Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

fjordnina schreef:Het probleem wordt nu bij de automobilist neer gelegd, maar ook de ruiters moeten hier hard aan mee werken. Het mag niet zo zijn dat alles van 1 kant moet komen. Ruiterbewijs heeft geen enkel nut, tenzij de eisen eraan verzwaard worden, liefst op verschillende paarden.
Auto's moeten zeker meer rekening houden met het vluchtinstinct.

runningkawa schreef:Ik deed dat zeer regelmatig voor de afwisseling
Z1 lijkt me wel geen examen meer, die eis is namelijk nogal heel wat meer dan wat er nu gevraagt wordt
Idem met springen
Maar ook dan zie ik het niet zitten.
sronnie schreef:En wat als je op een paard van een vriend(in) een keer een buitenrit wil maken, eerst examen doen?
Lijkt me niet realistisch
Verder kan iemand misschien uitstekend een paard in de ring rondsturen, maar dan hoeft dat niet te betekenen dat het paard ook buiten braaf is.
fjordnina schreef:Het probleem wordt nu bij de automobilist neer gelegd, maar ook de ruiters moeten hier hard aan mee werken. Het mag niet zo zijn dat alles van 1 kant moet komen. Ruiterbewijs heeft geen enkel nut, tenzij de eisen eraan verzwaard worden, liefst op verschillende paarden.
Auto's moeten zeker meer rekening houden met het vluchtinstinct.

Elaine schreef:sronnie schreef:En wat als je op een paard van een vriend(in) een keer een buitenrit wil maken, eerst examen doen?
Lijkt me niet realistisch
Verder kan iemand misschien uitstekend een paard in de ring rondsturen, maar dan hoeft dat niet te betekenen dat het paard ook buiten braaf is.
Nee maar als je Z1 bent mag je inmiddels toch verwachten dat je je paard onder controle kan houden.
En op een paard van een vriendin word dan lastiger ja, maar er gebeuren ook veel ongelukken van mensen die 'even op dat brave paard van hun vriendin gingen.'
runningkawa schreef:Jij zei Z1 nog op 3 paarden examen
Mij lijkt Z1 zeker wel vrijstelling omdat dit nogal meer aan nivo is aan wat er nu gevraagt wordt.
Want de eis van nu is niet eens B nivo
Zowel dressuur als springen niet
maar nogmaals, persoonlijk vind ik het ruiterbewijs kul.
Bij de auto zit gas en rem altijd op dezelfde plek, bij een paard niet

runningkawa schreef:En dat vind ik dus jammer van het stuk, want het ruiterbewijs vind ik prut en jammer dat iemand het dan aanhaalt. Sorry
Onder de 18 misschien, of als je geen auto of brommer rijbewijs hebt? Dat zou nog enigsinds kunnen, zodat je verkeersregels kent.
Maar voor het rijden zelf?? daar stel ik grote vraagtekens
Hesjes oid lijkt me geen slecht plan
silvana schreef:En uiteindelijk ruiterbewijs of niet,je zit altijd nog met je gat op een onvoorspelbaar dier.Daar helpt geen papiertje aan.
Ik heb zo'n 25 jaar terug een poging gedaan mijn ruiterbewijs te halen en ik als toen al ervaren ruiter(had al jaren een eigen pony waarmee ik wedstrijden reed en buiten in de bossen croste) zakte op mijn theorie.En mijn schoon zus die amper kan rijden haalde hem in één keer.Dus idd aan het ruiterbewijs valt nog heel wat te sleutelen.