5000 gehandicapte sporters integreren (FPG/KNHS)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

5000 gehandicapte sporters integreren (FPG/KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:03

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=7518&pCa ... ID=&CatID=
knhs.nl

Op 20 februari aanstaande zullen de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, KNHS, en de Federatie Paardrijden Gehandicapten, FPG, het convenant ondertekenen, waarmee de FPG zich horizontaal aansluit bij de Nederlandse hippische sportkoepel. Hiermee wordt de integratie van sporters met een beperking voor wat betreft de paardensport beklonken.

De Vereniging Federatie Paardrijden Gehandicapten (FPG) is de overkoepelende organisatie van inmiddels ruim 70 stichtingen en verenigingen in Nederland die op non-profit basis het paardrijden voor gehandicapten als doelstelling hebben.
Website: http://www.verenigingfpg.nl

Klik HIER voor het volledige bericht.

Sjoert

Re: 5000 gehandicapte sporters integreren (FPG/KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:44

-> VN

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:54

Kijk; dat is nu eens mooi nieuws!
Hopelijk mogen er leuke initiatieven e.d. uit gaan ontstaan.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:56

Eindelijk!! Vond het altijd maar stom dat ze er niet bijzaten!! Ben benieuwd wat eruit voorkomt
Lachen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:17

Niet meer dan redelijk. Denk dat veel mensen nog wel eens raar op zullen kijken van de verrichtingen die gehandicapte sporters voor elkaar krijgen, hardstikke fijn dat ze nu ook echt erbij horen, super!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:12

Inderdaad. Ja

smile_dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:31

Helemaal mee eens! Zo hoort het te zijn.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:33

Dit is echt belangrijk nieuws, en de FPG bestaat dit jaar 40 jaar !
Dus: wordt lid of donateur. Wij hebben op onze site ook een link gezet naar de FPG en er zijn al verschillende mensen donateur geworden van deze fantastische paardenclub. Vraag of men dat op jouw stal ook wil doen.
Laten we eens ophouden met onze ernergie te verspillen aan onderling gezeur over van alles en nog wat.
Doe iets voor onze gehandicapte mederuiter ! !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:12

wat goed ja!
ik vraag me nu wel af hoe het er practisch uit gaat zien, je kan een verstandelijk gehandicapte ruiter niet vergelijken met een 'gewone' ruiter, dus hebben ze een andere puntentelling ofzo?
en lichamelijk gehandicapten zouden misschien ik noem maar niets, niet mooi recht kunnen zitten, hoe becijferen ze het dan als jury?
er is vast al lang over nagedacht, maar hoe zal dat er uit gaan zien dan?
of komt er een speciale categorie van fpg ruiters?
sorry als ik iets doms zeg, ik weet weinig tot niets af van hoe officiele wedstrijden gaan, maar weet wel van paardrijden met gehandicapten af.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:15

De FPG is al jarenlang gewoon een goede sportorganisatie met inderdaad gewoon eigen wedstrijden, puntentelling etc. etc. etc.. Wat dat betreft verschilt het niet eens zoveel van de andere paardensport organisaties die nu bij de KNHS zijn ondergebracht.

Ik hoop alleen dat ze niet ondersneeuwen in de regelgeving en bureaucratie die af en toe bij de KNHS de boventoon voert.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:23

Marigold schreef:
wat goed ja!
ik vraag me nu wel af hoe het er practisch uit gaat zien, je kan een verstandelijk gehandicapte ruiter niet vergelijken met een 'gewone' ruiter, dus hebben ze een andere puntentelling ofzo?
en lichamelijk gehandicapten zouden misschien ik noem maar niets, niet mooi recht kunnen zitten, hoe becijferen ze het dan als jury?
er is vast al lang over nagedacht, maar hoe zal dat er uit gaan zien dan?
of komt er een speciale categorie van fpg ruiters?
sorry als ik iets doms zeg, ik weet weinig tot niets af van hoe officiele wedstrijden gaan, maar weet wel van paardrijden met gehandicapten af.

