FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 09:49

www.horses.nl
horses.nl

De internationale paardensportbond FEI gaat actief de hoogtes meten van wedstrijdpony’s.
Aanleiding was de controle op het recente Europese kampioenschap in Saumur, waarbij meerdere pony’s tot zelfs tien cm te groot bleken en daarmee in feite paarden zijn.

Het ponyruitercomité van de FEI heeft de nationale bonden gevraagd om niet langer met het huidige officiële document voor wat betreft de hoogtes te werken, maar de pony’s actief op FEI-wedstrijden na te gaan meten. Indien die bonden accoord gaan, gebeurt dit vanaf 1 januari 2007. “Dit is een radicale stap”, zegt de secretaris-generaal van de FEI, Michael Stone, om er aan toe te voegen dat iedere te grote pony naar huis wordt gestuurd. “Ik ben er niet zeker van dat alle bonden voor zullen zijn, maar we moeten op dit gebied integer zijn.” Op 30 oktober valt de beslissing.

Wellicht interessant om de volgende discussie te volgen:
Vraag: moet de FEI de schofthoogte voor pony's verhogen?

Noukie

Re: FEI neemt maatregelen tegen te grote pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:58

en ik ken zomaar een paar pony's die met deze maatregel ineens niet meer mee kunnen lopen... Nagelbijten / Gniffelen
hele goeie dus, eindelijk wordt het inmeten van ponies eens aangepakt!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:01

Ik ben heel benieuwd of die maatregel ook inderdaad ingevoerd gaat worden. Ben bang dat er dan heel wat pony's naar huis gestuurd zullen worden.

Ook in de basissport zie je trouwens erg vaak pony's rondlopen die m.i. ingemeten zijn in hun categorie.
Ik zie bijv. regelmatig C-pony's die groter zijn dan onze D-pony van 1.43.
Nou kan ik me voorstellen dat er eens een cm "gesjoemeld" wordt of dat een jonge pony nog wat doorgroeit maar soms heb ik het idee dat het de spuigaten uit loopt. Die hoogtecategorieen zijn er niet voor niets.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:06

een juiste maatregel

wij hebben het ook vaak gehad met onze e pony leek dan wel een ctje tussen al die grotere ""pony's"" terwijl hij toch echt 1.54 was en groot leek

dus kan ik mij voorstellen dat ze eindelijk eens bij de internationale wedstrijden ook de pony's gaan meten
er zal heel wat afvallen vermoed ik Bloos

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:11

Correcte maatregel. Zal wel veel ophef over komen. Maar wel terecht, want er wordt schandalig veel mee gefraudeerd...

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:25

Mooi zo.
Ik vind dat er teveel word gesjoemeld.

10 cm groter niet normaal zeg. ze zijn zeker bang dat ze bij de paarden moeten rijden.

Ik hoop dat ze het erdoor krijgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:51

Oei een radicale beslissing. Maar wel de juiste. zo'n grote pony kan veel voordelen hebben t.o.v. een kleinere pony zeker in de springsport. Ik ben benieuwd...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:53

Hehe, Eindelijk doet ze er iets aan!! Mijn pony was een grote D en er waren er heel wat die echt boven mij uitkwamen.. en maar volhouden ik heb echt een D-pony.. jammer dat ik niet meer bij de pony's rijd.. maar vind dit echt wel beter!!

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:59

Een hele goede zaak,eerst zien en dan geloven.En niet alleen de ponys met een FEI paspoort maar ook degene die in de basissport lopen.
Er zullen dan een aantal ponys te koop komen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:05

en terecht dat ze dit doen,
wij hadden een merrie verkocht, die op de keuring op 161 cm was gemeten,als 3 jarige. en later liep ze mee in de klasse e'ponys, rara

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:28

He he..eindelijk! Ik heb me er jarenlang aan geergerd toen ik nog bij de ponies reed. Ik heb een e-pony van 1.53 en die stond eens naast de pony van een meisje waar ik tegen moest rijden. De pony stak er zeker 10 cm boven uit.

Er zullen me toch een paar goede 'ponies' te koop komen als die regel idd wordt doorgevoerd...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:38

Gaan ze dan ook eindelijk de hoogte voor de internationale sport veranderen?? Ik heb een pony van 1m47 (1m48 met ijzers) die internationaal zou kunnen lopen (met de juiste ruiter Knipoog ) maar die mag dus niet volgens de FEI wedstrijden lopen in bepaalde wedstrijden Boos!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:54

2 jaar (of al 3?) in EK ierland, waren en pony's bij het springen, die eigelijk paarden waren. Denk dat de helft ongeveer officeel geen D'ers meer waren Is oneerlijk tegen de kleinere pony's, die eerlijk zijn opgemeten.

