Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 08:10

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2006/11_november/02/binnenland/1102_0515_reddingsactie_paarden_mislukt.xml
rtl.nl

Naar aanleiding van het vorige topic:
Stormchade: 100 paarden vast in kwelder bij dijk (Friesland)

Een grote reddingsoperatie voor 100 paarden in een weiland bij het Friese Marrum is mislukt. Het weiland is door de storm onder water gelopen.
Ingesloten
Gisteren verdronken zeker 17 paarden. De 100 paarden zijn ingesloten op een hoger stuk in het weiland. Pogingen van het leger en de brandweer om de paarden via een groot vlot op het droge te brengen zijn mislukt, omdat het vlot telkens vastliep.
Overleven
Verwacht wordt dat de paarden het avontuur zullen overleven, omdat het niet meer zo hard waait en het water snel daalt.

Lees hier meer.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:15

Ik snap zo'n eigenaar niet. Als je op zo'n weiland je paarden neerzet en er is al een tijd afgegeven dat ze eraf gehaald moeten worden, dan weet je toch dat het onder water kan lopen. Er is voldoende gewaarschuwd van te voren dat er weersveranderingen op komst waren.
Van mij mag hij financieel verantwoordelijk gesteld worden voor de helaas mislukte poging om de dieren te redden. En die arme 17 paarden waar het te laat voor is.

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:15

Och och wat vreselijk!
Maar wat goed van de hulp die er bij te pas kwam!

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:16

Ik had gehoord dat het water weer aar beneden is gegaan en dat ze weer verder konden met de actie

Froukje_J

Berichten: 2224
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:17

Ik snap zo'n eigenaar niet. Als je op zo'n weiland je paarden neerzet en er is al een tijd afgegeven dat ze eraf gehaald moeten worden, dan weet je toch dat het onder water kan lopen. Er is voldoende gewaarschuwd van te voren dat er weersveranderingen op komst waren.
Van mij mag hij financieel verantwoordelijk gesteld worden voor de helaas mislukte poging om de dieren te redden. En die arme 17 paarden waar het te laat voor is.

ik ben het met je eens ik vind het zoo zielig ik woon een dorp verder dusz ik heb heel even gekeken ik kon het eigelijk niet aanzien die dode paarden:(

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:19

17 paarden teveel. Scheve mond
Ik hoop dat de rest het overleefd en dat het water snel daalt ..

Abaigeal

Berichten: 979
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:19

Jeetje wat erg dat het allemaal niet luk.
Hopelijk daalt het water snel en kunnen ze gered worden!

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:21

ik vindt t sneu voor die paarden en ben vanmening dat de eienaar die 2 keer gewaarschuwd is volgens t nieuws geen paarden mer mag houden en dat deze paarden n fijn nieuw thuis krijjgen na de redding...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78601
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:24

Op het nieuws hebben ze het over 15 paarden die verdronken zijn, in ieder geval 2 minder maar nog altijd 15 teveel. Gelukkig zijn ze nu uit de gevarenzone.

Junella

Berichten: 429
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:27

Vreselijk vind ik het!!!! Huilen
Hoop dat die kl**tzak overal voor op moet draaien en nooit meer een paard in zijn bezit heeft of mag houden! Boos!
Nou maar hopen dat het water snel daalt...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:29

Nou laten we hopen dat ze na vandaag daar in iedergeval weg zijn.

JoesPleasure
Berichten: 795
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Heenvliet

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:30

Balen dat de reddingsactie mislukt is, maar ik hoop dat de paarden zich er doorheen slaan en snel weer opknappen zodra ze op het droge staan.
Ik hoop ook dat het de eigenaar verboden wordt om ooit nog paarden te houden.

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:32

even op geen stijl stond dater wel n paar paarden waren gered??

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:40

Er zijn ook paarden gered, alleen niet allemaal. Ik geloof voornameijk veulens.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:40

IK snap niet waarom die paarden niet gewoon kunnen zwemmen. Ik kan die link gewoon niet vatten. elk jaar zwemmen er honderden rendieren van de noordkaap naar het vaste land en die paarden krijgen ze niet te water.
Kan iemand mij misschien vertellen waarom het niet lukt die paarden te laten zwemmen?

