Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 01:00

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5297 ... markt.html
telegraaf.nl

Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt
HEDEL - Na afloop van een jaarlijkse paardenmarkt in het dorp Hedel in Gelderland zijn maandagavond in België 84 paarden in beslag genomen. Dat maakte de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dinsdag bekend. Ook een Nederlandse vrachtwagen met vierhonderd schapenkarkassen is over de grens aangehouden.

In totaal zijn voor, tijdens en na de markt zeven bekeuringen uitgedeeld voor diverse overtredingen. De 84 paarden zijn meegenomen door het Belgische Voedselagentschap FAVV omdat de juiste gezondheidscertificaten ontbraken. Een andere bestuurder moest terugkeren naar Nederland omdat de vierhonderd geslachte schapen niet voldoende waren gekoeld. Bovendien waren de karkassen bedoeld voor binnenlandse afzet, terwijl ze onderweg waren naar Frankrijk. De AID heeft een onderzoek ingesteld.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:01

-> VN

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:06

Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:09

Ik begin er ook steeds meer aan te denken jah. Als je toch al deze verhalen hoort.....

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:13

zou willen dat ze in nederland wat strikter waren en dieren in beslag zouden nemen als het niet voor elkaar is.

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:15

amondi schreef:
Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!

ik ben het HELEMAAL met je eens! Ja jammer dat ik niet kan stemmen..

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:17

Bah wat een r*tnieuws iedere keer...
Wat zijn sommige mensen toch respectloos tegenover dieren Boos!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:19

Maar het probleem met die 84 is dus alleen het ontbreken van de juiste gezondheidspapieren?

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:24

Idd NoaC alleen inbeslag genomen ivm ontbreken van een gezondheidsverklaring terwijl de dieren gezond waren? Of waren de dieren juist niet gezond en daarom geen gezondheidsverklaring? Beetje vaag. Lijkt of er een stukje tekst mist.

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:39

Ik ken mensen die bij deze actie betrokken waren en ik denk dat het allemaal wat overdreven is. Fysiek zijn er helemaal geen paarden in beslag genomen maar diegenen die niet inorde waren met hun papieren en chip kregen wel proces verbaal en werden terug gestuurd naar het bedrijf van oorsprong voor het inorde brengen van de nodige documenten.
Dat er een gezondheidscertificaat moet aanwezig zijn bij het overschrijden van de landsgrenzen is net ter bescherming van de paarden , het is een middel om te vermijden dat er zieke en gewonde dieren op transport worden gezet.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:39

Mijn zus is maandag op die markt geweest en ze zei dat het echt verschrikkelijk was om aan te zien!

Er stonden paarden met verschrikkelijke wonden helemaal ontstokken, sommige waren ontzettend kreupel en ga zo nog maar even door! Er stonden maar een paar op het oog gezien gezonden paarden bij

Ze wilde het een keer gezien hebben en was er toevallig in de buurt. Ze vond het echt verschrikkelijk en ging er helemaal beroert weg van wat ze gezien had wat die paarden aangedaan wordt en wilde dat ze er nooit heen geweest was!

Hoe kunnen mensen het die arme dieren aan doen he!! Kan er zo kwaad om worden!!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:42

Het komt er wel op neer dat er heel vaak wel iets niet klopt. Meestal zijn de dieren daarvan de dupe. Op de een of andere manier wil men letterlijk en figuurlijk over de ruggen van dieren zoveel mogelijk geld verdienen zonder rekening te houden met het feit dat een dier een levend wezen is met gevoelens en emoties etc.

Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:10

In Hedel staat veel 'wrakvee' omdat het één van de laatste zoniet de laatste paardenmarkt is. IPV van op de partij voor dieren stemmen is het mss meer wat om geen wrakvee te fokken, niets van de markt kopen en lid worden van de Dierenbescherming in de hoop dat die eens wat meer te vertellen krijgen.
Overigens is dit volgens mij niets nieuws en gaat het er bij de paarden beter aan toe dan bij andere dieren zoals varkens, koeien en schapen.

Krisje_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hooge mierde

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:17

Het valt allemaal best mee dat de paarden zo slecht behandeld worden hoor. Dat er maar een paar gezonde paarden stonden is natuurlijk onzin!
Natuurlijk staan er altijd wel een paar paarden die niet helemaal gezond zijn, maar dat is toch hetzelfde als bij mensen, ook zij kunnen wel eens ziek zijn.
En een paard kan echt wel wat hebben. Mensen keken mij aan toen ik een paard een tikje met de zweep gaf omdat hij anderen stond te trappen. Sorry, maar van een klein tikje valt een paard echt niet dood.

Vaak worden de paarden niet echt in beslag genomen, maar komen ze te staan waar ze vandaan komen. Daar moeten ze dan blijven staan totdat de aid alles heeft uitgezocht en ze weer vrijgeeft. Het punt van dat er geen gezondheidsverklaring bij is met het over de grens voeren van de paarden heeft echt helemaal niets te maken met dierenmishandeling, de dieren kunnen gewoon gezond zijn en worden goed behandeld. Het betreft dat meer laxheid van de eigenaar, door de vele regeltjes die er zijn.
Wil je na de markt met paarden naar het buitenland, dan moet je eerst een afspraak maken met een dierenarts. Deze voert dan een primaire keuring uit bij het paard om te kijken of ie geen ziektes etc. met zich mee draagt en of deze fit genoeg is voor de reis. Je krijgt dat een formulier mee, en daarmee mag het paarde grens over.
Misschien is het voor de markt een idee om een tijdelijk keuringsstation te plaatsen tijdens de markt om deze onnodige in beslagnamen te voorkomen.

