Leuke wet over het rijden in het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:29

Armaris schreef:
Paulusjuh schreef:

Omdat je in feite een bestuurder bent op je paard,en ze het paard zien als auto en daarom dus die regels opstellen


Ja dat je een bestuurder bent dat is zo. Maar dat 2e deel, dat snap ik niet van ze.
Een paard is een dier met een 'karakter' (schrikken, ervandoorgaan etc).
Een auto zal er echt niet zomaar met je aan de kletter gaan, evenals schrikken van een piepende auto voor hem.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:31

Paulusjuh schreef:
Ja dat je een bestuurder bent dat is zo. Maar dat 2e deel, dat snap ik niet van ze.
Een paard is een dier met een 'karakter' (schrikken, ervandoorgaan etc).
Een auto zal er echt niet zomaar met je aan de kletter gaan, evenals schrikken van een piepende auto voor hem.


Er wordt verondersteld dat je je paard in alle situaties kalm kan houden Knipoog

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:56

Armaris schreef:
Er wordt verondersteld dat je je paard in alle situaties kalm kan houden Knipoog


Jaa uhhh...we rijden hier toch niet op hobbelpaardjes Knipoog

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:29

Paulusjuh schreef:
Armaris schreef:
Er wordt verondersteld dat je je paard in alle situaties kalm kan houden Knipoog


Jaa uhhh...we rijden hier toch niet op hobbelpaardjes Knipoog


Zeg dat maar tegen de gemeente Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:34

Geen nieuws hoor... Die regel/wet/hoe je het noemen wilt is er al zolang ik mij herinner.

Daar zit ook de nuance in dat je buiten de bebouwde kom wel op het fietspad mag, daar zal niemand je voor bekeuren. Binnen de bebouwde kom ook niet trouwens.

Ik heb overigens zelden menners op een fietspad gezien. Dat kan ook helemaal niet, als er ergens versmallingsbakken oid staan heb je een probleem. Nog maar te zwijgen over fietsers, aangezien je al snel het hele fietspad in gebruik neemt.

Merc
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Losser/Nijmegen

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 01:45

het is altijd al oppassen geblazen als ik met de auto een paard passeer, moeten ze nodig die regels aan gaan passen.

houden die regels ook in dat ruiters op 80 km wegen moeten rijden? nee toch?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 01:49

Nee, daarvoor geldt weer dat verhaal dat je buiten de bebouwde kom wel op het fietspad mag.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 02:08

Sylvia schreef:
Nee, daarvoor geldt weer dat verhaal dat je buiten de bebouwde kom wel op het fietspad mag.

Helaas Sylvia ook buiten de BB moet je op de rijbaan rijden. Sorry maar ik heb het niet uitgevonden.

Ja tekst en uitleg hmmmm die is lastig. Het is een wetgeving die zegt dat ruiters op de rijbaan moeten rijden en niet op het fietspad of voetpad horen.
Voetpad is voor voetgangers, fietspad is voor fietsers. Ruiters zijn bestuurders en horen op de rijbaan of in de berm.
Dat ook ik het in sommige gevallen levensgevaarlijk vind ik een ander verhaal, maar zo staat het nu een maal in de wet. Dat die wet gigantisch achterhaald is, volgens mij is die ook al van het jaar nul Knipoog , lijkt mij logisch. Toen die wet opgesteld werd waren er bij lange na niet zoveel auto's als nu en die auto's konden toen ook nog niet zo hard rijden, hadden meer oog voor paarden en wisten hoe ermee om te gaan. Tegenwoordig weet toch niemand meer hoe te reageren als hij een paard tegenkomt in het verkeer (zie nieuwe campagne van VVN). Tijdens mijn opleiding tot rij-instructeur heb ik ook met open mond die regel zitten lezen. Kijk ik woon in de middle of nowhere hier heb ik niet zon last van auto's ed. maar ik kan me heel goed voorstellen dat het op andere plaatsen levensgevaarlijk is. Maar het staat nu een maal zo in de wet en daar hebben we ons dan aan te houden. Je kunt er dus ook een bekeuring voor krijgen dat je op het voetpad of fietspad rijd met je paard.

Je moet voor een verandering hierin niet bij de gemeente zijn maar in Den Haag. De ministers maken wetten en zij kunnen die veranderen. De gemeente heeft hier niets in te zeggen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:09

Ja, officieel, maar er staat ook in de wet dat het veilig moet zijn - in algemene zin - en daardoor heb je "toestemming" om buiten de bebouwde kom met een rijpaard op het fietspad te rijden. Er is niemand die van je verwacht dat jij buiten de bebouwing met je paard op de rijweg stapt. Niemand zal je daar een bekeuring voor geven. En zo wel dan is ie heel gemakkelijk aan te vechten.

Ik heb het dan idd wel over een situatie zonder berm... Als er een berm ligt langs het fietspad rij ik er zowiezo in...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:17

Grin het beroemde "Kapstokartikel" of wel artikel 5 van de WVW. Jup daarmee kan oom agent je op alles pakken Cool

Maar als oom agent echt vervelend wil krijg je er toch 1 voor op het fietspad rijden. Daar horen wij als ruiter nl niet. En er is geen "toestemming" in de zin van toestemming voor gegeven dat we daar mogen rijden buiten BK. Alleen oom agent snapt ook wel dat paardje best link kan worden als ie tussen de auto's moet hobbelen Knipoog (de meeste in ieder geval wel) En laten oogluikend toe dat je op het fietspad rijd. Over dat aanvechten in geval van bekeuring, ik ben bang dat je dan van een kouwe kermis thuis komt. nogmaals het staat nu eenmaal zo in de wet, wij mogen daar als ruiter niet komen. Dus om die reden kunnen ze ons daarvoor een bekeuring geven.......en grin aan de andere kant, als we op de rijbaan zouden gaan rijden (en paard loopt te stuiteren) kunnen ze je weer op artikel 5 pakken...........ojeeeee maar ophouden met buitenrijden Knipoog Haha!

Maar alle gekheid op een stokje nu, ik geloof nooit dat er een agent is die je zomaar een bekeuring geeft als je op het fietspad rijd. helemaal niet als de weg te gevaarlijk is om er met je paard op te rijden. Maar ik denk wel dat het eens een aandachtpunt zou moeten worden gemaakt in Den Haag dat ze zich eens erover moeten buigen dat die regel veranderd word. Al zullen de fietsbonden dan wel weer gaan stijgeren Tong uitsteken Haha!