lees hier het complete bericht.

Chantalll

Re: Paard in de zak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:02

Vreselijk dat er nog zulke mensen zijn. Bah zeg ... hier walg je toch van.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:05

Dit is wel heel erg triest zeg. Ontzettend schandalig.
Alleen maak ik dan uit de tekst op dat hij hem niet heeft laten keuren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:07

Triest voor het paard dat er nog mee geleurd is, sneu voor de man die het gekocht heeft. Maar dit had voorkomen kunnen worden als het paard gekeurd was door een onafhankelijke dierenarts bij aankoop. Daarnaast als hij het geld kwijt is is het paard denk ik ook niet verzekerd geweest. Het zal niet de eerste en denk ik ook niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-03-07 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:09

acherm arm paardje... maar ik vind het wel raar dat als het paard gekeurt is dat je dan niet ziet dat het volledig kreupel is

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:10

Jeetje wat erg zeg, arm paardje

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:14

Arm paard! Wat een rot mensen lopen er toch op de aardbol rond!
Toch...ik koop nooit een paard zonder te keuren (3600 euro was voor mij keuringswaardig geweest)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:18

Arm beest..
En zwaar k u t voor de mensen die er 3600 voor neergelegd hebben.. Scheve mond

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:19

zo zie je maar weer, zelfs in de sport en op keuringen wordt nog gesjoemeld. Hij had dat paard ook moeten laten keuren door een DA en die veiling had ook van te voren om officiële rapporten kunnen vragen.
Voor het paard is het sneu maar feit blijft dat de koper onderzoeksplicht heeft en verkoper niks mag verzwijgen. Als ie naar de rechter gaat ben ik benieuwd wie er wint....

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:20

Had inderdaad voorkomen kunnen worden door het paard te laten keuren (niet alleen klinisch maar ook röntgologisch). Ik vind het dom als je dit niet laat doen en zeker als je dat soort plannen met het paard hebt. Als je het risico neemt dit niet te doen is het nog steeds een vorm van oplichting maar toch 'eigen schuld, dikke bult'.
Misschien hebben ze hem daarvoor ook nooit laten keuren en hebben ze het niet geweten dat hij wat onder de leden had.

Ik heb ooit een Quarter op proef gehad en haar in die tijd laten keuren. Bleek dat ze spat had in het laatste stadium en dat voor een 3 jarige. Ze was niet kreupel en het was ook niet zeker of ze dat ooit zou worden (hoogstwaarschijnlijk wel) maar heb het risico niet genomen en haar terug gebracht. De eigenaren geloofden dit niet en hebben haar laten herkeuren en nu staat ze ergens in de wei omdat ze niet gereden kan worden.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:28

Leetjuhh schreef:
Arm paard! Wat een rot mensen lopen er toch op de aardbol rond!
Toch...ik koop nooit een paard zonder te keuren (3600 euro was voor mij keuringswaardig geweest)

idd erg rot ik had hem ook laten keuren

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:38

Joscaa schreef:
Arm beest..
En zwaar k u t voor de mensen die er 3600 voor neergelegd hebben.. Scheve mond

Waarom denk je dat dat woord gecensureerd is, joh?

Volgens mij is het paard niet gekeurd. Het blijft oplichting, maar de eigenaar heeft het de oplichter ook wel gemakkelijker gemaakt door het dier niet te laten keuren. Jammer van zo'n jong paard, trouwens...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:43

belachelijk, ze mogen die vorige eigenaar van mij in de boom hangen en lekker laten hangen en stikken die zooi.

Jaukje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:44

Arm paard. Huilen
die mensen zijn echt ziek !!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:46

Tja, gekeurd of niet, als de koper kan aantonen via doktersrappoerten dat het dier het voor de aankoop al had dan kan hij zijn geld terug eisen.
Ik heb exact het zelfde aan de hand gehad alleen heb ik mijn paard wel laten keuren en daar kwam hij dus uiteraard niet doorheen.
Ik heb mijn geld terug gekregen en de tot dan toe gemaakte dokterskosten vergoed gekregen, verkoper wilde het paard niet terug, die wilde het dier alleen maar kwijt. Ik heb nog geprobeerd het paard op het land te houden want rijden kon niet meer, dat was heel duidelijk maar is allemaal niet gelukt. Ik heb hem na 9 maanden weggebracht.
Maar goed, ik heb dus wel mijn geld terug gekregen omdat ik via doktersrapporten kon aantonen dat het gebrek al voor de koop aanwezig was.
Hopelijk kan dat voor deze koper ook nog, geen idee of het anders is als je het dier al in hebt laten slapen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:05

