Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:36

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5200 ... html?p=4,1
telegraaf.nl

Verzet CDA en VVD tegen hogere BTW paarden
DEN HAAG - CDA en VVD verzetten zich tegen een verhoging van het BTW-tarief bij de verkoop van een paard aan particulieren. Dat bleek maandag tijdens de behandeling van het Belastingplan 2007 in de Tweede Kamer.
Het kabinet laat in zijn belastingplannen alleen paarden voor consumptie of landbouwwerkzaamheden nog onder het lage BTW-tarief van 6 procent vallen.

Volgens CDA en VVD zorgt het onderscheid in BTW-tarieven alleen maar voor onduidelijkheid. Bovendien maakt het paardrijden onnodig duur, aldus de coalitiepartijen.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:49

-> VN

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:53

super! dat zou een mooie slag zijn voor de paardenhouderij!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:56

Ach ja verkiezingstijd hè.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:06

Het zijn net de rechtsere partijen die bepaalde dingen niet alleen maar voor de rijken willen behouden. Typisch is dat nou he.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:07

zucht.... werkelijk waar, je weet altijd precies wanneer er weer verkeizingen aankomen he Clown

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:14

Ja zo kan je het zien, of ze gebruiken hun nuchtere verstand.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:16

beter toch?

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:50

En daarom stem ik VVD.
haha, nee hoor, niet alleen om die reden!

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:52

Ik blijf toch links stemmen hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:55

Da's niet slim. Haha!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:11

die btw vind ik al echt belachelijk. hoe moeten maneges en mensen die net aan hun paard kunnen betalen dan nog rondkomen. ze verzinnen elke keer wat nieuws. en die gasten zelf maar in dikke auto's rijden.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:38

Desiree schreef:
Het zijn net de rechtsere partijen die bepaalde dingen niet alleen maar voor de rijken willen behouden. Typisch is dat nou he.

Nou inderdaad, echt een maatregel waar de gemiddelde voedselbank bezoeker wat aan heeft, blijft het in ieder geval betaalbaar om een paardje te kopen. Clown

Ik denk dat de VVD en het CDA de 'wat ga jij stemmen'- poll bij NM hebben gezien, even een positieve maatregel voor paardeminnend Nederland er tegenaan gooien, de SP doet het ietsje te goed. Clown

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:56

Ik mag hopen dat het verhogen niet doorgaat. Nagelbijten / Gniffelen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:10

Bealy schreef:
Nou inderdaad, echt een maatregel waar de gemiddelde voedselbank bezoeker wat aan heeft, blijft het in ieder geval betaalbaar om een paardje te kopen. Clown

Heb ik niet zo heel veel boodschap aan eigenlijk, aan voedselbank bezoekers. Maar als jij die zo belangrijk vind, dan moet jij maar voor die lui zorgen.

Maayke
Berichten: 846
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:11

_Nicky schreef:
Ik mag hopen dat het verhogen niet doorgaat. Nagelbijten / Gniffelen



Ik ook,anders kunnen sommige het niet eens meer betalen,paardrijden is al duur...

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:20

het is al idd duur genoeg, hopelijk cda/vvd coaltie straks!

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:42

Desiree schreef:
Bealy schreef:
Nou inderdaad, echt een maatregel waar de gemiddelde voedselbank bezoeker wat aan heeft, blijft het in ieder geval betaalbaar om een paardje te kopen. Clown

Heb ik niet zo heel veel boodschap aan eigenlijk, aan voedselbank bezoekers. Maar als jij die zo belangrijk vind, dan moet jij maar voor die lui zorgen.


Eigen schuld, dikke bult, zoiets?

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:46

Desiree schreef:
Het zijn net de rechtsere partijen die bepaalde dingen niet alleen maar voor de rijken willen behouden. Typisch is dat nou he.


Op deze post wil ik ook nog even reageren; Ik heb helemaal geen gek loon, werk gemiddeld 25 uur in de week, mijn vriend werkt er gemiddeld 55 en toch hebben wij echt geen geld om een paard te kopen en onderhouden. Paardensport is niet betaalbaar. Alleen voor de 'rijkeren' onder ons.
Van een modaal loon kan je tegenwoordig alleen de rekeningen nog betalen. Extraatjes zitten er niet in, laat staan een paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:49

lies schreef:
Eigen schuld, dikke bult, zoiets?

