Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 09:09

http://www.bndestem.nl/zeeland/article751631.ece
bndestem.nl

Donderdag 19 oktober 2006 - SLUIS – Kun je een paard straffen, omdat het een flinke mop op de openbare weg heeft gedropt? Da’s lastig, beseffen ook de ambtenaren en wethouders in de gemeente Sluis. Net zoals het moeilijk is om de ruiter of amazone op de bon te slingeren.
Toch wil het dagelijks bestuur de poepregels voor paarden (en honden) strenger gaan naleven. Wie het ontzettend bont maakt, kan een boete van 3350 euro aan zijn broek krijgen, al zal dat in de praktijk meevallen.

„Wie op heterdaad wordt betrapt, krijgt een procesverbaal. De officier van justitie bepaalt daarna de strafmaat, maar normaal gesproken kost zo’n overtreding ongeveer 75 euro. Maar hoe vaker je moet verschijnen, hoe hoger de straf wordt“, vertelt een gemeentewoordvoerster.

Lees hier meer.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:15

T wordt echt steeds gekker in deze wereld.. alsof je er iets aan kunt doen dat je paard moet mesten.. gadver wat walg ik hier weer van..

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:21

Kom op nou zeg, dit is toch niet haalbaar? Zie je jezelf al gaan, rugzakje en schepje mee?

Mijn paard, vooral als hij het een beetje spannend vind, mest soms wel 5 keer op een ritje. Maar in ieder geval altijd 1 keer. Ik zie het al voor me: afstijgen, paard vasthouden en scheppen tegelijkertijd, moet je ook dat zakje nog openhouden met die 3e hand die je natuurlijk niet hebt. Zakje opbergen, opstijgen...zucht...

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:23

ja, lastig hoor!
ik ben blij dat ik vanaf stal zo het bos in rijd...

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:23

jemig doe normaal zeg, honden mogen wel in het openbaar poepen :/
ze hebben toch een speciale wagens die straat schoonmaakt en die ruimt het poep wel op? Haha!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:27

Zo'n boetebeleid is natuurlijk niet de manier waarop je het aan zou moeten pakken, maarreee ik kan me zo voorstellen dat het ook niet door iedereen gewaardeerd wordt als er op de openbare weg iedere keer paardenvijgen liggen Knipoog Als je daar met je kinderwagen of rollator door heen moet... Sigaar Datzelfde geldt natuurlijk voor hondenpoep, maar dat is wat kleiner en je loopt er zowiso naast Haha! Dus dat ruimt makkelijker op.

Overleg met de paardeneigenaren is meer op zijn plaats. Het principe: de vervuiler ruimt op, geldt ook hier. Natuurlijk kun je er als paardeneigenaar niet zoveel aan doen als je paard onderweg moet mesten en een kruiwagen achterop meenemen is ook niet echt een idee. Ik heb in steden als Praag gezien dat ze voor de menners aardige oplossingen hebben, maar ook dat is niet "waterdicht" als je begrijpt wat ik bedoel.

Is er iemand die ervaring heeft met oplossingen?

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:32

Nou, die dingen die menners gebruiken zie je nu steeds meer opduiken, ook voor de ruiter. Jammer genoeg zijn die dingen op dit moment rond de 100 euro.

En ik moet over een openbare weg wil ik iets van een stuk groen bereiken.. ik zou het ook liever anders zien.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:35

Da's in ieder geval goedkoper dan een boete zullen we maar zeggen, maarree hoe bevestig je zoiets nou in vredesnaam aan je paard. Je kunt 'm toch moeilijk een luier omdoen Haha! Haha!

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:35

Ik zie me al met een schepje en een zakje op het paard zitten...

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:37

pjotrg schreef:
Da's in ieder geval goedkoper dan een boete zullen we maar zeggen, maarree hoe bevestig je zoiets nou in vredesnaam aan je paard. Je kunt 'm toch moeilijk een luier omdoen Haha! Haha!

