Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monica_86

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: omg. Winschoten (Groningen)

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 03:27

Ik ben ook op de markt geweest en heb ook een aantal 'zielige' paarden erbij zien staan. Maar ook hele mooie. Tja beetje dubbel gevoel. Maar net als wat er in vorige berichten al werd gezegd, er gebeuren zoveel dingen waarvan wij niets weten in de verkoop van paarden. Dat gebeurd niet alleen op markten, maar ook daarbuiten. Denk ook niet dat, dat voor 100% voorkomen kan worden... helaas Verdrietig

Harmonie
Berichten: 34
Geregistreerd: 09-08-04

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:01

wingpearl schreef:
zolang er 150 000 mensen op af komen....


Ik denk dat deze opmerking inderdaad het bestaansrecht is van een paardenmarkt.
Zolang er "veel"mensen zijn die deze markten bezoeken of er paarden kopen
zullen er paardenmarkten blijven bestaan.
Het is net als goederen kopen afkomstig van diefstal.
Voor een habbekrats een fiets of tv.
Allen is het zo jammer dat we hier met levende wezens te maken hebben,
waarbij niet elke handelaar het zo nauw neemt met de regels en welzijn.
En de paarden die nu in beslag zijn genomen nemen deze handelaren als bedrijfsrisico.
Dus inderdaad controlles blijven herhalen dan wordt het voor de "slechte" handelaren
steeds minder interressant om op een markt te staan en blijven de "goede"handelaren
over die zich wel aan de regels en welzijn houden.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:05

Ik ga graag naar markten. Ben ook in zuidlaren geweest.
Neem ook altijd de trailer mee voor het geval ik echt iets leuks zie. Soms zie ik een pony staan die ik gewoon MOET hebben. Daarbij vind ik het vaak erg gezellig, en ik vind het heerlijk om tussen de paarden rond te lopen.
Nadeel is wel dat de meeste markten veel minder paard vriendelijk zijn dan zuidlaren. Daar waren echt bijna alleen maar goede paarden, en ik heb er geen gezien met grote wonden. Dat is in lingen hier wel anders.... Ook in balkbrug heb ik op het punt gestaan om de DB te bellen. POny met een oog er uit, en een paard wat die morgen nog gecastreerd was!
Maar in oene bv is het altijd weer erg gezellig, en zijn er ook geen zielige paarden te vinden.
Nee markten mogen van mij wel blijven, maar ik wou dat ze allemaal zo veel toezicht hadden als op zuidlaren!

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:47

Terecht dat die man is gepakt, vind dat ze zelfs boetes uit moeten delen aan de handelaren die hun paarden gewond verkopen en dan heb ik het over groote wonden zoals ik vorig jaar op foto's heb gezien.

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:59

sherwood schreef:
Ik ga graag naar markten. Ben ook in zuidlaren geweest.
Neem ook altijd de trailer mee voor het geval ik echt iets leuks zie. Soms zie ik een pony staan die ik gewoon MOET hebben. Daarbij vind ik het vaak erg gezellig, en ik vind het heerlijk om tussen de paarden rond te lopen.
Nadeel is wel dat de meeste markten veel minder paard vriendelijk zijn dan zuidlaren. Daar waren echt bijna alleen maar goede paarden, en ik heb er geen gezien met grote wonden. Dat is in lingen hier wel anders.... Ook in balkbrug heb ik op het punt gestaan om de DB te bellen. POny met een oog er uit, en een paard wat die morgen nog gecastreerd was!
Maar in oene bv is het altijd weer erg gezellig, en zijn er ook geen zielige paarden te vinden.
Nee markten mogen van mij wel blijven, maar ik wou dat ze allemaal zo veel toezicht hadden als op zuidlaren!


en je hebt mij gezien! Knipoog

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:11

Melanie5 schreef:
Nog een klein extra detail, gehoord uit eerste hand van iemand die zelf ook paarden vanaf die markt vervoerde:
Deze kennis van mij werd 's avonds na de markt gebeld of hij een transport over kon nemen. Een chauffeur (uit Denemarken) was aanghouden na controle en moest ter plekke de nodige papieren gaan verzorgen. De paarden mochten niet in zijn wagen blijven, maar moesten vervoerd worden naar een verzamelplaats.
Indien hij niet binnen een aantal uur de juiste papieren kon tonen, zouden de paarden afgevoerd worden naar het slachthuis.
Uiteindelijk is het gelukt de papieren in orde te krijgen.

