Na dressuur in de frituur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rozewolk

Na dressuur in de frituur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:19

Paardenvlees massaal in snacks
(7 februari 2007)
Snackfabrikanten verwerken massaal paardenvlees in frikandellen, kroketten, gehaktballen, bitterballen en hamburgers. Dit blijkt uit keten-onderzoek van studenten aan Wageningen Universiteit in opdracht van Stichting Wakker Dier. Van de 286 onderzochte snacks bleek in 32% paardenvlees te zitten. In frikandellen en gehaktballen werd in meer dan de helft van de snacks paardenvlees aangetroffen. Wakker Dier liet het onderzoek uitvoeren vanwege het sterk stijgende aantal consumentenvragen die zij hierover ontvangt.

Nederland ‘verpaard’: afgelopen 15 jaar verdubbelde het aantal paarden tot momenteel circa 400.000. Het paard is van landbouwdier steeds meer een huisdier geworden en steeds minder mensen willen paardenvlees eten. De vleesindustrie krijgt echter door de ‘verpaarding’ steeds meer paardenvlees te verwerken en stopt deze massaal in producten als snacks.

Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op http://www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.

Afbeelding

Uit het ketenonderzoek blijkt dat het grootste deel van het vlees dat in Nederland in snacks wordt verwerkt uit Argentinië en Brazilië afkomstig is. Paarden worden daar speciaal voor het vlees gefokt. In Nederland worden geen paarden speciaal voor het vlees gefokt. De Nederlandse slachtpaarden zijn de paarden die ongeschikt blijken voor sport en recreatie door leeftijd of lichamelijke onvolkomenheden. Dit zijn in Nederland naar schatting 40.000 paarden per jaar. De duurdere vleesdelen van de Nederlandse slachtpaarden worden voornamelijk aan andere Europese landen verkocht, levend of in vleesdelen. Overigens komen veel paarden in Nederland uiteindelijk niet in het voedselcircuit, maar gaan naar het destructiebedrijf. Rendac verwerkt bijvoorbeeld jaarlijks circa 12.000 paarden. Uit eerder onderzoek van de Raad voor Dieraangelegenheden bleek dat ongeveer een kwart van de paarden zichtbare welzijnsproblemen kent. Voornamelijk paarden die het grootste deel van de dag in krappe boxen staan zonder sociaal contact, beweging en mogelijkheid tot grazen, vertonen gestoord gedrag door welzijnsproblemen. Daarnaast veroorzaakt het transport vaak dierenleed. Desondanks is het welzijn van paarden over het algemeen beter dan van kippen, varkens en kalveren.
Uit eerder onderzoek (Het Grote Kroketten Onderzoek, 2006) bleek dat slechts 1% van de burgers weet dat in kroketten paardenvlees zit. Uit het onderzoek in opdracht van Wakker Dier blijkt dat in ongeveer de helft van de frikandellen en gehaktballen paardenvlees zit. Vier van de 10 bitterballen, een kwart van de kroketten en 1 op de 5 hamburgers bevat paardenvlees. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van bestudering van de ingrediëntdeclaraties van bijna 300 snacks van de grootste merken in supermarkt en groothandel. Europese wetgeving verplicht vermelding op het etiket bij gebruik van paardenvlees, zoals ook bij vlees van andere diersoorten.

Cyntje

Re: Na dressuur in de frituur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:20

Laatst bijgewerkt door Cyntje op 19-02-07 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:21

klopt,
Maar toch de titel was wel grappig Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:21

De titel is gewoon krom, bah.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:22

sorry leerste het net pas Bloos
verwijder maar dan sorry
Laatst bijgewerkt door Rozewolk op 19-02-07 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:22

WildWings schreef:

Hoezo krom ? :S
zo stond het ook op de site Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:25

Taat schreef:
WildWings schreef:

zo stond het ook op de site Knipoog

Ik zeg dat de titel krom is, wat heeft dat ermee te maken dat het ook zo op de site stond?

Ik vind het een kromme titel omdat er al genoeg mensen zijn die denken 'aww paardje eten = zielig', en deze titel ondersteunt dat gevoel nogal (paard niet meer goed? naar de slacht - het geeft een beetje dat idee, en dat vinden veel mensen zielig), terwijl paarden juist vaak een veel beter leven hebben gehad als ze als kroket eindigen, dan koeien of varkens of kippen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:26

Gaan we die discussie nou weer aan Rolleyes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:27

Titel is an sich leuk bedacht, maar impliceert wel paard slecht? paard slacht!Maar: I could not care less Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:30

Cyntje schreef:
Gaan we die discussie nou weer aan Rolleyes

Ik weet niet waar je op doelt eigenlijk, ik zeg alleen dat ik de titel een beetje verkeerde dingen vind suggereren en waarom, omdat dat iemand niet duidelijk is?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:32

Wat eigenlijk wél apart is, nu ik er zo over nadenk..
We betalen belasting enzo omdat paarden niet meer als vee worden gezien. Maar ondertussen worden ze wel verwerkt in snacks?

Overigens is er niks mis met een lekkere frikandel, paardenvlees of niet!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:42

zo stond het ook op de site Knipoog[/quote]

Ik zeg dat de titel krom is, wat heeft dat ermee te maken dat het ook zo op de site stond?

Ik vind het een kromme titel omdat er al genoeg mensen zijn die denken 'aww paardje eten = zielig', en deze titel ondersteunt dat gevoel nogal (paard niet meer goed? naar de slacht - het geeft een beetje dat idee, en dat vinden veel mensen zielig), terwijl paarden juist vaak een veel beter leven hebben gehad als ze als kroket eindigen, dan koeien of varkens of kippen.[/quote]

Dat was niet me bedoeling.
Er is ook niks mis met een lekere frikandel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:49

Natasja91 schreef:
We betalen belasting enzo omdat paarden niet meer als vee worden gezien. Maar ondertussen worden ze wel verwerkt in snacks?