Nee, dat niet eens zo zeer.

lies schreef:
Op deze post wil ik ook nog even reageren; Ik heb helemaal geen gek loon, werk gemiddeld 25 uur in de week, mijn vriend werkt er gemiddeld 55 en toch hebben wij echt geen geld om een paard te kopen en onderhouden. Paardensport is niet betaalbaar. Alleen voor de 'rijkeren' onder ons.
Van een modaal loon kan je tegenwoordig alleen de rekeningen nog betalen. Extraatjes zitten er niet in, laat staan een paard.

Sja, ergens heb je daar gelijk in en ik vind dit geen goede zaak. Ik vind dat mensen die zoveel werken meer mogelijkheden zouden moeten hebben, OOK het houden van een paard.

De mensen waarbij ik echter op pensionstallen heb gestaan, hadden geen van allen een bovenmodaal inkomen. Ja, misschien een enkeling. MAar de meesten gewoon modaal of zelfs minder. Maar ze maakten keuzes. Lieten een hoop en deden er een hoop voor. IK vind paardensport dus echt niet voor de rijkeren onder ons, en ik zou ook nooit willen dat dat zo werd. Het bedrijven dan de wedstrijdsport is weer wat duurder en daar vind je weer wat minder modale verdieners, maar ze zijn er toch nog wel hoor.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:26

mag ik iets vragen?
Ik zie dat volgens het artikel de verhoging niet doorgaat, heeft 1 van jullie een link naar het artikel dat juist zegt dat ze die verhoging in willen zetten?
Dus eigenlijk het artikel wat hier vooraf gaat?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:27

http://nl.sitestat.com/mvf/minfin/s?pdf ... 07-mvt.pdf

Memorie van toelichting bij het wetsvoorstel tot wijzinging van enkele belastingwetten.

Citaat:
5.10.2. Richtlijnconforme aanpassing BTW levende dieren
De Zesde BTW-richtlijn staat toe om de levering van levende dieren naar het verlaagde tarief van de omzetbelasting te belasten, evenwel onder de voorwaarde dat deze dieren bestemd zijn voor de voortbrenging of productie van voedingsmiddelen dan wel voor gebruik in de landbouw.
De Nederlandse wetgeving op het gebied van de tarifering van omzetbelasting voor levende dieren is thans ruimer waar het gaat om rundvee, schapen, geiten, varkens en paarden. Voor die categorie dieren is altijd toepassing van het verlaagde tarief voorzien, ongeacht de bestemming van de dieren. Inhoudelijk spitst dit verschil zich in het bijzonder toe op het feit dat ren-, rij-, spring-, dressuur- en manegepaarden volgens de richtlijn naar het algemene tarief worden belast en volgens de Nederlandse wetgeving naar het verlaagde tarief.
De Europese Commissie heeft Nederland gewezen op deze incongruentie en wegens strijdigheid met de richtlijn een inbreukprocedure in het vooruitzicht gesteld. Nederland ontkomt dan ook niet aan aanpassing van de Wet op de omzetbelasting 1968 aan de concrete bepalingen van de richtlijn. Dit voorstel strekt daartoe. Vanaf 1 januari 2007 zal de levering van voornoemde paarden alsmede van rundvee, geiten, schapen en varkens voor hobby-doeleinden dan aan het normale tarief zijn onderworpen.
De inperking van het verlaagde tarief voor de levering van de desbetreffende dieren leidt tot een budgettaire opbrengst van ongeveer € 2 miljoen.


Overigens staat er in het artikel niet dat het niet doorgaat hè? Alleen dat het CDA en de VVD zich verzetten. Maar zoals ik het lees is de aanpasing nodig conform Europese Richtlijnen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:29

GAan ze zich qua autobelasting en benzine ook aanpassen aan de Europese richtlijnen?

Charaz

Berichten: 24356
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:36

Helemaal mee eens!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Verzet CDA & VVD tegen verhogen BTW-tarief paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:03

Laat je toch geen oor aannaaien! VVD en CDA zitten in de regering en nu zijn ze tegen een hoger BTW tarief voor de paardenhandel? Veerman heeft eurotekens in zijn ogen! Dit is een verkiezingsstuntje van het zuiverste water. Gelukkig stem ik nooit op nepchristenen en zakkenvullers!