Waar het om de wedstrijdsport gaat, moeten ruiters met een handicap gewoon op dezelfde manier beoordeeld worden als alle andere ruiters. Het is uiteraard wel mogelijk om bepaalde dispensaties te krijgen, bijvoorbeeld voor lichtrijden, of een zweep na de L (als je bijvoorbeeld geen benen hebt). Er wordt gekeken naar hoe het paard loopt!
Ik wil in dat licht nog even jouw voorbeeld over het niet recht zitten aanhalen. Dat zal zeker in de punten terugkomen. Zo rijdt er bij mij op stal een jongen met hele korte armen. Als die zijn paard moet laten halsstrekken, dan gaat hij voroover zitten, anders kan het niet. Dat scheelt hem een punt op dat onderdeel, maar dat maakt hij ergens anders wel weer goed. Ook ruiters zonder een handicap hebben zwakkere punten en die moeten ze dan ook ergens anders mee compenseren.
De meeste ruiters met een handicap zullen echter nooit een officiele wedstrijd rijden. Die rijden gewoon hun lessen en onderlinge wedstrijden op de maneges waar de lid zijn.
Ik ben benieuwd hoe de integratie zal gaan verlopen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:47

bedankt voor de info, erg leuk om er over te lezen hoe en wat.
ik denk dat alleen de 'top' van de fpg mee zal doen ja met wedstrijden, het is ook zo breed he, wanneer begin gehandicapt zijn?
en echte verstandelijk gehandicapte kids die ik gewend ben, van licht tot vrij zwaar, die kunnen imo echt niet concureren met een lichamelijk en verstandelijk 'gewoon' persoon.
(ps ik zeg "gewoon" want ik weet niet hoe je het anders zegt, maar ik zit zelf 'midden' in het gehandicapten wereldje hoor Knipoog dus is absoluut niet verkeerd bedoeld)

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:29

Marigold schreef:
bedankt voor de info, erg leuk om er over te lezen hoe en wat.
ik denk dat alleen de 'top' van de fpg mee zal doen ja met wedstrijden, het is ook zo breed he, wanneer begin gehandicapt zijn?
en echte verstandelijk gehandicapte kids die ik gewend ben, van licht tot vrij zwaar, die kunnen imo echt niet concureren met een lichamelijk en verstandelijk 'gewoon' persoon.
(ps ik zeg "gewoon" want ik weet niet hoe je het anders zegt, maar ik zit zelf 'midden' in het gehandicapten wereldje hoor Knipoog dus is absoluut niet verkeerd bedoeld)

Iemand die 'gewoon' is. noem je valide Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:08

o oke, dan zeg ik voortaan valide.
ik vind verstandelijke beperking ook altijd zo vaag, ik bedoel wie is er nou niet verstandelijk beperkt, dat zijn we toch allemaal?
maar even over valide, dat is toch iemand die kan lopen?
en ik ken genoeg gehandicapten die kunnen lopen omdat daar hun handicap niet zit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 13:21

Marigold schreef:
imaar even over valide, dat is toch iemand die kan lopen?
en ik ken genoeg gehandicapten die kunnen lopen omdat daar hun handicap niet zit.

Nee hoor, zoek maar eens met Google op 'mindervaliden'. Die term wordt doorgaans gebruikt voor mensen met een verstandelijke beperking.