Omdat de koeien / varkens etc. gefokt worden voor de vlees-industrie, en paarden niet (staat dacht ik ook in dit of in een ander artikel). Haha!

En over dat laatste verschillen de meningen Clown

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:13

WildWings schreef:
Natasja91 schreef:

Omdat de koeien / varkens etc. gefokt worden voor de vlees-industrie, en paarden niet (staat dacht ik ook in dit of in een ander artikel). Haha!

En over dat laatste verschillen de meningen Clown

Toch blijft het raar. Een paard is geen consumptiedier, maar wel worden de meeste verwerkt in snacks en de betere delen worden verkocht naar het buitenland . Wat er daarvoor mee gedaan wordt moet niks uitmaken. Het zou dan betekenen dat als je op een koe zou kunnen rijden dit ook geen consumptiedier meer is want dan fokken we hem om erop te rijden. We kunnen lang en kort praten over het doel van een dier en de reden waarom het gefokt is, maar uiteindelijk belanden ze allemaal in de pan. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:18

Mysterieus schreef:
Toch blijft het raar. Een paard is geen consumptiedier, maar wel worden de meeste verwerkt in snacks en de betere delen worden verkocht naar het buitenland . Wat er daarvoor mee gedaan wordt moet niks uitmaken. Het zou dan betekenen dat als je op een koe zou kunnen rijden dit ook geen consumptiedier meer is want dan fokken we hem om erop te rijden. We kunnen lang en kort praten over het doel van een dier en de reden waarom het gefokt is, maar uiteindelijk belanden ze allemaal in de pan. Vork

Volgens mij mis je het punt even. Knipoog

Er worden geen paarden gefokt voor de slacht, maar wel koeien en varkens en kippen als consumptiedieren.
Paarden zijn van particulieren, als het dier dood is, kiest men zelf of je hem laat slachten of niet.
Zo'n beetje al het paardenvlees komt dus bij paarden die van particulieren geweest zijn vandaan, en niet uit een industrie van speciaal-voor-hun-vlees-gefokte paarden.

Koeien worden o.a. gefokt voor shows, voor melk, maar ook voor vlees.
Als je op een koe kon rijden, zou dat geen hol uitmaken, want zouden ze gefokt blijven worden voor hun vlees.
Dus speciale bedrijven die alleen maar koeien fokken zodat jij lekker een hamburgertje hebt
- voor paarden bestaat dat niet.

Het koeienvlees komt niet bij particulieren vandaan wiens koetje overleden is, of althans, zeeer weinig vlees komt daar vandaan- het komt nl. voornamelijk uit de industrie van speciaal-voor-hun-vlees-gefokte koeien.
Dat is het verschil met een paard.

Al worden er koeien gefokt om op te rijden als we dat allemaal leuk zouden vinden, dan zullen ze zeer wss OOK nog gefokt worden vanwege hun vlees in die bedrijven. In tegenstelling tot paarden.

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:54

Ik mis het punt niet. Ik zeg ook niet dat jij het punt mist. Ik vind het vreemd. De meeste paarden zijn dan uiteindelijk toch voor de consumptie. Of ze daar nu speciaal voor worden gefokt of niet. Het gaat mij erom wat er uiteindelijk mee gedaan wordt.

In de Verenigde Staten zijn er plannen om het slachten van paarden voor consumptie te verbieden. Als ze niet voor de consumptie zijn, is er ook niks te verbieden. Hieruit blijkt dus dat de meeste wel voor consumptie gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:04

Mysterieus schreef:
Ik mis het punt niet. Ik zeg ook niet dat jij het punt mist. Ik vind het vreemd. De meeste paarden zijn dan uiteindelijk toch voor de consumptie. Of ze daar nu speciaal voor worden gefokt of niet. Het gaat mij erom wat er uiteindelijk mee gedaan wordt.

Sorry, maar ik heb nog steeds het idee dat je het punt mist.
Het gaat niet om het uiteindelijk- het gaat erom met wat voor reden de dieren gehouden (en geslacht) worden.
Ik ken niet erg veel mensen die een koe of een varken houden op de manier waarop veel mensen een paard houden. Paarden en varkens/koeien worden gewoon totaal anders gezien.
Koeien/varkens worden gehouden voor de slacht en paarden vnl. voor je plezier, en als ze overlijden / wegens ziekte/kreupelheid oid ingeslapen moeten laten worden, kan je ervoor kiezen ze naar de slacht te brengen.

Het zijn twee geheel andere dingen.

Citaat:
In de Verenigde Staten zijn er plannen om het slachten van paarden voor consumptie te verbieden. Als ze niet voor de consumptie zijn, is er ook niks te verbieden. Hieruit blijkt dus dat de meeste wel voor consumptie gaan.

Dit volg ik totaal niet Clown

Ten eerste heb ik het over NL, de situatie in de VS heb ik geen idee van?
Ten tweede gaat dit neem ik aan nog altijd over die belasting, of (citaat Natasja91):
"We betalen belasting enzo omdat paarden niet meer als vee worden gezien. Maar ondertussen worden ze wel verwerkt in snacks?"
Ofwel, het gaat erom hoe wij de paarden houden en met welk doel: plezier. En varkens/koeien: consumptie.
OF paarden in de VS worden inderdaad gefokt en gehouden voor de slacht (maar dat is in NL anders en daar woon ik Knipoog ), OF het gaat hier erom dat paarden uberhaupt niet meer geslacht mogen worden voor comsumptie- ook niet als ze anders ingeslapen zouden worden en een gewoon leven als gezelschapsdier hebben gehad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:12