Iedereen gelukkig.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Iedereen gelukkig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:11

Iedereen gelukkig

Premier Balkenende had eind september bij de Algemene Beschouwingen even genoeg van het gesomber. In een emotionele reactie op een interpellatie van oppositieleider Wouter Bos riep hij uit: „U doet negatief en vervelend, maar laten we blij zijn! Nederland kan het weer! De VOC-mentaliteit, de dynamiek!”

Vandaag publiceert het Sociaal en Cultureel Planbureau een rapport dat laat zien hoeveel er goed gaat, en dat die pessimistische vooroordelen niet de hele werkelijkheid beschrijven. Opmerkelijk, want in dit om de twee jaar verschijnende Sociaal en Cultureel Rapport ging het SCP sinds 1974 op zoek naar achterstanden en ongelijkheden. Vervolgens kon de politiek die achterstanden en ongelijkheden dan aanpakken.

In deze editie heeft het bureau het perspectief voor het eerst omgedraaid. Niet problemen, maar successen vormen het uitgangspunt. De onderzoekers zijn op zoek gegaan naar groepen in de samenleving die het onverwacht goed doen: inspirerende voorbeelden, hoopvolle projecten. En ze wilden weten hoe ze dat hebben klaargespeeld.

Bron: nrc.nl/next

De stelling bijpassend bij het artikel: "Nederlander zijn klagers". Ik ben het er deels mee eens en vind dat er hier wel wat afgeklaagd wordt over allochtonen, belasting, etc.

terorita

Re: Iedereen gelukkig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:13

klagen zit volgens mij in onze genen Bloos
klagen over alles wat los en vast zit.
maar dat is soms best lekker Tong uitsteken

of iedreen gelukkig is.
helaas ben ik het daar niet mee eens

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:15

Je bent het er niet mee eens? Ik zou bijna zeggen, nou kom maar op (maar jeetje dan wordt het weer zo'n klaagtopic haha)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:17

nee als ik om heen kijk alleen hier in de straat al
hoeveel ellende d'r is.
zijn d'r hier al 2 verhuist uit de straat om dat ze het allemaal niet meer konden bolwerken.
d'r is best veel armoede in nederland
mensen krijgen een hoop voor hun kiezen

heb de afgelopen tijd een hoop ellende te verwerken gehad.

maar wat is geluk??
gezond zijn?? rijk zijn?? van al je dierbaren nog om je heen hebben??

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:10

Tevens: Zes vooroordelen door de feiten weersproken: (een greep beknopt uit nrc next overgenomen)

1. Minderheden dringen nauwelijks door tot de middenklasse
-Meer dan de helft van de Surinamers en Antillianen tussen 15-65 jr. heeft baan op middelbaar of hoger niveau, evenals ruim een derde van Turken en Marrokanen. Bij de tweede generatie Marrokanen is dit al bijna de helft. Tevens blijven vrouwen nauwelijks achter bij mannen als het om niveau gaat. Bij Surinamers en Antillianen is dit zelfs hoger.
-De middenklasse van Turken en Marrokanen is verdubbelt in de afgelopen 15 jaar.
-Het aantal niet Westerse allochtone ondernemers is in tien jaar tijd bijna verdrievoudigd.

2. Moederschap en een fulltime baan niet te combineren
-180.000 moeders van minderjarige kinderen hebben fulltime baan
-In tien jaar is het aantal fulltime werkende moeders met een derde toegenomen.
-Hoger opgeleide vrouwen zijn oververtegewoordigd in deze categorie
-Marrokaanse moeders met een baan werken 2x zo vaak als autochtone moeders.

3. Verpauperde wijken in grote steden kun je het beste slopen
-In A'dam, D'haag, Utrecht en R'dam hebben oude wijken dankzij burgerinitatieven meer status gekregen
-Bewoners zijn tevreden en willen zich inzetten voor verbetering van de wijk

4. Nederlanders bewegen te weinig, eten te veel en zijn te dik
-De meeste mensen tot 40 jr. voelen en zijn gezond. Gezondheid word geassocieerd met fit zijn, bewegen en goed eten.
-op middelbare leeftijd sporten meer mannen en roken ze minder, mensen eten gezonder en ontspannen meer.
-er wordt evenveel geluisterd naar reclames voor genotsmiddelen als voor gezonde voeding.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:28

Klagen?

Ik vind dat men best kritisch mag zijn, maar verlies niet de dingen uit het oog die wel goed gaan.
Ik heb soms het idee dat mensen alleen het negatieve willen zien.