Leuke wet over het rijden in het verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 21:50

Zo las ik vandaag een stuk in de krant (Het Kanaal) over bepaalde regels omtrent het paardrijden in Nieuwerkerk. Wat kan wel en wat kan niet...?

Kortgezegd kwam het neer op één van de volgende punten:

- Men mag zich niet op de fietspaden of voetpaden bevinden met het paard.
(voetpad zou ik zeggen ala, maar fietspad... Je moet als ruiter met je paard op de openbare weg gaan rijden dus. Wat is er nou gevaarlijker? Rijden op een fietspad..of rijden op een openbare weg?? (met toeterende/inhalende/ongeduldige auto's). Dat is punt 1 wat ik niet helemaal snap hiervan (benieuwd naar hun motivatie..maar oke).

- Daarnaast ben ik ook benieuwd met mennen...hoe dit dan zit. Een paard is en blijft een dier, geen auto die precies doet wat je zegt. Dan is het toch niet verantwoord om op de openbare weg te gaan rijden???

Ben benieuwd naar jullie meningen hierover. (of ik nou de enige ben die zo denkt...)

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:51

Toen ik mijn ruiterbewijs gign halen moesten we bij een rotonde op de autoweg rijden Scheve mond En alles draait of veligheid... Vast Nagelbijten / Gniffelen

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 21:52

Ja gelukkig hebben ze hier als ADVIES gegeven om die te hebben..maar gelukkig niet VERPLICHT. Want wie draait er voor de kosten op?~

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:55

Waar mijn verzorgpony staat (Rotterdamse weg) kun je echt niet op de weg gaan rijden hoor Scheve mond Ik denk dat je als fietser minder hinder ehbt van paarden dan als automobilist, dus ik snap die wet niet helemaal...

jessica_

Berichten: 2172
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:00

Als janna(Janna_) en ik gaan mennen. Gaan we meestal over de autoweg. Omdat we niet altijd door de paaltjes op de fietspaden kunnen. Maar als het kan gaan we over het fietspad. Vinden wij toch wat veiliger. Lachen

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:12

Bij mijn ruiterbewijs moesten we 2 aan 2 bij stoplichten oversteken. Dus we moesten ons gewoon als een auto "gedragen", tussen de auto's, daarbij midden op de weg wachten voor het stoplicht.
Uiteindelijk viel het best mee, maar eigenlijk vind ik dat ruiters toch eerder op fietspad dan op de autoweg moeten rijden.

En met mennen (nu moet ik even toegeven dat ik zelf nog nooit echt gemend heb, dus dat weet ik natuurlijk niet zeker Bloos) denk ik dat het best meevalt. Auto's zijn volgens mij toch voorzichtiger voor zo'n grotere kar, die kunnen ze toch niet inhalen (mits je een brede weg en een smalle kar hebt). Met ruiter en ligt dat anders, een ruiter kan volgens vele automobilisten bijna overal worden ingehaald, ook als ze er vlak langs moeten. En dat is het gevaarlijke...

Don't blame me voor fouten in deze post qua mennen bijvoorbeeld, dit is het idee wat ik hiervan heb dus beter kan ik het niet weten, haha. Tong uitsteken

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:31

Wat betreft mennen zijn ze bij mij net zo. Misschien dat het voor hun een schijnbeeld is dat er een shetlander voorloopt.
Als ik terugrijd naar stal, moet ik door een bocht heen. Als veilige automobilist zul je achter mij blijven...totdat je zicht hebt op je tegenliggers.
Maar wat doen ze??? Niet wachten hoor..nee er zo snel mogelijk voorbij. Tegenligger komt ook de bocht om.. Vervolgens wordt ik heel snel en dicht ingehaald en komt die auto vlak voor mij nog nét uit. Ik zie nog eens een ongeluk gebeuren zo!

Veiligheid staat voor alles...zeggen ze dan.. Boos!

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:28

--> ON Lachen

dopper
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-10-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:43

Ik rij zoveel mogelijk op de fietspaden, dat is veel veiliger. Op de weg gaan de auto's en vrachtwagens er stomweg vanuit dat een paard geen pas opzij zet en ze razen er maar langs. Mijn paard is echt verkeersmak maar ik neem geen risico's met haar of mijn veiligheid. Als ze ingespannen is gaan we vaak wel over de weg en met zo'n wagen achter t paard heb je natuurlijk wat meer aanzien. Vaak gaan de auto's wel rustig langs je heen. Nu rijden we niet door de stad, dat scheelt ook al. Haha!

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:45

Wettelijk moet je (in heel Nederland) met je paard op de autoweg rijden. Het wordt echter wel gedoogd op het fietspad te rijden (veiligheid en snelheid).

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:45

Met mijn koets rij ik gewoon op de weg, ik vind er weinig hinder onder en mijn pony´s hebben er verder ook weinig last van en net wat hierboven al is genoemd, dat automobilisten vaak voorzichtiger een koets benaderen dan een ruiter te paard.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:48

Ik rij gewoon met mijn verzorgpaard op de weg,ook in volle piekuur.
Nooit geen problemen mee,ze blijven netjes achter tot ze ons kunnen inhalen

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:09

Armaris schreef:
Ik rij gewoon met mijn verzorgpaard op de weg,ook in volle piekuur.
Nooit geen problemen mee,ze blijven netjes achter tot ze ons kunnen inhalen


Armaris, woon jij in een of andere uithoek ofzo? (niet lullig bedoeld hoor) Ik moet uitkijken dat ik niet voor mijn sokken gereden wordt! De meeste weggebruikers snappen echt niet dat een paard kan schrikken....