Ja en daarbij heb ik er niet zoveel vertrouwen in, zo'n zak is niet al te groot en mijn paard poept toch wel min 3x per buitenrit. Ik kan ook niet geloven dat het comfortabel is voor het paard, als er een paar kg mest aan zijn billen hangt.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:37

ik betwijfel of mijn paard zo'n 'luier' wel toe zal laten.
ik denk dat ik heel schaijk heb gezien voordat ie wat kalmeerd dan Haha! haha

maar ik vind het ook te gek voor woorden.
helemaal als je toch al een angstig beest bij je hebt.

Man0n

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:46

Jezus dit is belachelijk als 't een keer geregent heeft is 't toch weg waarom moeilijk doen

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:57

Tsja, één hoop van ''een paard wel, maar er zijn gebieden waar hele stoeten langs trekken die buiten gaan rijden en ik denk dat het dan niet zomaar wegregent....

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:02

tsjah ik denk dat de nadelen opwegen tegen de voordelen...

of is het juist andersom??

in ieder geval bedoel ik dat het haast niet realiserebaar is om met een schep en een zak op pad te gaan.
En die poepzak... tsjah als je een buitenrit maakt van 1 dag dan zit ie na een ochtendje ook wel vol.

al snap ik dat er mensen zijn die het vervelend vinden.

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:28

IK VIND HET BELACHELIJK!

vroeger!! hadden we niets anders dan paarden, zonder paarden was je nergens...

NU... op sommige plekken mag je niet eens komen en ergens anders wordt je beboet omdat je paard poept! sorry maar dat vind ik wel heeel erg slecht gesteld met Nederland... als je nou midden met je paard in het winkelcentrum rijdt, dan zou het niet prettig zijn maar ook daarvoor vind ik dat je geen boete voor moet kunnen krijgen!
Paardenpoep stinkt niet en is zo weg (het is eigenlijk alleen maar gras en andere natuurlijke producten)

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:34

Ja, en wat denk je dat er met die poepzak gebeurt als je een stukje gaat draven Clown

Naar mijn idee moeten gemeentes dan maar een groenstrook slash ruiterpad aaleggen op plekken waar veel paarden langskomen. Feit blijft dat de enige reden dat ruiters door een woonwijk gaan is omdat er geen andere mogelijkheid is om in het bos te komen.
Wij hebben een Eurofleur naast stal zitten, die hebben ook een klacht ingediend over alle mest die op straat ligt voor de inrit van hun parkeerplaats, wat wil je met een grote pensionstal naast de deur Gestoord Nu mogen we dus nog maar 1 kant op vanaf stal, en kun je geen rondje meer rijden. Als er nou gewoon iets bredere bermen waren geweest..

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:01

nou ik vind wanneer jou paard op de stoep poept dat je even af moet stappen en het in de goot moet schoppen!! Poept hij op de straat mag je van mij doorrijden. Maar op de stoep stap je maar effe af hoor. En wannneer je zegt ik kan niet van me paard stappen want hij is dan te druk ect ect. wat doe je dan in vredesnaam op straat met je paard. Want de stoep loopt 9 van van de 10x voor een huis, en dan zo,n mesthoop voor je deur!!.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:05

nog effe en ze verwachten dat we hem zindelijk maken, omdat dat wel kan (al is het niet natuurlijk mi)

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:06

chaai schreef:
Wij hebben een Eurofleur naast stal zitten, die hebben ook een klacht ingediend over alle mest die op straat ligt voor de inrit van hun parkeerplaats, wat wil je met een grote pensionstal naast de deur Gestoord Nu mogen we dus nog maar 1 kant op vanaf stal, en kun je geen rondje meer rijden. Als er nou gewoon iets bredere bermen waren geweest..



wat is de moeite om het even op te ruimen, die winkel (neem ik aan) zit naast jullie stal!! Lekker voor die klanten. Hou de eer aan jezelf en ruim het dan even op. Jij plezier hun ook.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:18