En dit wordt er dus niet bij verteld. Maar de regel van de AID is toch echt zo dat indien de benodigde papieren ontbreken, zij de dieren zonder pardon mochten vervoeren naar een slachthuis.
Beetje krom overigens, want slachten zonder chip mag ook niet.

Ik blijf het een onzin gedoe vinden, dat hele chip verhaal.


Dat is idd wel krom.
Ze zouden ook moeten controleren of ze niet als gestolen zijn opgegeven vind ik.
Dat kan nooit binnen een paar uurtjes.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:29

superwoman schreef:
Melanie5 schreef:
Nog een klein extra detail, gehoord uit eerste hand van iemand die zelf ook paarden vanaf die markt vervoerde:
Deze kennis van mij werd 's avonds na de markt gebeld of hij een transport over kon nemen. Een chauffeur (uit Denemarken) was aanghouden na controle en moest ter plekke de nodige papieren gaan verzorgen. De paarden mochten niet in zijn wagen blijven, maar moesten vervoerd worden naar een verzamelplaats.
Indien hij niet binnen een aantal uur de juiste papieren kon tonen, zouden de paarden afgevoerd worden naar het slachthuis.
Uiteindelijk is het gelukt de papieren in orde te krijgen.

En dit wordt er dus niet bij verteld. Maar de regel van de AID is toch echt zo dat indien de benodigde papieren ontbreken, zij de dieren zonder pardon mochten vervoeren naar een slachthuis.
Beetje krom overigens, want slachten zonder chip mag ook niet.

Ik blijf het een onzin gedoe vinden, dat hele chip verhaal.


Dat is idd wel krom.
Ze zouden ook moeten controleren of ze niet als gestolen zijn opgegeven vind ik.
Dat kan nooit binnen een paar uurtjes.


Het lijkt mij juist door de chip dat ze er sneller achter kunnen komen of het dier gestolen is of niet, elke chip word op naam gezet. als men niet aan kan tonen dat het dier op zijn/ haar naam staat klopt er iets al niet.
Ik vind juist fijn dat mijn paarden gechipt zijn.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:31

Ik ben wel blij met de chip, maar niet dat paarden zonder chip gelijk geslacht worden. Die chip kun je er uit halen óf blokkeren dat hij het niet meer doet.
Dié controle zou strenger moeten zijn.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:52

Caira schreef:
en je hebt mij gezien! Knipoog

Yup Haha!
vind het nog steeds jammer dat ik te laat was met die kleine paulomino merrie Verdrietig

Caira
Berichten: 26083
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:55

hij is veilig aangekomen in Ierland!

_tweety_
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:05

gera schreef:
www.anp.nl
anp.nl

ZUIDLAREN - Na afloop van een jaarlijkse paardenmarkt in het Drentse dorp Zuidlaren zijn dinsdag 36 paarden in beslag genomen. Ook zijn acht bekeuringen uitgedeeld voor diverse overtredingen.
Dat heeft het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit woensdag bekendgemaakt.
Een Belgische handelaar moest achttien paarden afstaan die hij zonder paspoort of chip vervoerde. Bovendien was hij van plan de
dieren naar Belgie uit te voeren zonder het verplichte gezondheidscertificaat.

Dat certificaat ontbrak ook bij achttien andere paarden die op de markt waren gekocht. De kersverse eigenaar viel door de mand
toen het Belgische Voedselagentschap FAVV hem controleerde.

Lees hier aanvullende informatie van het ANP.

pfff als je je paarden wilt verkopen dan moet je ze vooral niet verwaarlozen. Je moet je paarden (huisdieren) zowiezow niet verwaarlozen,, dat soort mensen zouden gewoon opgepakt moeten worden..

Elsje_xxx
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:58

En dat is maar goed ook! Dat die paaren zijn ingenomen
ik houd niet van paardenmarkten

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:34

Ik woon in Zuidlaren en het is ieder jaar gewoon feest. De kinderen zijn vrij van school, alle winkels gesloten zodat iedereen naar de markt kan.
Er kan nog meer verbeterd worden maar paarden met flinke wonden zie je niet meer. Er waren er dus wel 600 minder dan vorig jaar en dit heeft alles te maken met het chippen/paspoort.
Je kan als particulier ook je paard(je) daar verkopen, het zijn lang niet allemaal handelaren en slachters. Ik vond de ezeltjes dit jaar wel über cute Lachen

Abantos

Berichten: 108
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Thuis

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:00

Goedzoo haha

sammyfran
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:01

lekker voor em Boos!
dalijk is t je gestolen paard die hij heeft ofzo :s

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:36

daarom moet je je paard ook laten chippen he....

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Tientallen paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:27

Of DNA laten vaste leggen Knipoog