Twee ruiters gewond na val van paard

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frosti

Twee ruiters gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 08:39

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... e?secId=22

Wapserveen - Twee vrouwen (19 en 20 jaar) zijn woensdagmiddag gewond geraakt nadat ze van hun paarden waren gevallen.

De amazones, afkomstig uit Lemelerveld en Nijensleek, reden over het Oosteinde in Wapserveen, toen hen een losgebroken pony tegemoet kwam. De paarden schrokken daarvan.

Een van de beesten sloeg op hol waardoor de amazone eraf viel. De ander steigerde, met eveneens een vallende ruiter tot gevolg. Allebei de ruiters zijn per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De eigenaar van de losgebroken pony is bekend en wordt mogelijk aansprakelijk gesteld.

Bron: Dagblad Van Het Noorden

Demone

Re: Twee ruiters gewond na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:10

Zeg al niks meer
Laatst bijgewerkt door Demone op 05-01-07 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:15

Edit: Vorige bokker heeft haar reactie aangepast, maar de strekking was nogal... typisch. Knipoog

Mijn reactie op die van haar laat ik staan, ik durf wel hoor! Haha!

Jij bent zeker nog nooit van je paard gevallen? Wat een K-opmerking zeg.

Sommige paarden kunnen enorm schrikken van plots opduikende rennende paarden, dan denken ze dat er iets ergs aan de hand is waarvoor ze moeten vluchten (kuddegedrag, vluchtinstinct... does that ring a bell?).
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 05-01-07 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:16

Nou ja, wat een reactie.
Ik heb mijn paard ook prima onder controle, maar als er een knetterdolle pony voorbij komt rennen weet ik ook niet wat hij zal doen hoor. En als ie flink gaat stijgeren weet ik niet of ik kan blijven zitten hoor.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:37

soms wil je niet eens blijven zitten als een paard stijgert. denk eens aan achteroverslaan en dan eronder terecht komen.
Ik hoop dat het de beide meiden goed gaat.
Het is wel altijd lastig wat betreft de verzekering maar de eigenaar is vaak de sjaak. Hopelijk loopt die questie ook goed af zonder al teveel gedonder

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:39

ik hoop voor de beide dames, en hun viervoeters de schade meevalt.

en mijn mening, ik val nog regelmatig, we hebben het nog altijd met dieren te maken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:49

Zo dat is wel erg, zou je maar gebeuren!

En ja paarden blijven vluchtdieren en je kan nog zo goed rijden, als ze ervandoor gaan gaan ze toch!

KKIIMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:50

ohh wat zielig voor die 2 vrouwen Ach gut

misscrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:15

wat kan die man er nou aan doen dat die pony los loopt!!!!! is toch je eigen verantwoording(buitenrijden)!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:18

Nou je bent altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je dier. Dus als jouw pony over de weg dendert dan ben jij volledig aansprakelijk voor alle schade die de pony toebrengt.

Misscrim, je draait de boel wel een beetje om.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:18

Jij bent niet berekend op loslopende pony's. Buitenrijden is je eigen verantwoording, maar zijn pony liep los, en hun paarden schrokken.
Hoiop idd dat de schade nog meevalt voor de mensen.
Groetejs, mij

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:20

niets van gehoord ... woon aan het westeinde andere kant van de straat Tong uitsteken
Tsja kan gebeuren , maar om de eigenaar van de losgebroken pony aansprakelijk te stellen .... vind ik erg vreemd.
Mijn paarden hebben ook wel eens op het oosteinde gelopen omdat ze waren uitgebroken (over draad heen en erdoor ) ... dus wat kan de eigenaar daar aan doen ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:22

Als eigenaar heb je er voor te zorgen dat je dieren niet kunnen uitbreken.

Heel simpel als jouw paarden over de weg lopen ben je gewoon aansprakelijk voor de schade.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:25

dat zal best, maar vind dat dan behoorlijk scheef.
Ook al doe je zoveel om je paard achter draad te houden bijv. en hij komt er alsnog uit.... wat moet je dan ? knol opsluiten in stal ?
Ik vind het gewoon een kromme "regel "
Zal er morgen misschien wel meer over te horen krijgen , van de paardliefhebbers hiervandaan Haha! , nee hoor ben niet nieuwschierig Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:28

website over aansprakelijkheid schreef:
Degene die het dier voor zichzelf houdt, meestal de eigenaar/bezitter van het dier is aansprakelijk voor de door het dier veroorzaakt letsel/schade. Als iemand het dier voor een ander onder zijn beheer houdt, zal deze aansprakelijk kunnen zijn voor zulk letsel.

