Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desiree schreef:Het zijn net de rechtsere partijen die bepaalde dingen niet alleen maar voor de rijken willen behouden. Typisch is dat nou he.
Bealy schreef:Nou inderdaad, echt een maatregel waar de gemiddelde voedselbank bezoeker wat aan heeft, blijft het in ieder geval betaalbaar om een paardje te kopen.![]()
_Nicky schreef:Ik mag hopen dat het verhogen niet doorgaat.
Desiree schreef:Bealy schreef:Nou inderdaad, echt een maatregel waar de gemiddelde voedselbank bezoeker wat aan heeft, blijft het in ieder geval betaalbaar om een paardje te kopen.![]()
Heb ik niet zo heel veel boodschap aan eigenlijk, aan voedselbank bezoekers. Maar als jij die zo belangrijk vind, dan moet jij maar voor die lui zorgen.
Desiree schreef:Het zijn net de rechtsere partijen die bepaalde dingen niet alleen maar voor de rijken willen behouden. Typisch is dat nou he.
lies schreef:Eigen schuld, dikke bult, zoiets?
lies schreef:Op deze post wil ik ook nog even reageren; Ik heb helemaal geen gek loon, werk gemiddeld 25 uur in de week, mijn vriend werkt er gemiddeld 55 en toch hebben wij echt geen geld om een paard te kopen en onderhouden. Paardensport is niet betaalbaar. Alleen voor de 'rijkeren' onder ons.
Van een modaal loon kan je tegenwoordig alleen de rekeningen nog betalen. Extraatjes zitten er niet in, laat staan een paard.
Citaat:5.10.2. Richtlijnconforme aanpassing BTW levende dieren
De Zesde BTW-richtlijn staat toe om de levering van levende dieren naar het verlaagde tarief van de omzetbelasting te belasten, evenwel onder de voorwaarde dat deze dieren bestemd zijn voor de voortbrenging of productie van voedingsmiddelen dan wel voor gebruik in de landbouw.
De Nederlandse wetgeving op het gebied van de tarifering van omzetbelasting voor levende dieren is thans ruimer waar het gaat om rundvee, schapen, geiten, varkens en paarden. Voor die categorie dieren is altijd toepassing van het verlaagde tarief voorzien, ongeacht de bestemming van de dieren. Inhoudelijk spitst dit verschil zich in het bijzonder toe op het feit dat ren-, rij-, spring-, dressuur- en manegepaarden volgens de richtlijn naar het algemene tarief worden belast en volgens de Nederlandse wetgeving naar het verlaagde tarief.
De Europese Commissie heeft Nederland gewezen op deze incongruentie en wegens strijdigheid met de richtlijn een inbreukprocedure in het vooruitzicht gesteld. Nederland ontkomt dan ook niet aan aanpassing van de Wet op de omzetbelasting 1968 aan de concrete bepalingen van de richtlijn. Dit voorstel strekt daartoe. Vanaf 1 januari 2007 zal de levering van voornoemde paarden alsmede van rundvee, geiten, schapen en varkens voor hobby-doeleinden dan aan het normale tarief zijn onderworpen.
De inperking van het verlaagde tarief voor de levering van de desbetreffende dieren leidt tot een budgettaire opbrengst van ongeveer € 2 miljoen.