AMSTERDAM - De Haagse dierenjuriste Iairia Boissevain trekt ten strijde tegen de vele misstanden bij het laten inslapen van honden, katten, konijnen en paarden.
Dierenartsen zouden volgens haaral in een zeer vroeg stadium alle wensen rond de eventuele euthanasie bij huisdieren moeten bespreken met de baasjes. Dat gebeurt nu nauwelijks, waardoor er vaak misstanden ontstaan die in veel gevallen zelfs tot bij de rechter worden uitgevochten.
Dat is de conclusie die de Haagse ’meester in de dierenrechten’ trekt na het schrijven van een boek ’Uit het leven gegrepen’ over de vele problemen die opduiken rond het laten inslapen van honden, katten, konijnen en paarden.
'Het zou bijvoorbeeld goed zijn als een dierenarts meteen bij het eerste bezoek hier een gesprek met de diereigenaren over heeft.'
Ik heb al aardig in mijn hoofd zitten wat er moet gebeuren als er iets mis zou gaan. Ze gaan bij mij niet van het erf. Ik ben wel benieuwd wat voor verhalen er in dat boek staan. Ik weet niet of sommige blunders zijn te voorkomen...
Ik heb afgelopen jaren verschillende beesten moeten laten afmaken. In alle gevallen was ik diegene die euthanasie opperde na het horen van de diagnose van de dierenartsen. De dierenartsen vertellen over het algemeen eerst hoe ze het beest kunnen behandelen en zelf moet je maar bedenken of die behandeling wel eerlijk is ten opzichte van het beest. Ik denk dat er heel veel mensen (in mijn ogen) verkeerde beslissingen nemen wat ten kostte gaat van het dier.
dat komt omdat mensen moeilijk afscheid van de dieren kunnen nemen, als je ziet hoe lang sommige honden nog rondstrompelen omdat het baasje er geen afscheid van kan nemen
En dat is nou net de verantwoordelijkheid die je neemt als je een huisdier hebt, je moet er ook voor zorgen dat ze een waardig einde krijgen als het zover is.
Hmp, bij ons op de manege hoeft er maar een paard een blessure te hebben of een tijdje kreupel te zijn geweest, hoe geliefd hij ook is, naar de slager ermee! Zo zegt de eigenaar van de manege dat echt! Hij geeft niet om de paarden, maar om het geld. Ik mag hem niet
Hmmm tegenwoordig zijn er veel problemen rond voor niks inslapen van een hond. Omdat de baasjes verhuizen, en ze daar geen honden meer mogen hebben. En ze willen hen niet aan iemand anders geven.. Ook al is er vraag naar
Inslapen die boel en geloof me, ik heb het al meermaals meegemaakt. De meeste da zeggen nee, maar ja die mensen vinden toch altijd iemand
Wat een triest gezemel. In Nederland zijn er duidelijke regels voor euthenasie bij dieren (itt hier in IJsland). "willekeur bij inslapen van dieren", complete onzin. Oh ja, en "meester in dierenrechten" helemaal zelfbedacht die titel?
Heeft dit ook niet te maken met de problemen die ontstaan met inslapen?
Ik ken een hond die zo veel wilskracht had dat hij nog 2 keer opstond na de spuit, je zag hem vechten voor z'n leven, hij wilde niet maar was vast beraden, hij was er nog niet aan toe.
Een dier weet in de dierenwereld al heel snel wanneer z'n einde nabij is. En dan zal hij zonder moeite z'n ogen sluiten....
ik zie het al voor me. ach wat heeft u een mooie pup aangeschaft mevrouw, en hoe had u hem graag willen laten inslapen?
Haha ja zoiets zag ik ook al voor me. stop je in het puppy-pakket niet alleen voer en folders over chippen e.d., maar ook meteen een leuk urntje voor later
Maarre ff voor "intimi", dit is toch die muts die in het TvD altijd die column schrijft over de tuchtcommissie? Ik snap niet zo goed wat ze hier nou mee wil bereiken, behalve publiciteit voor haar boek.
het is indd erg slordig en heel erg als er iets mis gaat.tot nu toe heb ik nog nooit zulke dingen meegemaakt in de dierenartsenpraktijk. Maar om nou al nu te bespreken wat er moet gebeuren met een dier als die ingeslapen word ooit :S? dat is echt niet nodig hoor.