Help er komt een paard van rechts!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:45

http://www.trouw.nl
trouw.nl

Steeds meer Nederlanders rijden paard, en niet alleen in de manege. Dat betekent dat er ook steeds meer ongelukken voorkomen. Want weinig automobilisten weten raad met paarden op de weg.
Overal zijn tekenen van een groeiend enthousiasme voor de paardensport.
Nederland telt steeds meer paarden, het aantal leden van hippische organisaties stijgt en waar op
het platteland eens koeien graasden, staan nu paarden.
Paardenliefhebbers hebben nu eenmaal meer te besteden, merken boeren, die daar graag voorzieningen voor treffen. Het grotere aantal ruiters, van wie bijna de helft onder de twintig is, resulteert in meer buitenritten.
Tussen de manege en het natuurgebied ligt meestal een stuk openbare weg dat de paarden moeten
overbruggen. Dit zijn risicovolle momenten.

Paardrijden is relatief gevaarlijk. Op de lijst van blessuregevoelige sporten staat het op nummer drie.
Jaarlijks gebeuren er 9400 ongelukken in de recreatieve paardensport. Van deze ongelukken vindt 22 procent plaats op de openbare weg.
Het gaat om 2086 gevallen jaarlijks, en daarvan hebben twee à drie een dodelijke afloop.
Dat hoge aantal is misschien te wijten aan onwetendheid van automobilisten, blijkt nu uit onderzoek.
Welwillende automobilisten passeren ruiters langzaam, om vervolgens hard gas te geven als ze erlangs
zijn. Of ze claxonneren even. Paarden schrikken dan van het lawaaien slaan op hol.
Dit voorbeeld gebruikt Thomas te Lintel Hekkert in zijn onderzoek ’Paarden versus automobilisten’. Te Lintel Hekkert is aankomend verkeerskundige en onderzocht de relatie tussen automobilisten en paarden.
Hij komt tot de conclusie dat het begrip tussen de twee flink verbeterd kan worden. Vooral automobilisten hebben geen idee wat ze moeten doen als ze ruiters of koetsiers op de openbare weg tegenkomen.

Als maatregelen uitblijven, verwacht Te Lintel Hekkert dat het aantal verkeersongevallen met paarden zal stijgen.
Volgens de onderzoeker moet in het rij-examen voor automobilisten meer aandacht komen voor ruiters
en koetsiers. Nu komen deze weggebruikers niet of nauwelijks aan bod. Om het bewustzijn te verhogen begon de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) in 2005 met een voorlichtingscampagne: ’Weet wat je doet als je een paard ontmoet’. Maar toen het geld op was stokte ook de campagne.
Een landelijk verplicht ruiterbewijs ziet Te Lintel Hekkert als een andere oplossing. Op dit moment heeft een ruiter slechts in delen van het land zo’n bewijs nodig. Ook reflecterende rijkleding zou bijdragen aan de zichtbaarheid en dus aan de veiligheid. Duidelijke ruiterroutes moeten de meest geschikte routes van manege naar natuur aangeven en ’paardenoversteekplaatsen’ met een eigen stoplicht kunnen de oversteek op een drukke weg vergemakkelijken.

Lees ook het voorafgaande topic.

Kijken allemaal he vanavond!!
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 10-02-07 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aangepast

fjordnina

Re: Help er komt een paard van rechts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:49

Het probleem wordt nu bij de automobilist neer gelegd, maar ook de ruiters moeten hier hard aan mee werken. Het mag niet zo zijn dat alles van 1 kant moet komen. Ruiterbewijs heeft geen enkel nut, tenzij de eisen eraan verzwaard worden, liefst op verschillende paarden.

Auto's moeten zeker meer rekening houden met het vluchtinstinct.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:50

ga zekker kijken Elaine !!!! Knipoog Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:51

fjordnina schreef:
Het probleem wordt nu bij de automobilist neer gelegd, maar ook de ruiters moeten hier hard aan mee werken. Het mag niet zo zijn dat alles van 1 kant moet komen. Ruiterbewijs heeft geen enkel nut, tenzij de eisen eraan verzwaard worden, liefst op verschillende paarden.

Het word niet alleen bij automobilsten gelegd. Een rijbewijs voor ruiters is toch iets van die kant!