Maar niet alleen internationaal gebeurt het, je ziet het overal. Wij hebben ook zo'n "meter" in de buurt, die opschrijft wat je wil. 5 cm groter? geen probleem..

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:58

Goed dat er nou wat tegen gedaan wordt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:07

liannes schreef:
en terecht dat ze dit doen,
wij hadden een merrie verkocht, die op de keuring op 161 cm was gemeten,als 3 jarige. en later liep ze mee in de klasse e'ponys, rara

Te heet gewassen? Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:09

Eindelijk! Er wordt veel te veel gesjoemeld met D ponies. Vind dat de meters hier ook op aangesproken moeten worden!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:33

En goed ook. Het werd tijd zeg, dat er wat aan gedaan werd. Ja

maartjuh schreef:
Maar niet alleen internationaal gebeurt het, je ziet het overal. Wij hebben ook zo'n "meter" in de buurt, die opschrijft wat je wil. 5 cm groter? geen probleem..

Wij ook zeg. Scheve mond Mijn pony is als D- maatje gekocht en bij de meting daarna (die naar mijn idee niet helemaal klopte) een C- pony geworden.
'Ja, doe maar 1.35, dat klopt wel ongeveer' Rolleyes

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:38

Volgens mij gaat het hier vooral om pony's met een FEI paspoort. Ik denk niet dat er meteen iets aan de Nederlandse situatie verandert. Het is wel zo dat de Nederlandse pony's op het EK tot de kleinsten behoorden en het is goed dat daar nu eens wat aan gedaan wordt, want vooral bij het springen heb je daar natuurlijk veel nadeel van als in andere landen de lat veel hoger mag. In het buitenland (Mn Engeland en Ierland) is men nu al hard op zoek naar pony's die wel beneden de 1.48 m blijven. De SGW pony Noblesse van Nienke van Roekel is pas naar Engeland verkocht. Deze pony voldoet aan de stokmaat en is natuurlijk een superpony, maar was misschien niet zo snel verkocht als de Engelsen nog hadden kiezen voor een grotere pony.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:42

in nederland lopen er ook zat FEI die toch echt wel wat groter dan 1.48 zijn.. laten we niet schijnheilig gaan doen alsof de nederlandse pony's die internationaal lopen allemaal wel netjes gemeten zijn.. Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:45

TeeGee schreef:
Eindelijk! Er wordt veel te veel gesjoemeld met D ponies. Vind dat de meters hier ook op aangesproken moeten worden!

ook heel veel emt de e pony's Knipoog Die kinderen willen geen paarden starten.. Hier in de buurt heb je 'e-pony's' van 1.60

Kom ik daar met onze 1.52 m Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:46

Wat een misser dat dit nog nooit gedaan is Nagelbijten / Gniffelen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:46

Noukie schreef:
in nederland lopen er ook zat FEI die toch echt wel wat groter dan 1.48 zijn.. laten we niet schijnheilig gaan doen alsof de nederlandse pony's die internationaal lopen allemaal wel netjes gemeten zijn.. Knipoog

maar geen pony's die 10 cm. te groot zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:48

MyWishMax schreef:

ook heel veel emt de e pony's Knipoog Die kinderen willen geen paarden starten.. Hier in de buurt heb je 'e-pony's' van 1.60

Kom ik daar met onze 1.52 m Knipoog

idd... zo reed ik met mn E (1.51) naast een meisje en vroeg als hoeveelste zij moest springen (dier was duidelijk groter dan de mijne nl).
antwoord: ze was al geweest, dit was een D!
Ik heb toen maar vriendelijk gezegd dat ik het toch fantastisch voor dr vond dat haar D groter was dan mijn E.
Toen was ze vrij snel weg Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:49

nina62 schreef:
Noukie schreef:

maar geen pony's die 10 cm. te groot zijn.

5 dan, maar t gaat hie rom het principe, niet het aantal exacte cm'ers. alle landen kl*ten met dat meten, laten we dan niet beschuldigend anar anderen gaan wijzen terwijl we hier net zo goed mee doen./

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:50

Ja dat bedoel ik Knipoog Dressuur is nog minder erg Knipoog

Jammer dat er idd niet strenger op gecontroleerd wordt. Ook in de Basissport.