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:43

Tis en blijft verschrikkelijk ......... laten we hopen dat idd er nu eens een uitgebreid onderzoek komt naar de eigenaar en zijn manier van paarden houden ......

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:44

topstars schreef:
Ik snap zo'n eigenaar niet. Als je op zo'n weiland je paarden neerzet en er is al een tijd afgegeven dat ze eraf gehaald moeten worden, dan weet je toch dat het onder water kan lopen. Er is voldoende gewaarschuwd van te voren dat er weersveranderingen op komst waren.
Van mij mag hij financieel verantwoordelijk gesteld worden voor de helaas mislukte poging om de dieren te redden. En die arme 17 paarden waar het te laat voor is.

ik ben het met je eens ik vind het zoo zielig ik woon een dorp verder dusz ik heb heel even gekeken ik kon het eigelijk niet aanzien die dode paarden:(


Ben het hier ook mee eens

Groetjes

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:48

hopelijk kunnen ze vandaag de rest van de paarden wel op het droge krijgen, en is deze 'hel' gauw voorbij.

Irma1
Berichten: 360
Geregistreerd: 13-01-06

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:49

Even gewoon gebaseerd op wat er tot nu toe bekend is; omdat het aanvankelijk stormde, omdat ook de mens over het algemeen 't liefst op een vagelijk droog stukje staat dan in een schuimende zee springt, omdat het over het algemeen vrij jonge dieren lijken te zijn die hopelijk na 24 uur in het water gestaan te hebben niet aan de zwem gaan, omdat er een gerede kans in zit dat dat niet goed gaat. Reken maar dat het lastig is om een kudde van 100 paarden gecontroleerd iets te laten doen. Het is al knap dat ze er 18 zover hebben weten te krijgen om de kudde te verlaten. Is dit trouwens geen bedrijf oid? 100 - 110 paarden, dat klinkt als een bedrijf.

Verheug me trouwens op de rekening die deze meneer gaat krijgen; een half peleton, 24 uur, 5 boten, een pontonbrug, 24 uur politie, 24 uur inzet ambtenaren. En erin versleuteld een gigantische irritatie opslag omdat iedere sukkel met enige werkende hersencellen had kunnen uitdenken dat een waarschuwing voor een soort springtij en paarden op een kwelder geen goede combi is.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:49


CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:49

hopelijk kunnen ze de paarden bijeengedreven houden, en snel naar goede stallen vervoeren. Blijf t nieuws volgen. Ga nu snel omkleden en werken!

Ellebelletje

Berichten: 1173
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Hank

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:50

oosterhoff schreef:
IK snap niet waarom die paarden niet gewoon kunnen zwemmen. Ik kan die link gewoon niet vatten. elk jaar zwemmen er honderden rendieren van de noordkaap naar het vaste land en die paarden krijgen ze niet te water.
Kan iemand mij misschien vertellen waarom het niet lukt die paarden te laten zwemmen?


Misschien zit er nog prikkeldraad of zoiets stoms onder het water waardoor de paarden verstrikt kunnen raken?

Chann

Berichten: 7173
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:51

Vreselijk, 17 paarden teveel. Scheve mond
Ik hoorde 't net op 't nieuws, en ze zijn nu van plan met een paar 'tamme' paarden (zoals ze het noemden Clown) naar de kudde toe te rijden/zwemmen, en die proberen mee te lokken, dus door ze dan terug te laten zwemmen.
Ben benieuwd of dat gaat lukken, hoop 't, en weet eigenlijk niet wat ik er verder nog over kan zeggen. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Chann op 02-11-06 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:52

de paarden zijn uitgeput!!
De 17 die wel zijn gaan zwemmen zijn verzopen door de sterke onderstromingen.
Bovendien staat er idd ook nog ergens een afrastering..

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:53

ik ben wel benieuwd hoeveel er alnog zullen bezwijken. Hoorde op de radio dat ze zijn gestopt met de reddingsactie omdat het waterpeil daalde. Oke dat is goed nieuws, maar een groot deel van de paarden is toch onderkoeld geraakt en met de temperaturen van dit moment in Friesland vraag ik me af of ze zelf nog wel de energie hebben om hun lichaam op te warmen. Ik denk toch echt dat velen hierbij toch hulp nodig zullen hebben omdat ze anders alsnog over enkele dagen zullen bezwijken. Hoop dat ze daar ook aan denken!