Ezels gedood voor een feestje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Ezels gedood voor een feestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 16:47

In het noorden van Spanje zijn vorige week twee ezels gedood ter ere van het Xicoia de Sort (een gastronomisch gezelschap). Dat gebeurde in het stadje Sort, Lerida, in Catalonië, waar de dieren warden verwerkt tot hoofdgerecht op een feestje om ezelvlees te promoten. Vijfhonderd gasten deden zich tegoed aan het vlees.

De slacht leverde een hoop protest op, want van de Catalaanse ezels, waar de twee toe behoorden, zijn er nog maar driehonderd over in Spanje. De vice-president van de Xicoia, Jaume Mora, zegt dat sommige fokdieren beschermd zijn, maar dat de rest van de Catalaanse ezels bedoeld zijn voor menselijke consumptie. Hij weet ook: “Het vlees van een ezel is vergelijkbaar met dat van een paard, alhoewel het iets zoeter smaakt.”

Ik vind het eingelijk beetje zielig Bloos

Voor de bron http://www.horses.nl/

Sillief

Re: Ezels gedood voor een feestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:49

Als er nog maar 300 van zijn is het niet zo slim om ze op te eten nee.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar als zij ezelvlees willen eten moeten ze dat maar lekker doen, alleen niet dat ras.

sabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:12

eet smakelijk!!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:35

Sillief schreef:
Als er nog maar 300 van zijn is het niet zo slim om ze op te eten nee.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar als zij ezelvlees willen eten moeten ze dat maar lekker doen, alleen niet dat ras.

Inderdaad.
Beetje zonde van het ras Haha!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:37

Beetje zonde? Nagelbijten / Gniffelen Wie heeft dit in godsnaam bedacht?

Er zijn genoeg ezels, áls je dan een ezel wil doodmaken (wat ik me niet kan voorstellen) neem dan een ''gewone''

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:38

Sillief schreef:

ja, dat vind ik ook Lachen

DocusDoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:44

schandalig dat dat nog steeds gebeurt in Eu landen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:04

Hoezo? Ben je vegetarier ofzo? Zoja, fijn voor je, knap van je, maar dat andere mensen vlees eten is hun zaak. Het zal mij vervolgens een worst wezen of het een koe, schaap, paard of zeldzame ezel betreft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:09

[***]: ik vind het raar dat je het een worst zal wezen of het een zeldzame ezel soort is.
Ik zal dat vlees dus niet eten..Ze kunnen toch ook gewoon een ezel ras nemen waar er nog veel van zijn?
Beetje onzin om dit ras op te gaan zitten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:14

Het waren vast geen fokdieren, dus ik snap het probleem niet. Je ziet in het bovenste bericht dat ze bedoeld zijn voor consumptie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:16

Raar dat ze bedoeld zijn voor de consumptie als er nog maar weinig van zijn, je zou toch denken dat een soort waar nog maar 300 van zijn beschermd is?

Verder doet het me niet zoveel. Of het nou een paard, koe, varken of ezel is die mensen eten.. what makes the difference..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:00

DocusDoos schreef:
schandalig dat dat nog steeds gebeurt in Eu landen Boos!

Ja mee eens het is inderdaad schandalig dat dis nog gebeurt in de eu landen

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:56

[***] schreef:
Het waren vast geen fokdieren, dus ik snap het probleem niet. Je ziet in het bovenste bericht dat ze bedoeld zijn voor consumptie.

Ik laat ieder in zijn mening, maar de liefde die je krijgt van een ezel is bijzonder, kan er over meespreken, ons Roosje was 45 jaar toen zij ingeslapen is.
Zelf eet ik nooit, paard, ezel, geit, schaap, lam, kalf en andere vleessoorten, sommige dieren worden nu eenmaal als vlees voor de mens bekeken, maar neen nooit in mijn leven zal ik een ezeltje of paardenvlees eten.
Het gedacht alleen als je ezelsvlees aan het eten bent en je ziet dan die ogen voor je, neen niet voor mij.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:02

Ezelvlees eten zou ik zelf niet snel doen maar ik zie daar verder niet zo'n probleem in. Ik vind het alleen zonde dat het dan zo'n zeldzaam ras moeten nemen! Er zijn zelfs mensen die dat juist leuk vinden, daar kan ik dan net weer niet tegen!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:41

Goh, wat zonde.. Maar inderdaad: het zijn ook maar dieren die gefokt zijn voor de slacht. Net zo goed als varkens Knipoog.
Heb trouwens nooit het idee dat je 'liefde' krijgt van een dier, maar dat je gewoon een goede band met zo'n dier hebt, net zo goed als je dat kan hebben met een paard, schaap, koe, varken..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:44

WildWings schreef:
Raar dat ze bedoeld zijn voor de consumptie als er nog maar weinig van zijn, je zou toch denken dat een soort waar nog maar 300 van zijn beschermd is?

Dat dacht ik ook. Lijkt mij vrij vanzelfsprekend.
Twee zijn er gelukkig niet zo veel. Hopelijk blijft het ook bij deze twee ezeltjes.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:49

het enige wat ik erover kan zeggen is:

Ben blij dat er vijfhonderd gasten hebben genoten van deze 2 ezels Lachen en dat ze dus niet geslacht zijn voor alleen een klein onsje van hun vlees en de rest weggegooit... Denk dat een hoop ezels een slechter einde hebben dan die 2..