Overigens vind ik 'mindervalide' een rotwoord, het klinkt voor mij als 'minderwaardig', maar dat is persoonlijk. Bloos

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:33

Ow.. Dat is leuk Haha!
Ik wil later ook met gehandicapte werken Tong uitsteken Dus ik hoop dat ik zoiets ook kan gaan doen Haha!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:18

Ik zelf heb een zwaar verstandelijk gehandicapt zusje en die rijd dus ook paard omdat dat goed voor haar rug enzo is.
Ze kan wel gewoon lopen enzo maar ze is 19 en denkt als een kindje van 3..
Ik ben wel heel blij dat de FPG bestaat en vooral voor de mensen die echt officieele wedstrijden willen gaan rijden dat dat nu ook kan bij de knhs Lachen

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:48

er wordt ook officieel aan de mensport meegedaan door "mindervaliden" en op de reguliere knhs wedstrijden zeker niet onverdienstelijk Lachen

bollepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:45

Het heeft lang geduurd maar eindelijk gaat het gebeuren! Goeie ontwikkeling. Leuk om al deze positieve reakties te lezen, hieruit blijkt toch dat er meer mensen zijn dan je denkt die op de een of andere manier toch betrokken (of in ieder geval geinteresseerd) zijn in het paardenrijden met mensen met een beperking. Gelukkig hebben de meeste van ons een gezond lijf, dan kan dat gezonde lijf tenminste helpen om mensen met een handicap ook te laten rijden. Op "manege praat" staat ook een oproep van de VPG- (Vereniging Paardrijden Gehandicapten) in Amsterdam, daar kunnen ze altijd goeie helpers gebuiken, goeie tijdsbesteding!! En nog gezellig ook.
Ach gut

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:55

Hey, wat een leuk bericht en een leuke reacties! Ik rij zelf paard en heb een lichamelijk handicapje. Zelf zou ik niet gauw van de samenwerking gebruikmaken aangezien ik niet veel wedstrijden rij, alleen binnen de manege. Toch leuk dat het kan!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:33

ik ben hier heel blij mee,mijn dochter is gedeeltelijk verlamt aan haar benen,maar kan gewoon paardrijden,en als ze wat ouder is..gaan wij gewoon op concour

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:36

Karin schreef:
Marigold schreef:
imaar even over valide, dat is toch iemand die kan lopen?

Nee hoor, zoek maar eens met Google op 'mindervaliden'. Die term wordt doorgaans gebruikt voor mensen met een verstandelijke beperking.

Overigens vind ik 'mindervalide' een rotwoord, het klinkt voor mij als 'minderwaardig', maar dat is persoonlijk. Bloos
Volgens mij moet je tegenwoordig zeggen: iemand met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen. Nou hebben we die allemaal wel, maar vanaf een bepaald punt is het een handicap. Mindervaliden mochten wij (toen ik 10 jaar geleden de FPG-opleiding deed) al niet meer zeggen.
En de VPG Amsterdam kan ik ook van harte aanbevelen. Daar heb ik 12 jaar lesgegeven.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:32

mooi initiatief!!!

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:55

Eindelijk is het dan zo ver! Een goed besluit om alle ruiters onder een overkoepelend geheel te plaatsen. Binnen dat overkoepelende geheel houdt iedereen natuurlijk zijn eigen gedeelte. De wedstrijden zullen naar mijn idee niet geintegreerd gaan worden. Maar dat hoeft ook niet. Maar het is goed dat men zich gezamelijk in gaat zetten voor ruiters. Of je nu een wedstrijdruiter, recreatieve ruiter, internationale ruiter of ruiter met een beperking bent! Ik vind het top!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:31

ik loop elke zaterdag op een gehandicapten manege en ben 1 van de vrijwilligers.
wij hebben op deze manege ook gewoon onderlinge wedstrijden.
Het is echt super om te zien hoe deze mensen genieten tijdens het paardrijden.
Ik vind het super dat deze stap eindelijk is gemaakt.
Wij zoeken trouwens nog een paar nieuwe vrijwilligers op verschillende dagen.
Deze manege draait voornamelijk door vrijwilligers. En omdat er op de zaterdag binnenkort weer drie vrijwilligers weggaan door emigratie zijn wij op zoek naar mensen die een beetje verstand hebben met paarden en GEEN 1 dags vliegen.
Voor meer info vraag mij maar of kijk ff op http://www.manegedeboerskotten.nl