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:09

IKbenEllen schreef:
Armaris schreef:
Ik rij gewoon met mijn verzorgpaard op de weg,ook in volle piekuur.
Nooit geen problemen mee,ze blijven netjes achter tot ze ons kunnen inhalen


Armaris, woon jij in een of andere uithoek ofzo? (niet banketstaaf bedoeld hoor) Ik moet uitkijken dat ik niet voor mijn sokken gereden wordt! De meeste weggebruikers snappen echt niet dat een paard kan schrikken....


Nee,eigenlijk niet.We komen wel velden enz tegen maar ik moet door het dorp om terug thuis te geraken.Laatst heeft er 1 bijna 10min achter me gereden omdat ze schrik had om in te halen. Ik rij op steenwegen,ik kom rotondes met bussen voorbij,ik stap uit op lanen,...

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:35

Mijn paardje schrikt van auto's die van voren komen. Van de week komt er een motor met zijspan voorbij knetteren, dus ik had mijn handen vol. Komt er van achter (gelukkig schrikt ie daar niet van) nog iemand met 80 voorbij, terwijl hij dus dat paard weg ziet rennen. Of je vindt schade aan je auto niet zo erg of je snapt er echt he-le-maal niets van.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:45

IKbenEllen schreef:
Mijn paardje schrikt van auto's die van voren komen. Van de week komt er een motor met zijspan voorbij knetteren, dus ik had mijn handen vol. Komt er van achter (gelukkig schrikt ie daar niet van) nog iemand met 80 voorbij, terwijl hij dus dat paard weg ziet rennen. Of je vindt schade aan je auto niet zo erg of je snapt er echt he-le-maal niets van.


En als je ernaast stapt?Hoe reageert hij dan op het verkeer?
Ik heb gelukkig dat probleem niet met de mensen waar we nu staan,toen we op de vorige manège stonden maakten er wel een aantal jongeren er gebruik van om ons te achtervolgen en af en toe eens flink op te trekken vanuit stilstand vlak voor ons.

Ik denk dat als automobilisten je paard zo zien reageren ze er de lol van in hebben om extra hard te rijden.Als je een paard hebt dat 500% verkeersmak is en van niets schrikt,ze er ook de lol niet van gaan inzien.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:57

Ik denk het niet, ik denk dat de meeste mensen echt niet beseffen dat een paard een vluchtdier is. En hoeveel schade 600 kilo paard aan hun auto aan kan richten. Als er een kindje slingerend zou fietsen zouden ze er zo niet langs komen in ieder geval.

Mijn paard is nog maar 3,5, is volop aan het leren. Mijn oude paard is volledig verkeersmak, maar soms komen er gewoon mensen voorbij geraced dat ik denk.... jullie snappen het niet he.....

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:15

Idd...maar alles alles draait om veiligheid. Waarom dan op de autoweg. En niet op het fietspad. Een fietser kan veel makkelijker remmen of van zijn fiets stappen en maakt amper herrie.
Ik zou zo graag de motieven van de gemeente eens willen weten. Maar ik weet niet waar ik zou moeten zijn...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:52

Paulusjuh schreef:
Idd...maar alles alles draait om veiligheid. Waarom dan op de autoweg. En niet op het fietspad. Een fietser kan veel makkelijker remmen of van zijn fiets stappen en maakt amper herrie.
Ik zou zo graag de motieven van de gemeente eens willen weten. Maar ik weet niet waar ik zou moeten zijn...


Dit is niet in 1 gemeente maar dit geldt overal.Waar je moet zijn?Geen idee

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:55

Mooi dat ik niet over de weg ga rijden! Over de stoep kan ik inderdaad nog wel begrijpen, maar hier heb ik veelal geen andere keus. Ik ga mezelf een beetje voor de leeuwen gooien; automobilisten houden al nauwelijks rekening met je als je op het fietspad rijd, laat staan op de rijbaan!

Zal mij benieuwen als ik staande wordt gehouden... Laat ze me maar met paard en al meenemen naar het bureau dan Clown Haha!

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:06

Als je met 2 bent heb ik niks tegen op de weg rijden, ga je gewoon in het midden van de baan en dan móeten ze wel vertragen. Anders toch liever in de berm of op het fiets/voetpad hoor.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:52

Lidewijke schreef:
Als je met 2 bent heb ik niks tegen op de weg rijden, ga je gewoon in het midden van de baan en dan móeten ze wel vertragen. Anders toch liever in de berm of op het fiets/voetpad hoor.


Ja dat kan goed als je een paard hebt wat goed verkeersmak is. Met een paard wat daarvoor nog in training is wordt dat lastiger, ik ken er die juist de weg OP springen als ze schrikken, dat wil je niet meemaken als je midden op de weg loopt!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:53

Ja idd. Dus hoe komen ze erbij dat je op de openbare weg moet rijden? Waarom niet gewoon het fietspad?? Agh jaa...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:58

Paulusjuh schreef:
Ja idd. Dus hoe komen ze erbij dat je op de openbare weg moet rijden? Waarom niet gewoon het fietspad?? Agh jaa...


Omdat je in feite een bestuurder bent op je paard,en ze het paard zien als auto en daarom dus die regels opstellen

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re: Leuke wet over het rijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:05

Als ik op buitenrit ga, rijd ik ook altijd op het fietspad. Moet er niet aan denken om op de weg ernaast te moeten rijden. Dat zou echt levensgevaarlijk zijn, en dan heb ik nog wel een erg verkeersmakke pony.