Esmeralda schreef:
nou ik vind wanneer jou paard op de stoep poept dat je even af moet stappen en het in de goot moet schoppen!! Poept hij op de straat mag je van mij doorrijden. Maar op de stoep stap je maar effe af hoor.



in principe heb je gelijk.
maar wat met mensen die niet 'even op het paard kunnen stappen'. Daar kunnen diverse redenen voor zijn.
zo had mijn vroegere instructrice last van trombose in haar knieën en kon niet zomaar op en af het paard.
(op buitenritten in de bossen moest ik ook altijd de hekjes opendoen enzo Clown )

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:21

Je moet gewoon met die EuroFleur een deal sluiten. Die verkopen zakken paardenmest voor veel geld aan hun klanten (o.a. voor de rozen). Ze hebben zo gratis aanvoer Haha! Haha! Haha!

Maar alle gekheid op een stokkie, als je als bewoners van die pensionstal nou eens met Eurofleur afspreekt dat je de mest twee keer per dag opruimt (en dat werk met elkaar verdeelt) dan moet daar toch uit te komen zijn. Als die zaak echt naast de stal zit, loop je er zo met een kruiwagen en een schop heen. Iets anders is natuurlijk wanneer je al een uur van huis bent en je paard poept dan....

Ik zal bij ons op de hogeschool de studneten Industieel Product Ontwerp eens vragen of ze niet iets slims kunnen verzinnen Knipoog

@ Mirkip: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen waarom je niet meteen even af kunt stappen, maar in de regel ben ik het wel met Esmeralda eens

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:21

Wij moeten door een woonwijk en je paard kan dan poepen. Ik kan dat pas later, met de auto en een vuilniszak, ophalen. Ik wordt een beetje moe van de dingen waar mensen zich mee bezig houden. Op de stoep kan ik het nog een beetje begrijpen, maar als je paard op de weg poept...

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:22

mirkip schreef:
Esmeralda schreef:
nou ik vind wanneer jou paard op de stoep poept dat je even af moet stappen en het in de goot moet schoppen!! Poept hij op de straat mag je van mij doorrijden. Maar op de stoep stap je maar effe af hoor.



in principe heb je gelijk.
maar wat met mensen die niet 'even op het paard kunnen stappen'. Daar kunnen diverse redenen voor zijn.
zo had mijn vroegere instructrice last van trombose in haar knieën en kon niet zomaar op en af het paard.
(op buitenritten in de bossen moest ik ook altijd de hekjes opendoen enzo Clown )



dat zijn denk ik echte uitzonderingen
en als er iemand mee rijdt is er heus wel iemand die even kan afstappen Bloos
Maar er zijn zat mensen die zeggen, hij staat dan niet stil, kan ik er niet meer op klimmen ect. Nou blijf dan thuis en begeef je niet op de weg. Als je met deze kleine dingen je paard niet onder controle heb, hoe doe je het dan bij een stoplicht, een groep spelende kinderen ect ect. Dat bedoelde ik ermee. Haha!

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:23

Hoeveel?????
Sjonge jonge, een paard moet nou eenmaal poepen. Dat kun je moeilijk tegenhouden he?
Ik geloof dat paardenpoep een stuk gezonder is dan uitlaatgas????

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Gemeente Sluis wil poepregels strenger naleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:26

waar mijn paard op stal staat moeten we +-10 min op straat rijden voor dat we in bos stappen.

het is een gemeente met veel velden, boeren enz, maar heel vlak bij brussel.

dus, komen al de brusselaars daar wonen voor de frisse lucht van de velden, maar er mogen geen paarden op straat poepen! veel klachten van nieuwe woners die heel goed wisten dat er veel paarden waren in de buurt voor dat ze hun huis bouwde!

wij betalen een 50€ "luxe taxe" per jaar aan de gemeente als paarden eigenaar.

als de trators uit de velden komen vol mest en modder, dan zijn de straten voor weken vuil!

maar ja, de eigenaar van de stallen moet 1 keer per week met zijn tractor tot aan de ingang van de bos de straat gaan kuissen!