Paardrijden wordt onbetaalbare hobby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Paardrijden wordt onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:49

Citaat:
DEN HAAG - Paardrijden dreigt voor grote groepen onbetaalbaar te worden. Dat is het gevolg van de voorgestelde btw-verhoging op paarden, zo vreest de sectorraad paarden, de belangenbehartiger van de paardensector. De sectorraad wil dat de Tweede Kamer de voorgestelde tariefsverhoging ongedaan maakt.
In het nieuwe Belastingplan staat dat de handel in dieren voortaan tegen 19 procent belast moet worden. Nu is dat nog zes procent. Alleen dieren die voor de fok of de consumptie zijn bestemd, blijven onder het zes procentstarief vallen. Dat betekent dat landbouwdieren tegen het lage tarief worden verhandeld en hobbydieren tegen het hoge.

Paarden worden gebruikt als hobbydier redeneert het ministerie van Financiën en moeten daarom straks onder het hoge btw-tarief vallen.

„Ze horen thuis in het lage tarief“, meent Johan Lokhorst de voorzitter van de sectorraad paarden. „Uiteindelijk wordt elk paard geslacht en verdwijnt in de consumptieketen. Een paard is dus een consumptiedier.“ Dat het dier tijdens zijn leven gebruikt wordt voor springwedstrijden of plezierritjes doet niet ter zake meent de sectorraad.

Administratieve chaos

Als de btw-verhoging doorgaat zal dat flinke gevolgen hebben voor de sector vreest Johan Kraakman van de sectorraad. „In totaal kost dat de sector twintig miljoen euro. Voor veel mensen wordt een eigen paard onbetaalbaar. Het tast ook onze exportpositie aan, omdat onze concurrenten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, wel gewoon het lage btw-tarief blijven hanteren.“ De sector vreest ook een administratieve chaos door de tariefsverhoging. „Een fokmerrie valt onder het lage tarief, een springpaard onder het hoge. Maar springpaarden worden ook voor de fok gebruikt“, aldus Kraakman.

Het ministerie van Financiën zegt dat het onmogelijk is de paarden onder het lage tarief te laten vallen. „We doen het niet van harte, maar Europese regels dwingen ons,“ aldus een woordvoerder. GPD

Bron: www.pzc.nl

Ik vraag me af of hobbypaardenhouders hier ook veel last mee zouden krijgen of dat het voornamleijk de bedrijfsector aan gaat Scheve mond

Ik kon zo gauw geen ander topic over dit onderwerp vinden, maar mocht ie er toch zijn kan deze op slot.

Letizia

Re: Paardrijden wordt onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:51

Ik zie net het andere topic, dus deze kan idd op slot Doei!

Anoniem

Re: Paardrijden wordt onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:06