Halfblind paard wint in Renesse

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Aise_

Halfblind paard wint in Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:10

RENESSE - Ilona de Vrieze kon gisteren in de dressuurwedstrijd van RV Renesse op een uitstekend debuut in de klasse Z1 terugzien. De 24-jarige amazone uit Renesse stuurde Lucky Lord in de tweede proef met 208 punten naar de overwinning.

Met een fraai uitgevoerde eerste proef gaf Ilona de Vrieze haar visitekaartje af. Lucky Lord toonde zich wel wat gespannen, maar maakte geen echte fouten. De score van 204 punten was meteen goed voor het eerste winstpunt en een fraaie tweede plaats. Een plaats die de combinatie overigens moest delen met de zestienjarige Oostburgse Romy Boeye met Narco onder het zadel. Achter de Brabantse Claudia Oomen die met Lexington het Zeeuwse duo twee puntjers voor bleef.

Voor Lucky Lord was het kennelijk even wennen aan de omgeving. In de tweede proef toonde de veertienjarige ruin zich immers al heel ontspannen. Vooral in de uitgestrekte gangen vormde de combinatie een fraai plaatje.

Ilona de Vrieze: „Lucky Lord is een heel fijn paard om te rijden, maar is aan één oog blind. Daardoor is hij in het begin altijd een beetje kijkerig en wat gespannen. In de eerste proef lukte het mij niet om die spanning er af te rijden. Maar in de tweede proef liep hij gewoon super.“

Voor het hele bericht: http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article682220.ece

Dees1980

Re: Halfblind paard wint in Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:19

Goed gedaan hoor, en hele goede punten.

Heb geen ervaring met een half blind paard, weet niet of ze daar veel hinder van ondervinden????

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:31

Nou, hij kan niet meer springen (kan heel slecht afstand inschatten) en met van hand veranderen denkt hij dat je hem tegen de muur op gaat laten lopen.
Het kost dus even wat tijd voor hij doorheeft dat hij vertrouwen kan hebben in de ruiter, maar dan volgt hij je hulpen goed op.
Het is dus wel een kwestie van goed blijven sturen, want hij kan zelf niet inschatten waar hij kan lopen.
Het eerste rondje is hij dan ook altijd heel kijkerig, maar als hij alles heeft gezien is het weer goed.
Ik vind het dus best knap dat ze zo hard gaan (bij de Roosendaalse dagen zijn ze ook in 1 week de M2 doorgelopen met 12 winstpunten), dus dat vind ik wel bijzonder..!
En het is natuurlijk wel zo dat als er een eng voorwerp aan de rechterkant is, dat hij dan automatisch naar links springt, want hij ziet niet of daar toevallig een traktor ofzoiets staat. Dus het is voor de ruiter/begeleider wel voor 2 kijken.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:33

Dan verdienen ruiter en paard nog meer respect! Toppie hoor

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:16

Echt super! Ik had het al van je gehoord, maar vind het echt een topprestatie van Ilona! Feliciteer haar maar van mij Knipoog

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:10

Inderdaad toppie zeg echt geweldig om dit te bereiken