De gedachte die ten grondslag ligt aan de schade toegebracht door het dier, berust op de eigen energie van het dier, het onberekenbare element en de zelfstandige gedraging van het dier.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:30

Natuurlijk ben jij als eigenaar aansprakelijk wat jouw losgebroken paard doet, wie zou er dan aansprakelijk moeten zijn? Je paard? Moet ie dan een baantje zoeken om eventuele schade te vergoeden? Tong uitsteken Jij bent de eigenaar, dus jij bent er verantwoordelijk voor dat jouw paard niet uit kan breken, zelfs als dat moet betekenen dat je je paard op stal opsluit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:31

dezelfde website schreef:
Risicoaansprakelijkheid
Het gegeven dat iemand bezitter/eigenaar/houder is van een dier maakt deze per definitie aansprakelijk. Het maakt niet uit of de eigenaar daarbij wel of niet aanwezig is. Mogelijk wel op grond van andere wettelijke regelingen i.v.m. wildstand.

Dieren en risicoaansprakelijkheid voorbeeld
Is de bezitter/eigenaar jonger dan 14 jaar, dan komt de risico aansprakelijkheid te liggen op de ouders of voogd.

Dieren en risicoaansprakelijkheid + tenzijregel
De tenzij-clausule regelt de zogenaamde rechtvaardigingsgronden, zoals overmacht en noodweer waardoor de eigenaar niet aansprakelijk zal worden geacht, niet vervalt dat bij overmacht of schuld van een derde.

Dieren en welk gedrag
Eigenaar/bezitter van een dier heeft een risico aansprakelijkheid. Voorbeeld: paard loopt de weg op, door te zijn geschrokken van een claxonnerende auto; Koeien lopen door vernielde afrastering de weg op; hond wil bij het uitlaten plots een kat achterna etc.

Het gegeven dat iemand bezitter/eigenaar/houder is van een dier maakt deze per definitie risicoaansprakelijk. Het maakt niet uit of de eigenaar daarbij wel of niet aanwezig is. Bepaalde regels geven een uitzondering.

En dit is de link: http://www.letselschade.nl/index.php?m= ... 6&s=&i=973

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:34

Ja dat je pony losbreekt kan altijd gebeuren, maar je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je paard. Ik ben daarvoor verzekerd. Valt als je niet meer dan 2 paarden hebt gewoon onder je wa verzekering trouwens.

En ik weet zeker dat als ik met mijn paard zo'n loslopende pony tegenkom dat ik ook veel moeite zal moeten doen om te blijven zitten en om mijn paard bij me te houden!

Dames, beterschap!!!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:36

Misschien dat de paarden toch al wat schrikkerig waren door de wind. En iemand hier had het over met steigeren naar achter kletteren: als je paard steigert ga je over zijn nek hangen, geeft gewicht naar voren.

Ik hoop dat die meiden er niets ernstigs aan over zullen houden en dat de eigenaar van de pony zijn afrastering beter in orde krijgt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:43

Dat snap ik ook best, maar toch vind ik het gewoon scheef.
Zeker als de eigenaar er niet bij is... ik vind ook dat het geheel aan de situatie ligt.
breekt een paard uit vanwege bijv. slechte omheining .. wat dus eigenlijk wel te verspellen was dat het snel ging gebeuren of dat een paard in paniek door een draad rent.
voorbeeld 1 was te voorkomen , dus aansprakelijk
voorbeeld 2 was niet te voorzien, niet niet aansprakelijk.

Helaas werkt het niet zo ! Bloos

Maar gelukkig weet ik bijna zeker dat mijn ene knollie niet op loslopende paardjes reageert.
Ook lullig , dan val ik niet onder de wa verzekering haha , heb er 3 Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:48

Dan zou ik snel je verzekering bellen en kijken of je aanvullend verzekerd kunt worden Lachen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:27

haha , dat mogen paps en mams doen Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:39

Ja, het zal je maar gebeuren. Toevallig heb ik net op OV een bericht geplaatst wat de risico's ook hadden kunnen zijn met een loslopende pony/paard. Ik hoop voor beide dames en hun paarden dat er geen blijvend letsel overgehouden wordt.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 01:34

Tja het is een wettelijke regeling....wat moet men anders!?
Mijn 7 paarden staan s'winters altijd in een groot natuurgebied van het dwingelerveld.
In de winter van 2005 zijn ze plotseling uitgebroken op een nacht en ik kon ze 10 km verderop in Ansen weer ophalen helaas Bloos!
Er is wonder boven wonder niks gebeurd met de paarden en met eventueel schade aan andere dingen tijdens hun losloop actie maar was het wel gebeurd dan ben ik verplicht als eigenaar ''alle'' eventuele schade te betalen. Mijn paarden zijn allemaal verzekerd, onthoud goed dat het zo belangrijk is, ookal is de afrastering goed voor elkaar er kunnen zoveel rare dingen gebeuren. Ik ben er nooit helemaal duidelijk achter gekomen hoe mijn paarden zo losgebroken zijn, ja, het draad (dik metaaldraad 4-onder elkaar) was dwars door midden! Verward Misschien zijn mijn paarden geschroken van stropers? (=illegale jagers die s'nachts mooi op wild gaan schieten} niet op mijn paarden gelukkig maar reeen, vossen..denk maar niet dat ze met paarden rekening houden Maar goed, ik kan wel van alles bedenken maar ik ben er niet bij geweest. het is ondanks alles goed afgelopen maar het kan dus ook anders.....

Groetjes,
Liza