Wrakvee wil ik het niet noemen. Wij nemen meestal alle paarden mee, om met niet al te veel paarden de winter in te gaan. Daarnaast kun je als fokker vantevoren ook niet weten wat het veulen zal mankeren. Ook bij afstammelingen van goede hengsten zitten er rotte appels tussen

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:25

Ik ben er vorig jaar geweest, en om daar als paarden liefhebber, of noem het pennymeisje Haha! , rond te lopen is niet leuk, maar ik kan niet zeggen dat ik in de tijd dat ik daar was echt verschrikkelijke dingen heb gezien. Oke er waren enkele mager, slecht op de hoeven en er staan wel wat paarden met een wond van de reis naar Hedel toe, maar échte dierenmishandeling heb ik daar niet gezien.

Ook meen ik me te herinneren dat er daar veel controle van de AID terplekke is. Dus dingen die niet door de beugel kunnen worden dan meteen aangepakt. Maar goed ik was er vorig jaar, niet dit jaar.

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:28

moontje13 schreef:
amondi schreef:
Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!

ik ben het HELEMAAL met je eens! Ja jammer dat ik niet kan stemmen..


..Ik haal mn ouders over om erop te gaan stemmen...Lachen

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:31

Ik ben er maandag ook geweest maar moet eerlijk zeggen dat het me echt reuze meeviel!

Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:37

Krisje_S schreef:
Wrakvee wil ik het niet noemen. Wij nemen meestal alle paarden mee, om met niet al te veel paarden de winter in te gaan. Daarnaast kun je als fokker vantevoren ook niet weten wat het veulen zal mankeren. Ook bij afstammelingen van goede hengsten zitten er rotte appels tussen


Nu ben ik toch benieuwd wat voor paarden jullie hebben(gewoon nieuwsgierig, geen aanval) en waar ze dan na de markt terechtkomen.
Ik fok ook, heb gelukkig nog geen rotte appel gehad en zoja dan eindigd ie niet op de paardenmarkt maar dan breng ik hem zelf wel naar het slachthuis als er wat aan zou mankeren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:45

Hoewel ik nauwelijks ooit misstanden heb aangetroffen op de paardenmarkten in Hedel en Zuid Laren, (ik heb er wel eens ooit een paard zien staan dat ze daar nooit mee naartoe hadden mogen nemen), vind ik de markt wel een tikkeltje paard onwaardig. Ik zal er zelf geen paard verkopen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:45

Uhm... Ik ben er afgelopen maandag ook geweest en heb echt niets vreselijks gezien. Als je hier op de markt in Utrecht komt, dán zie je vreselijke dingen.

Nee hoor, van mij geen slechte verhalen over Hedel Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:52

in Utrecht op de veemarkt staat slachtvee, ingenomen door de verzekeringmaatschappijen!

Zonde dat die eigenaren er niet voor hebben gekozen ze zelf weg te brengen, maar dat kan je de markt niet aanrekenen!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:53

amondi schreef:
in Utrecht op de veemarkt staat slachtvee, ingenomen door de verzekeringmaatschappijen!

Zonde dat die eigenaren er niet voor hebben gekozen ze zelf weg te brengen, maar dat kan je de markt niet aanrekenen!


Hoe vaak kom jij hier in Utrecht op de markt? Clown

Das dus pure onzin die je nu uitkraamt.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:06

Misschien dat het wel mee viel maar als ik mijn zus haar verhaal zo gehoord had leek het me geen pretje om er rond te lopen, maar dat kan ook komen omdat het voor haar de eerste keer was dat ze op een veemarkt kwam!? En dat dit vergeleken met andere veemarkten mee viel.

Ik zou persoonlijk in ieder geval mijn paard er nooit heen brengen!

paardje2005

Berichten: 2342
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: grunn

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:06

beetje jammer dat er alleen over de paarden gepraat word. is natuurlijk ook triest. maar wat ik nog triester vind is dat er 400 schapen voor jan met de korte achternaam geslacht zijn. de worden nou vernietigd.

Krisje_S
Berichten: 12
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hooge mierde

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:08

[***] schreef:
Krisje_S schreef:
Wrakvee wil ik het niet noemen. Wij nemen meestal alle paarden mee, om met niet al te veel paarden de winter in te gaan. Daarnaast kun je als fokker vantevoren ook niet weten wat het veulen zal mankeren. Ook bij afstammelingen van goede hengsten zitten er rotte appels tussen


Nu ben ik toch benieuwd wat voor paarden jullie hebben(gewoon nieuwsgierig, geen aanval) en waar ze dan na de markt terechtkomen.
Ik fok ook, heb gelukkig nog geen rotte appel gehad en zoja dan eindigd ie niet op de paardenmarkt maar dan breng ik hem zelf wel naar het slachthuis als er wat aan zou mankeren.


Met rotte appel bedoel ik niet dat je er niets meer mee kunt doen. Een paard kan vaak voor een recreatieruiter nog heel goed geschikt zijn. Wij hebben allerlei soorten paarden op stal staan. Niet zoals ik misschien laat merken slechte afgekeurde paarden.