Ik vind t een beetje vaag..
Ik neem aan dat het paard van te voren (klinisch) is gekeurd om deel te nemen aan de keuring. Als het dier daarbij rad is geweest, is er toch bloed afgenomen. Dit om altijd nog te kunnen controleren op doping tijdens de keuring. Bij dit paard zou er dus iets uit hebben moeten komen!
Als het paard niet gekeurd was is die man nogal dom dat hij m zo koopt, máár heeft het paard een verborgen gebrek. én is het dier terug te brenge! Want verborgen gebreken zijn redenen om een koop ongedaan te maken.
Maar ik vraag me af nu die man het paard heeft laten inslapen hoe het dan werkt. Eigenlijk had hij het paard terug moeten geven aan de eigenaar.

Niet dat het paardvriendelijk geweest zou zijn voor het dier. Maar dat had die nieuwe eigenaar evt tegen slachtprijs kunnen overkopen, en vervolgens zelf laten slachten of zoiets.

... Apart verhaal...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:07

Keuren helpt ook niet als het dier vantevoren een pijnstiller heeft gekregen. Ik ken zulke verhalen. Een echtpaar koopt een paard, rijdt proef, alles koek en ei, ach wat een lief beest, zo mak als een lammetje. Ja. Thuis werd de leeuw in het lam wakker: het paard bleek een steigeraar te zijn, die bij de proefritten een kalmeringsmiddel had gehad.
Waar mensen zijn, wordt bedonderd en bedrogen, helaas op kosten van het arme dier.
Laatst bijgewerkt door bterlaan op 13-03-07 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:08

Het was toch een veiling en geen keuring waarbij dit paard gekocht is?

Volgens mij hoe fje daar een paard niet compleet gekeurd aan te leveren? Ik heb bv wel eens gehoord dat hengsten werden geveild waar ook vanalles aan mankeerde. Als de koper het voor de koop niet onderzoekt, komt ie er later wel achter.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:11

Achterlijk dat dat niet verplicht is! Ik vind dat die paarden minstens klinisch goed gekeurd * incl doping onderzoek* zouden moeten zijn. Óf de mogelijkheid geboden moet worden voor de nieuwe eigenaren om het paard direct te laten keuren! En als het niet goed is dat het terug gegeven kan worden.

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:14

Ben het eigenlijk met iedereen hier eens,wil je zekerheid dan laat je een paard keuren,ook in die prijsklasse!Als hij bij verkoop al kreupel was en de eigenaar had verstand van zaken dan had hij dit kunnen zien.Ik denk dat hij geen poot heeft om op te staan,helaas en het paard is er weer de dupe van!!!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:15

Op een veiling accepteer je de voorwaarden van de veiling. je HOEFT er niet te kopen, tenslotte. Maar onder de nieuwe EU-garantieregels, denk ik, dat de oude eigenaar hier wel voor op moet draaien. Alleen... vindt hem maar. Werk voor een advocaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:19

die trainer had toch ook beter moeten weten en zn klant moeten adviseren, of is dat in de drafwereld anders dan in de rest van paardenland?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:22

Ik vind het heel raar dat je een paard niet laat keuren als je zulke sportplannen hebt. Niet alleen klinisch maar ook rontgenologisch laten keuren bij dit soort ambities.

Mijn paard heb ik alleen klinisch laten keuren, prijs van paard was vrij laag. Ik wil er ook geen sport mee beoefenen.
Klinische keuring zegt helaas ook niet veel, want hij is niet goed uitgevoerd en nu zit ik met een paard dat chronisch hoefbevangen is.

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:37

ik vindt het heel raar ,
kijk ik snap dat je je kan vergissen maar zo erg,
En dan nog niet laten keuren, tjonge toch triest

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:40

Vergissen, marthine Verward
Wie heeft zich vergist?