En het ruiterbewijs heeft wel nut.. alleen niet de huidige. Maar een rijbewijs zoals voor de auto, ook ivm verzekering!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:58

Goed stuk!
Alleen kun je wel routes maken van stallen en maneges naar het bos, hoe zit het dan met particulieren die paarden aan huis hebben staan>?

Ik ga vanavond zeker kijken!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 18:01

Het gaat niet echt om router MissEvil, meer om bijvoorbeeld per natuurgebied of gemeente te kijken waar de ruiters vandaan komen en welke drukke punten er zijn. Op dergelijke punten kunnen speciale verkeerslichten bijv gemaakt worden.
En waarschuwingsborden voor automobilisten.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:50

Onwijs goed joh!
Leuk om te lezen ook Ja
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk aan gedaan word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:55

Leuk stukje
Goe dat er eens aandacht voor is
Want met 80 op een smalle landweg voorbij crossen is voor sommige heel gewoon

Ruiterbewijs heeft geen nut
Gaan halen op droge manege knol en vervolgens met je 3jarige hoog in het bloed staande paard de weg op.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:56

Tja, of een systeem waarbij je op 1 paard het gehele examen moet doen en dan voor ieder volgens paard een kleiner examen.

Dat word dan bijgeschreven in je rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:57

Erg grappig als je op bijv een handelsstal rijd..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:59

Ja maar ga je op een handelsstal dagelijks met die paarden van huis?

En misschien zijn er uitzonderingen als, bij min Z1+1 hoef je maar met max 3 paarden examen te doen.

Ik noem maar een voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:00

Ik deed dat zeer regelmatig voor de afwisseling Ja

Z1 lijkt me wel geen examen meer, die eis is namelijk nogal heel wat meer dan wat er nu gevraagt wordt
Idem met springen
Maar ook dan zie ik het niet zitten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:01

En wat als je op een paard van een vriend(in) een keer een buitenrit wil maken, eerst examen doen?
Lijkt me niet realistisch

Verder kan iemand misschien uitstekend een paard in de ring rondsturen, maar dan hoeft dat niet te betekenen dat het paard ook buiten braaf is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:01

Heb het gelezen, zeer interessant artikel!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:01

runningkawa schreef:
Ik deed dat zeer regelmatig voor de afwisseling Ja

Z1 lijkt me wel geen examen meer, die eis is namelijk nogal heel wat meer dan wat er nu gevraagt wordt
Idem met springen
Maar ook dan zie ik het niet zitten.

Ik begrijp die dikke zin niet?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:03

sronnie schreef:
En wat als je op een paard van een vriend(in) een keer een buitenrit wil maken, eerst examen doen?

Verder kan iemand misschien uitstekend een paard in de ring rondsturen, maar dan hoeft dat niet te betekenen dat het paard ook buiten braaf is.

Nee maar als je Z1 bent mag je inmiddels toch verwachten dat je je paard onder controle kan houden.

En op een paard van een vriendin word dan lastiger ja, maar er gebeuren ook veel ongelukken van mensen die 'even op dat brave paard van hun vriendin gingen.'

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:03

fjordnina schreef:

Idd, ben ik het mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:04

Jij zei Z1 nog op 3 paarden examen
Mij lijkt Z1 zeker wel vrijstelling omdat dit nogal meer aan nivo is aan wat er nu gevraagt wordt.
Want de eis van nu is niet eens B nivo Lachen
Zowel dressuur als springen niet

maar nogmaals, persoonlijk vind ik het ruiterbewijs kul.
Bij de auto zit gas en rem altijd op dezelfde plek, bij een paard niet

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:05

Elaine schreef:
sronnie schreef:

Nee maar als je Z1 bent mag je inmiddels toch verwachten dat je je paard onder controle kan houden.

En op een paard van een vriendin word dan lastiger ja, maar er gebeuren ook veel ongelukken van mensen die 'even op dat brave paard van hun vriendin gingen.'

Er zit m.i. verschil in een paard buiten onder controle kunnen houden en een wedstrijd.
En dan nog, zelf als ik met een brave knol naar buiten ga kan die alsnog schrikken van een toeterende auto dus ik vind niet dat je dat geheel kunt koppelen aan het rij-niveau van iemand.
Verder zullen er zat goede ruiters zijn die niet uitkomen op wedstrijden, moeten die dan maar verplicht wedstrijden gaan rijden om onder al die examens uit te komen?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:08

En overigens is het ruiterbewijs niet zijn eerste plan.

Hij heeft wel geschreven dat de regels hierom aangescherpt moeten worden en dat niemand zonder ruiterbewijs de straat op mag.. want de meeste weten de verkeersregels niet goed en dat zorgt ook voor veel problemen.

Het belangrijkte is bewustwording.. voor automobilisten en ruiters.

Dus een extra hoofdstuk bij de autotheorie, verplichting van het ruiterbewijs (dus de verkeersregels goed kennen), aanpassingen van kruispunten bijvoorbeeld dmv speciale verkeerslichte, speciale kleding die verplicht is (hesjes met: voorzichtig passeren oid).

Dergelijk dingen heeft hij genoemd.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:09

runningkawa schreef:
Jij zei Z1 nog op 3 paarden examen
Mij lijkt Z1 zeker wel vrijstelling omdat dit nogal meer aan nivo is aan wat er nu gevraagt wordt.
Want de eis van nu is niet eens B nivo Lachen
Zowel dressuur als springen niet

maar nogmaals, persoonlijk vind ik het ruiterbewijs kul.
Bij de auto zit gas en rem altijd op dezelfde plek, bij een paard niet

Oke, het was maar een idee van mijzelf. Niet iets uit zijn onderzoek.

Helemaal veilig stellen kan je de situatie toch niet, maar je kan de ongevallen wel beperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:10

En dat vind ik dus jammer van het stuk, want het ruiterbewijs vind ik prut en jammer dat iemand het dan aanhaalt. Sorry Lachen

Onder de 18 misschien, of als je geen auto of brommer rijbewijs hebt? Dat zou nog enigsinds kunnen, zodat je verkeersregels kent.
Maar voor het rijden zelf?? daar stel ik grote vraagtekens Lachen

Hesjes oid lijkt me geen slecht plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:13

En uiteindelijk ruiterbewijs of niet,je zit altijd nog met je gat op een onvoorspelbaar dier.Daar helpt geen papiertje aan.

Ik heb zo'n 25 jaar terug een poging gedaan mijn ruiterbewijs te halen en ik als toen al ervaren ruiter(had al jaren een eigen pony waarmee ik wedstrijden reed en buiten in de bossen croste) zakte op mijn theorie.En mijn schoon zus die amper kan rijden haalde hem in één keer.Dus idd aan het ruiterbewijs valt nog heel wat te sleutelen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:13

runningkawa schreef:
En dat vind ik dus jammer van het stuk, want het ruiterbewijs vind ik prut en jammer dat iemand het dan aanhaalt. Sorry Lachen

Onder de 18 misschien, of als je geen auto of brommer rijbewijs hebt? Dat zou nog enigsinds kunnen, zodat je verkeersregels kent.
Maar voor het rijden zelf?? daar stel ik grote vraagtekens Lachen

Hesjes oid lijkt me geen slecht plan

Tja jammer genoeg halen ze niet alle oplossingen aan.

De meeste zware ongelukken gebeuren met mensen onder de 18.. weten geen/weinig verkeersregels. Kijk naar scholieren op de fiets, gooien hem er overal voor...

Die hesjes was zijn eerste plan. Laten sponsoren et voila je hebt iets.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:14

silvana schreef:
En uiteindelijk ruiterbewijs of niet,je zit altijd nog met je gat op een onvoorspelbaar dier.Daar helpt geen papiertje aan.

Ik heb zo'n 25 jaar terug een poging gedaan mijn ruiterbewijs te halen en ik als toen al ervaren ruiter(had al jaren een eigen pony waarmee ik wedstrijden reed en buiten in de bossen croste) zakte op mijn theorie.En mijn schoon zus die amper kan rijden haalde hem in één keer.Dus idd aan het ruiterbewijs valt nog heel wat te sleutelen.

Het idee is om meer bewustwoording van het gevaar en kennis van de regels te toetsen.

En daarom zei ik net al: helemaal waterdicht maken en veilig stellen is een utopie.